Gå til innhold

OS for sikker sletting - evt automasjon?

Jarv!s

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å ser på løsnigner, jeg kan bruke i jobb for lettere og raskere jobb for sletting av harddisker.

En løsning, er å laste ned et OS som jeg kan boote fra USB, men hvilket OS burde man bruke?

En annen ting jeg kunne ønsket, var en automasjon av sletting av harddisker. Typ når jeg kobler en usb enhet / harddisk til en maskin, starter den automatisk sletting av harddiskene på en trygg måte.

Endret av Jarv!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke krav til sertifisering på dette enda, men vil måtte oppgradere til noe senere. 

Skal også se på løsninger med avmagnetisering / kvern som makulerer harddisker. Jeg ser det er flere bedrifter som tar i mot harddisker for sikker sletting / makulering, men som nordmenn flest så skal vi jo ikke stole på noen. Jeg vil også måtte presentere for bedriften senere, en evt løsning vi skal evt ha. Men ser ikke noe sted hvor jeg evt kunne vært med å avmagnetisert eller makulert disken. 

Hovedsakelig, har vi årlig opprydding, da har vi ofte en 100++ harddisker til formatering/makulering/avmagnetisering. Og siden vi ikke har gjort så mye av dette tidligere, har vi ehm.. ganske mange. 

Lenke til kommentar

Ibas er nevnt (og kjent).

https://www.ibas.no/degausser/

Postrom har en del forskjellige slette/knuse produkter:

http://www.postrom.no/harddisk_sletting

Fordelen med degausser (eller "knuser") er at disken blir raskt slettet/destruert, noe som software ikke klarer å konkurrere med.

Men ikke regn med å kunne gjenbruke disken til data senere ;-)

Ser at nyere degassere er "trygge" å bruke i nærheten av annen elektronikk, det var ikke den vi testet ut for noen år tilbake, 

hvor vi fysisk måtte dra disken over maskinen fra høyre til venstre, deretter trekke den fremover mot oss.

Magnetfeltet var så sterkt at disken hoppet og danset i hendene.

Har også benyttet en softwareløsning som Ibas hadde tidligere, for disker som skulle resirkuleres,

det kom på en floppy med x antall lisensierte slettinger, som på den tiden tok ca. 6 timer pr. 40GB IDE-HDD.

Edit:
til privat "resirkulering" har DBAN (Darik's Boot and Nuke) tidligere vært mye brukt,

Mulig at Wipe-My-Disks er noe å prøve som gratis softwareløsning?
Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...