Salvesen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Nettopp ordnet eget solinstallasjon på taket. Alt ordnet av proffe. Har nå gratis transport. Og overskuddet selger jeg videre. Dieselbilen er for lengst vraka føler ikke noe savn av stanken. In your dreams ^^ Du har ikke noe netto overskudd fra solcelleanlegg på taket. Ikke FAEN Du har kjøpt en sekk full av katter, og netto strøm av katter er inn i sekken, ikke ut av den =) Hva er problemet ditt egentlig? Det er jo ikke det han sier, han sier at han selger overskuddet(når det er overskudd) og at det drar inn mer enn han klarer å kjøre opp.. Det er det som er så fantastisk med elbil, man har tilgang til energi fra utallige kilder og en kan lett gjøre det hjemme. 2 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Pussig. Vi har én elbil og én dieselbil i husholdningen. Bruker ca 15 sekunder på å koble el-biler til laderen hver dag og tenker ikke mer på det. Hver gang dieselbilen må tankes, tenker jeg "åh, for et mas, må snart få byttet denne med en elbil også". Men trenger hengerfeste, ca 400 km rekkevidde og mulighet til ski på taket. Samme her. Elbil lading er enklest. Er luta lei av fylle (fossilbil 2 til kona - hun nekter) på bensinstasjoner der 1) først må stå i kø foran pumpen, 2) deretter konstatere at bankkortautomaten ikke virker, 3) må deretter inn i hamburgerkø som er lang som fy. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Pussig. Vi har én elbil og én dieselbil i husholdningen. Bruker ca 15 sekunder på å koble el-biler til laderen hver dag og tenker ikke mer på det. Hver gang dieselbilen må tankes, tenker jeg "åh, for et mas, må snart få byttet denne med en elbil også". Men trenger hengerfeste, ca 400 km rekkevidde og mulighet til ski på taket. Samme her. Elbil lading er enklest. Er luta lei av fylle (fossilbil 2 til kona - hun nekter) på bensinstasjoner der 1) først må stå i kø foran pumpen, 2) deretter konstatere at bankkortautomaten ikke virker, 3) må deretter inn i hamburgerkø som er lang som fy. For ikke å snakke om å betale en latterlig overpris for en lav energi mengde 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Renault ser for seg at elbiler blir 20% billigere om 5 år. Da vil altså Zoe bli kun 20% dyrere enn en Clio, i stedet for 50% dyrere som i dag. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Samme her. Elbil lading er enklest. Er luta lei av fylle (fossilbil 2 til kona - hun nekter) på bensinstasjoner der 1) først må stå i kø foran pumpen, 2) deretter konstatere at bankkortautomaten ikke virker, 3) må deretter inn i hamburgerkø som er lang som fy.Ja, jeg smiler litt hver gang jeg kjører forbi en fyllekø med 10+ biler. (Som regel søndag kveld/mandag morgen.) Desverre har jeg fortsatt en dieselbil jeg må fylle, men bruken er nå nede på ett slikt nivå at jeg kun trenger fylle ca hver 3. måned. Betraktelig bedre enn når jeg måtte fylle en gang i uken. Ulempen med å plugge inn er ganske oppskrytt. Tiden som går med på å plugge inn er noe ala tiden det tar å ta nøkkelen ut av tenningen, og låse bilen etter man har gått ut. Det slipper jeg med bilen min nå, så jeg sparte tid på byttet. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Renault ser for seg at elbiler blir 20% billigere om 5 år. Da vil altså Zoe bli kun 20% dyrere enn en Clio, i stedet for 50% dyrere som i dag. Ehm hva? En zoe koster fra 229 400 mens en clio 202 400. Går zoe ned 20% havner den på 183ish. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ehm hva? En zoe koster fra 229 400 mens en clio 202 400. Går zoe ned 20% havner den på 183ish. Må ta med forskjellen i avgifter. Jeg må innrømme jeg ikke er helt overbevist over ambisjonsnivået til Renault. Men det går seg vel til. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ehm hva? En zoe koster fra 229 400 mens en clio 202 400. Går zoe ned 20% havner den på 183ish. Må ta med forskjellen i avgifter. Jeg må innrømme jeg ikke er helt overbevist over ambisjonsnivået til Renault. Men det går seg vel til. Tja, må vi det? Vi vet jo ikke hva avgiftene vill bli, og at det vill skje noen reduksjon på fossilsiden innen 5 år er vell svært ussansynlig? 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ehm hva? En zoe koster fra 229 400 mens en clio 202 400. Går zoe ned 20% havner den på 183ish. Må ta med forskjellen i avgifter. Jeg må innrømme jeg ikke er helt overbevist over ambisjonsnivået til Renault. Men det går seg vel til. Tja, må vi det? Vi vet jo ikke hva avgiftene vill bli, og at det vill skje noen reduksjon på fossilsiden innen 5 år er vell svært ussansynlig? Hvis vi legger på 25% mva fra 2020 så økes prisen på Zoe og koster det samme som i dag, om Renault setter ned prisen med 20% Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Hvis vi legger på 25% mva fra 2020 så økes prisen på Zoe og koster det samme som i dag, om Renault setter ned prisen med 20% Jo absolutt, men det er spekulasjoner. Hva blir avgiften for clio etter oppdatering av utslipp? Osv. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Det er jo synd at den ene elbilen som har god rekkevidde og noenlunde ok pris på har to års ventetid. Jeg har ingen problemer med å slippe ut noen tonn CO2 fra min dieselbil i noen år til, til jeg får en elbil som er billig, har like god rekkevidde og krefter som den dieselbilen jeg har nå. Jeg har tross alt betalt masse i avgifter og bompenger for denne forurensingen. Trenger bare å vente ett år. Ny Leaf med 40kWh er lansert, utgave med ca. 60kWh blir tilgjengelig for bestilling i andre kvartal neste år og med levering på slutten av året. Hyundai Kona med 64kWh kan vel også forhåndsbestilles nå, men det er en mye mindre bil enn Leaf. Levering neste år for den også. Opel er akterutseilt, de misset vinduet sitt mhp. å få bedret markedsandelen sin i Norge. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Nettopp ordnet eget solinstallasjon på taket. Alt ordnet av proffe. Har nå gratis transport. Og overskuddet selger jeg videre. Dieselbilen er for lengst vraka føler ikke noe savn av stanken. In your dreams ^^ Du har ikke noe netto overskudd fra solcelleanlegg på taket. Ikke FAEN Du har kjøpt en sekk full av katter, og netto strøm av katter er inn i sekken, ikke ut av den =) Spørs hvordan du regner. Jeg har solcelleanlegg på taket, produserer 12-13.000kWh i året (halvparten av forbruket vårt). Kostet 115k etter Enova-støtte, og jeg sparer 9-10k i året på strømregningen. Med dagens lave renter betyr det nedbetaling på kanskje 13 år. Godt fornøyd med det, da panelene varer 2-3 ganger så lenge. I hyttefeltet der jeg har hytte er det ennå en god del paneler fra da hyttene ble satt opp som ennå er i drift, og de er fra 70-tallet... 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Samme her. Elbil lading er enklest. Er luta lei av fylle (fossilbil 2 til kona - hun nekter) på bensinstasjoner der 1) først må stå i kø foran pumpen, 2) deretter konstatere at bankkortautomaten ikke virker, 3) må deretter inn i hamburgerkø som er lang som fy. Siden dette ser ut til å være et utbredt problem så må jeg jammen si at jeg har hatt flaks. Ikke skjedd én gang på 30 år. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Renault ser for seg at elbiler blir 20% billigere om 5 år. Da vil altså Zoe bli kun 20% dyrere enn en Clio, i stedet for 50% dyrere som i dag. Ehm hva? En zoe koster fra 229 400 mens en clio 202 400. Går zoe ned 20% havner den på 183ish. Billigste variant av Renault Zoe ZE40 er omtrent 50% dyrere enn innstegsmodellen av Renault Clio, i dag, *før* avgifter og subsidier.. Elbiler er dyrere enn fossilbiler hovedsakelig fordi 1)batterier er dyrt, og 2)småskalaproduksjon er dyrt. Jeg sjekket produksjonstallene i fjor og da var det laget omtrent 100 ganger flere Clio enn Zoe. Zoe er, relativt sett, en suksess for Renault og hvis de fortsetter de gode salgstallene bør de kunne høste storskalafordeler som gir billigere biler, som igjen gir bedre salg... Med forbehold om at jeg ikke aner hvilke marginer Renault har på en Zoe, alternativt hvor mye de taper per salg.. Det jo en viss fare for at store deler av en eventuell kostnadsreduksjon vil gå med for å bedre marginene på de elektriske modellene. Jeg mener, de har jo ikke noe valg, alternativet er konkurs.. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Herregud som vi kommer til å le av denne epoken, i bilhistorien. Tenker med skrekk og gru tilbake til 50-tallet der svære latterlige forkrommede vinger var det man måtte ha på bilen sin. eller 80 tallet, der turboladede biler slo igjennom, både i Formel-1 og på gata. Alt skulle være "turbo". Solbriller, tannkost, eller "turbo" skolisser. Trengte ikke å ha noe med bil å gjøre, bare det var kjempebra, så var det "turbo". Denne epoken, 2010-tallet, kommer til å bli husket som "egomotion, bluelotion, zero efficiency" epoken, og det kommer til å være like blodharry som 80-tallets turbomani. Minus den lille detaljen at selve gjenstanden "turbo" faktisk virker og er blodtøff, i motsetning til "bluelotion" og "zero efficiency". Det er bare tynn luft og en markedshype. Så mye oppstyr for ingenting. Det er ihvertfall bedre enn 90 tallets dødskjedelige biler. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Nettopp ordnet eget solinstallasjon på taket. Alt ordnet av proffe. Har nå gratis transport. Og overskuddet selger jeg videre. Dieselbilen er for lengst vraka føler ikke noe savn av stanken. In your dreams ^^ Du har ikke noe netto overskudd fra solcelleanlegg på taket. Ikke FAEN Du har kjøpt en sekk full av katter, og netto strøm av katter er inn i sekken, ikke ut av den =) Spørs hvordan du regner. Jeg har solcelleanlegg på taket, produserer 12-13.000kWh i året (halvparten av forbruket vårt). Kostet 115k etter Enova-støtte, og jeg sparer 9-10k i året på strømregningen. Med dagens lave renter betyr det nedbetaling på kanskje 13 år. Godt fornøyd med det, da panelene varer 2-3 ganger så lenge. I hyttefeltet der jeg har hytte er det ennå en god del paneler fra da hyttene ble satt opp som ennå er i drift, og de er fra 70-tallet... Du kan jo ikke regne samme pris i nåverdi og 13 år i fremtiden. Du ville vel ikke ha lånt bort 115 000 kr til noen bare for å få samme sum tilbake 13 år senere uten noe renter? Hvis du hadde innvestert de 115 000 i noe fond eller noe slikt så ville du jo hatt vesentlig mer etter 13 år. 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Det fine med dieselbilen min er at jeg bare trenger å fylle ca en gang i måneden; det tar fem minutter å fylle full tank og da har jeg 1000 km rekkevidde. Da slipper jeg å tenke på lading hver dag og jeg trenger bare bekymre meg når det begynner å pipe og lyse i dashbordet om at tanken snart er tom. Å lade hver dag kan bli slitsomt for mange, og fort å glemme. Og når man skal på jobb tidlig om morgenen så er det raskere å stikke innom bensinstasjonen i fem minutter enn å begynne å lade, om man glemte å stikke i kontakten kvelden før. 100 mil i måneden, det er litt over 3 mil hver dag, det..og det klarer alle elbiler. De fleste av elbilene har fra 15-25 mils rekkevidde ,avhengig av batteristørrelse,effektivitet, vær og temperatur osv.Så med 3 mil daglig, som er nokså nær snittet for en hverdagsreise, så er snittbehovet en opplading hver 5. dag. Men om jeg så måtte sette kontakten i, hver gang jeg kom hjem fra jobb,så er det fortsatt mye enklere ,og tar kortere tid, enn å stå og fylle opp en tom tank....sette i kontakten og gå inn døre tar et minutt eller to. Skal du fylle bensin ,må du fine fram kortet, taste kode, OK og velge pumpe, og så fylle. Den tiden turen din innom en bensinstasjon tar, er like lang som flere ganger med igangsetting av lading hjemme. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Hva er rart med det? Jeg skrev jo begrunnelsen i mitt opprinnelige innlegg, men det klippet du ut av sitatet, din luring. ¨Nei, jeg klippet vekk det som ikke var interessant. Det som var interessant er det siste "emnet" og begrunnelsen, den er veldig rar. Du klippet etter eget forgodtbefinnende og det som du selv syns var interessant. Merkelig, for jeg husker en tidligere debatt da jeg gjorde det samme med deg, da rapporterte du meg inn for å ha feilsitert deg.... Endret 11. oktober 2017 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Nettopp ordnet eget solinstallasjon på taket. Alt ordnet av proffe. Har nå gratis transport. Og overskuddet selger jeg videre. Dieselbilen er for lengst vraka føler ikke noe savn av stanken. In your dreams ^^ Du har ikke noe netto overskudd fra solcelleanlegg på taket. Ikke FAEN Du har kjøpt en sekk full av katter, og netto strøm av katter er inn i sekken, ikke ut av den =) Hva er problemet ditt egentlig? Det er jo ikke det han sier, han sier at han selger overskuddet(når det er overskudd) og at det drar inn mer enn han klarer å kjøre opp.. Det er det som er så fantastisk med elbil, man har tilgang til energi fra utallige kilder og en kan lett gjøre det hjemme. Jeg har ingen problem, men det har han som kjøpte solcelleanlegg. Hva slags overskudd skal du selge, når du har netto underskudd? "Se på meg, jeg kan selge 1000 kwh", også unnlate å nevne at du må kjøpe 2000kwh tilbake for en høyere pris? Blir litt feil å snakke om å selge overskudd da, ikke sant? Gir jo ingen mening å snakke om noe annet en (mangelen på) netto overskudd i dette tilfellet. Endret 11. oktober 2017 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Nettopp ordnet eget solinstallasjon på taket. Alt ordnet av proffe. Har nå gratis transport. Og overskuddet selger jeg videre. Dieselbilen er for lengst vraka føler ikke noe savn av stanken. In your dreams ^^ Du har ikke noe netto overskudd fra solcelleanlegg på taket. Ikke FAEN Du har kjøpt en sekk full av katter, og netto strøm av katter er inn i sekken, ikke ut av den =) Spørs hvordan du regner. Jeg har solcelleanlegg på taket, produserer 12-13.000kWh i året (halvparten av forbruket vårt). Kostet 115k etter Enova-støtte, og jeg sparer 9-10k i året på strømregningen. Med dagens lave renter betyr det nedbetaling på kanskje 13 år. Godt fornøyd med det, da panelene varer 2-3 ganger så lenge. I hyttefeltet der jeg har hytte er det ennå en god del paneler fra da hyttene ble satt opp som ennå er i drift, og de er fra 70-tallet... Blir vanskelig for meg å kommentere din konkrete installasjon, men på generelt grunnlag så kan jeg si at "solceller på taket" prosjektet som regel ikke er lønsomme i Norge, på grunn av lav solvinkel, få soltimer, og lav strømpris. Det nærmeste jeg kan omtale ditt konkrete prosjekt, er å si at det er liten grunn for meg til å tro at din installasjon avviker mye fra generelle forhold. Endret 11. oktober 2017 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå