Gå til innhold

Atomenergibyrået mener sikkerheten ved atomreaktoren på Kjeller er mangelfull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feil, TU. IAEA mener sikkerheten ved Kjeller-reaktoren er vel ivaretatt, og kom med forslag til forbedringer som de gjør ved alle slike besøk.

Dere kan godt linke til IAEAs egen pressemelding også, og ikke bare NRKs ukritiske gjengivelse av Bellonas mening:

https://www.iaea.org/newscenter/pressreleases/iaea-mission-says-research-reactor-operator-in-norway-is-committed-to-safety

• Liker 7
Lenke til kommentar

At TU er i buksa på Bellona har man visst lenge

Kudos til jon67,

Men her er en gjenngivelse for TU som de kan lese på siden det er for hardt arbeid å regne å lese IAEA sin egen rapport. Antar faktisk TU gjenngir ett eller annet skvip som Bellona har sendt dem

Men.. here we go

“IFE shows a commitment to safety and has initiated several activities to develop and maintain a strong culture for safety. IFE has also made good progress in establishing an effective programme for the refurbishment and modernization of the reactor systems,” said team leader Amgad Shokr, Head of the Research Reactor Safety Section at the IAEA.

Og så på google translate norsk, siden det sikkert er vanskelig å lese engelsk.

"IFE viser en forpliktelse til sikkerhet og har igangsatt flere aktiviteter for å utvikle og opprettholde en sterk kultur for sikkerhet. IFE har også gjort gode fremskritt i å etablere et effektivt program for oppussing og modernisering av reaktorsystemene, sier teamleder Amgad Shokr, leder av forskningsreaktorsikkerhetsseksjonen ved IAEA.

Syntes dere jeg var ufin og nedlatende nå? Vel, jeg synes det også er ufint og nedlatende å spre rundt seg med billig bellona propaganda og dette moderne fenomenet de kaller "Fake news"

• Liker 7
Lenke til kommentar

..en sterk kultur for sikkerhet. ..

Utenfor bankvesenet (i samfunnet) så kaller man bankvesenets forhold til sikkerhet (les oppetid) for ukultur.

Bellona har sikkert et og annet å fare med, men dersom de står bak artikkelen, så er jeg enig med dere. Dette kan man vel fin også kalle for en ukultur. Kildekritikk og greier, er ikke så nøye med sånn?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..en sterk kultur for sikkerhet. ..

Utenfor bankvesenet (i samfunnet) så kaller man bankvesenets forhold til sikkerhet (les oppetid) for ukultur.

Bellona har sikkert et og annet å fare med, men dersom de står bak artikkelen, så er jeg enig med dere. Dette kan man vel fin også kalle for en ukultur. Kildekritikk og greier, er ikke så nøye med sånn?

Nå står det NTB i selve artikkelen, bare så det er klart, og ikke Bellona. Men NTB videre-formidler svært ofte andres pressemeldinger som en del av en tjeneste de leverer vel så mye som de driver """aktiv""" journalistikk selv. Men når de selv driver aktiv journalistikk er de forpliktet til å gå til kilden for å verifisere sannhetsgehalten i det de skriver om, i den grad vi kan tro på at de faktisk gjør det, og da skulle de med andre ord ha lest IAEA sin rapport og jeg ville tro at artikkelen da hadde vert mer nyansert enn det som er tilfellet ovenfor.

Slik som artikkelen her er skrevet er den ekstremt skjev i forhold til IAEA rapportens faktiske innhold, på grensen (og da på feil side) til løgnaktighet. Det virker som om den er skrevet med en agenda, og det skal NTB etter sigende ikke gjøre da de fremstiller seg som en nøytral nyhetsformidler. Her tror jeg det er stor sannsynlighet for at det er NTB's presse meldingssystem som er kilden til "nyheten" og at egentlig forfatter er skjult, og dette ligner veeeldig på de som er sakt fra Bellonas kant tidligere. Om ikke så er det ett skudd for baugen til NTB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som artikkelen her er skrevet er den ekstremt skjev i forhold til IAEA rapportens faktiske innhold, på grensen (og da på feil side) til løgnaktighet.

Har du lest denne rapporten du refererer til? Jeg håper den er unntatt offentligheten, den omtaler tross alt potensielle svakheter ved et anlegg man ikke ønsker at uvedkommende skal få tilgang til.

Lenke til kommentar

Slik som artikkelen her er skrevet er den ekstremt skjev i forhold til IAEA rapportens faktiske innhold, på grensen (og da på feil side) til løgnaktighet.

Har du lest denne rapporten du refererer til? Jeg håper den er unntatt offentligheten, den omtaler tross alt potensielle svakheter ved et anlegg man ikke ønsker at uvedkommende skal få tilgang til.

Oppsummeringsrapporten ligger iallfall her:

https://www.ife.no/no/ife/filer/Nyhets-fil/summary-report.-iaea-integrated-safety-assessment-of-research-reactors-insarr-mission-to-jeep-ii-research-reactor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...