Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol skadelig eller ikke?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med denne?

Undersøkelse: Alkohol gjør deg bedre i fremmedspråk

Sliter du med å gjøre deg forstått? Ta en drink.

 

Eller er den skrivet i fylla, eller gjelder det kun personer som har angst eller deprisjoner, særlig damer\jenter?

Du forstår jo åpenbart ikke nyanser i det du leser. Ei heller sammenhenger. 

 

Alkohol kan fjerne hemninger, og veldig mange er redde for å snakke fremmedspråk - i frykt for å dumme seg ut. I så måte kan små mengder alkohol muligens løsne litt på snippen.

 

Det gjør ikke at alkohol magisk gjør deg i stand til å snakke kinesisk. Ei heller at du nødvendigvis lærer det fortere.

 

Det er veldig få ting som er svart-hvitt, og det ser ikke du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alkohol kan fjerne hemninger, og veldig mange er redde for å snakke fremmedspråk - i frykt for å dumme seg ut. I så måte kan små mengder alkohol muligens løsne litt på snippen.

 

Det gjør ikke at alkohol magisk gjør deg i stand til å snakke kinesisk. Ei heller at du nødvendigvis lærer det fortere.

 

Det er veldig få ting som er svart-hvitt, og det ser ikke du.

 

Tja man bør vel gjøre det kanskje bland venner, folk man kjenner, etc ikke på tv sendininger\radio eller forran mange folk med mindre man vet man gjør det bra. Er jo lattelig særlig i jobb sammenheng å si noe direkte feil og kan bli misforstått man blir fort sett på som uprofesjonell.

 

I så fall vil jeg si så langt man bør styre unna alkolhol.

Men det er denne diskusjonen handler om, særlig folk som ikke har grunn å drikke.

Man blir vel kanskje litt påvirket bland venner, og kanskje vil shorte\shorting usikker på hva det heter? Men ser en del youtube filmer der folk drikker sprit fort for å bli full, ganske farlig og dumt. men er usikker på hva det heter. Selv om enkelte mener det er ganske tullete å gjøre.

Lenke til kommentar

Alkohol er absolutt skadelig. Jeg kjenner minst et menneske som døde av alkoholmisbruk. Misbruk fører til alvorlige kroniske sykdommer og også kreft. Mest utsatt er leveren. Trodde alle visste noe så selvfølgelig.

Utvilsomt. Og det er samtidig en kulinarisk nytelse, en hobby og et gode. Det er ikke svart hvitt. Jeg haller mot at alkohol er for allestedsnærværende i samfunnet, uten at jeg er for et totalforbud.

Lenke til kommentar

For meg er alkohol omtrent som terapi. Alt avhenger av livssituasjonen. Det er vel aldri en optimal strategi å bruke alkohol som en måte å holde seg "flytende" på, men hvis det ikke finnes andre alternativer, så tenker jeg det er bedre, så lenge man ikke skader andre, eller lar det gå utover andre. Hvis det er sånn at hvis man lar det gå utover andre, så bør man prøve å slutte.

 

Det er jo også mulig å tenke slik at alle vaner som bryter en ned på én eller annen måte, er "sakte selvmord". Hvorfor vil man ta livet av seg? Hvis man hadde hatt lyst til å leve, så hadde man ikke trengt rusmidler for å leve "mer". Men nå er engang livet sånn at vi er sosiale mennesker, og i alle de psykologiske prosessene som foregår i vårt samfunn, så er det utopi å tro at alle skal leve i en rosa sky hele livet gjennom.

 

Som skrevet, så lenge man ikke blir til bry for andre; skader, bråker, slåss, ødelegger, lager kvalme i en altfor stor grad, så bør det være akseptabelt. Det blir en del av ens egen livsprosess og disiplin å bestemme hvor mye alkohol man skal tåle og la seg påvirke av.

 

Med tanke på kultur, så er vel det ganske relevant. Jeg mener å ha lest fra ganske troverdige kilder (ikke at jeg husker helte hvor), at den éneste grunnen til at alkohol er til salgs ved lov i vårt samfunn, er nettopp fordi det var kultur fra gammelt av. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dét.

For andre er jo terapi å voldta, eller knuse trynet på random fremmede, så det finnes mange typer terapi tydeligvis.

Lenke til kommentar

 

Alle vet nok at misbruk er farlig på den måten, men nyere forskning viser at alkohol dessuten er kreftfremkallende fra første dråpe.

Kva forskning?

 

 

 

The International Agency for Research on Cancer (Centre International de Recherche sur le Cancer) of the World Health Organization has classified alcohol as a Group 1 carcinogen, similar to arsenic, benzene and asbestos. Its evaluation states, "There is sufficient evidence for the carcinogenicity of alcoholic beverages in humans. …Alcoholic beverages at any quantity are carcinogenic to humans (Group 1)."[7]

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_and_cancer#Alcohol_as_a_carcinogen_and_cocarcinogen

 

Lenke til kommentar

Mine refleksjoner er som følgende. All rus er både vond og god rus. Situasjonsbestemt. Situasjonsbestemt som det meste her i livet. I ly av perspektiver og tankesett kan en minste lille rus utføre den fæleste utøvelse. Eller så kan det være stikk motsatt.

 

Man kan kategorisere rus på molekyl-nivå og sammenhenger som jeg ikke evner å forstå, men jeg velger å kategorisere de på denne måten istedet:

 

Du har en type rus hvor din persona resonerer med dine omgivelser. En slags harmløs tilstedeværelse.

Du har en type rus hvor din persona resonerer med dine omgivelser, hvor du fysisk ikke evner noe. En ekstrem harmløs tilsteværelse.

Du har en type rus hvor din persona resonerer med dine omgivelser, men også begynner å resonere på eget tankesett og persepektiv. Er som oftest harmløst, men kan ha ulogiske utbrudd.

Du har en type rus hvor din persona resonerer med dine omgivelser, men også resonerer kraftig på eget tankesett og perspektiv. Her begynner det harmløse å gå over til det ekstravagante.

Du har en type rus hvor din persona resonerer med dine omgivelser, men omfavner det bare gjennom egenoppfatning.

Du har en type rus hvor din persona resonerer kun etter egenoppfatning.

Du har en type rus hvor din persona ikke resonerer, men hvor alt resonerer rundt din persona.

Den siste type rus, er hvor din persona resonerer på tankesettet og uavhenging av input belager seg på det.

 

Den skumleste rusen sånn sett er blandingsrusen. Det sier seg selv gjør det ikke?

 

Personlig tror jeg alkohol fort havner i en bås hvor det er fort gjort å glemme sine feil. Tar du nok øl og sier feil ting, så er det rett og slett for mange øl til at det kommer noen vedvarende refleksjon ut av det. Det samme gjelder all rus forøvrig.

 

Jeg sier ikke at jeg vet, men noe sånt som det her tror jeg er fornuftig tankesett :)

Lenke til kommentar

Den lista er jo helt latterlig. Amfetamin mindre farlig enn tobakk? Bullshit. Det kan vel enhver person som har litt erfaring med rus si seg enig i.

 

Og hvordan er det de sammenligner de forskjellige rusmidlene i denne statistikken? Er det riktig å sammenligne det å røyke 20 sigaretter om dagen med å ta ecstasy 3-4 ganger i året?

Lenke til kommentar

Den lista er jo helt latterlig. Amfetamin mindre farlig enn tobakk? Bullshit. Det kan vel enhver person som har litt erfaring med rus si seg enig i.

 

Og hvordan er det de sammenligner de forskjellige rusmidlene i denne statistikken? Er det riktig å sammenligne det å røyke 20 sigaretter om dagen med å ta ecstasy 3-4 ganger i året?

Mulig de ser på skadeomfanget totalt, det er vel fortsatt en smule flere personer som røyker i det her landet, en de som bruker amfetamin.

 

Forskning har en omfattende artikkel på nettet, bare så synd at de glemte å ta med resultatene, så jeg har sendt en melding og spurt om de kan komme opp med dataene.

Lenke til kommentar

Mulig de ser på skadeomfanget totalt, det er vel fortsatt en smule flere personer som røyker i det her landet, en de som bruker amfetamin.

 

Forskning har en omfattende artikkel på nettet, bare så synd at de glemte å ta med resultatene, så jeg har sendt en melding og spurt om de kan komme opp med dataene.

Nettopp, men det gjør ikke alkohol mest skadelig av den grunn, for samfunnet generelt kanskje, men ikke rusmiddelet i seg selv.

 

Det er uansett vansklig å sammenligne skadevirkninger av forskjellige stoffer da de påvirker kroppen forskjellig. Bruksmønsteret er også forskjellig da enkelte stoffer er avhengihetsdannende mens andre bygger man tolleranse av og derfor vil ikke en typisk bruker ruse seg hver dag osv.

 

Men man kjenner jo bare etter en kveld på byen at det ikke akkurat er bra for kroppen :p

Lenke til kommentar

Alle vet nok at misbruk er farlig på den måten, men nyere forskning viser at alkohol dessuten er kreftfremkallende fra første dråpe.

Akkurat DET er skremselsporpaganda på lik linje med andre "forskninsrapporter" som forteller at man får kreft av å spise brokkoli.

Det er vistnok kun det å være død som ikke fører til kreft. Konklusjon: å leve er farlig og fører til kreft.

Lenke til kommentar

Alkohol er skadelig, det er det ingen tvil om, men det har jo noen visse goder med seg også.. I moderat nivå, en øl eller to i uken..

 

Men det som viser seg med forskningen er at folk som tar seg ett par glass vin eller noen øl har en annen livsstil en de som er helt avholds og ikke drikker noe..  Så det kan være at de som er avholds 100% har en annen hobby som vi ikke kjenner til å senker livskvaliteten deres... Ikke at det er alkohol som gjør de som drikker et par glass i uken øker livskvaliten..

 

Man må ta forskning og stattestikk med en klype salt.

 

Man kan jo ta statestikk og si at hvite mennesker fryser oftere en mørkhudete, og ignorere helt det faktum at hvite mennesker bor i kaldere strøk :)

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alle vet nok at misbruk er farlig på den måten, men nyere forskning viser at alkohol dessuten er kreftfremkallende fra første dråpe.

Akkurat DET er skremselsporpaganda på lik linje med andre "forskninsrapporter" som forteller at man får kreft av å spise brokkoli.

Det er vistnok kun det å være død som ikke fører til kreft. Konklusjon: å leve er farlig og fører til kreft.

 

Studert medisin på livets harde skole? Nei, alkohol er ikke et tabloid-karsinogen som hører til i "alt fører til kreft"-kategorien, det er en av omtrent 100 substanser som er klassifisert som definitivt og utvilsomt kreftfremkallende for mennesker (gruppe 1). De fleste ting er i mildere kategorier. Forskningen har jeg allerede linket til to ganger i denne tråden, det får holde. Dessuten er vitterlig stoffet så giftig at det kverker mange lenge før de rekker å utvikle kreft, så dette er kanskje den minst treffende bruken av den floskelen man kan tenke seg.  Og ja, listen over kreftfremkallende ting vokser i takt med vår utforskning av universet, slik vi også oppdager nye planeter og dyrearter. Men alvoret er ikke en pott som fordeles utover oppdagelsene og minker etterhvert, samme hva pensum på tidligere nevnte institusjon måtte hevde. Ingen overlever livet, men jeg vil likevel våge å påstå at det er kjekt å vite disse tingene, og fremtidige oppdagelser av samme type, slik at man kan øke sannsynligheten for å slippe relativt smertefritt. Oppegående folk klarer å forholde seg til denne informasjonen uten å legge urimelig bånd på seg selv - det er fortsatt lov å ta seg et glass (blåsen henger derimot med rette i en tynn tråd). Kreft er en av vår tids største helseutfordringer. Vi burde ikke runde av forskningen bare fordi noen synes det er ubehagelig å høre at helgepilsen er usunn på enda en måte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

 

Alle vet nok at misbruk er farlig på den måten, men nyere forskning viser at alkohol dessuten er kreftfremkallende fra første dråpe.

Akkurat DET er skremselsporpaganda på lik linje med andre "forskninsrapporter" som forteller at man får kreft av å spise brokkoli.

Det er vistnok kun det å være død som ikke fører til kreft. Konklusjon: å leve er farlig og fører til kreft.

 

Studert medisin på livets harde skole? Nei, alkohol er ikke et tabloid-karsinogen som hører til i "alt fører til kreft"-kategorien, det er en av omtrent 100 substanser som er klassifisert som definitivt og utvilsomt kreftfremkallende for mennesker (gruppe 1). De fleste ting er i mildere kategorier. Forskningen har jeg allerede linket til to ganger i denne tråden, det får holde. Dessuten er vitterlig stoffet så giftig at det kverker mange lenge før de rekker å utvikle kreft, så dette er kanskje den minst treffende bruken av den floskelen man kan tenke seg.  Og ja, listen over kreftfremkallende ting vokser i takt med vår utforskning av universet, slik vi også oppdager nye planeter og dyrearter. Men alvoret er ikke en pott som fordeles utover oppdagelsene og minker etterhvert, samme hva pensum på tidligere nevnte institusjon måtte hevde. Ingen overlever livet, men jeg vil likevel våge å påstå at det er kjekt å vite disse tingene, og fremtidige oppdagelser av samme type, slik at man kan øke sannsynligheten for å slippe relativt smertefritt. Oppegående folk klarer å forholde seg til denne informasjonen uten å legge urimelig bånd på seg selv - det er fortsatt lov å ta seg et glass (blåsen henger derimot med rette i en tynn tråd). Kreft er en av vår tids største helseutfordringer. Vi burde ikke runde av forskningen bare fordi noen synes det er ubehagelig å høre at helgepilsen er usunn på enda en måte.

 

Unnskyld, du skrev at man er i kreftfaren allerede fra dråpe nummer 1 av alkohol. Jeg kaller det skremselspropaganda. Ja, det er mye som har POTENSIALE i seg til å føre til kreft. Forskningsrapporter har vist det; men saken er vel det at dersom man skal holde seg unna ALT som potensielt er kreftfremkallende kan man ikke leve, men bare legge seg ned og dø. Jeg tror ikke noen har fått kreft av å drikke altervin i kirka eller ta et glass i ny og ne. Kanskje det har skjedd med en eller to ekstremt uheldige mennesker.

AlkoholMISBRUK derimot gir større kreftrisiko, det er sant, men større er risikoen for lever- og hjertesykdommer.

 

Men - det er sykelig mye fokus på kreft og media hopper seg på med en gang det kommer forskningsrapporter som forteller om hva som er kreftfremkallende. Kanskje ekspertene som vet hva som er kreftfremkallende og ikke bør skrive en bok som gir detaljert beskrivelse av hva som gir kreft og hva som ikke gir det; med matoppskrifter og lignende som ikke innheolder en eneste kreftfremkallende ingredisens eller kreftfremkallende proteiner(WTF?). Kalsium er kreftfremkallende sier jo en rapport. Jaja; jeg trodde kalsium var viktig for beinbyggingen. Men dum som jeg er skjønner jeg at det er bedre at vi går rundt med benskjørhet alle som en. Men er ikke DET kreftfremkallende det også?

Summa summarum; you cant win. Derfor er den eneste løsningen for oss alle å legge oss ned og dø og dermed kan ingen av oss få kreft. Kreft er en del av livet og selv om en del ting er mer kreftfremkallende enn andre(si hei til Mr. Tobacco) må vi leve med at mange av oss vil få kreft helt til vitenskapen har funnet opp en kur eller vaksine.

 

Tilbake til poenget; keg bagatelliserer ikke alkoholmisbruk. Men å snakke om at en dråpe alkohol gir kreft blir en avsporing da de fleste som dør av alkoholmisbruk dør ikke av kreft men av sykdommer i leveren og hjertet. Jeg vet ikke hva som er mest vanlig hos alkoholiere av hjerteinfarkt eller leversykdommer; du vet det kanskje? Er man rikigit uheldig kan man også få pankreatitt, betennesle i bukspyttkjertelen og DET er kjipt. Det ødelegger fordøyelsessystemet fullstendig og man er nødt til å leve på veganerlignende diett resten av livet.

Forøvrig avslutter jeg høna-eller-egget-diskusjonen om et glass vin og whatsnot fører til kreft. Det blir sirkelargumentasjon. Ja; jeg er ikke lege men jeg sier som hypokonderekspert Ingvald Wilhelsemsen: "livet er et usikkert prosjekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...