Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteoppgave-økonomi


Anbefalte innlegg

Sitter fast på oppgaven noen som kan se hvordan denne kan løses. 

 

 

Kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er en lineær funksjon av antall enheter som produseres. Det koster 72 000 kroner å produsere 75 enheter av varen og det koster 84 000 kroner å produsere 90 enheter av varen.

 

a) Lag en funksjon som viser de daglige kostnadene K(x) ved å produsere x enheter av varen. 

 

b) Hva var de totale kostnadene ved å produsere 83 enheter av varen?

 

c) Varen selges for 1050 kroner.  i) Hvor mange enheter selges dersom inntekten er 88200 kroner.  ii) Hvor mye er overskuddet i dette tilfellet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter fast på oppgaven noen som kan se hvordan denne kan løses. 

 

 

Kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er en lineær funksjon av antall enheter som produseres. Det koster 72 000 kroner å produsere 75 enheter av varen og det koster 84 000 kroner å produsere 90 enheter av varen.

 

a) Lag en funksjon som viser de daglige kostnadene K(x) ved å produsere x enheter av varen. 

 

b) Hva var de totale kostnadene ved å produsere 83 enheter av varen?

 

c) Varen selges for 1050 kroner.  i) Hvor mange enheter selges dersom inntekten er 88200 kroner.  ii) Hvor mye er overskuddet i dette tilfellet?

 

Hva har du tenkt så langt? Har du prøvd å tegne hvordan K(x) kan se ut? Hjelper det deg når de skriver kostnaden er en lineær funksjon av antall enheter?

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Sitter fast på oppgaven noen som kan se hvordan denne kan løses. 

 

 

Kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er en lineær funksjon av antall enheter som produseres. Det koster 72 000 kroner å produsere 75 enheter av varen og det koster 84 000 kroner å produsere 90 enheter av varen.

 

a) Lag en funksjon som viser de daglige kostnadene K(x) ved å produsere x enheter av varen. 

 

b) Hva var de totale kostnadene ved å produsere 83 enheter av varen?

 

c) Varen selges for 1050 kroner.  i) Hvor mange enheter selges dersom inntekten er 88200 kroner.  ii) Hvor mye er overskuddet i dette tilfellet?

 

a)

 

K(x) = ax + b

K(75) = 75a + b = 72000

K(90) = 90a + b = 84000

 

Løs fpr ¨finne a og b. Addisjonsmetoden er rett frem her.

Lenke til kommentar

Hei jeg sitter med samme oppgave, tror jeg har funnet svaret på a), leste litt rundt forbi, men du må bruke ettpunktsformelen, men for å bruke den, så må du finne endringen i (y2-y1) og (x2-x1) for så å finne stigningstallet som da blir a=(edringen av y / endringen av x). så kan du bruke ettpunktsformelen rett frem, hvis det er riktig fremgangsmåte da (Y)

Lenke til kommentar

Hei jeg sitter med samme oppgave, tror jeg har funnet svaret på a), leste litt rundt forbi, men du må bruke ettpunktsformelen, men for å bruke den, så må du finne endringen i (y2-y1) og (x2-x1) for så å finne stigningstallet som da blir a=(edringen av y / endringen av x). så kan du bruke ettpunktsformelen rett frem, hvis det er riktig fremgangsmåte da (Y)

 

Må ikke. Du kan sette det opp som et ligningssystem som jeg gjorde det i posten over. 

 

Hei,

Stemmer det at svaret blir følgende på oppgave:

6b - 78400

6c i 84 solgte enheter

6c ii overskuddet er 9000

 

Forklarer gjerne om noen lurer på fremgangsmåte.

 

Alt ser ut til å være korrekt.

Lenke til kommentar

Hei jeg sitter med samme oppgave, tror jeg har funnet svaret på a), leste litt rundt forbi, men du må bruke ettpunktsformelen, men for å bruke den, så må du finne endringen i (y2-y1) og (x2-x1) for så å finne stigningstallet som da blir a=(edringen av y / endringen av x). så kan du bruke ettpunktsformelen rett frem, hvis det er riktig fremgangsmåte da (Y)

Hvordan gjør du dette når vi ikke har fått oppgitt y1-y2, x1-x2? 

Lenke til kommentar

Har dere prøvd som petterP9 foreslår over her? To ligninger, to ukjente. Her bruker jeg innsettingsmetoden som man skal lære på ungdsomsskolen.

 

For eksempel:

 

(I)   75a + b = 72000

(II)  90a + b = 84000


Fra (I) kan vi si at b = 72000 - 75a

Dette uttrykket for b kan vi putte inn i (II), slik at vi får:

 

90a + (72000 - 75a) = 84000

90a - 75a = 84000 - 72000
 

15a = 12000

a = 12000/15 = 800

Nå kan vi velge oss en av ligningene, putte inn 800 for a, og regne ut b:


Velger ligning (I), da er

75*800 + b = 72000

 

b = 72000 - 60000 = 12000

 

Når vi nå har funnet a og b (som er henholdsvis stigningstall og konstantledd i den lineære kostnadsfunksjonen), kan vi skrive det generelle uttrykket for sammenhengen mellom kostnad og antall produserte varer:

K(x) = 800x + 12000

Denne funksjonen kan du bruke for å finne alt du lurer på. Håper det hjalp! Legger ved en liten tegning som illustrerer litt.

 

post-178114-0-50122800-1507820346_thumb.png

 

EMNW, den 12 Okt 2017 - 16:11, sa:snapback.png

 

anderssvk92, den 11 Okt 2017 - 17:55, sa:snapback.png

Hei jeg sitter med samme oppgave, tror jeg har funnet svaret på a), leste litt rundt forbi, men du må bruke ettpunktsformelen, men for å bruke den, så må du finne endringen i (y2-y1) og (x2-x1) for så å finne stigningstallet som da blir a=(edringen av y / endringen av x). så kan du bruke ettpunktsformelen rett frem, hvis det er riktig fremgangsmåte da (Y)

Hvordan gjør du dette når vi ikke har fått oppgitt y1-y2, x1-x2? 

Du har alt dette oppgitt. Det er faktisk de eneste fire tallene du får i begynnelsen av oppgaven!

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Har dere prøvd som petterP9 foreslår over her? To ligninger, to ukjente. Her bruker jeg innsettingsmetoden som man skal lære på ungdsomsskolen.

 

For eksempel:

 

(I)   75a + b = 72000

(II)  90a + b = 84000

Fra (I) kan vi si at b = 72000 - 75a

 

Dette uttrykket for b kan vi putte inn i (II), slik at vi får:

 

90a + (72000 - 75a) = 84000

 

90a - 75a = 84000 - 72000

 

15a = 12000

 

a = 12000/15 = 800

 

Nå kan vi velge oss en av ligningene, putte inn 800 for a, og regne ut b:

Velger ligning (I), da er

 

75*800 + b = 72000

 

b = 72000 - 60000 = 12000

 

Når vi nå har funnet a og b (som er henholdsvis stigningstall og konstantledd i den lineære kostnadsfunksjonen), kan vi skrive det generelle uttrykket for sammenhengen mellom kostnad og antall produserte varer:

 

K(x) = 800x + 12000

 

Denne funksjonen kan du bruke for å finne alt du lurer på. Håper det hjalp! Legger ved en liten tegning som illustrerer litt.

 

attachicon.gifLineær graf.png

 

EMNW, den 12 Okt 2017 - 16:11, sa:snapback.png

 

anderssvk92, den 11 Okt 2017 - 17:55, sa:snapback.png

Hei jeg sitter med samme oppgave, tror jeg har funnet svaret på a), leste litt rundt forbi, men du må bruke ettpunktsformelen, men for å bruke den, så må du finne endringen i (y2-y1) og (x2-x1) for så å finne stigningstallet som da blir a=(edringen av y / endringen av x). så kan du bruke ettpunktsformelen rett frem, hvis det er riktig fremgangsmåte da (Y)

Hvordan gjør du dette når vi ikke har fått oppgitt y1-y2, x1-x2? 

Du har alt dette oppgitt. Det er faktisk de eneste fire tallene du får i begynnelsen av oppgaven!

Herlig, tusen takk! Såklart fikk jeg det oppgitt, skjønner ikke hva jeg surret med.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...