Jarv!s Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Hei. Driver å ser på løsnigner, jeg kan bruke i jobb for lettere og raskere jobb for sletting av harddisker. En løsning, er å laste ned et OS som jeg kan boote fra USB, men hvilket OS burde man bruke? En annen ting jeg kunne ønsket, var en automasjon av sletting av harddisker. Typ når jeg kobler en usb enhet / harddisk til en maskin, starter den automatisk sletting av harddiskene på en trygg måte. Endret 11. oktober 2017 av Jarv!s Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 På jobben min har vi Blanco earser. Den ble lagt på en bootbar minnepinne som maskinene ble startet fra. Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2017 På jobben min har vi Blanco earser. Den ble lagt på en bootbar minnepinne som maskinene ble startet fra. Ser bra ut det, men etter hva jeg ser så koster dette penger. Burde kanskje presisert at jeg ikke er på jakt etter noe dyre løsninger. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Er dette til bruk på disker hvor det må verifiseres at data er slettet med en sertifisert metode, eller er det "bare" for å resirkulere gamle disker internt i bedriften ? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Killdisk. Ikke automatisk dog Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2017 Er ikke krav til sertifisering på dette enda, men vil måtte oppgradere til noe senere. Skal også se på løsninger med avmagnetisering / kvern som makulerer harddisker. Jeg ser det er flere bedrifter som tar i mot harddisker for sikker sletting / makulering, men som nordmenn flest så skal vi jo ikke stole på noen. Jeg vil også måtte presentere for bedriften senere, en evt løsning vi skal evt ha. Men ser ikke noe sted hvor jeg evt kunne vært med å avmagnetisert eller makulert disken. Hovedsakelig, har vi årlig opprydding, da har vi ofte en 100++ harddisker til formatering/makulering/avmagnetisering. Og siden vi ikke har gjort så mye av dette tidligere, har vi ehm.. ganske mange. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ibas har verktøy for dette, både som dere kan leie eller så kan dere avlevere diskene til de for destruksjon / avmagetisering. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Vi sender utstyr til CHG-MERIDIAN som sletter dataene, og jeg jobber i helsesektoren så jeg antar at de er greit sertifisert for jobben. Men sertifisert eller ei, man kan ikke stole på noen. Er det noe "top secret" pleier jeg ta frem verktøyet og knuse dem selv. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Ibas er nevnt (og kjent). https://www.ibas.no/degausser/ Postrom har en del forskjellige slette/knuse produkter: http://www.postrom.no/harddisk_sletting Fordelen med degausser (eller "knuser") er at disken blir raskt slettet/destruert, noe som software ikke klarer å konkurrere med. Men ikke regn med å kunne gjenbruke disken til data senere ;-) Ser at nyere degassere er "trygge" å bruke i nærheten av annen elektronikk, det var ikke den vi testet ut for noen år tilbake, hvor vi fysisk måtte dra disken over maskinen fra høyre til venstre, deretter trekke den fremover mot oss. Magnetfeltet var så sterkt at disken hoppet og danset i hendene. Har også benyttet en softwareløsning som Ibas hadde tidligere, for disker som skulle resirkuleres, det kom på en floppy med x antall lisensierte slettinger, som på den tiden tok ca. 6 timer pr. 40GB IDE-HDD. Edit: til privat "resirkulering" har DBAN (Darik's Boot and Nuke) tidligere vært mye brukt, men ser ut som at tiden har løpt fra gratis varianten. Mulig at Wipe-My-Disks er noe å prøve som gratis softwareløsning? Endret 12. oktober 2017 av BearCat Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Moderne snurredisker kan slettes trygt ved bruk av dd eller annen programvare for sikker sletting, men dette forutsetter at disken ikke har bad sectors som disken nekter å skrive til. Det er unødvendig å betale for programvare til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå