Gjest Slettet+713546 Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Hei folkens.Skal nå flytte ut av Oslo by og opp i nærheten av Gardermoender jeg jobber.Skal kjøpe meg en nyere bil, og går da og tenker på el-bil, da jegskjønner at dette er og blir fremtiden.Har prøvekjørt BMW i-3 - Og skal teste ut E-Golfen snart.Mitt kjøremønster har endret seg veldig, og blir jo å kjøre 15 min tilog fra jobb på Gardermoen, og noe småkjøring, samt noen turer inntil Oslo by av og til.Har en Ford Focus (Diesel) som jeg får rundt 50 tusen i innbytte for.Er da El-bil å foretrekke? Eller hva med Bensin VS Diesel?Diesel biler er jo så fyfy leser jeg...Så ikke lett å bli klokpå hva man faktisk burde gå for.Noen kloke sjeler der ute som har noen gode tips/råd?Takk Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Hydrogen Skal en kjøre i Oslo så er nok El-bil eneste valget da de garantert kommer med fossil-forbud i sentrum snart Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Passer elbil ditt bruksmønster så vil jeg si at det er det eneste riktige valget. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Er du villig til å tilbringe pausene dine på bestemte steder om du evt skal på langturer? Villig til å plugge en kabel i "daglig"? Er svaret ja på de her to så er det ingen tvil, elbil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Ren dieselbil må du nok regne med får sanksjoner på vinterdager etter hvert. Sannsynligvis ennå høyere drivstoffavgifter også. Jeg regnet litt på nr 2 bil i sommer og kom fram til at det ble billigere å kjøpe en Leaf gen1 (100 000 kr) i et 5-årsperspektiv med 10 000 km/år enn å få en gratis 10 år gammel dieselbil eller bensinbil. Smak og behag angående utseende. Jeg synes Leafen er stygg som en gris, men det er en fantastisk sparegris. Legger du til 50 000 kr ekstra så kan du få flere pene elbiler med 5 seter. Er 4 seter nok så finnes det også en mindre pen iMiev (og trillingsøstrene) og noe penere VW up og mini electric. Synes du det er greit å lade på langturer (og kjøper en med passe rask hurtiglading) og lade hjemme på natta så er elbil det eneste rette. Kjører du mye langkjøring så mener jeg det kan være verd å strekke seg til en brukt Tesla model S eller ny model 3 om du har tålmodighet. Kvier du deg for lading på langturer kan plugin-hybrider være et alternativ. Men rene bensin eller diesel-biler mener jeg blir feil nesten uansett hvordan man snur på det. Endret 11. oktober 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Jeg har en kia soul og klarer ca 18 mil. Kjørte drammen -ålesund-bergen-drammen på 5 dager. Ca 2000km. Gikk fint med elbil med bare litt planlegging. Hovedsaklig er det drammen til asker og småkjøring så elbil er kjekt og sparer mye. Tar meg 3 sekunder ekstra å koblie i ladekabel hver dag men til gjengjeld er bilen god og varm på morgenen og fullladet hver morgen. Trenger ikke tenke på når drivstoffet er billig. Aldri mer fossil 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Lademulighet hjemme = no-brainer Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 nja, har en lademulighet på jobb så er det bedre/billigere Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Jeg bestilte selv en ny el-bil i går, rett og slett fordi dieselbilen er etter hvert blitt for dyr, og uansett hvor vitenskaplig man går frem så er man samfunnets sorte får, ved siden av røykerne. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne kjøpe en hydrogenbil da jeg tror det er mer fremtidsrettet enn en stor klase batterier, men så var det muligheten for å få fylt på hydrogen da... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+713546 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) God morgen, og takk for svar folkens. Da skjønner jeg at det er El-bil som jeg burde gå for Regner også med at El-bil blir lettsolgt til eier nr 2/3...Eller? Endret 12. oktober 2017 av Slettet+713546 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Ja. Og bruktverdien vil ikke falle mye selv om det kommer ny generasjon elbiler snart. Når mva fritaket fjernes vil bruktprisene nokk stige:) Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Jeg regnet litt på nr 2 bil i sommer og kom fram til at det ble billigere å kjøpe en Leaf gen1 (100 000 kr) i et 5-årsperspektiv med 10 000 km/år enn å få en gratis 10 år gammel dieselbil eller bensinbil. Spennende regnestykke; har du lyst å dele det? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Ser det er lagt opp til at EL-biler vil få halv pris i bommen snart (kontra gratis som det er nå) Stor etterspørsel på Leaf ihvertfall, bilene blir solgt før de kommer på lager Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Jeg regnet litt på nr 2 bil i sommer og kom fram til at det ble billigere å kjøpe en Leaf gen1 (100 000 kr) i et 5-årsperspektiv med 10 000 km/år enn å få en gratis 10 år gammel dieselbil eller bensinbil. Spennende regnestykke; har du lyst å dele det? Tja, han har vel gjort omtrent samme regnestykke som jeg gjorde før jeg kjørte til butikken i går, en splitter ny bil med forsikring koster meg det samme som den jeg eier i dag koster etter lån, forsikring og halv tank diesel. Deretter koster dieselbilen meg 3,5 tanker til med diesel iløpet av måneden, og tanken min er på 80l.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+713546 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Da blir det nok El-bil på meg Prøvekjørte E-Golfen i dag, men den satt jeg ikke noe godt i dessverre. Da satt jeg bedre i BMW I-3. Skal få prøvd Hyundai Ioniqog og Nissan Leaf, så får jeg se hva jeg ender opp med. Endret 12. oktober 2017 av Slettet+713546 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Sjekk ut kia soul også. Veldig god å kjøre og sitter høyt også umiddelbar levering Endret 12. oktober 2017 av Christoffero89 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Da blir det nok El-bil på meg Prøvekjørte E-Golfen i dag, men den satt jeg ikke noe godt i dessverre. Da satt jeg bedre i BMW I-3. Skal få prøvd Hyundai Ioniqog og Nissan Leaf, så får jeg se hva jeg ender opp med. Du burde også prøve Renault Zoe, grei bil til grei pris. Hyundai'en har en ok komfort, men litt for liten batteripakke i forhold til pris, samt en veldig lang leveringstid. Hvordan det er med leveringstid på den gamle leaf'en vet jeg ikke, men det kommer jo ut en ny og bedre utgave nå på slutten av året. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Husk på zoe at den ikke kan lades på de fleste vanlige stikkkontakter uten trafo. Og den har ikke hurtig lader. Ellers god pris for rekkevidden Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Jeg regnet litt på nr 2 bil i sommer og kom fram til at det ble billigere å kjøpe en Leaf gen1 (100 000 kr) i et 5-årsperspektiv med 10 000 km/år enn å få en gratis 10 år gammel dieselbil eller bensinbil. Spennende regnestykke; har du lyst å dele det? Verdien på en Colt 2000 er rundt 20 000 kr, men jeg puttet inn 2 kr kjøpesum og 1 kr salgssum for gøy og for at formelen for årlig verditap skulle slippe å dele på null. Merk at de fleste tallene er for 5 år, ikke årlig kostnad. For ordens skyld regner jeg årlig forsikring til å være henholdsvis 3500 og 2500 kr. Strømforbruk til Leaf regner jeg 100 Wh/km og 75 øre/kWh, 100% ladet hjemme. Til Colten regner jeg 0,8 liter på mila a 15 kr. Et år ekstra eie er summen av driftskostnader + et års verditap uten omregistreringskomponenten. 1 km ekstra kjørelengde er beregnet ut fra dekk, viskere, spylevæske og drivstoff, men årsavgift, forsikring og servicekostnader er utelatt. Hensikten med det er å få fram hva det koster å kjøre den mer eller mindre enn de beregnede 10 000 km. Dekkskifte gjør jeg selv så dekkhotell mm er ikke medberegnet. Colten er bedre egnet til langturer og vil dermed ha en del kostnader med det, mens Leaf-eiere vil nok bruke fly/tog oftere og få kostnader den veien. Dette antar jeg går opp i opp og ser bort fra det. Endret 14. oktober 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Bompengekostnader kan gi stort utslag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå