Gå til innhold

Nattens åpenbaring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å få overblikk når bildet er så stort, men når jeg satte skjermen på 25% ble det bedre, og dessuten jevnere. Denne typen bilder er vel vanskelig å montere sammen, fordi nordlyset beveger seg, og det må korrigeres for fallende linjer, hvis programmet ikke tar hensyn til det og finner punktene. Men her er også stjerneformasjoner som gjentar seg, så himmelen er ikke helt ekte. Når man ser bort fra det er det bra nattestemning her.

Lenke til kommentar

Veldig bra bilde, syntres det er litt i trangeste laget. Kunne gjerne vært litt mer himmel. Etter min mening da.

Tror det blir en smaksak, hadde også bilde med mere

hmmel, men dette gikk ut over komposisjonen (syntes jeg) og dermed ble det dette.

Takk for positiv tilbakemelding.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å få overblikk når bildet er så stort, men når jeg satte skjermen på 25% ble det bedre, og dessuten jevnere. Denne typen bilder er vel vanskelig å montere sammen, fordi nordlyset beveger seg, og det må korrigeres for fallende linjer, hvis programmet ikke tar hensyn til det og finner punktene. Men her er også stjerneformasjoner som gjentar seg, så himmelen er ikke helt ekte. Når man ser bort fra det er det bra nattestemning her.

Å lage bilder som dette er å kompromisse å flere plan, skal ikke gå dypere inn i dette. Når et bilde som omfatter ca 180 grader fremvises på en flatskjerm

har man allerede distansert seg langt fra virkeligheten.

Jeg har 3-4 forskjellige programmer som sticther sammen bilder og alle gjør det å forskjellige måter - med forskjellig resultat. Felles for alle er at ingen gjør dette feilfritt.

Bare det å ta nordlysbilder gjør at himmelen ikke er ekte, men det vet du sikkert - du tar jo slike bilder selv. I dette bildet så jeg ingen, eller i hvert fall ingen markerte gjentakelser i himmelen, men

hvis du ser nede til venstre kan du nok finne noen steiner som er mistenkelig lik hverandre. Jeg valgte å ikke gjøre noe med disse - og siden nordlyshimmelen er hovedmotivet ble nok ikke disse lagt merke til.

Dessverre har jeg i perioder mange forskjellige aktiviteter å fordele min tid på, så da blir det mindre tid både til bidrag og kommentarer her - og det beklager jeg gjerne.

Å skrive vettige kommentarer til andres bilder synes jeg både er vanskelig og tidkrevende.

Synes du har kommentert bildene mine på en både konstruktiv og fin måte. Takk for det.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...