Gå til innhold

Regjeringen vil innføre «Tesla-avgift»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien.

Golf har 126 mpge. Model S på rundt 100 mpge. Langt i fra det dobbelte

Endret av Wisd0m
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vektavgiften på elbiler virker rett og slett lite gjennomtenkt.

FrP-velgere hater elbiler generelt og Tesla spesielt.

FrP ruler, de redder fossilbilene med avgifter på Tesla!

 

Venstre hadde plastposeavgiten, regner med at dette ventrehåndsarbeidet fra FrP også blir avslørt og latterliggjort.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da har fossil billobbyen lykkes. Gratulerer! Utrolig tragisk tidspunkt også. Øker bompengene sinnsykt, også fjerner man muligheten for en skikkelig familiebilelbil som har alle preferansene, lang rekkevidde, hengerfeste. Jeg mener det er viktig, om man skal lykkes med elbilsatsningen, at man også utfordrer premium bilene. As we speak har mange oppgradert sine Teslaer og mengder med brukte sildrer nedover i bredere kjøpegrupper og gjør langtur elbiler tilgjengelig for langt flere familier. Nå stopper dette pp tydeligvis og slike biler vil bare være tilgjengelig for fiffen. Flott «rettferdighet»...

 

Alternativt, så er dette ett spill for galleriet, for å kjeppjage Trine inn i regjering og må spise kameler til frokost lunsj og middag, skal denne vektavgiften bli fjernet til Venstres fortjeneste. -takk for sist med 14 uker fedrepermisjon...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I hvilken grad er det brukt carbon fiber i EL-kjøretøyer til nå?

 

BMW bruker det i i3, søk opp "i3 life cell" Vet ikke om noen andre. i3 veier 350 kg mindre enn e-Golf. Når/om BMW kommer med en større elbil så vil de kunne lage den vesentlig lettere enn Tesla, burde jo skille minst 500 kg. Og da unngå avgift. Blir litt merkelig det også. Karbonfiber er dyrt og luksuriøst, men skal slippe billigere unna? Hadde det vært større spredning i biltyper, materialvalg etc. så tipper jeg dette forlaget hadde hatt en annen form. Situasjonen kunne jo vært at en Skoda Oktavia elbil hadde veid 2200 kg, mens en Porsche Mission E veier 1700 kg. Eller at innslagspunktet var 1400 kg slik at den praktiske familiefrakteren Nissan Leaf blir vesentlig dyrere enn morrobilen i3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tragisk forslag. Viser bare hvor viktig det er å vippe FRP av makta. Disse bilene er eneste valgmulighet for familier som trenger bil med rekkevidde, mye plass og tilhengerfeste.

Vi må ikke gå i fella å tillate regjeringen å snikinnføre avgifter på elbiler, den ballen må ikke få lov til å begynne å rulle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien.

Bruker en Tesla mer enn én ordinær parkeringsplass?

 

Du har alltids de som ikke klarer å parkere innforbi strekene, men det er mer fører sin feil, ikke tesla... (Med mindre det finnes en "autopark" funksjon, som heller ikke klarer å treffe innforbi strekene.)

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Ikke enig i det, men jeg leser gjerne andre synspunkter.

 

For å holde - la oss si - 130km/h med en vanlig personbil trenger du bare noen få titalls hestekrefter. Men du trenger mye dreiemoment for å komme ditt. Og siden dreiemomentet er mye mer praktisk fordelt ved en el-motor klarer man seg fint med færre hester i en elbil, 

 

Videre er det vel slik at mange tror at mye vekt koster mye energi. Dette er med en elbil med regenerering atskillig mindre riktig enn ved en bensinbil, så mye vekt er ikke så 'forkastelig' i en elbil som i en fossilbrenner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...