Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omregistreringsavgift

manna420

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe bil fra en selger som hentet bilen fra norsk forhandler for under 1 måned siden. Da jeg skal kjøpe den nå så lurer jeg på om jeg blir nødt til å betale omreg? Har forstått det slik at man ikke trenger å betale for omreg innen 2 mnd siden forrige omreg. Hva gjelder for ny bil?

I tillegg lurer jeg på hvordan mann kan gå frem med kjøp av en bil med heftelser? Burde jeg betale billånet til forrige kjøper selv og resten til selger, eller holder det med at jeg skriver på kjøpekontrakt at jeg kjøper de heftelsesfritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kopiert og lim inn, kilde:

Kjøper innfrir lånet

En annen mulighet er at du faktisk nedbetaler selgerens eksisterende lån. I så tilfelle må selvsagt den aktuelle heftelsen trekkes fra kjøpesummen. Hvis salgssummen for eksempel er 150.000 kroner, og heftelsen er 40.000 kroner, så betales kun 110.000 kroner til kjøper. Heftelsen, 40.000 kroner, betales direkte inn til selgers bankforbindelse.

For å kunne benytte denne metoden, må heftelsens reelle størrelse avklares. Dette kan gjøres ved at selger tar kontakt med sin bank og ber om at banken utarbeider en bekreftelse som sendes både selger og kjøper. Denne bekreftelsen må inneholde et restbeløp, et kidnummer for innbetaling av restbeløpet og en bekreftelse fra banken om at heftelsen vil bli slettet så snart banken har registrert at restbeløpet er innbetalt.

Hvis du som kjøper blir med på denne fremgangsmåten, er det svært viktig at du først krever utfylling av kjøpekontrakt med signatur fra selger. Kjøpekontrakten må inneholde informasjon som beskriver at overnevnte metode skal benyttes, at kjøper skal innfri selgers lån og at denne summen (heftelsen) skal trekkes fra kjøpesummen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...