Gå til innhold

Nikon f/4 - zoomer

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å selge unna mine f/2.8 zoomer og erstatte de med Nikon sin f/4 zoomer, mye pga av vekt Jeg bruker i dag et D810, men ser ikke bort fra at jeg faller for fristelsen for et D850 me tid og stunder.

Vil disse f/4 zoomene( 16-35, 24-120 og 70-200) være gode på såpass høyoppløselige kameraer som D810 og D850?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24-120mm f/4 VR fungerer helt fint til det meste. Optisk er den ikke på høyde med de 2 siste generasjonene 24-70mm f/2.8, byggekvaliteten er heller ikke på høyde. 70-200mm f/4 er veldig bra optisk og vil fungere fint med D850. Når det gjelder 24-120mm f/4 VR så er nok ikke den helt på høyde med D850 oppløsningen, men til daglig bruk vil du neppe merke så mye. Det hjelper å blende ned til f/5.6 eller f/8 (lengre bør du ikke gå på D850 siden diffraksjon vil ødelegge oppløsningen (det er den generelle ulempen med veldig høy oppløsning).

Husk også at du vanligvis ikke ser på bilder 1:1. Et trykt D850 bilde kan være rimelig gigantisk før du merker noe til mangel på oppløsning. Gitt at du ikke gjør som enkelte; bare bruker 1/4 av oppløsningen og cropper resten (ser veldig mange som kaster bort oppløsning på denne måten).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk for dine tanker TGB, de legges vekt på

Hva er dine tanker om 16-35?

Jeg bruker den på D750 og er veldig fornøyd. Selvsagt ikke samme oppløsning på kameraet, men det er vel enten den eller Tamron SP 15-30 som er aktuelle i det området. 

Lenke til kommentar

Jeg har allerede solgt 14-24 zoomen, da jeg ikke så ofte var under 20 mm, og da er  i hvertfall 16-35 mer fleksibel til mitt bruk, i tillegg til at den tar vanlige filter etc, og lettere. Men uten tvil, 14-24 var en smykke, men om 16-35 holder greit følge med de nye høyoppløselige kameraene passer nok dette bedre til min stil :)

Tamron har jeg også hørt mye bra om, men av gammel vane blir jeg nok Nikon tro denne gangen også :huh:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for dine tanker TGB, de legges vekt på

Hva er dine tanker om 16-35?

Har ingen erfaring med 16-35mm f/4 utenom litt testing når den ble lansert; hadde tidligere 17-35mm f/2.8, som var veldig bra der den forrige AF-S 24-70mm f/2.8 var "svak". Men ble så lite brukt at jeg solgte den (AF-S 17-35mm f/2.8). Optisk skal den nye 16-35mm f/4 være bedre, og er bygget rundt mer moderne teknologi. Personlig synes jeg 16-35mm f/4 er for snever for mine bruksområder, bruker heller 24-70mm f/2.8 (har både ny og gammel utgave); eller 24-120mm f/4 VR... For kraftig vidvinkel har jeg 14-24mm f/2.8 som er en legende som ikke trenger ytterligere beskrivelse (denne brukes heller ikke mye, men er så vanvittig bra; også på D850). Mitt hovedbruk for kraftig vidvinkel er å gå tett på det jeg tar bilde av; ikke for å få "å med alt". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Takk for svar:-)

Hvordan opplever du fokus på 24-120 vs 70-200 f/4?

Har ikke brukt 24-120mm f/4 VR til noe som krever rask fokus, men fokus-hastigheten er såpass bra at jeg ikke tenker på den under bruk. Om jeg husker rett er 70-200 f/4 raskere på fokus, men har bare prøvd dette objektivet litt for en god stund siden, bruker f/2.8 utgaven selv (de få gangene jeg bruker 70-200). Bruker faktisk mest 80-400mm f/4.5-5.6 VR nå om dagen når det gjelder tele-zoom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...