Gå til innhold

Tesla-sjefen om leveringsstart på Model 3: Må «anta det verste»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med så store produksjonsproblemer fra en uerfaren produsent blinker alle mine varsellamper. Kvaliteten på disse bilene kan umulig bli god. Når den heller ikke kommer med tilhengerfeste ser jeg ingen grunn til å vente på den. Mye tryggere å bestille en utgave av nye Leaf, som ikke har noen leveringsproblemer og garantert høyere kvalitet.

 

Modell 3 er Teslas første egenproduserte bil, Modell S og X er basert på forrige Mercedes E-klasse, og Mergedes ingeniører har nok hjulpet Tesla mye med disse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De tre spørsmålene han svarte på gjaldt informasjon som ville være i konfiguratoren på nett, når den blir tilgjengelig. Det at det ikke er hengerfeste i konfiguratoren på nett betyr ikke at det ikke kommer senere. Forventningen er at det kommer samtidig som AWD, uti 2018.

Og utvidet garanti har ingen betydning for konfiguratoren fordi dette er noe man kjøper etter man har fått bilen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Med så store produksjonsproblemer fra en uerfaren produsent blinker alle mine varsellamper. Kvaliteten på disse bilene kan umulig bli god. Når den heller ikke kommer med tilhengerfeste ser jeg ingen grunn til å vente på den. Mye tryggere å bestille en utgave av nye Leaf, som ikke har noen leveringsproblemer og garantert høyere kvalitet.

 

Modell 3 er Teslas første egenproduserte bil, Modell S og X er basert på forrige Mercedes E-klasse, og Mergedes ingeniører har nok hjulpet Tesla mye med disse.

La meg gjette, Teslas *egentlige* problem er at de ikke lager hydrogenbiler? Drevet av hydrogen produsert på fornybar 'overskuddskraft'? :p

Vi kan godt diskutere hydrogen, men denne artikkelen handler om Teslas produksjonsproblemer.

 

Det kommer veldig mange nye elbiler i år, og jeg synes Hyundai Ioniq med oppgradert batteripakke virker svært spennende. Den har ekstremt lavt forbruk, og med en stor batteripakke bør rekkevidden bli svært god. En annen fordel med lavt forbruk er at du ikke trenger å vente like lenge hvis du må hurtiglade underveis.

 

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

 

https://www.tu.no/artikler/planlegger-60-prosent-lengre-rekkevidde-innen-2018/364441

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det produksjonsproblemer eller problemer med design/komponenter? Begge deler? Artikkelen er noe uklar.

Det står litt her: https://electrek.co/2017/09/29/tesla-model-3-production-ramp-up-manufacturing-problems/

 

Og her: https://electrek.co/2017/10/06/tesla-model-3-headlights-battery-seats/

 

De holder fortsatt på å fikse opp diverse bugs før produksjonen settes i gang skikkelig. Men nå er det ikke mange månedene igjen. Om de når 5000/uke i desember eller 5000/uke i mars har ganske liten betydning for totalbildet. Model 3 blir fortsatt den elbilen som det produseres flest av i 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med så store produksjonsproblemer fra en uerfaren produsent blinker alle mine varsellamper. Kvaliteten på disse bilene kan umulig bli god. Når den heller ikke kommer med tilhengerfeste ser jeg ingen grunn til å vente på den. Mye tryggere å bestille en utgave av nye Leaf, som ikke har noen leveringsproblemer og garantert høyere kvalitet.

 

Modell 3 er Teslas første egenproduserte bil, Modell S og X er basert på forrige Mercedes E-klasse, og Mergedes ingeniører har nok hjulpet Tesla mye med disse.

 

Basert på E-klasse? Nei. Den har deler fra mercedes ja, på samme linje som mercedes har deler fra Tesla. Samme vill gjelde for model 3. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kommer veldig mange nye elbiler i år, og jeg synes Hyundai Ioniq med oppgradert batteripakke virker svært spennende. Den har ekstremt lavt forbruk, og med en stor batteripakke bør rekkevidden bli svært god. En annen fordel med lavt forbruk er at du ikke trenger å vente like lenge hvis du må hurtiglade underveis.

 

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

 

https://www.tu.no/artikler/planlegger-60-prosent-lengre-rekkevidde-innen-2018/364441

Ioniq virker absolutt som en bra bil, men den er ikke helt i samme klasse som Model 3. Model 3 vil ha i området 20-80% mer rekkevidde, utifra om man velger versjonen med kort eller lang rekkevidde. Model 3 er også større, har mye bedre ytelser og bedre interiør. Og den lader jo i området dobbelt så fort som Ioniq.

 

Det Ioniq har som er bra er masse utstyr, som ventilerte seter. Men de har også noen mangler. Du har f.eks ikke app-støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på E-klasse? Nei. Den har deler fra mercedes ja, på samme linje som mercedes har deler fra Tesla. Samme vill gjelde for model 3. 

Sikker på at Model 3 vil benytte deler fra Mercedes?

 

Mitt inntrykk er at alle delene fra Mercedes er faset ut på Model 3. Girspaken er i hvert fall borte. Men jeg kan ikke utelukke at f.eks deler av rattstammen er fra Mercedes, selv om det er mer sannsylig at det kommer fra en uavhengig underleverandør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Basert på E-klasse? Nei. Den har deler fra mercedes ja, på samme linje som mercedes har deler fra Tesla. Samme vill gjelde for model 3. 

Sikker på at Model 3 vil benytte deler fra Mercedes?

 

Mitt inntrykk er at alle delene fra Mercedes er faset ut på Model 3. Girspaken er i hvert fall borte. Men jeg kan ikke utelukke at f.eks deler av rattstammen er fra Mercedes, selv om det er mer sannsylig at det kommer fra en uavhengig underleverandør.

 

 

Tja jeg skal ikke være bastant, men jeg tviler på de har lagt innsats i å lage diverse deler som løfter til bagasjerom osv. Men det er bare mine antagelser :) Er du sikker på at girspaken er inhouse og ikke bare en annen type fra mercedes? 

 

forøvrig trenger det jo ikke være deler fra mercedes, men at de fortsat sourcer fra andre tror jeg absolutt. det er nok normalt hos de aller fleste. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

jeg synes Hyundai Ioniq med oppgradert batteripakke virker svært spennende.

 
Helt uinteressant - elbiler er uansett ubrukelig for andre enn folk med carport  :tease:

Har ikke carport.. Har kjørt ElBil i 3 år nå.. de fleste elbileierne jeg kjenner har ikke Carport :)

Regner med at du har lademulighet, og en vanlig bil til langturene :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla klarer nok dette. Forsinkelser vil i hovedsak være et problem for likviditeten..

 

Enhver bilfabrikk har et stort antall (potensielle) underleverandører til alle bilens komponenter. For elbiler er det annerledes og det må være svært utfordrende for Tesla å skalere opp produksjonen fra 100.000 biler til ca 400.000 biler i løpet av et år. Men jeg antar at både planer og produksjonskapasitet finnes. Det som er viktig er at hver bil holder en høy kvalitet og så får produksjonsvolumet komme etter hvert. Samlebåndsproduksjon er tross alt en kjent og forutsigbar teknologi, der Tesla bare utmerker seg ved ha kun det mest moderne og mest automatiserte.

Lenke til kommentar

Tja jeg skal ikke være bastant, men jeg tviler på de har lagt innsats i å lage diverse deler som løfter til bagasjerom osv. Men det er bare mine antagelser :) Er du sikker på at girspaken er inhouse og ikke bare en annen type fra mercedes?

Mercedes benytter ikke noe tilsvarende. Den er også ganske tilpasset Teslas spesifikke behov. Noe som for øvrig også gjelder blinklysspaken. Jeg vil tro de er utviklet sammen med en underleverandør.

 

forøvrig trenger det jo ikke være deler fra mercedes, men at de fortsat sourcer fra andre tror jeg absolutt. det er nok normalt hos de aller fleste. 

Det har det vel aldri vært tvil om. Tesla har ett hundretalls underleverandører på Model 3. Det er bare så vidt jeg vet ingenting som tyder på at Mercedes er en av de.

 

Mercedes begynte å skille veier for noen år tilbake. Mercedes solgte sine aksjer i Tesla, og avtalene om kjøp av drivlinjer er snart avsluttet. (De siste B-klasse med Tesla drivlinje er produsert). Jeg vil egentlig tro at ved neste oppdatering av interiøret til Model S/X, så forsvinner de fleste delene fra Mercedes.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Tja jeg skal ikke være bastant, men jeg tviler på de har lagt innsats i å lage diverse deler som løfter til bagasjerom osv. Men det er bare mine antagelser :) Er du sikker på at girspaken er inhouse og ikke bare en annen type fra mercedes?

Mercedes benytter ikke noe tilsvarende. Den er også ganske tilpasset Teslas spesifikke behov. Noe som for øvrig også gjelder blinklysspaken. Jeg vil tro de er utviklet sammen med en underleverandør.

 

forøvrig trenger det jo ikke være deler fra mercedes, men at de fortsat sourcer fra andre tror jeg absolutt. det er nok normalt hos de aller fleste. 

Det har det vel aldri vært tvil om. Tesla har ett hundretalls underleverandører på Model 3. Det er bare så vidt jeg vet ingenting som tyder på at Mercedes er en av de.

 

Mercedes begynte å skille veier for noen år tilbake. Mercedes solgte sine aksjer i Tesla, og avtalene om kjøp av drivlinjer er snart avsluttet. (De siste B-klasse med Tesla drivlinje er produsert). Jeg vil egentlig tro at ved neste oppdatering av interiøret til Model S/X, så forsvinner de fleste delene fra Mercedes.

 

 

Ja jeg skal ikke være bastant på mercedes, poenget mitt var vell heller at det er ett lass av underleverandører på både 3 og S/X :) Og at S ikke er bygget på noe e klasse... 

Lenke til kommentar

Tesla klarer nok dette. Forsinkelser vil i hovedsak være et problem for likviditeten..

 

Enhver bilfabrikk har et stort antall (potensielle) underleverandører til alle bilens komponenter. For elbiler er det annerledes og det må være svært utfordrende for Tesla å skalere opp produksjonen fra 100.000 biler til ca 400.000 biler i løpet av et år. Men jeg antar at både planer og produksjonskapasitet finnes. Det som er viktig er at hver bil holder en høy kvalitet og så får produksjonsvolumet komme etter hvert. Samlebåndsproduksjon er tross alt en kjent og forutsigbar teknologi, der Tesla bare utmerker seg ved ha kun det mest moderne og mest automatiserte.

 

Bortsett fra til batteripakkene, fremdriftssystemet og ladesystemet kan vel Tesla stort sett velge underleverandører fritt. Når de blir forsinket fordi de må bytte ut seter og lys handler det mer om manglende kvalitetssikring enn mangel på kvalifiserte underleverandører.

 

Jeg tviler sterkt på at Tesla har et mer moderne samlebånd enn andre bilprodusenter. De fleste bilprodusentene investerer kontinuerlig milliarder av kroner for å ha de aller mest effektive produksjonslinjene og den beste kvaliteten. Det er ikke mange bransjer som opplever hardere konkurranse og krav til stadig effektivisering enn bilbransjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med så store produksjonsproblemer fra en uerfaren produsent blinker alle mine varsellamper. Kvaliteten på disse bilene kan umulig bli god. Når den heller ikke kommer med tilhengerfeste ser jeg ingen grunn til å vente på den. Mye tryggere å bestille en utgave av nye Leaf, som ikke har noen leveringsproblemer og garantert høyere kvalitet.

 

Modell 3 er Teslas første egenproduserte bil, Modell S og X er basert på forrige Mercedes E-klasse, og Mergedes ingeniører har nok hjulpet Tesla mye med disse.

 

Fortsatt mange gode grunner til å heller velge Model 3 slik jeg ser det:

-Design

-Ytelse (0-100 mye raskere) - ikke veldig viktig men veldig gøy, spesielt så lenge biler med slik akselerasjon har kostet skjorta i Norge før elbilene kom.

-Rekkevidde (ca 45% mer)

-Firehjulstrekk og hengerfeste kommer mest sannsynlig i 2018

-Raskere hurtiglading

-Sikkerhet(?)

-Gi et lite f**k you til alle andre bilprodusenter som kunne laget elbiler i evigheter uten å gjøre det, før Tesla nå har tvunget dem til det

-Forventer at den vil ligge noen hakk foran på det meste når det kommer til hvor langt teknologien har kommet - antar en Leaf vil føles 2-3 år eldre på en måte...

 

Og noen grunner til å velge Leaf:

-Raskere levering

-Tryggere kjøp fra en etablert produsent

-Mer praktisk og større bagasjerom

-Antageligvis mer driftssikker (basert på rykter om Model S og Leaf Gen1)

-Billigere Service(?) (basert på rykter om Model S og Leaf Gen1)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...