Gå til innhold

Har utviklet elbilbatteri som kan lades på seks minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder)

 

Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer?

 

 

Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???).

 

Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart. Dersom du mener noe annet må du gjerne komme med saklige argumenter i stedet for å implisere at alle som mener noe annet er kunnskapsløse.

Lenke til kommentar

- Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder)
 
Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer?
 
Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???).
 
Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart. Dersom du mener noe annet må du gjerne komme med saklige argumenter i stedet for å implisere at alle som mener noe annet er kunnskapsløse.
 
Poenget hans står fremdeles. Denne kommentaren din var langt mer utfyllende enn din første. Da blir det mer intressant å lese.
Kommentarer:
"RIP strømnettet"
"Det spås gode tider for kullkraftindustrien."
Det tilfører lite til andre. Da finnes det mer spennende memer der ute.
 
Men når du utbroderer hvorfor, ble kommentaren din plutselig verdifull.
Lenke til kommentar

Det er tragisk at folk fortsatt tror på mytene at

- Strømnettet vil kollapse med alle elbilene (det totale forbruket vil ikke øke med mer enn noen prosent, og billige batterier gir også billigere lagring på strømnettet, som jevner ut belastningen som gjør at de få prosentene kan leveres med dagens linjer, lokal produksjon av solkraft hjelper også)

(...)

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf

 

Når vi snakker om fakta...

 

Noen kollaps vil vi nok ikke se, men det tror jeg ikke noen har sagt heller. Men grunnen til at vi ikke ser noen kollaps er at det kommer tiltak for å begrense ladingen av elbiler. Spenningskvalitet er allerede ett problem i enkelte områder.

Lenke til kommentar

 

- Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder)

 

Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer?

Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???).

 

Definitivt. Når du produserer solenergien sjølv, og lagrar han rett på bilbatteriet, slepp du til og med nettleige og alle avgifter på straumen.

 

 

Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart.

Nei, det er motsett. Batteria i elbilar fungerer godt som lager for straumen frå sol- og vindkraft. Førebels er produksjonen av sol- og vindkraft so liten at det ikkje trengst stor lagerkapasitet, men dei veks parallelt. Danmark klarer seg fint med over 50% vind- og solkraft og svært liten lagerkapasitet.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

"10 prosent kapasitetstap etter 5000 ladesykluser" (rettet skrivefeil) vil tilsi over 13 år dersom man lader 1 syklus per døgn, 7 dager i uken inkludert helligdager. Lader du kun en gang i uken, så varer batteriet i over 96 år.

Det burde holde greit... Kjøper ett batteri, og bytter karosseri, ramme, bremser etc etterhvert som det ruster i stykker eller slites ned. Og selv da blir neste spørsmål hvem som arver batteriet.

:-D

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

- Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder)

 

Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer?

Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???).

 

Definitivt. Når du produserer solenergien sjølv, og lagrar han rett på bilbatteriet, slepp du til og med nettleige og alle avgifter på straumen.

 

 

Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart.

Nei, det er motsett. Batteria i elbilar fungerer godt som lager for straumen frå sol- og vindkraft. Førebels er produksjonen av sol- og vindkraft so liten at det ikkje trengst stor lagerkapasitet, men dei veks parallelt. Danmark klarer seg fint med over 50% vind- og solkraft og svært liten lagerkapasitet.

 

Jeg kløna med siteringen, det der var ikke min mening :D

Lenke til kommentar

Her er det jo endel som ikke forstår hvordan verdens strømproduksjon fungerer. For om det går på marginene løs med strømproduksjonen, er det ikke slik at man bare kan sette i gang å produsere mer strøm med kullkraftverk eller andre CO2-utslippende kraftproduksjonskilder. Det er kvotebelagt, så da må det produseres mer på fornybare kraftproduksjonskilder. Dermed vil man ved å stadig flytte transporten fra fosil til elektrisk også flytte kraftproduksjonen fra fosilt til fornybart.

 

Jo flere vi er som kjører elbil, dess renere vil kraftproduksjonen bli.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og desto mer det satses innenfor renere strømkilder, desto raskere får man masseproduksjon og mer effektive, billigere rene strømkilder. Når etterspørselen går ned, er det vindkraft som stopper først. Når etterspørselen går opp, er det de nye strømformene som raskest blir mer effektive.

Lenke til kommentar

Her er det jo endel som ikke forstår hvordan verdens strømproduksjon fungerer. For om det går på marginene løs med strømproduksjonen, er det ikke slik at man bare kan sette i gang å produsere mer strøm med kullkraftverk eller andre CO2-utslippende kraftproduksjonskilder. Det er kvotebelagt, så da må det produseres mer på fornybare kraftproduksjonskilder. Dermed vil man ved å stadig flytte transporten fra fosil til elektrisk også flytte kraftproduksjonen fra fosilt til fornybart.

 

Jo flere vi er som kjører elbil, dess renere vil kraftproduksjonen bli.

 

Så vidt jeg vet så er det et enormt overskudd av EU's klimakvoter. Prisen på dem er derfor veldig lav som 3€ per tonn CO2. En slik pris er ingen pådriver med hensyn til å kutte CO2-utslipp. Spør et flyselskap eller en skipsreder om de vil halvere sine CO2-utslipp og dermed å slippe å betale for kvoter. Men de er ikke i den situasjonen en gang, for de er allerede gitt flere kvoter enn det de behøver (-> lav kvotepris som overhodet ikke reflekterer kostnadene å senke CO2-utslipp).

 

Kvoteordningen er en vakker tanke som så langt har vært en fiasko. EU viser ikke særlig vilje til å utstede færre kvoter og inndra kvoter så da blir det som det blir -altså fiasko og et system kun til glede for kvotemeglere og kvotesvindlere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

RIP strømnettet

6000 farad kondensator på 500V vil løse dette. Vil kunne levere 200kWh på langt under 5 min

Vil du utdype?

 

 

Det er nok dessverre for godt til å være mulig i praksis. Det stemmer forsåvidt at 6000 farad og 500 V gir drøyt 208 kWh, men plassen det krever og vekten det får ville bli helt sinnssyk.

 

Denne er f.eks på 6000 milliontedels farad.

 

Super Capacitor 500V 6000UF 77*220MM

 

HTB1zBQiKFXXXXcTXpXXq6xXFXXXK.jpg
 
 
Kondensatorer er gode på å gi og ta imot effekt raskt, men er elendig på energitetthett og egner seg derfor ikke til lagring av store mengder energi.
 
Å putte en million slike i en bil for å komme opp i 6000 farad vil ikke fungere.

 
Det finnes muligens noe som er bedre enn denne som var den første jeg fant på google, men mye bedre er det nok ikke. Sist jeg undersøkte dette(ca et år siden), hadde det beste som var mulig å kjøpe en energitetthet på rundt 4 til 5 Wh per kg. 
 
Et blybatteri som dette er dermed mange ganger bedre med sine 27,7 kg og 550 Wh utnyttbart
8864298336286_928240SR550_10974_png.jpg
 
 
Edit: Rettet noen stygge feil i innlegget
Endret av Kalle K
Lenke til kommentar

Negativitet hjelper alltid på fremskritt. Teknologi hadde vært mye lengre frem hvis alle var negative til alt de gjorde og ga opp fordi det "ikke er mulig" :)

 

Om sarkasmen var ment til meg kunne du ikke bommet mer.

 

Jeg har stor tro på at vi kommer frem til løsninger på klima og energiutfordringene. Allikevel det å påstå at ting løses av noe som ikke finnes og ingen engang har noen teori om hvordan skulle lages blir litt mye fiction og lite science.

 

Poenget var derfor å ta en ørliten realitets sjekk av påstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...