Gå til innhold

Regjeringen vil innføre «Tesla-avgift»


Anbefalte innlegg

Tja, jeg ser vel ikke helt verdien med den lags forsøk på millimeterpresisjon. Særavgiftene på bilkjøp er fiskalavgifer, og kan like godt legges på som prosent av pris hvis man absolutt skal ha de fortsatt.

 

Forurensingskomponenten kunne like greit vært tatt over drivstoffprisene, men av hensyn til handelslekkasje og å unngå unødig grensetrafikk og drivstoffsmulging er det sikker ikke så dumt å gjøre som i dag og ta en god del av de på forhånd som engangsavgift, og å gi rabatt på andre avgifter ved spesiellt lavt utslipp som i dag slik at biler med særskilt lavt utslipp blir mer attraktive.

 

Moms må etter hvert komme på elbiler også, men det må fases inn gradvis over tid som du foreslår. Det må i.o.f.s andre endringer gjøres også, det er urimelig å velte omm avgiftssytemer brått, man må gi folk en anledning til å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt bør vi bort fra fiskalavgifter og dreie skattesystemet over mot avgifter med incentiver til å gjøre de rette valgene. Dette er ikke bare en ideologi blant noen av oss, men en trend staten har jobbet med de siste tiårene. Jeg synes ikke forslaget mitt er spesielt byråkratisk siden det ikke krever nevneverdig arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Det synes åpenbart at teslavgiften er et virkmiddel for å ødlegge  for familier hvilket kan bruke elbil

med god plass rekkevidde og hengerfeste.

 Mistenker at dette gjøres for å drive kjøpere over til Statens storsatsing nemlig Hydrogen.

Da elbiløkningen ikke fører til nok strøm-økning til at staten får inn ønskede skatteinntekter fra strøm.

Deres Motbydelige  hydrogen-agenda vil føre til Strømprisøkninger som  gjør at befolkningen vil påføres

økte plager med revmatisme med påfølgende utgifter til sykemeldinger uførhet mm.

Samtidig vil bedrifter påføres økte kostnader og mindre lønsomhet

Skal bilismen over på Hydrogen vil dette ramme ALLE.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...