VRK18 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 Og jeg legger ikke tvil på at de var underbemannet i den saken vi snakker om. Men å gjøre politiet dødelig erstatter ikke mangel på politifolk. Tvert imot så risikerer vi at demonstrantene også tyr til bruk av våpen. Våpen er forbudt i Norge. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Og jeg legger ikke tvil på at de var underbemannet i den saken vi snakker om. Men å gjøre politiet dødelig erstatter ikke mangel på politifolk. Tvert imot så risikerer vi at demonstrantene også tyr til bruk av våpen. Våpen er forbudt i Norge. Det er også vold mot offentlige tjenestemenn. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 Og jeg legger ikke tvil på at de var underbemannet i den saken vi snakker om. Men å gjøre politiet dødelig erstatter ikke mangel på politifolk. Tvert imot så risikerer vi at demonstrantene også tyr til bruk av våpen. Våpen er forbudt i Norge. Det er også vold mot offentlige tjenestemenn. Ja, hva er poenget ditt? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Og jeg legger ikke tvil på at de var underbemannet i den saken vi snakker om. Men å gjøre politiet dødelig erstatter ikke mangel på politifolk. Tvert imot så risikerer vi at demonstrantene også tyr til bruk av våpen. Våpen er forbudt i Norge. Det er også vold mot offentlige tjenestemenn. Ja, hva er poenget ditt? At hvis politiet eskalerer med våpen så stopper ikke lovene den andre siden i å få våpen. Trekker politiet frem en pistol i en demonstrasjon så kommer det pistoler tilbake i den neste. Arms race effekten er godt dokumentert i blant annet USA, der kriminelle kjemper med politiet om hvem som har størst arsenal. Se forskjellen på antallet skadde og drepte polititjenestemenn i London og New York, med førstnevnte som har våpenlover tilsvarende våres. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2586786/ Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 Vi har strenge våpenlover i Norge. Disse snørrvalpene har ikke pistoler, og de ville vært satt helt ut av spill om politiet var godt utstyrt. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Dette er ønsketenkning tatt ut av løse luften. Norge har et høyt antall våpen per capita, og med et relativt avslappet tollvesen på grensene, så det er naivt å tro at kriminelle ikke kan armere seg meg skytevåpen om det er den eneste måten de unnslipper politiet. Igjen så er dette godt dokumentert, og igjen så anbefaler jeg deg å lese litt om temaet. http://www.bbc.com/news/magazine-19641398 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 Dette er ønsketenkning tatt ut av løse luften. Norge har et høyt antall våpen per capita, og med et relativt avslappet tollvesen på grensene, så det er naivt å tro at kriminelle ikke kan armere seg meg skytevåpen om det er den eneste måten de unnslipper politiet. Igjen så er dette godt dokumentert, og igjen så anbefaler jeg deg å lese litt om temaet. http://www.bbc.com/news/magazine-19641398 Så du mener at forbud mot våpen ikke fungerer? Uansett, hvis folk har våpen så er det desto større grunn til at også politiet bør ha det. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Dette er ønsketenkning tatt ut av løse luften. Norge har et høyt antall våpen per capita, og med et relativt avslappet tollvesen på grensene, så det er naivt å tro at kriminelle ikke kan armere seg meg skytevåpen om det er den eneste måten de unnslipper politiet. Igjen så er dette godt dokumentert, og igjen så anbefaler jeg deg å lese litt om temaet. http://www.bbc.com/news/magazine-19641398 Så du mener at forbud mot våpen ikke fungerer? Uansett, hvis folk har våpen så er det desto større grunn til at også politiet bør ha det. Vi har ikke noe forbud mot våpen, bare enkelte typer våpen. Du bør forøvrig lese linkene som gavekort sendte deg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Så du mener at forbud mot våpen ikke fungerer? Uansett, hvis folk har våpen så er det desto større grunn til at også politiet bør ha det. Forbud og straff er en deincentivering. Øker du incentivene for å bruke våpen så blir lovene mindre effektive. Jeg har jo sagt flere ganger hvorfor politiet ikke skal ha våpen. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 Politi uten våpen er en selvmotsigelse. De trenger ikke så der og vifte med dem, men de bør ha dem i tilfelle de blir angrepet. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Selvfølgelig burde politiet hatt våpen på seg hele tiden, så mye drit som skjer om dagen spesielt med våre nye landsmenn fra fredens religion som oppfører seg som idioter. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 At hvis politiet eskalerer med våpen så stopper ikke lovene den andre siden i å få våpen. Trekker politiet frem en pistol i en demonstrasjon så kommer det pistoler tilbake i den neste. Arms race effekten er godt dokumentert i blant annet USA, der kriminelle kjemper med politiet om hvem som har størst arsenal. Hvor står det noe der om at det er politiets våpenbruk som øker våpenbruken fra den andre siden? I linken din står det bare at amerikansk politi bevæpner seg mer og mer og med flere typer våpen, såvidt jeg kan se. At kriminelle bevæpner seg mer hvis politiet bevæpner seg stemmer ikke for Norge. Det stemmer kanskje steder der politiet ikke har noenlunde kontroll. Men i Norge har politiet fortsatt forholdsvis god kontroll. Kriminelle som måtte finne på å bevæpne seg gjør det uavhengig av hvilke våpen politiet har. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Bør politiet bevæpne seg? Nei ! - absolutt ikke mer enn i dagens system.... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Bør politiet bevæpne seg? Nei ! - absolutt ikke mer enn i dagens system.... Begrunnelse? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Slik som politiet er utstyrt i dag gor eigentleg ein god balanse. Problemet i dag er at det ikkje er mange nok på jobb samtidig til å dekke dei situasjonane som dei skal dekke. Fast bevæpning er eit toegga sverd. På den eine sida gir det politiet maktmiddelet som trengs for å kjempe ned voldsmenn. Men på den andre sida så hemmer bevæpninga politiet frå å gå inn i situasjonar då det kan føre til at nokon kjem nært nok til å ta kontroll over våpenet. Om ein ser til USA (som ein gjerne gjer), så er trenden der at politiet trekker våpen for eigenbeskyttelse og stiller seg på avstand og roper kommoandoar. Det norske politiet har hatt tradisjon for å gå så nært som mulig (i alle fall der det ikkje er indikasjonar på at personen har skytevåpen) og på ei avstand der dei kan gripe inn fysisk så snakkar dei gjerningsmannen ned ved å forklare situasjonen. Den taktikken blir ikkje mulig når politiet også har eit våpen som dei må passe på ikkje blir brukt til å eskalere situasjonen. 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Hvis politiet ikke engang klarer å håndtere voldelig ungdom uten å måtte ty til skytevåpen så er det ikke mangel på tilgang til våpen som i hovedproblemet hos politiet. Da er de rett og slett inkompetente.Hva er det forresten man ser for seg at politiet skal gjøre med skytevåpen overfor voldelige ungdommer? Du skyter ikke noen for å kaste stein. Sånn generelt så tenker jeg at det er en dårlig idé. Det handler om tilliten mellom politi og publikum og noe av det som er fint med det norske samfunnet. Mange i politiet er uansett ikke egnet til å gå med våpen på hofta.Dessuten, en pistol på hofta hjelper lite når det går en bombe i lufta ved siden av deg. Jeg vet at det er mange som tenker på terror. Og du stiller ikke opp med pistolen du har på hofta hvis det går én eller flere gærninger rundt inne på et kjøpesenter og skyter rundt seg med langt tyngre skytevåpen heller. Sånn ender man bare opp med å bli skutt. 1 Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Uten å ha noen stor statistikk foran meg så sliter jeg med å se hvordan man får et bedre og fredligere samfunn med å tilføre mer våpen i det. Tror mange tenker at her er det bare for en politimann og ta opp pistolen, vifte vilt foran seg og kanskje fyre av et par skudd i lufta så er alle problemer løst. Vel muligens.......jeg tror ikke det. For min del så ser jeg kun en eskalering av en konflikt som vil ende særdeles uheldig. Kjenner en godt erfaren politimann og han mener at en kontinuerlig bevæpning er ingen løsning. Det er stort sett uerfarne politimenn og folk uten kompetanse som mener at våpen vil løse noe som helt i politiets daglige virke, er hans mening. Når trenger ikek hans mening å være den eneste riktige. Ei heller trenger den å representere resten av politiet på noe som helst vis, men jeg støtter den og den høres veldig fornuftig ut for min del. Ihvertfall foreløpig;) Selvfølgelig så ville det vært fantastisk å hatt bevæpnet politi når man først var i en situasjon at man virkelig trenger et våpen, men man får ingen lov eller regel som er perfekt i alle situasjoner. Må kan kun få det så godt som mulig. Og der støtter jeg forslaget om ubevæpnet politi. PS! Satte pris på artiklene fra Gavekort! Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Slik som politiet er utstyrt i dag gor eigentleg ein god balanse. Problemet i dag er at det ikkje er mange nok på jobb samtidig til å dekke dei situasjonane som dei skal dekke. Fast bevæpning er eit toegga sverd. På den eine sida gir det politiet maktmiddelet som trengs for å kjempe ned voldsmenn. Men på den andre sida så hemmer bevæpninga politiet frå å gå inn i situasjonar då det kan føre til at nokon kjem nært nok til å ta kontroll over våpenet. Om ein ser til USA (som ein gjerne gjer), så er trenden der at politiet trekker våpen for eigenbeskyttelse og stiller seg på avstand og roper kommoandoar. Det norske politiet har hatt tradisjon for å gå så nært som mulig (i alle fall der det ikkje er indikasjonar på at personen har skytevåpen) og på ei avstand der dei kan gripe inn fysisk så snakkar dei gjerningsmannen ned ved å forklare situasjonen. Den taktikken blir ikkje mulig når politiet også har eit våpen som dei må passe på ikkje blir brukt til å eskalere situasjonen. Hvordan kan du påstå at det er en god balanse når politifolk selv rapporterer om mange situasjoner der bare flaks har gjort at liv ikke har gått tapt? Hva skal de gjøre når de står på en dør i øverste etasje i en bygning og noen begynner å skyte? Da må de tilbake til bilen og bruke tid på å lade våpen og spenne på seg utstyr. Bevæpning hemmer politiet? For eksempel? Jeg kan ikke se at dette skjedde under den midlertidige bevæpningen. Å se til USA er fullstendig bak mål. Det er politiets trening og opplæring og instrukser som avgjør hvordan våpen brukes, og dette endres ikke med generell bevæpning. Det vil fortsatt være like strenge krav til bruk av våpen. Hvis politiet ikke engang klarer å håndtere voldelig ungdom uten å måtte ty til skytevåpen så er det ikke mangel på tilgang til våpen som i hovedproblemet hos politiet. Da er de rett og slett inkompetente. Politiet klarer fint å håndtere voldelig ungdom uten å ty til skytevåpen. Det er ingenting som tilsier noe annet. Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver slikt tull. Dessuten, en pistol på hofta hjelper lite når det går en bombe i lufta ved siden av deg. Jeg vet at det er mange som tenker på terror. Og du stiller ikke opp med pistolen du har på hofta hvis det går én eller flere gærninger rundt inne på et kjøpesenter og skyter rundt seg med langt tyngre skytevåpen heller. Sånn ender man bare opp med å bli skutt. Hvem har sagt at en pistol på hofta hjelper når det går av en bombe ved siden av? Igjen kommer du med tåpelige utsagn som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Ingen påstår at våpen vil løse alle situasjoner. Men våpen på hofta vil gjøre det mulig å gripe inn raskere i mange typer terroaksjoner. Bare se til Storbritannia, der de første politifolkene på stedet var ubevæpnet. Hadde de hatt våpen så hadde de sannsynligvis reddet mange liv fordi de ville ha stoppet terroristene. Våpen i beltet vil ikke løse alle situasjoner, men det vil gjøre det mulig å gripe inn raskere i mange situasjoner. Uten å ha noen stor statistikk foran meg så sliter jeg med å se hvordan man får et bedre og fredligere samfunn med å tilføre mer våpen i det. Tror mange tenker at her er det bare for en politimann og ta opp pistolen, vifte vilt foran seg og kanskje fyre av et par skudd i lufta så er alle problemer løst. Vel muligens.......jeg tror ikke det. For min del så ser jeg kun en eskalering av en konflikt som vil ende særdeles uheldig. Kjenner en godt erfaren politimann og han mener at en kontinuerlig bevæpning er ingen løsning. Det er stort sett uerfarne politimenn og folk uten kompetanse som mener at våpen vil løse noe som helt i politiets daglige virke, er hans mening. Når trenger ikek hans mening å være den eneste riktige. Ei heller trenger den å representere resten av politiet på noe som helst vis, men jeg støtter den og den høres veldig fornuftig ut for min del. Ihvertfall foreløpig;) Man tilfører ikke et samfunn flere våpen. Politiet har allerede våpen. Spørsmålet er hvor det skal oppbevares. Og det er ingen som snakker om at våpenet skal være noe man bare tar opp og vifter med for å løse ting. Politiet har strenge regler for bruk av våpen, og slik vil det fortsatt være med generell bevæpning. Denne "erfarne politimannan" du snakker om er i utakt med resten av etaten. Et overveldende flertall av operative politifolk ønsker generell bevæpning. Hvis han virkelig påstår at det bare er uerfarne politifolk som ønsker bevæpning, så er han rett og slett en idiot. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Uten å ha noen stor statistikk foran meg så sliter jeg med å se hvordan man får et bedre og fredligere samfunn med å tilføre mer våpen i det. Tror mange tenker at her er det bare for en politimann og ta opp pistolen, vifte vilt foran seg og kanskje fyre av et par skudd i lufta så er alle problemer løst. Vel muligens.......jeg tror ikke det. For min del så ser jeg kun en eskalering av en konflikt som vil ende særdeles uheldig. Kjenner en godt erfaren politimann og han mener at en kontinuerlig bevæpning er ingen løsning. Det er stort sett uerfarne politimenn og folk uten kompetanse som mener at våpen vil løse noe som helt i politiets daglige virke, er hans mening. Når trenger ikek hans mening å være den eneste riktige. Ei heller trenger den å representere resten av politiet på noe som helst vis, men jeg støtter den og den høres veldig fornuftig ut for min del. Ihvertfall foreløpig;) Man tilfører ikke et samfunn flere våpen. Politiet har allerede våpen. Spørsmålet er hvor det skal oppbevares. Og det er ingen som snakker om at våpenet skal være noe man bare tar opp og vifter med for å løse ting. Politiet har strenge regler for bruk av våpen, og slik vil det fortsatt være med generell bevæpning. Denne "erfarne politimannan" du snakker om er i utakt med resten av etaten. Et overveldende flertall av operative politifolk ønsker generell bevæpning. Hvis han virkelig påstår at det bare er uerfarne politifolk som ønsker bevæpning, så er han rett og slett en idiot. Kan du ikke i det minste sitere meg korrekt? Dersom du famler etter argumenter så ikke vri på det jeg sier for å skape noen. Det virker bare mot sin hensikt og jeg tar deg mindre seriøst. ok? Når det er sagt så hører jeg mer på dem som jobber med dette til daglig enn dem som sitter å skriver annonymt på et forum. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Hva er det du mener jeg ikke har sitert korrekt? Og hvis du skal høre mer på dem som jobber med dette til daglig så ønsker jo et stort flertall av disse generell bevæpning. Så jeg skjønner ikke hva du syter og bærer deg over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå