Gå til innhold

Hevder de har utviklet datamaskinen som skal gjøre selvkjørende biler til virkelighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Store spørsmålet er jo om den kan kjøre crysis i 4k med 60 fps... makhsa alt

Nope, crysis er vel bygget for intel\AMD cpuer. Men finnes jo en lett versjon: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.battlelion.apeeovin&hl=no

men den blir nok for lett å drive?

Men denne bruker vel ARM tilsvarene mobiler, tviler på den klarer annet en film\spill på android.

Så muligens mobil til 7000 kr er bedre til gaming.

 

Kunne virkelig ønske man hadde Ryzen 9 cpu og 32 GB ram eller mere da kunne man videoredigere i tesla bilen. Eller ha windows 10 som operativsystem. Til en bil over 300 000 kr er pc til 20 000 kr småpenger i sammenligning. Men er jo klart tesla ikke gidder å tilby:Digital Impuls Workstation "HEDT" X299, Intel i7/i9, M.2 SSD, Quadro

Hvis man kjøper tesla model 3 eller model S. Bare fordi da kan man gjøre mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen viser bra hvorfor det er lite smart å utstyre biler med hardware for en selvkjøring som kanskje blir en realitet om X antall år.

 

Minner meg om TRESS-prosjektet hvor de begynte med å kjøpe inn 50 000 datamaskiner med 386-arkitektur og når prosjektet til slutt var kommet så langt at maskinene kunne nyttigjøres så var innkjøpet av maskinvare redusert til en gigantisk haug med foreldet og dyrt skrot.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Slike biler har ifølge Nvidia 50 til 100 ganger så store regnebehov som dagens mest avanserte biler. "

 

Men denne Pegasus har bare 10 ganger mer regnekraft enn Teslaen som av noen regnes som den mest avanserte bilen. Allikevel påstår artikkelen at Pegasus er den som skal gjøre selvkjørende prosjektiler virkelig. Hva mener de egentlig?

 

Men, Så spørs det da om hvordan de skiller mellom begrepene regnekraft og regnebehov i dette regnestykket. Om det var så altså at Teslaen kun utnytter 10% i dagens PX2 men ved å utnytte 100% i Pegasus så er målet nådd..... Næææh. Tror ikke det.

Lenke til kommentar

"Slike biler har ifølge Nvidia 50 til 100 ganger så store regnebehov som dagens mest avanserte biler. "

 

Men denne Pegasus har bare 10 ganger mer regnekraft enn Teslaen som av noen regnes som den mest avanserte bilen. Allikevel påstår artikkelen at Pegasus er den som skal gjøre selvkjørende prosjektiler virkelig. Hva mener de egentlig?

 

Men, Så spørs det da om hvordan de skiller mellom begrepene regnekraft og regnebehov i dette regnestykket. Om det var så altså at Teslaen kun utnytter 10% i dagens PX2 men ved å utnytte 100% i Pegasus så er målet nådd..... Næææh. Tror ikke det.

Sannheten er vel heller den at ingen vet hva som krever for å oppnå full autonomi, ennå..

 

Sånn jeg ser det trenger du 4 elementer for å oppnå det, sensorer, lokal regnekraft, software og digitale modeller av omgivelsene. Kvaliteten på hvert enkeltelement vil være med på å sette krav til de andre elementene.

 

Siden ingen som sagt vet hva som kreves ennå så er det et rimelig trygt valg å satse på 'bedre og raskere', nesten uansett. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan de brukes til gullgraving tro?

 

Jupp, det er en software upgrade slik at du kan betale ned billånet med Bitcoins! :)

Hm, man lader jo de fleste teslaer gratis med Teslas hurtigladere. Kanskje det er mining-økonomi i å bruke en som strømfosryning til mining rig?
Lenke til kommentar

Denne artikkelen viser bra hvorfor det er lite smart å utstyre biler med hardware for en selvkjøring som kanskje blir en realitet om X antall år.

 

Bra observert. Men et sted må galskapen begynne, firmaene trenger å selge "meningsløse" ting, de kan ikke sitte på gjerdet og vente på den endelige løsningen. Nvidia får iallefall solgt en hel del før folk finner ut at dette var ikke så bra som de trodde. Markedsøkonomi 101, en må begynne et sted og Nvidia trakk den lengste stråen.

 

Det er så rart å se markedskreftene har et så sterkt driv/ønske for selvkjørende biler. Alt skal tilpasses til

den nye fremtiden de skaper?

Lenke til kommentar

 

Denne artikkelen viser bra hvorfor det er lite smart å utstyre biler med hardware for en selvkjøring som kanskje blir en realitet om X antall år.

Bra observert. Men et sted må galskapen begynne, firmaene trenger å selge "meningsløse" ting, de kan ikke sitte på gjerdet og vente på den endelige løsningen. Nvidia får iallefall solgt en hel del før folk finner ut at dette var ikke så bra som de trodde. Markedsøkonomi 101, en må begynne et sted og Nvidia trakk den lengste stråen.

 

Det er så rart å se markedskreftene har et så sterkt driv/ønske for selvkjørende biler. Alt skal tilpasses til

den nye fremtiden de skaper?

 

 

Hvorfor er det rart? Nvidia har ikke noe særlig relevant å selge til biler som ikke gjør noe selv, mens de har det til biler som er helt eller delvis selvkjørende, selvsagt vil den aktøren pushe mot en slik utvikling.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er så rart å se markedskreftene har et så sterkt driv/ønske for selvkjørende biler. Alt skal tilpasses til

den nye fremtiden de skaper?

 

Hvorfor er det rart?

(...) selvsagt vil den aktøren pushe mot en slik utvikling.

 

AtW

 

Kanskje du kan svare på ditt eget spørsmål, hvorfor skal det IKKE være rart?

Hva er nytteverdien, tatt i betrakting av hvordan samfunnet har blitt, feite folk, økt forbruk, forurensing, asfaltjungel, og andre miljøkatastrofer?

 

Hvorfor skal folk flest blindt akseptere en slikt markedstrategi som viderefører bilkulturen?

 

Veistrukturen er ikke bra nok for selvkjørende biler (ref. artikkel på tu.no), så regningen vil gå til staten.

Så fort folk finner ut at bilene er 100% sikre, vil de gi mer blaffen i bilene, som igjen vil hindre trafikkflyten.

Bilene bør kanskje ikke ha et altfor god kjøresikkerhet...

Lenke til kommentar

Men Eplekatt er ikke helt på jordet her. Det kjøres mange V2G prosjekter i inn- og utland om dagen der el-biler blir brukt som buffer i el-nettet og tilfører nettet strøm. Dette har så langt gitt gode resultater; store innsparinger for energileverandørene og inntektskilder for bileierne. Får vi nå taket dekket av solcellestein som forsyner bilen samt buffer-batteriet (fra en gammel i3/Leaf) i garasjen så begynner vi å utnytte teknologien bra. Hvorfor kan vi ikke utnytte bilenes kommende hissige hardware også? Bilene står jo mesteparten av tiden når vi er på jobb eller hjemme og har i mange tilfeller tilgang til wifi. Snart får vi "Azure - powered by Audi, Tesla, Mercedes & Hundai vehicles".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Kan de brukes til gullgraving tro?

 

Jupp, det er en software upgrade slik at du kan betale ned billånet med Bitcoins! :)

Hm, man lader jo de fleste teslaer gratis med Teslas hurtigladere. Kanskje det er mining-økonomi i å bruke en som strømfosryning til mining rig?

Det er faktisk en veldig god ide. Og CV systemer som man bruker i autonome biler krever veldig mye parallell prosesseringskaft som jo også er ideelt for mining. Så står det bare igjen for en hacker å kunne programmere denne enheten til å utnytte den til dette uten å samtidig ødelegge bilfunksjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...