Redaksjonen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Kommer i 2019.Har utviklet elbilbatteri som kan lades på seks minutter Lenke til kommentar
stickonthemoon Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 RIP strømnettet 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 RIP strømnettet 6000 farad kondensator på 500V vil løse dette. Vil kunne levere 200kWh på langt under 5 min 3 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Dette kan vi like. 6 minutter nærmer seg tiden det tar å fylle en vanlig bil fra pumpen. Svinge innom strømstasjonen, formerly known as bensinstasjonen, og fylle opp på 6 minutter. Akkurat nok tid til å kjøpe seg en matbit og trø den i gapet før man fortsetter på ferden. 2 Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Det spås gode tider for kullkraftindustrien. Lenke til kommentar
Populært innlegg awil Skrevet 12. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 12. oktober 2017 Det er tragisk at folk fortsatt tror på mytene at - Strømnettet vil kollapse med alle elbilene (det totale forbruket vil ikke øke med mer enn noen prosent, og billige batterier gir også billigere lagring på strømnettet, som jevner ut belastningen som gjør at de få prosentene kan leveres med dagens linjer, lokal produksjon av solkraft hjelper også) - Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder) Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer? Jeg mener ikke å påstå at det ikke finnes utfordringer, men de utfordringene har vi et helt klart og enkelt svar på, og alt som trengs er at arbeidet gjøres. 15 Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 - Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder) Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer? Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???). Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart. Dersom du mener noe annet må du gjerne komme med saklige argumenter i stedet for å implisere at alle som mener noe annet er kunnskapsløse. Lenke til kommentar
CWH Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 - Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder) Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer? Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???). Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart. Dersom du mener noe annet må du gjerne komme med saklige argumenter i stedet for å implisere at alle som mener noe annet er kunnskapsløse. Poenget hans står fremdeles. Denne kommentaren din var langt mer utfyllende enn din første. Da blir det mer intressant å lese. Kommentarer: "RIP strømnettet" "Det spås gode tider for kullkraftindustrien." Det tilfører lite til andre. Da finnes det mer spennende memer der ute. Men når du utbroderer hvorfor, ble kommentaren din plutselig verdifull. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Det er tragisk at folk fortsatt tror på mytene at - Strømnettet vil kollapse med alle elbilene (det totale forbruket vil ikke øke med mer enn noen prosent, og billige batterier gir også billigere lagring på strømnettet, som jevner ut belastningen som gjør at de få prosentene kan leveres med dagens linjer, lokal produksjon av solkraft hjelper også) (...) http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf Når vi snakker om fakta... Noen kollaps vil vi nok ikke se, men det tror jeg ikke noen har sagt heller. Men grunnen til at vi ikke ser noen kollaps er at det kommer tiltak for å begrense ladingen av elbiler. Spenningskvalitet er allerede ett problem i enkelte områder. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) - Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder) Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer? Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???). Definitivt. Når du produserer solenergien sjølv, og lagrar han rett på bilbatteriet, slepp du til og med nettleige og alle avgifter på straumen. Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart. Nei, det er motsett. Batteria i elbilar fungerer godt som lager for straumen frå sol- og vindkraft. Førebels er produksjonen av sol- og vindkraft so liten at det ikkje trengst stor lagerkapasitet, men dei veks parallelt. Danmark klarer seg fint med over 50% vind- og solkraft og svært liten lagerkapasitet. Endret 12. oktober 2017 av Sturle S Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) "10 prosent kapasitetstap etter 5000 ladesykluser" (rettet skrivefeil) vil tilsi over 13 år dersom man lader 1 syklus per døgn, 7 dager i uken inkludert helligdager. Lader du kun en gang i uken, så varer batteriet i over 96 år.Det burde holde greit... Kjøper ett batteri, og bytter karosseri, ramme, bremser etc etterhvert som det ruster i stykker eller slites ned. Og selv da blir neste spørsmål hvem som arver batteriet.:-D Endret 12. oktober 2017 av Snowleopard 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Det spås gode tider for kullkraftindustrien. Du mener at kull, en av de aller mest lønnsomme energiformene, får ligge i fred om folk kjører bensinbiler? 1 Lenke til kommentar
CWH Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 - Elbilene vil lades med ny kullkraft (sol og vind med lagring er i ferd med å bli billigere enn selv kull mange steder) Hva med å basere kommentarene på kunnskap, istedenfor memer? Eeh, sol med lagring billigere enn kull? Hva med å basere kommentarene på kunnskap i stedet for memer (???). Definitivt. Når du produserer solenergien sjølv, og lagrar han rett på bilbatteriet, slepp du til og med nettleige og alle avgifter på straumen. Så lenge det finnes kullkraft kan utbyggingen av sol og vind brukes til å erstatte kullkraften. Det motvirkes av større bruk av elbiler, såklart. Nei, det er motsett. Batteria i elbilar fungerer godt som lager for straumen frå sol- og vindkraft. Førebels er produksjonen av sol- og vindkraft so liten at det ikkje trengst stor lagerkapasitet, men dei veks parallelt. Danmark klarer seg fint med over 50% vind- og solkraft og svært liten lagerkapasitet. Jeg kløna med siteringen, det der var ikke min mening Lenke til kommentar
Chief Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Her er det jo endel som ikke forstår hvordan verdens strømproduksjon fungerer. For om det går på marginene løs med strømproduksjonen, er det ikke slik at man bare kan sette i gang å produsere mer strøm med kullkraftverk eller andre CO2-utslippende kraftproduksjonskilder. Det er kvotebelagt, så da må det produseres mer på fornybare kraftproduksjonskilder. Dermed vil man ved å stadig flytte transporten fra fosil til elektrisk også flytte kraftproduksjonen fra fosilt til fornybart. Jo flere vi er som kjører elbil, dess renere vil kraftproduksjonen bli. 3 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Og desto mer det satses innenfor renere strømkilder, desto raskere får man masseproduksjon og mer effektive, billigere rene strømkilder. Når etterspørselen går ned, er det vindkraft som stopper først. Når etterspørselen går opp, er det de nye strømformene som raskest blir mer effektive. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Her er det jo endel som ikke forstår hvordan verdens strømproduksjon fungerer. For om det går på marginene løs med strømproduksjonen, er det ikke slik at man bare kan sette i gang å produsere mer strøm med kullkraftverk eller andre CO2-utslippende kraftproduksjonskilder. Det er kvotebelagt, så da må det produseres mer på fornybare kraftproduksjonskilder. Dermed vil man ved å stadig flytte transporten fra fosil til elektrisk også flytte kraftproduksjonen fra fosilt til fornybart. Jo flere vi er som kjører elbil, dess renere vil kraftproduksjonen bli. Så vidt jeg vet så er det et enormt overskudd av EU's klimakvoter. Prisen på dem er derfor veldig lav som 3€ per tonn CO2. En slik pris er ingen pådriver med hensyn til å kutte CO2-utslipp. Spør et flyselskap eller en skipsreder om de vil halvere sine CO2-utslipp og dermed å slippe å betale for kvoter. Men de er ikke i den situasjonen en gang, for de er allerede gitt flere kvoter enn det de behøver (-> lav kvotepris som overhodet ikke reflekterer kostnadene å senke CO2-utslipp). Kvoteordningen er en vakker tanke som så langt har vært en fiasko. EU viser ikke særlig vilje til å utstede færre kvoter og inndra kvoter så da blir det som det blir -altså fiasko og et system kun til glede for kvotemeglere og kvotesvindlere. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 RIP strømnettet6000 farad kondensator på 500V vil løse dette. Vil kunne levere 200kWh på langt under 5 min Vil du utdype? Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 (endret) RIP strømnettet6000 farad kondensator på 500V vil løse dette. Vil kunne levere 200kWh på langt under 5 min Vil du utdype? Det er nok dessverre for godt til å være mulig i praksis. Det stemmer forsåvidt at 6000 farad og 500 V gir drøyt 208 kWh, men plassen det krever og vekten det får ville bli helt sinnssyk. Denne er f.eks på 6000 milliontedels farad. Super Capacitor 500V 6000UF 77*220MM https://www.aliexpress.com/item/Super-Capacitors-Farad-Capacitor-500V-6000UF-77-220MM/32551726045.html Kondensatorer er gode på å gi og ta imot effekt raskt, men er elendig på energitetthett og egner seg derfor ikke til lagring av store mengder energi. Å putte en million slike i en bil for å komme opp i 6000 farad vil ikke fungere. Det finnes muligens noe som er bedre enn denne som var den første jeg fant på google, men mye bedre er det nok ikke. Sist jeg undersøkte dette(ca et år siden), hadde det beste som var mulig å kjøpe en energitetthet på rundt 4 til 5 Wh per kg. Et blybatteri som dette er dermed mange ganger bedre med sine 27,7 kg og 550 Wh utnyttbart http://sonnak.com/batteri/sr550-sonnak-dual/ Edit: Rettet noen stygge feil i innlegget Endret 27. oktober 2017 av Kalle K Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Negativitet hjelper alltid på fremskritt. Teknologi hadde vært mye lengre frem hvis alle var negative til alt de gjorde og ga opp fordi det "ikke er mulig" Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Negativitet hjelper alltid på fremskritt. Teknologi hadde vært mye lengre frem hvis alle var negative til alt de gjorde og ga opp fordi det "ikke er mulig" Om sarkasmen var ment til meg kunne du ikke bommet mer. Jeg har stor tro på at vi kommer frem til løsninger på klima og energiutfordringene. Allikevel det å påstå at ting løses av noe som ikke finnes og ingen engang har noen teori om hvordan skulle lages blir litt mye fiction og lite science. Poenget var derfor å ta en ørliten realitets sjekk av påstanden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå