NTB - digi Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Vekt skal være utgangspunkt for avgift.Regjeringen vil innføre «Tesla-avgift» Lenke til kommentar
Populært innlegg storken Skrevet 11. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2017 Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien. 16 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) En liten "straffeskatt" så regjeringa kan få tilbake milliardene de taper i null avgifter og mindre bompenger? Endret 11. oktober 2017 av Vertical^ 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ikke veldig overraskende at skapsosialistene finner nye måter å flå befolkningen på. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg MegaMann2 Skrevet 11. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2017 Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien. og har kort rekkevidde og ingen hengerfeste. 15 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien. Skulle likt å se en e-golf med 100wh/km i gjennomsnitt på 15 000+ km 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Minus Skrevet 11. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2017 Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien. Bruker en Tesla mer enn én ordinær parkeringsplass? 16 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien. Golf har 126 mpge. Model S på rundt 100 mpge. Langt i fra det dobbelte Endret 11. oktober 2017 av Wisd0m 8 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien. Hvor mye mer sliter en Tesla enn en e-Golf? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 11. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2017 Hva er begrunnelsen for vektavgiften? Hvis høy vekt er et onde så bør også andre biltyper med høy vekt rammes av den samme vektavgiften. Hvis det kun skal gjelde elbil så skjønner jeg ikke logikken. Da er det kun en "kakseavgift" på Teslaene, som om de ikke var dyr nok fra før og de eneste elbilene som egner seg i distriktet og til mye langkjøring. "kakseavgiften" kunne like gjerne vært tuftet på noe annet helt meningsløst som tilfeldigvis rammer Tesla. F.eks Frunkvolumavgift eller hengerfesteavgift, eller akselavstandsavgift eller skjermstørrelseavgift. Hvis vekt virkelig vurderes som et onde må det selvsagt gjelde alle biltyper på samme måte. Logikken bak det kan for eksempel bygges på sikkerhet. Det er liten tvil om at 2 tonn biler utgjør en ekstra risiko dersom resten av biltrafikken ligger rundt 1,5 tonn. På samme måte bør også for lette biler få en personrisikoavgift. Hadde alle biler veid det samme hadde vi sluppet at ulik masse utgjør en økt risiko for den letteste bilen i et sammenstøt. En utfordring med en slik logikk ville åpenbart vært avgifsbeleggelse av ennå tyngre kjøretøy som busser, lastebiler, kranbiler etc. Hvis logikken er at økt vekt gir økt energiforbruk så bør de heller øke avgiftene på strøm generelt. For det spiller jo liten rolle om man bruker 1 kWh fordi bilen kjørte 5 km eller fordi man kjørte oppvaskmaskinen en runde ekstra. Ikke at jeg skjønner hvorfor strøm skal bli så uglesett nå plutselig. Det har jo ikke akkurat vært noen dieselgate for strøm i det siste. Vannkraften vår er like krystallren som før. Hvis logikken er at Teslaeiere sikkert har råd til å betale litt ekstra siden de allerede har betalt ganske mye så høres det helt bak mål ut. I så fall burde Leaf-eiere hatt langt mer igjen på kontoen etter bilkjøpet og dermed kunne betale vesentlig mer enn de stakkarene som tømte sparekontoen eller tok opp lån for å få råd til en Tesla. Hvis logikken er at Tesla-eiere skal straffes for motorkraften (pga personrisiko?) så bør de gjeninnføre effektavgiften. Da vil jeg bare minne om hvorfor den forsvant. Det var fordi det er meningsløst å måle personrisiko eller miljøutslipp i hestekrefter. Bilavgiftene ble lagt om fordi man skal avgiftsbelegge de uønskede tingene direkte. F.eks CO2-avgiften. En annen ting er som nevnt i artikkelen, signaleffekten. Vi så jo hva som skjedde i Danmark når de la på mva på elbiler. Salget stupte med vanvittige 99,3%. Hvis den norske avgiften settes i verk så rammer den bare Tesla og får dermed mindre effekt enn i Danmark, men det vil jo uansett være å skyte ambisjonene i foten. Eksisterende Tesla-eiere kan sikkert le hele veien til banken når bruktprisen på bilen deres plutselig stiger med flere titusner. I det hele tatt, veldig veldig merkelig budsjettforslag! Vektavgiften på elbiler virker rett og slett lite gjennomtenkt. 21 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) I hvilken grad er det brukt carbon fiber i EL-kjøretøyer til nå? https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber_reinforced_polymer Endret 11. oktober 2017 av G 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Hva er begrunnelsen for vektavgiften? Mer penger i statskassa og mer jobb for byråkratiet. Trenger ikke å lete lenger enn det for å finne begrunnelsen. Unnskyldningene derimot... 4 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Vektavgiften på elbiler virker rett og slett lite gjennomtenkt. FrP-velgere hater elbiler generelt og Tesla spesielt. FrP ruler, de redder fossilbilene med avgifter på Tesla! Venstre hadde plastposeavgiten, regner med at dette ventrehåndsarbeidet fra FrP også blir avslørt og latterliggjort. Endret 11. oktober 2017 av Frobe 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ja, da har fossil billobbyen lykkes. Gratulerer! Utrolig tragisk tidspunkt også. Øker bompengene sinnsykt, også fjerner man muligheten for en skikkelig familiebilelbil som har alle preferansene, lang rekkevidde, hengerfeste. Jeg mener det er viktig, om man skal lykkes med elbilsatsningen, at man også utfordrer premium bilene. As we speak har mange oppgradert sine Teslaer og mengder med brukte sildrer nedover i bredere kjøpegrupper og gjør langtur elbiler tilgjengelig for langt flere familier. Nå stopper dette pp tydeligvis og slike biler vil bare være tilgjengelig for fiffen. Flott «rettferdighet»... Alternativt, så er dette ett spill for galleriet, for å kjeppjage Trine inn i regjering og må spise kameler til frokost lunsj og middag, skal denne vektavgiften bli fjernet til Venstres fortjeneste. -takk for sist med 14 uker fedrepermisjon... 6 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 I hvilken grad er det brukt carbon fiber i EL-kjøretøyer til nå? BMW bruker det i i3, søk opp "i3 life cell" Vet ikke om noen andre. i3 veier 350 kg mindre enn e-Golf. Når/om BMW kommer med en større elbil så vil de kunne lage den vesentlig lettere enn Tesla, burde jo skille minst 500 kg. Og da unngå avgift. Blir litt merkelig det også. Karbonfiber er dyrt og luksuriøst, men skal slippe billigere unna? Hadde det vært større spredning i biltyper, materialvalg etc. så tipper jeg dette forlaget hadde hatt en annen form. Situasjonen kunne jo vært at en Skoda Oktavia elbil hadde veid 2200 kg, mens en Porsche Mission E veier 1700 kg. Eller at innslagspunktet var 1400 kg slik at den praktiske familiefrakteren Nissan Leaf blir vesentlig dyrere enn morrobilen i3. 2 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Tragisk forslag. Viser bare hvor viktig det er å vippe FRP av makta. Disse bilene er eneste valgmulighet for familier som trenger bil med rekkevidde, mye plass og tilhengerfeste. Vi må ikke gå i fella å tillate regjeringen å snikinnføre avgifter på elbiler, den ballen må ikke få lov til å begynne å rulle. 2 Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Helt riktig. Eksempelvis bruker en e-golf eller e-up 40-50% mindre strøm enn en Tesla, tar mindre plass på parkeringsplasser, er billigere i innkjøp og sliter mindre på veien. Bruker en Tesla mer enn én ordinær parkeringsplass? Du har alltids de som ikke klarer å parkere innforbi strekene, men det er mer fører sin feil, ikke tesla... (Med mindre det finnes en "autopark" funksjon, som heller ikke klarer å treffe innforbi strekene.) Endret 11. oktober 2017 av Caddy Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Jeg må si at avgift på vekt er langt mer fornuftig enn effektavgifter vi har hatt tidligere, dette vil jo også slå negativt ut for disse hybridene alle elbileiere ser ut til å hate. Endret 12. oktober 2017 av Civilix 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Høres ut som den typen forslag som kun eksisterer for å brukes som forhandlingskort.. 5 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Ikke enig i det, men jeg leser gjerne andre synspunkter. For å holde - la oss si - 130km/h med en vanlig personbil trenger du bare noen få titalls hestekrefter. Men du trenger mye dreiemoment for å komme ditt. Og siden dreiemomentet er mye mer praktisk fordelt ved en el-motor klarer man seg fint med færre hester i en elbil, Videre er det vel slik at mange tror at mye vekt koster mye energi. Dette er med en elbil med regenerering atskillig mindre riktig enn ved en bensinbil, så mye vekt er ikke så 'forkastelig' i en elbil som i en fossilbrenner. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå