Gå til innhold

Regjeringen vil innføre «Tesla-avgift»


Anbefalte innlegg

Vel, hvis vi snakker om en EL bil som i dag koster 1mill, er det uten Mva. Hadde man måttet betale Mva (som man jo gjør på nesten alt annet av nødvendighetsartikler, inkludert trø-sykler) hadde denne utgjort en kvart million.

 

Da må jo 70kkr sies å fremdeles være et meget moderat avgiftsnivå.

 

Bor selv i "distriktet" og har en EL-bil i prisklassen rundt det "Moms fradraget" på en slik Tesla utgjør. Funker fint som snus i hverdagen. (Selv om mangel på trekkrok gjør at jeg beholder gammeldieselen inntil videre.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke enig i det, men jeg leser gjerne andre synspunkter.

 

For å holde - la oss si - 130km/h med en vanlig personbil trenger du bare noen få titalls hestekrefter. Men du trenger mye dreiemoment for å komme ditt. Og siden dreiemomentet er mye mer praktisk fordelt ved en el-motor klarer man seg fint med færre hester i en elbil, 

 

Videre er det vel slik at mange tror at mye vekt koster mye energi. Dette er med en elbil med regenerering atskillig mindre riktig enn ved en bensinbil, så mye vekt er ikke så 'forkastelig' i en elbil som i en fossilbrenner. 

 

Hvordan motortype en bil har forandrer ikke veislitasjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke enig i det, men jeg leser gjerne andre synspunkter.

 

For å holde - la oss si - 130km/h med en vanlig personbil trenger du bare noen få titalls hestekrefter. Men du trenger mye dreiemoment for å komme ditt. Og siden dreiemomentet er mye mer praktisk fordelt ved en el-motor klarer man seg fint med færre hester i en elbil,

 

Videre er det vel slik at mange tror at mye vekt koster mye energi. Dette er med en elbil med regenerering atskillig mindre riktig enn ved en bensinbil, så mye vekt er ikke så 'forkastelig' i en elbil som i en fossilbrenner.

Det er effektkurven som teller. Høyt moment på et gitt turtall er også høy effekt på det turtallet.

 

 

Og son andre har sagt. Det er andre ulemper enn energibruk med høy vekt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva er begrunnelsen for vektavgiften? Hvis høy vekt er et onde så bør også andre biltyper med høy vekt rammes av den samme vektavgiften. Hvis det kun skal gjelde elbil så skjønner jeg ikke logikken. Da er det kun en "kakseavgift" på Teslaene, som om de ikke var dyr nok fra før og de eneste elbilene som egner seg i distriktet og til mye langkjøring. "kakseavgiften" kunne like gjerne vært tuftet på noe annet helt meningsløst som tilfeldigvis rammer Tesla. F.eks Frunkvolumavgift eller hengerfesteavgift, eller akselavstandsavgift eller skjermstørrelseavgift.

 

Hvis vekt virkelig vurderes som et onde må det selvsagt gjelde alle biltyper på samme måte. Logikken bak det kan for eksempel bygges på sikkerhet. Det er liten tvil om at 2 tonn biler utgjør en ekstra risiko dersom resten av biltrafikken ligger rundt 1,5 tonn. På samme måte bør også for lette biler få en personrisikoavgift. Hadde alle biler veid det samme hadde vi sluppet at ulik masse utgjør en økt risiko for den letteste bilen i et sammenstøt. En utfordring med en slik logikk ville åpenbart vært avgifsbeleggelse av ennå tyngre kjøretøy som busser, lastebiler, kranbiler etc.

 

Hvis logikken er at økt vekt gir økt energiforbruk så bør de heller øke avgiftene på strøm generelt. For det spiller jo liten rolle om man bruker 1 kWh fordi bilen kjørte 5 km eller fordi man kjørte oppvaskmaskinen en runde ekstra. Ikke at jeg skjønner hvorfor strøm skal bli så uglesett nå plutselig. Det har jo ikke akkurat vært noen dieselgate for strøm i det siste. Vannkraften vår er like krystallren som før.

 

Hvis logikken er at Teslaeiere sikkert har råd til å betale litt ekstra siden de allerede har betalt ganske mye så høres det helt bak mål ut. I så fall burde Leaf-eiere hatt langt mer igjen på kontoen etter bilkjøpet og dermed kunne betale vesentlig mer enn de stakkarene som tømte sparekontoen eller tok opp lån for å få råd til en Tesla.

 

Hvis logikken er at Tesla-eiere skal straffes for motorkraften (pga personrisiko?) så bør de gjeninnføre effektavgiften. Da vil jeg bare minne om hvorfor den forsvant. Det var fordi det er meningsløst å måle personrisiko eller miljøutslipp i hestekrefter. Bilavgiftene ble lagt om fordi man skal avgiftsbelegge de uønskede tingene direkte. F.eks CO2-avgiften.

 

En annen ting er som nevnt i artikkelen, signaleffekten. Vi så jo hva som skjedde i Danmark når de la på mva på elbiler. Salget stupte med vanvittige 99,3%. Hvis den norske avgiften settes i verk så rammer den bare Tesla og får dermed mindre effekt enn i Danmark, men det vil jo uansett være å skyte ambisjonene i foten.

 

Eksisterende Tesla-eiere kan sikkert le hele veien til banken når bruktprisen på bilen deres plutselig stiger med flere titusner.

 

I det hele tatt, veldig veldig merkelig budsjettforslag!

 

Vektavgiften på elbiler virker rett og slett lite gjennomtenkt.

Men hvordan er de andre avgiftene særlig gjennomtenkt om målet er konsistens? Da er hverken dagens elbilavgifter eller avgifter på andre kjøretøy særlig treffende.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Tragisk forslag. Viser bare hvor viktig det er å vippe FRP av makta. Disse bilene er eneste valgmulighet for familier som trenger bil med rekkevidde, mye plass og tilhengerfeste.

Vi må ikke gå i fella å tillate regjeringen å snikinnføre avgifter på elbiler, den ballen må ikke få lov til å begynne å rulle.

 

Hvorfor må vi ikke det? De færreste må en slik diger bil, så da er spørsmålet, er det ønskelig at folk kjøper en slik bil? Hva er alternativene, hvilke er bedre, hvilke er dårligere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tragisk forslag. Viser bare hvor viktig det er å vippe FRP av makta. Disse bilene er eneste valgmulighet for familier som trenger bil med rekkevidde, mye plass og tilhengerfeste.

Vi må ikke gå i fella å tillate regjeringen å snikinnføre avgifter på elbiler, den ballen må ikke få lov til å begynne å rulle.

 

Du vil ha FRP ut av regjeringen, som i praksis vil si en AP-regjering, og du tror det blir færre avgifter av den grunn? AP har jo sagt at de ønsker å øke skatter og avgifter, og elbiler er ikke noe unntak. Avgifter på elbiler kommer uansett hvem vi stemmer på.

Lenke til kommentar

Sitat Limi angående Tesla

"– Den eneste fordelen med dem er mindre utslipp. Det blir litt utfordrende på sikt, sier Limi."

 

Som en parlamentarisk leder tar han parlamentarisk feil..

Fordele nr 1 med Tesla er at de er store nok til å fylle behovet som familiebil. De erstatter bil nr 1 i familien og sparer derfor miljøet betydelig.... Spesielt på sikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det som skaper slitasje? Jo marktrykk av dekkene. Jo høyere marktrykk jo mere slitasje, det er grunnen til at tunge biler også har bredere dekk for å fordele vekten av bilen . Marktrykket pr. kvaderat cm blir ikke spesielt høyere enn en lettere bil med smalere dekk. Så argumentet blir litt merkelig og lite gjennomtenkt.

 

Slitasje av hva? Lag lenger ned i veien er mye mer påvirket av faktisk masse, og det som teller på slitelaget er jo total slitasje, det er 10 ganger verre å slite 10 kvadratcentimeter enn å slite 1 kvadratcentimeter med samme trykk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er det som skaper slitasje? Jo marktrykk av dekkene. Jo høyere marktrykk jo mere slitasje, det er grunnen til at tunge biler også har bredere dekk for å fordele vekten av bilen . Marktrykket pr. kvaderat cm blir ikke spesielt høyere enn en lettere bil med smalere dekk. Så argumentet blir litt merkelig og lite gjennomtenkt.

 

Så lavere avgift for breiere dekk? Hvordan vil det slå ann når alle nordmenn velger de breieste vinterdekka...

 

For å ikke snakke om den økte rullemotstanden som igjen gir høyere forbruk.

 

Ren vekt er det mest fornuftige måten og avgifts legge så lenge det er en egenskap på bilen som det skal legges avgift på, det mest fornuftige hadde bare vært å innføre bompenger på elbiler men det hadde skapt langt mer ramaskrik.

Lenke til kommentar

Model X er ikke så mye tyngre enn sammenlignbare fosil SUVer:

Porche Cayenne 2,1-2,2 tonn

BMW X5 M 2,4 tonn

Tesla Model X 75D 2,3 tonn

 

Så lenge det ikke finnes et mer "fornuftig" elbilalternativ i denne klassen (SUV eller stor stasjonsvogn med hengerfeste) bør de fortsatt få beholde elbilgodene på lik linje med de andre produsentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok et eksempel på vinglete politikere. Fra å ha full beskatning på biler (vektavgift, volumavgift, HK-avgift, utslippsavgift samt moms og hvem vet hva, så skal alt bort. Det var omtrent utrolig å høre da det ble presentert! Nei, de skulle heller ha moderert seg litt fra starten mht. avgiftsfritak, slik at det ble mer troverdig...

Lenke til kommentar

Det kan virke som også regjeringen har blitt smittet av den populære ideen om at elbiler bare skal brukes som erstatning for kollektivtransport. Skal du ha med noe særlig mer enn du kan bære med deg inn i bussen eller toget, så blir også småbilene fort for små, og da har man ikke så mye valg annet enn allerede rådyre modell X eller fossilbiler som kan fåes billig brukt.

 

Tesla er luksus nå, men etterhvert vil brukte biler komme ned i et prisnivå som også er oppnåelig for oss med mer normal inntekt. Med mer avgifter vil det ta lenger tid.

Lenke til kommentar

Man kan diskutere vekt, veislitasje og utslipp til man blir blå. Både velferdsnorge og i dette tilfellet veinettet er et spleiselag som også inkluderer elbilkjøpere.

Staten skal ha inn sine 10-talls milliarder fra bilbruk generelt så hva de kaller avgiften er i bunn og grunn ikke så interessant.

De fleste i denne tråden snakker for sin "syke mor", i dette tilfellet sine egne penger.

Ikke bidrag til fellesskapet eller miljøet for den saks skyld.

Lenke til kommentar

...

Ren vekt er det mest fornuftige måten og avgifts legge så lenge det er en egenskap på bilen som det skal legges avgift på, det mest fornuftige hadde bare vært å innføre bompenger på elbiler men det hadde skapt langt mer ramaskrik.

Eller hvorfor ikke bare innføre begrenset moms på elbiler? 5% fra 2020? legg på 5% hvert år fremover til de er oppe på 'normalt' nivå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model X er ikke så mye tyngre enn sammenlignbare fosil SUVer:

Porche Cayenne 2,1-2,2 tonn

BMW X5 M 2,4 tonn

Tesla Model X 75D 2,3 tonn

 

Så lenge det ikke finnes et mer "fornuftig" elbilalternativ i denne klassen (SUV eller stor stasjonsvogn med hengerfeste) bør de fortsatt få beholde elbilgodene på lik linje med de andre produsentene.

 

Nei, men den har langt mindre avgifter.

 

Hva om klassen i seg selv ikke er "fornuftig"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...