Gå til innhold

Regjeringen vil innføre «Tesla-avgift»


Anbefalte innlegg

Det kan virke som også regjeringen har blitt smittet av den populære ideen om at elbiler bare skal brukes som erstatning for kollektivtransport. Skal du ha med noe særlig mer enn du kan bære med deg inn i bussen eller toget, så blir også småbilene fort for små, og da har man ikke så mye valg annet enn allerede rådyre modell X eller fossilbiler som kan fåes billig brukt.

 

Tesla er luksus nå, men etterhvert vil brukte biler komme ned i et prisnivå som også er oppnåelig for oss med mer normal inntekt. Med mer avgifter vil det ta lenger tid.

 

Jo, man har mange andre valg, et valg er å ikke kjøpe en bil etter hva du gjør noen få ganger i året.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vektbasert slitasje på veiene er neglisjerbar for personbiler sammenliknet med selv de minste lastebiler, busser og andre større nyttekjøretøy. Vekten inngår i slitasjefaktoren forhøyet med 2.8 (mener jeg å huske).

 

Slitasje på hva? Underliggende lag? Ja, det er sant, topplag? Der er er det ikke sånn.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

...

Ren vekt er det mest fornuftige måten og avgifts legge så lenge det er en egenskap på bilen som det skal legges avgift på, det mest fornuftige hadde bare vært å innføre bompenger på elbiler men det hadde skapt langt mer ramaskrik.

Eller hvorfor ikke bare innføre begrenset moms på elbiler? 5% fra 2020? legg på 5% hvert år fremover til de er oppe på 'normalt' nivå.

 

 

Legg merke til han sa "så lenge det er en egenskap på bilen som det skal legges avgift på"

 

AtW

Lenke til kommentar

Endelig, det er på tide at snylterne også skal betale bilavgifter.
Det er ingen vits i å subsidiere rikingene som har råd til å kjøpe nyere biler.

 

Alle El-bil goder burde fjernes over en to-tre års periode. Samtidig legger man ned forbud mot kjøp av nye bensin og dieselbiler innen 2022, og innen 2035 kan man nedlegge forbud for bruk av bensin og dieselbil med mindre det er veteranbil som ikke er i daglig bruk.

 

Resultatet er en smidig overgang til nullutslippsbiler på kort tid uten tap av store stats finanser, for la oss innse det vi bilister både er og blir statens melkeku.

Endret av XtraPlay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Resultatet er en smidig overgang til nullutslippsbiler på kort tid uten tap av store stats finanser, for la oss innse det vi bilister både er og blir statens melkeku.

 

Enda bilisme koster like mye, eller høyst sannsynlig langt mer enn man får inn i avgifter? Kan være politikere tror det, men det er ikke nødvendigvis rett.

 

AtW

Lenke til kommentar

I hvilken grad er det brukt carbon fiber i EL-kjøretøyer til nå?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber_reinforced_polymer

 

BMW i3 og i8 er for det meste karbonfiber. Tesla Model S er vel mykje aluminium. Mykje av hovudutfordringa med elbil er vel at drivlina, særskilt batteria er tunge. Det er då ein god ide å slanke resten av bilen. Elles må det jo seiast at dette er generelt ein god ide i høve til energiforbruket: http://www.nrcan.gc.ca/energy/efficiency/transportation/cars-light-trucks/buying/16755#fn1-rf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Snip

Alle biler som selges, eller importeres i dag blir da avgiftsbelagt etter vekt.

 

Her er satsene, hentet herfra:

 

Egenvekt, kr/kg

    

første 350 kg 0 kr/kg

neste 850 kg 26,51 kr/kg

neste 200 kg 66,05 kr/kg

neste 100 kg 206,41 kr/kg

resten 240,06 kr/kg

 

 

Bra! (Du kom meg i forkjøpet)

 

Dette er jo på langt nær noe som er en særavgift for elbiler? Vanlige biler har jo måttet betale en vektavgift lenge.

Og vektavgiften er vel ment å dekke den slitasjen som skyldes bilens vekt, og der er det i utgangspunktet ikke noen forskjell mellom elbiler og fossilbiler.

 

Jeg synes i utgangspunktet at alle avgifter bør være teknologinøytrale. 

Nå har man jo gått bort fra HK-avgiften for fossilbiler, og i stor grad tatt det igjen på CO2-avgiften. Dette synes jeg er en fornuftig omlegging.

Dette gjør det også mye lettere.

Jeg synes man burde hatt akkurat de samme avgiftene for fossilbiler og elbiler/hydrogenbiler

Elbilene vil jo slippe NOx og CO2-avgiftene, som er der for å begrense utslippet fra motoren.

 

Og så synes jeg det er greit at man i det minste i en overgangsperiode lar utslippsfrie biler slippe MVA, men denne fordelen bør jo også på sikt bli borte.

 

Jeg ser egentlig ikke noe veldig galt i denne omleggingen. Man har jo visst lenge at man må fase inn avgifter for elbiler?

Og hvis en Tesla "bare" må ut med 70K er vel dette fortsatt billigere enn for en tilsvarende fossilbil?

 

Se bare her:

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/354-engangsavgifter-pa-bil

Lenke til kommentar

 

 

 

Resultatet er en smidig overgang til nullutslippsbiler på kort tid uten tap av store stats finanser, for la oss innse det vi bilister både er og blir statens melkeku.

 

Enda bilisme koster like mye, eller høyst sannsynlig langt mer enn man får inn i avgifter? Kan være politikere tror det, men det er ikke nødvendigvis rett.

 

AtW

 

 

Jo, men også elbilen bruker jo veier og slipper ut svevestøv ved bremse- og veislitasje?

Er det ikke da fornuftig at de tar "sin del av regningen"? 

 

De har jo fortsatt fritak for MVA, og betaler vel fortsatt mindre enn de strengt tatt burde, hvis man tar med utgiftene til veier og svevestøvutslipp?

Så fortsatt vil vel elbiler være "sponset" for å få til en smidig overgang til nullutslippsbiler.

 

(Så må bare politikerne i Oslo se å få farten opp på ladepunkter. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe en elbil der jeg bor, grunnet alt for få ladepunkter.)

 

Edit: Det du reagerte på var vel kanskje "for la oss innse det vi bilister både er og blir statens melkeku."? :) )

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Resultatet er en smidig overgang til nullutslippsbiler på kort tid uten tap av store stats finanser, for la oss innse det vi bilister både er og blir statens melkeku.

 

Enda bilisme koster like mye, eller høyst sannsynlig langt mer enn man får inn i avgifter? Kan være politikere tror det, men det er ikke nødvendigvis rett.

 

AtW

 

 

Jo, men også elbilen bruker jo veier og slipper ut svevestøv ved bremse- og veislitasje?

Er det ikke da fornuftig at de tar "sin del av regningen"? 

 

De har jo fortsatt fritak for MVA, og betaler vel fortsatt mindre enn de strengt tatt burde, hvis man tar med utgiftene til veier og svevestøvutslipp?

Så fortsatt vil vel elbiler være "sponset" for å få til en smidig overgang til nullutslippsbiler.

 

(Så må bare politikerne i Oslo se å få farten opp på ladepunkter. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe en elbil der jeg bor, grunnet alt for få ladepunkter.)

 

Edit: Det du reagerte på var vel kanskje "for la oss innse det vi bilister både er og blir statens melkeku."? :) )

 

 

Joda, det henger lite sammen at elbiler er moms-frie fra et prinsipielt standspunkt, mens ting som sykler, elsykler elmotorsykler(?) osv ikke er det. Elbiler er bedre en besindrevne biler, men det er enda bedre om folk bruker kollektiv og sykkel feks.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første man lærer på et vejbygningskursus som civilingeniør er et gammelt storskala forsøg fra USA, hvor man viste at 10.000 personbiler slider lige så meget på vejene som 1 lastbil.

 

Slitage af veje har derfor en stærk sammenhæng med vægt af køretøjerne. Hvordan dette skal udmøntes i afgifter skal jeg lade være usagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det første man lærer på et vejbygningskursus som civilingeniør er et gammelt storskala forsøg fra USA, hvor man viste at 10.000 personbiler slider lige så meget på vejene som 1 lastbil.

 

Slitage af veje har derfor en stærk sammenhæng med vægt af køretøjerne. Hvordan dette skal udmøntes i afgifter skal jeg lade være usagt.

 

Lærer man også å skille mellom slitasje i de forskjellige lagene på veien? Høres nesten ikke sånn ut...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Joda, det henger lite sammen at elbiler er moms-frie fra et prinsipielt standspunkt, mens ting som sykler, elsykler elmotorsykler(?) osv ikke er det. Elbiler er bedre en besindrevne biler, men det er enda bedre om folk bruker kollektiv og sykkel feks.

 

AtW

 

 

Prinsipielt enig.

Men i en overgangsfase mener jeg det kan forsvares. Mange trenger en bil for å få hverdagen til å gå opp, og selv bilkollektiver må jo kjøpe biler.

 

På sikt bør elbiler definitivt pålegges MVA som alt annet. Usikker på hva som gjelder for elmotorsykler. Men du har et poeng at det samme burde gjelde for disse.

Ideelt sett burde sikkert sykler o.l. ha lav/ingen mva, men jeg er for et enklest mulig avgiftsregime uten for mange unntak, så for enkelhets skyld mener jeg stort sett alt burde ha lik mva-sats.Tror heller ikke det er så mange som kjøpe bil i stedet for sykkel pga MVA :)

 

(Kollektivtransporten er jo stort sett offentlig drevet/eid. Så evt. MVA her, vil stort sett kun være "lekepenger" uansett, og bety lite i praksis.)

Lenke til kommentar

 

Momssatsen for reiser er foreslått økt til 12 %. Da er det rimelig at de som kjøper elbil også bidrar med noe.

Det gjer dei då. Både straum og nettleige har mva på 25%, og elavgift og andre avgifter kjem i tillegg.

 

Ikke direkte hvis elbileierne lader eks. mye på jobben eller på offentlige parkeringsplasser (som i Oslo). Årsavgiften for elbil er kun 455 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...