Gå til innhold

Konduktør - fargesynstest nsb


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen konduktører her som har tatt fargesynstesten hos nsb? Var det ishihara testen og brukte legen den orginale boken eller hadde han laget en egen perm? Om han brukte boken, var det 24 eller 38 plater versjonen og spurte han om de i rekkefølgen som er i boken?

 
 
 
I tillegg lurer jeg på hvordan fargesynet påvirker konduktørens jobb? Må man ha kontroll på mange signaler og slikt? 
 
 
 
Takk for svar!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg konduktør, så kan ikke svare på det første spørsmålet, men jobber på jerbanen så kan se litt om det siste. Ved avgang er det OA (ombordansvarlig, en av muligens flere konduktører på toget) sitt ansvar å sjekke at utkjørssignalet viser klart. Her kan man faktisk ikke se dette ved å se om det er øvre, eller nedre signal, så man må se fargen. I situasjoner hvor man skulle måtte gå i spor må man også kunne lese signalene for å vite om dette er trygt. Så ja, man må så absolutt kunne skille fargen signalene viser. 

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg konduktør, så kan ikke svare på det første spørsmålet, men jobber på jerbanen så kan se litt om det siste. Ved avgang er det OA (ombordansvarlig, en av muligens flere konduktører på toget) sitt ansvar å sjekke at utkjørssignalet viser klart. Her kan man faktisk ikke se dette ved å se om det er øvre, eller nedre signal, så man må se fargen. I situasjoner hvor man skulle måtte gå i spor må man også kunne lese signalene for å vite om dette er trygt. Så ja, man må så absolutt kunne skille fargen signalene viser. 

 

Hvor mange farger er det snakk om? Riktig at det er grønt, rødt og gult?

Lenke til kommentar

Kva i alle dagar er det som får deg til å tru at det er fornuftig å jukse for å bestå fargesynstesten når du tydeligvis er fargeblind?

For det er vell derfor du søker informasjon om kva eksakt test som blir brukt? Slik at du kan pugge svara og besvare testen basert på hukommelse i staden for fargesyn?

 

Det er ikkje kun for morro skyld at stillinga krever fargesyn, det er eit spørsmål om sikkerheit for passasjerane og i kva grad du kan bli holdt personleg ansvarleg for eventuelle uhell.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kva i alle dagar er det som får deg til å tru at det er fornuftig å jukse for å bestå fargesynstesten når du tydeligvis er fargeblind?

For det er vell derfor du søker informasjon om kva eksakt test som blir brukt? Slik at du kan pugge svara og besvare testen basert på hukommelse i staden for fargesyn?

 

Det er ikkje kun for morro skyld at stillinga krever fargesyn, det er eit spørsmål om sikkerheit for passasjerane og i kva grad du kan bli holdt personleg ansvarleg for eventuelle uhell.

Lenke til kommentar

Kva i alle dagar er det som får deg til å tru at det er fornuftig å jukse for å bestå fargesynstesten når du tydeligvis er fargeblind?

For det er vell derfor du søker informasjon om kva eksakt test som blir brukt? Slik at du kan pugge svara og besvare testen basert på hukommelse i staden for fargesyn?

 

Det er ikkje kun for morro skyld at stillinga krever fargesyn, det er eit spørsmål om sikkerheit for passasjerane og i kva grad du kan bli holdt personleg ansvarleg for eventuelle uhell.

Nå har ikke jeg noen intensjon om å jukse, når jeg har et helt fint fargesyn og egentlig bare var nysgjerrig. Jeg lurte for det meste egentlig hvordan fargesynet påvirker hverdagen til en konduktør, siden jeg har hørt at det er lokfører det meste av signaler og slikt har ansvar for. Jeg lurer bare på hvilken Signaler og slikt en konduktør må holde styr på.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg konduktør, så kan ikke svare på det første spørsmålet, men jobber på jerbanen så kan se litt om det siste. Ved avgang er det OA (ombordansvarlig, en av muligens flere konduktører på toget) sitt ansvar å sjekke at utkjørssignalet viser klart. Her kan man faktisk ikke se dette ved å se om det er øvre, eller nedre signal, så man må se fargen. I situasjoner hvor man skulle måtte gå i spor må man også kunne lese signalene for å vite om dette er trygt. Så ja, man må så absolutt kunne skille fargen signalene viser. 

 

Hvor mange farger er det snakk om? Riktig at det er grønt, rødt og gult?

 

Rødt, og grønt man må kunne skille. Brukes hvitt (eller gult om du vil) lys i skifte, og forsignaler men disse vil man kunne se basert på posisjon. Skifte/dvergsignaler bruker faktisk kun posisjon.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er ikke jeg konduktør, så kan ikke svare på det første spørsmålet, men jobber på jerbanen så kan se litt om det siste. Ved avgang er det OA (ombordansvarlig, en av muligens flere konduktører på toget) sitt ansvar å sjekke at utkjørssignalet viser klart. Her kan man faktisk ikke se dette ved å se om det er øvre, eller nedre signal, så man må se fargen. I situasjoner hvor man skulle måtte gå i spor må man også kunne lese signalene for å vite om dette er trygt. Så ja, man må så absolutt kunne skille fargen signalene viser.

Hvor mange farger er det snakk om? Riktig at det er grønt, rødt og gult?

Rødt, og grønt man må kunne skille. Brukes hvitt (eller gult om du vil) lys i skifte, og forsignaler men disse vil man kunne se basert på posisjon. Skifte/dvergsignaler bruker faktisk kun posisjon.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...