Gå til innhold

Regjeringen vil innføre «Tesla-avgift»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det kan virke som også regjeringen har blitt smittet av den populære ideen om at elbiler bare skal brukes som erstatning for kollektivtransport. Skal du ha med noe særlig mer enn du kan bære med deg inn i bussen eller toget, så blir også småbilene fort for små, og da har man ikke så mye valg annet enn allerede rådyre modell X eller fossilbiler som kan fåes billig brukt.

 

Tesla er luksus nå, men etterhvert vil brukte biler komme ned i et prisnivå som også er oppnåelig for oss med mer normal inntekt. Med mer avgifter vil det ta lenger tid.

 

Jo, man har mange andre valg, et valg er å ikke kjøpe en bil etter hva du gjør noen få ganger i året.

 

AtW

Jeg foretrekker å velge bil ut fra det jeg trenger bil til. De reisene jeg kan gjøre uten bil teller mindre for bilvalg. Jeg var da uten bil i 10 år mens jeg bodde sånn at jeg i liten grad hadde bruk for bil. Nå har jeg en gammel stasjonsvogn med hengerfeste for å dra hjem ved og byggematerialer osv. Til jobb tar jeg tog, jeg hadde uansett aldri orka å kjøre bil inn til Oslo hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det kan virke som også regjeringen har blitt smittet av den populære ideen om at elbiler bare skal brukes som erstatning for kollektivtransport. Skal du ha med noe særlig mer enn du kan bære med deg inn i bussen eller toget, så blir også småbilene fort for små, og da har man ikke så mye valg annet enn allerede rådyre modell X eller fossilbiler som kan fåes billig brukt.

 

Tesla er luksus nå, men etterhvert vil brukte biler komme ned i et prisnivå som også er oppnåelig for oss med mer normal inntekt. Med mer avgifter vil det ta lenger tid.

 

Jo, man har mange andre valg, et valg er å ikke kjøpe en bil etter hva du gjør noen få ganger i året.

 

AtW

Jeg foretrekker å velge bil ut fra det jeg trenger bil til. De reisene jeg kan gjøre uten bil teller mindre for bilvalg. Jeg var da uten bil i 10 år mens jeg bodde sånn at jeg i liten grad hadde bruk for bil. Nå har jeg en gammel stasjonsvogn med hengerfeste for å dra hjem ved og byggematerialer osv. Til jobb tar jeg tog, jeg hadde uansett aldri orka å kjøre bil inn til Oslo hver dag.

 

 

Det foretrekker du sikkert, men det betyr ikke at du ikke har noe annet valg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Atter en gang lurt i fella av staten. Krysser av enda en fin feiting.

 

 

Lurt i fella? Hva snakker du om?

 

AtW

Akkurat som da staten oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler.

Lenke til kommentar

 

 

Atter en gang lurt i fella av staten. Krysser av enda en fin feiting.

 

Lurt i fella? Hva snakker du om?

 

AtW

Akkurat som da staten oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler.

 

Hvordan er det likt? Det her er ikke noen avgift som går ut over de som allerede har kjøpt en Model S eller X, tvertimot så vil jo bruktverdien på de muligens gå opp.

Lenke til kommentar

Tja, hvis man tror man kan gå hele bilens levetid uten noen avgiftsendringer, så er du naiv. Staten taper milliarder på at det ikke er avgifter på disse elbilene. Det er jo ikke slik at staten kan nøye seg med å få inn mindre penger. Pengene må inn på en eller annen måte.

Det samme gjelder disse tåpelige hybrid-suvene som har elendig elektrisk rekkevidde. Når det ikke er mer elektrisk rekkevidde, må bilen drasse på 4-500 kg ekstra med batterier som er til ingen nytte. Volvo T8 hybrid f.eks bruker jo over en liter bensin på mila, og har solgt mye i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

Atter en gang lurt i fella av staten. Krysser av enda en fin feiting.

 

Lurt i fella? Hva snakker du om?

 

AtW

Akkurat som da staten oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler.

 

 

Så du er "lurt i fella" fordi du har fått kjøpt en bil subsidiert, og den senere ikke blir subsidiert (og man har hele tiden vært klar på at dette er et midlertidig tiltak). Er ikke så mye som skal til skjønner jeg. Blir du "lurt i fella" når du kjøper noe på tilbud også? Plutselig går jo prisen opp igjen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien.

 

Og mindre rekkevidde, mindre plass, egner seg ikke som familiebil til langturer osv. Det er de store Fosilbilene som må bli erstattet, ikke fosilgolfene der ute.. ingen bytter ut merca si med en Golf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, hvis man tror man kan gå hele bilens levetid uten noen avgiftsendringer, så er du naiv. Staten taper milliarder på at det ikke er avgifter på disse elbilene. Det er jo ikke slik at staten kan nøye seg med å få inn mindre penger. Pengene må inn på en eller annen måte.

Det samme gjelder disse tåpelige hybrid-suvene som har elendig elektrisk rekkevidde. Når det ikke er mer elektrisk rekkevidde, må bilen drasse på 4-500 kg ekstra med batterier som er til ingen nytte. Volvo T8 hybrid f.eks bruker jo over en liter bensin på mila, og har solgt mye i Norge.

Nei, du har rett. Det ville jo vært totalt uansvarlig om staten faktisk dempet pengebruken fremfor å ta inn det de taper (sic).

Lenke til kommentar

Er ikke alle milliardene staten tar inn godt nok til at de kan la elbilene være i fred?

 

Det er ellers en interessant tankerekke: staten gjør fossilt drivstoff dyrt, slik at det blir mer å spare på å velge elbiler. Det igjen rettferdiggjør at de kan ta inn penger på elbiler fordi deres eget avgiftssystem har gjort dem gunstige målt opp mot fossilbiler.

Lenke til kommentar

Er ikke alle milliardene staten tar inn godt nok til at de kan la elbilene være i fred?

 

Det er ellers en interessant tankerekke: staten gjør fossilt drivstoff dyrt, slik at det blir mer å spare på å velge elbiler. Det igjen rettferdiggjør at de kan ta inn penger på elbiler fordi deres eget avgiftssystem har gjort dem gunstige målt opp mot fossilbiler.

 

La oss si staten tar inn akkurat passe mengder milliarder, man bør allikevel stille seg spørsmålet "er det bedre å ta inn mer et sted, og mindre et annet sted".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I hvilken grad er det brukt carbon fiber i EL-kjøretøyer til nå?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber_reinforced_polymer

BMW i3 og i8 er for det meste karbonfiber. Tesla Model S er vel mykje aluminium. Mykje av hovudutfordringa med elbil er vel at drivlina, særskilt batteria er tunge. Det er då ein god ide å slanke resten av bilen. Elles må det jo seiast at dette er generelt ein god ide i høve til energiforbruket: http://www.nrcan.gc.ca/energy/efficiency/transportation/cars-light-trucks/buying/16755#fn1-rf

 

 

Jeg hadde likt å se individuelle EL-motorer på hvert hjul, med sanntidssensorer for styring og synkronisering av turtall, som også responderte på føret en kjører på. Det er ganske dyrt å få drivlinjen på en fossilbil skrudd fra hverandre og i sammen igjen, for simple tiltak som bytte av clutch og hva det måtte være.

 

En innbyttedelsordning og et fullt EL-motorbytte på det hjulet som er berørt kunne jo ha vært en løsning (i kommende EL-biler) ? Altså at motor og alt av overføringer er i en kompleks del. Du kobler på kablene, og skrur hjulet utenpå der.

Endret av G
Lenke til kommentar

Min åpningskommentar var ment å pirre. Gratulerer, dere bet på.

 

 

Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien.


og har kort rekkevidde og ingen hengerfeste.

 

 

Riktig.

Til de aller fleste så er ~150 km rekkevidde mer enn nok for hverdagslige gjøremål.
Pengene man sparer på å ikke ha hengerfeste kan brukes på leie av varebil eller tilkjøring av varer. Lønner seg raskt.

 

 

Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien.

 

Skulle likt å se en e-golf med 100wh/km i gjennomsnitt på 15 000+ km :p

 

 

 

Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien.


Golf har 126 mpge. Model S på rundt 100 mpge. Langt i fra det dobbelte

 

 

Jeg fant ikke noen harde tall på Model S i farta, så brukte 200 Wh/km. E-golf ligger på 117 Wh/km oppgitt fra fabrikk. Den bruker dermed 41,5 % mindre strøm.

 

En bekjent ligger med sin Tesla Model S P100D på 235 Wh/km på langtidsbruk. Selv ligger jeg på 127 Wh/km med min e-up. Vi kjører samme løype fra hjem til jobb der ~25 minutter er motorvei. Begge ligger 10-15 over i 80 og 90 sona. 

 

 

Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien.


Hvor mye mer sliter en Tesla enn en e-Golf?

 

 

Det er et godt spørsmål som ikke jeg vet svaret på. Et kjapt søk gir et resultat som tyder på at i det hele så er personbiltrafikk totalt neglisjerbar, kun busser og lastebiler sliter på veien. Så kanskje er punktet med veislitasje mindre viktig.

 

Selve problemet, slik jeg ser det, er at staten har fallende inntekter (skulle til å si "taper penger") på grunn av færre elbiler gjennom bomstasjoner og minskende drivstoffsalg. Når staten får mindre penger øker skattene. En økonom anslår ~7% av EUs skatteinntekter til å komme fra salg av diesel og bensin alene. Hvis det samme er sant for Norge og vi fortsetter i samme spor som idag - så må staten enten finne en annen inntektskilde - eller redusere sitt forbruk. Det siste tviler jeg på at skjer. Da må noe skattlegges og nøkterne elbiler burde ha en skattefordel sammenlignet med "villbeist-elbiler". En elbil (eller hybrid-SUV) i 500 000+ kr klassen burde ikke ha samme incentiver som en elbil i 200 000 kr klassen.

 

Tid er penger og enkelte bruker vannvittig mye tid på bil - ønsker vi å stimulere det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...