Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Robotstøvsuger - noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver å vurderer en robotstøvsuger. Har en liten leilighet på ca 55kvm. Har ingen erfaring med robotstøvsugere tidligere, men vil ha en som kan rengjøre og kjøre tilbake til ladeplassen sin automatisk mens jeg er på jobb og bare tømmes av og til. Har også et ganske langhåret teppe i stua så må ha en som ikke setter seg så lett fast. Har sett litt på roomba 980. Men er egentlig ganske blank på det området her. Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en neato connected tror jeg den heter. Veldig fornøyd. Jeg tømmer den etter hver gang, da jeg har to katter, og den støvsuger også kjøkken, stue og gang i en enebolig.

Får opp kart over hvis den har vært i app på telefonen, og den sier også ifra der hvis den setter seg fast og hvor den er. Den er vel ganske dyr da...

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst kan det være greit å påpeike at dei fleste robotstøvsugere ikkje er støvsugere, men meir som automatiske kostemaskiner.

Dei fungerer bra til å ta opp støv og slikt frå glatte overfalter som parkett og govlbelegg, men på grunn av manglande støvsuging så egner dei seg dårleg til å reingjere tepper.

Dei fleste robotstøvsugarar vil uansett ha problem med tepper nesten uansett kva teppe det er snakk om. I langhåra tepper så vil hjula og kostane kunne sette seg fast og ha problemer med å manøvrere over teppet. Korthåra tepper går stort sett betre, men der er ofte problemet at teppet er så lett at robotstøvsugaren løfter opp teppet og prøver å kjøyre under teppet.

 

For å lette arbeidet til robotstøvsugaren bør du enten kvitte deg med teppet, eller sette opp hindringar. På min robotstøvsuger så er det mulig å sette opp IR-veggar for å holde roboten unna slike plassar. Men personleg så syntes eg det var enklare å berre brette teppet tilbake slik at støvsugaren berre kræsja i kanten. Det er like enkelt å gjere det før roboten setter i gang, og då slepp eg også å ha slike batteridrevne bokser ståande laust på golvet.

 

For best resultat så bør du ha ei forholdsvis lita leiligheit med ryddig golv og minst mulig møblar. Særleg under spisebordet med alle stolbeina bruker den lang tid og er lite effektiv. Det vil også være ein stor fordel om mesteparten av møblane du har er plassert langs veggane slik at golvet i midten er forholdsvis åpent og gir roboten ubrutt optisk kontakt med ladestasjonen.

 

Andre ting du må være obs på før du setter igong roboten er lampeledningar og lange gardiner. Roboten kan lett ende opp med å dra i slike lause ting som igjen kan føre til at ting velter og blir øydelagt.

 

Det å skaffe robotstøvsuger er litt som å få barn eller kjæledyr som skal utforske sjølv, det er lurt å ta seg nokre runder i rommet for å passe på at du har fjerna eller sikra alle potensielle skaderisikoar.

Lenke til kommentar

Har hatt Neato XV-15 siden 2011 sånn ca, og den fungerer ennå. Måtte bytte batteripakke på den for etpar år siden (Ni-MH), men ellers har den stort sett oppført seg eksemplarisk. Veldig glad i løse sokker og mobilladere, de spises med den største entusiasme. 

Den navigerer greit rundt hindringer, støvsuger tepper veldig fint grunnet en roterende massiv børste foran. Bråker som et uvær, men siden den har samme arbeidstid som meg (dagtid, ikke hjemme) plager ikke det meg. Den har trappesensor, så den faller ikke ned trapper heller :) 

Den modellen finnes ikke lenger, men robotstøvsugere er utrolig kjekt. Eneste man må passe på er at det er relativt ryddig på gulvet. Men det er jo en fordel det også. 

 

De tørker dessverre ikke støv i vinduskarmer

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til the avatar. Min suger godt, den bråker derfor endel. Men den er enten på når vi sover, eller er borte. Tepper går den litt tregere over, men jeg har mista kr om at den er litt nøyere der. Det langhårede teppet vårt blir veldig fint.

Men ja, den er glad i ledninger og katteleker.

Lenke til kommentar

The Avatar tar helt feil. 

 

Min suger som bare pokker når det kommer til tepper . Den klatrer over de fleste dørkarmene, og eg er storfornøyd.

 

Betalte 3 000 for min, og den konkurerer med de beste i følge tester

 

Min børster heilt fint, men det er ikkje ein støvsugar, det er ei kostemaskin.

 

Det finst sjølvsagt også robotstøvsugarar som suger opp støv, men dei aller fleste er basert på kostar som samlar støvet, og deretter ein rull med kostebørster som sveiper opp støvet og plasserer det i støvkammeret.

Denne patenten fungere heilt fint i dei fleste tilfeller, men det er dårleg egna til å reingjere tepper, der må du bruke vakum eller banke teppet for å få det skikkelig reint.

Lenke til kommentar

 

The Avatar tar helt feil. 

 

Min suger som bare pokker når det kommer til tepper . Den klatrer over de fleste dørkarmene, og eg er storfornøyd.

 

Betalte 3 000 for min, og den konkurerer med de beste i følge tester

 

Min børster heilt fint, men det er ikkje ein støvsugar, det er ei kostemaskin.

 

Det finst sjølvsagt også robotstøvsugarar som suger opp støv, men dei aller fleste er basert på kostar som samlar støvet, og deretter ein rull med kostebørster som sveiper opp støvet og plasserer det i støvkammeret.

Denne patenten fungere heilt fint i dei fleste tilfeller, men det er dårleg egna til å reingjere tepper, der må du bruke vakum eller banke teppet for å få det skikkelig reint.

 

Kall det hva du vil, men din påstand var at de fungerte dårlig på tepper. Og det er regelrett usant! 

Klart, noen er bedre enn andre men du snakker på vegne av alle robot støvsugere.

 

Min tar både støv, og eventuelle ting som ligger på det teppet med sine 1800 PA i sugekraft

 

Skal poste ett bilde neste gang eg kjører den for å vise hva den faktisk plukker opp over teppet

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Det har gått noen år siden denne tråden ble dannet, så derfor er det interessant å høre om folk er like begeistret i dag, eller om det bare var en vind som har blåst over. Selv hadde jeg en robotstøvsuger for noen år siden, men gikk over til tradisjonell støvsuging.

Lenke til kommentar

Jeg elsker også min roborock s5. Slik jeg ser det er den store fordelen med robotstøvsugere at man må holde det litt ryddig for at de skal funke. Digg å bare skru den på å dra på handletur. Eller time den at den går like før jeg står opp. Utrolig godt å ligge i sengen å høre noen andre suger opp dritn 😅

Endret av Labelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan på det sterkeste fraråde Roomba i3 i alle fall. Elendig sug, tilfeldig navigasjon og børster som man må rengjøre mellom hver gang den er i bruk om man har folk med langt hår i husstanden. Rett og slett skrot.

Verdien på selskapet som lager de reflekterer vel igrunn godt produktet

IMG_8334.thumb.jpeg.9cad6e7f595dcd37a3b0fd8bb6fa01e0.jpeg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...