Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor dyr billig bil kan man ha i fohold til en billig elbil?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt elbiler i noen år. Startet med en Leaf og sist hadde jeg en Tesla. Var ikke helt fornøyd med den kvalitetmessig, selv om det har vært en av de billigste bilene å eie utenom Leafen. Ca. 5000 kroner i md. har den kostet meg i verditap, forsikring, vedlikehold og "drivstoff". Grunnen til den lave md. summen er først og fremst at bruktbilpriser har holdt seg unormalt høy.

 

Jeg skal ha meg en ny ebil etter hvert, men har ikke bestemt meg for hvilke. Jeg har derfor lyst på en rimelig og drivstoff gjerrig bil med hengerfeste til jeg finner ut hvilke bil jeg vil ha. Du får til sammenligning en billig elbil ned mot 140.000 kroner helt ny. Med billigste billån (for å sette det på spissen) blir det 4300 kroner i md. i 3 år med 100 prosent finansiering. Regner man med rundt 4000 kroner i året i vedlikehold og 450 kroner i årsavgift blir det ca 4670 kroner i md. Akkurat nå kjører vi rundt i en eldre stasjonsvogn hvor vi bruker rundt 3500-4000 kroner i md. på bensin og bompenger, et par hundre i forsikring og 3000 i årsavgift. Siden det er en eldre bil tar vi sercice og vedlikehold selv, og større ting på verksted. Det er naturligvis ikke noe lån på den bilen. Denne bilen har blitt brukt til øvelseskjøring og som alternativ til hengerfeste siden det ikke var lov å montere på elbilene jeg hadde.

 

Spørsmålet er hvor dyr bil kan man kjøpe før det blir billigere å kjøpe en rimelig elbil? Tenker i forhold til faste utgifter med/uten lån og gjensalgsverdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger av to faktorer - god research på hvilke bruktbiler som holder god kvalitet - og flaks. Jo billigere bruktbil jo større sjans for ekstrautgifter, sånn rent statistisk, men enkelte modeller er mer plaget enn andre med dyre feil som motor, gearkasse eller rust. Styr unna.

 

Generelt har jeg inntrykk av at du må passere 50.000,- grensa for å få en bruktbil som med en viss grad av sannsynlighet kan stole på, så jeg ville tatt utgangspunkt i 60-80.000,- Da bør ikke verditapet være mer enn 10-15.000,- i året hvis det er en kurant bil og du behandler den bra. Noe slitedeler må du regne inn uansett på en godt brukt bil alt etter kjørelengde og bruk og så plusse på en 5-10.000,- ekstra i året for tilfeldige utbedringer hvis du velger en god bil. Da synes jeg du har et noenlunde fornuftig regnestykke.

Så kan du jo evt. legge på innkjøpsprisen for å redusere risikoen for større problemer, men da øker finansieringsutgiftene og verditapet deretter. :-)

Lenke til kommentar

Det er kanskje billigere å beholde den gamle bilen vi har hvis den holder, men i det siste har det begynt å dukke opp litt antydninger til at den kan bli dyr å eie snart. Derfor har jeg lyst å selge den, men jeg kan jo naturligvis beholde den til den slutter å virke helt også finne en annen da. Minuset er at vi alt har brukt mye penger på bilen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...