AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Hei. Jeg gikk til namsmannen med en sak mot en skyldner. Saken førte til intet til utlegg. Nå har tiden gått og nå har skyldner benektet plutselig benektet at han i det hele tatt har lånt penger. Tiden er inne for å gå til forliksrådet med saken for å få det stadfestet ved dom. Før vi går vider. Det som namsfogden beregnet sin oppstilling på var: hovedstol (lånebeløpet), renter av lånebeløpet, jeg ble også tilkjent 50 kroner i saksomkostninger. Sikkert meningen at dette skal dekke frimerke. I tillegg gebyr for utleggsforetningen. Benytter meg av malen som finnes på forliksraadet KLIKK HER FOR Å SE MALEN Det jeg lurer på er utfylling av side 2, påstand. Der er det fem ulike bokser man kan fylle inn beløp. Jeg har fyllt inn slik: 1. Hovedkrav Kr. innfylt med lånebeløpet. Riktig? Lovens forsinkelsesrente. Rente beregnet på lånebeløpet frem til jeg sender brevet til forliksrådet. Riktig? 2. Ikke innfylt, da et ser ut som dette er for inkassoselskaper 3. Sakskostnader før denne foretning. Usikker? Fikk tilkjent 50 kroner av namsmannen. 4. Rettsgebyr for utleggsbegjæringen og eventuelt salær for skriving av utleggsbegjæringen. Her har jeg fylt inn gebyret jeg måtte betale til namsmannen for å behandle saken. Riktig? Eller skal de 50 kronene jeg ble tilkjent i saksomkostninger også bli påført som totalsum? Og skal egentlig dette flyttes til punkt 3, som en tidligere saksomkostning? Jeg lurer også på hvor jeg skal føre på renter på selve gebyret som jeg måtte betale til namsfogden. For i punkt 4 kan man bare i så fall fylle på gebyret og ikke renter. 5. Sakskostnader i medhold av tvl §6-13. Rettsgebyr for behandling av forliksrådet: Her har jeg fyllt inn gebyret som forliksrådet skal ha for å behandle min sak nå. Saksforbredene rettshjelp: Ikke aktuelt. Møtegebyr: Usikker. Bør jeg fylle inn møtegebyr selv om jeg nesten er sikker på at det blir fraværsdom også korrigerer rådet det etterpå om det ikke blir møte. Eller kan jeg fylle inn 0. Å komme med en ny påstnad som inkluderer møtegebyr, dersom jeg faktisk må møte. På forhånd, takk for bistanden. Anonymous poster hash: f869d...e5e Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 1) Hovedkravet er ditt utestående beløp. Rente er rente fra dagen du har rett til å kreve rente fra og til brevdato. 2) Denne dukker ikke opp i malen jeg får lastet ned, så jeg vet ikke hva dette er. 3) Dukker ikke opp i malen. "Sakskostnader før denne forretning", som du beskriver det som, vil være sakskostnader for tidligere sak hos namsmannen - altså rettsgebyret for den tidligere utleggsforretningen og sakskostnader du ble tilkjent ved den tidligere utleggsforretningen. 4) Dukker ikke opp i malen. Det ser ut som om du skriver på en annen mal enn du lenker til, for dette er ikke naturlig å ha med i en "ren" forliksklage. Hvis du skriver på en § 7-2f-utleggsbegjæring vil dette være rettsgebyret for denne utleggsbegjæringen, og eventuelt salær for den (hvis du er berettiget til å kreve det). 5) I din påstand kan du kreve rettsgebyr og møtegebyr. Blir det fraværsdom etter manglende tilsvar vil forliksrådet ikke idømme møtegebyret. Denne malen er ikke veldig velegnet for annet enn fakturakrav. Avtalerente for lånet, eventuelle renter av tidligere saksomkostninger, osv. er det rett og slett ikke tatt hensyn til. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2017 Hei. Takk for tilbakemelding. Ja jeg linket til feil mal desverre. Den jeg har benyttet er på politiets nettsted. Dere kan sen der Anonymous poster hash: f869d...e5e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2017 Trådstarter her. Hvordan er det med dokumentasjon over forliksrådet? Er det godt nok om jeg legger ved nylig sendt varsel før forliksrådet, bildebevis over avtalen vi har hatt samt dialog og at jeg har overført lånet til han? Samt tidligere namsfogdens beslutning Eller må jeg legge ved kopi av gammelt inkassovarsel o.l som ble sendt han før jeg fikk til namsmannen? Er en stund siden jeg gikk til namsmannen. Poenget med å gå til forliksrådet nå er å få det stadfestet ved dom. Anonymous poster hash: f869d...e5e Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Dokumentasjon for tidligere saksomkostninger for namsmannen dokumenteres ved kopi av utleggsforretningen, hvor disse er fastsatt. I tillegg må du dokumentere låneavtalen (at du har et krav). Avtalen er tilstrekkelig, man vil forutsette at du har oppfylt din side av avtalen inntil noe annet er påstått og underbygget. Avhengig av hvilket grunnlag du krever tilbakebetalt på må du forvente å dokumentere mislighold (hvis låneavtalen er oppsagt pga mislighold). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå