Gå til innhold

Har utviklet elbilbatteri som kan lades på seks minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

RIP strømnettet

6000 farad kondensator på 500V vil løse dette. Vil kunne levere 200kWh på langt under 5 min

Vil du utdype?

 

 

Det er nok dessverre for godt til å være mulig i praksis. Det stemmer forsåvidt at 6000 farad og 500 V gir drøyt 208 kWh, men plassen det krever og vekten det får ville bli helt sinnssyk.

 

Denne er f.eks på 6000 milliontedels farad.

 

Super Capacitor 500V 6000UF 77*220MM

 

HTB1zBQiKFXXXXcTXpXXq6xXFXXXK.jpg
 
 
Kondensatorer er gode på å gi og ta imot effekt raskt, men er elendig på energitetthett og egner seg derfor ikke til lagring av store mengder energi.
 
Å putte en million slike i en bil for å komme opp i 6000 farad vil ikke fungere.

 
Det finnes muligens noe som er bedre enn denne som var den første jeg fant på google, men mye bedre er det nok ikke. Sist jeg undersøkte dette(ca et år siden), hadde det beste som var mulig å kjøpe en energitetthet på rundt 4 til 5 Wh per kg. 
 
Et blybatteri som dette er dermed mange ganger bedre med sine 27,7 kg og 550 Wh utnyttbart
8864298336286_928240SR550_10974_png.jpg
 
 
Edit: Rettet noen stygge feil i innlegget

 

 

Takk. Det var det jeg ville frem til (Den seigliva utopien som "superkondensator" som energilager).

Lenke til kommentar

Hensikt med kondensatorbank på LADESTASJON er for å dempe toppene på netter.

Å ja..... som glattekondensatorer i likeretteren da eller? Glatter ut spenninga, ja riktig, men strømtoppene blir desto værre, da du må ta ut samme effekt på enda kortere del av sinuskurven.

Eller mener du som energilager mellom hver elbil som stopper for å lade? Da er du tilbake på det problemet som Kalle K helt korrekt påviser: Hvor mange containerskip søkklastet med kondensatorer tenker du å bruke, som energilager for hver enkelt ladestasjon?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

Negativitet hjelper alltid på fremskritt. Teknologi hadde vært mye lengre frem hvis alle var negative til alt de gjorde og ga opp fordi det "ikke er mulig" :)

 

Om sarkasmen var ment til meg kunne du ikke bommet mer.

 

Jeg har stor tro på at vi kommer frem til løsninger på klima og energiutfordringene. Allikevel det å påstå at ting løses av noe som ikke finnes og ingen engang har noen teori om hvordan skulle lages blir litt mye fiction og lite science.

 

Poenget var derfor å ta en ørliten realitets sjekk av påstanden.

 

 

Støtter Kalle K her. Veien mot bedre miljø er ikke å klamre oss fast til perfekte, utopiske løsninger.

Vi må akseptere noen kompromisser, og heller oppnå løsninger som er mulige, og praktiske.

Å klamre seg fast til utopier er bare til hinder for den realistiske og jordnære veien, som før eller siden tvinger seg frem uansett.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg vil flytbatterier kunne bygges ut til å levere ganske ekstrem effekt med forholdsvis ukomplisert, kjent teknologi. Det finnes sikkert en bråte andre oppegående teknologier som også kan brukes til å levere godt med effekt. 200kWh på 6 minutter burde bety noe slikt som 2MW effekt i snitt, siden ladeeffekten varierer vil man kanskje måtte dimensjonere for 5MW. Det er jo en god del, for å si det mildt, men jeg tror at det fint kan oppnås med godt kjent teknologi så lenge det svarer seg økonomisk.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg vil flytbatterier kunne bygges ut til å levere ganske ekstrem effekt med forholdsvis ukomplisert, kjent teknologi. Det finnes sikkert en bråte andre oppegående teknologier som også kan brukes til å levere godt med effekt. 200kWh på 6 minutter burde bety noe slikt som 2MW effekt i snitt, siden ladeeffekten varierer vil man kanskje måtte dimensjonere for 5MW. Det er jo en god del, for å si det mildt, men jeg tror at det fint kan oppnås med godt kjent teknologi så lenge det svarer seg økonomisk.

 

Ekstrem effekt, i hvilken sammenheng? 2MW er et hobbyaggregat i vedskjulet til en småbruker, som har satset på småkraft.

300MW er et aggregat som kan forsyne en norsk småby

For at Wikipedia engang skal gidde å ta deg med på lista over "store kraftverk", så må du ha over 600MW.

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_verdens_st%C3%B8rste_vannkraftverk

Norges største kraftverk, Kvilldal, har installert effekt på 1240MW.

Verdens største kraftverk har installert effekt på over 20 000 MW.

 

2MW blir egentlig nærmere klokkebatteri, enn kraftverk. Hva skal du med det? Putte det i garasjen til en Teslaentusiast? Han syns sikkert det er gøy, men det er virkelig kun for spesielt interesserte.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Prinsippet bak flytbatterier er så langt jeg vet slik at økt effekt egentlig bare handler om flere membranceller, sikkert med noen tilstøtende behov for mer pumpekapasitet og denslags. Teknologien er relativt ukomplisert og så langt jeg har fått med meg enkel å skalere, både i lagringskapasitet (større elektrolytt-tanker) og levert effekt (flere membranceller). I prinsippet er det ikke noe i veien for å lage flytbatterier som kan levere nok effekt og energimengde til å drive New York eller Tokyo i flere måneder.

 

Men det blir kanskje litt overkill i denne sammenhengen, som jo var lastutjevning på et hurtigladeanlegg. Avhengig av ladefart og antall ladepunkter burde en effekt på et par titalls megawatt være ok.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

RIP strømnettet

6000 farad kondensator på 500V vil løse dette. Vil kunne levere 200kWh på langt under 5 min

Slike kondensatorstørrelser ligger nok litt inn i framtida, men hvis det lar seg gjøre ville det vært kjempebra. Nesten ingen degradering, enorm strømleveringsevne og rask oppfylling. Begrensningen vil ligge i ledningstversnittet i ladekabelen, laderen og ledertverrsnittet i batteritilførselen.

Lenke til kommentar

Slike kondensatorstørrelser ligger nok litt inn i framtida, men hvis det lar seg gjøre ville det vært kjempebra. Nesten ingen degradering, enorm strømleveringsevne og rask oppfylling. Begrensningen vil ligge i ledningstversnittet i ladekabelen, laderen og ledertverrsnittet i batteritilførselen.

 

Pluss at spenningen vil variere mye med ladetilstanden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...