Gå til innhold

Hjelp til MESH

Anbefalte innlegg

Vi har for øyeblikket et noe ustabilt standard WiFi gående i huset. Internett kommer inn på kjøkkenet i andre etasje, hvor vi har en Apple-router stående som sender signaler rundt i andre og tredje etasje (og de taper seg ganske greit på vei gjennom treveggen og TV-en fra kjøkken til stue). I tillegg har vi en Apple-router (elns) stående på gutterommet mitt i første etasje, som er koblet på med kabel til hovedrouteren, og som videre er koblet til PC-en min via kabel, samt gir meg shabby WiFi i resten av rommet (metallhyller og diverse som forkludrer signalet ifg. de teknikerne som har vært inne her og målt).

Mye betong og tre generelt i huset.

Av den grunn driver fatter og fantaserer om MESH, spesielt etter at han oppgraderte firmware på routerne, og vi stadig vekk opplever at nettet forvinner i et par minutter før det kobler seg på igjen. Vi har sjekket hos Get, og problemet ligger hos oss. Så nå føler han seg klar for å skifte til det, men til nøyaktig hva, vet vi ikke enda.

Hva slags MESH bør vi gå for? Det er vel en del å velge mellom, og jeg har ikke fulgt med på hjemmenettverk på godt over ti år. Det viktigste for meg er å kunne trekke kabel rundt omkring på rommet mitt, for å få stabilt nett til stasjonær og to Xbox-er, samt dekoder, og stabilt WiFi til mobiltelefonene og laptopen. Det viktigste for fatter er kablet nett på kontoret (også i første etasje), kablet nett til dekoderen i stua og dekoderen i tredje etasje, og WiFi i resten av dette 250 kvadrameter store huset. Det være seg om jeg står på vaskerommet i første og henger opp sokker, eller om mutter sitter på spinningsykkelen i tredje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror sikkert at MESH kan være en bra løsning, men hvis du samtidig skal ha en god del kablet, så hadde jeg også vurdert et oppsett basert på Ubiquiti UniFi.

Dersom du uansett skal strekke litt kabler rundt i huset, så vil du med UniFi heller kunne kjøre stjernenett, alternativt i en slags MESH-hybrid dit du eventuelt ikke gidder å legge opp kabel.

Endret av Horge
Lenke til kommentar

https://www.tek.no/artikler/test-airties-4920-boligpakke/367665 

Har satt opp denne og testa den i fleire hus. 

Lett å sette opp, stabil. 

Du setter den opp og glemmer den. 

https://www.tek.no/artikler/test-airties-4920-boligpakke/367665

Vet ikke helt hva som var galt med din link. Mulig et ekstra mellomrom på slutten?

Var nok det...

Ein anna ting er jo at Google langserte sine MESH i norge i dag... eller er i allefall tilgjenglig via komplett og andre nettbutikker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...