Gå til innhold

Bytte ut senterhøyttaler

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ett hjemmekinoanlegg på "ekstremlavbudsjett nivå"

Gammel yamaha rx-v373 forsterker samt Klipsch HD Theater 300 system. Jeg driver å oppgradere sakte men sikkert. Så nå er en ny subwoofer på vei inn. Jeg lurte på å bytte senterhøyttaler samtidig. Hva tenker dere om det? Makspris 700,- -og da helst brukt.

Eller er dette dumt?

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senterhøyttaler til 700 er da meningsløst; se etter noe på bruktmarkedet til minst 1500-2000; får mye mer for pengene da. Mitt syn er at senterhøyttaler er en av de viktigste høyttalerne for film/tv - og selv la jeg mitt budsjett for en del år siden på 40.000 for senterkanalen (kunne fint gått mye lengre, det jeg har i dag er "absolutt minimum" av hva jeg forventer av en senter).

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville satset på stereo, heller 2 gode høytalere enn 5 mindre gode :)

For best mulig lydkvalitet bør du behandle rommet. Lag klappelyd med hendene, hører du noe ekko? 

Uansett budsjett så blir ikke lyden bra hvis ikke rommet legger til rette for det. 

Paneler som på bildet kan du lage med håndklær fra ikea, det er billig og fungerer veldig bra. Direkte bak sitteposisjonen bør du ha en diffuser, det kan være noe så enkelt som en bokhylle hvor alle bøkene er plassert ujevnt (se nederste bildet for effekten du vil skape). Du vil spre lydbølgene mest mulig overalt.

FP600-60-800b.jpg

stock-photo-an-acoustic-diffuser-made-ou

Hvis du hører en metallisk gjenklang når du klapper hendene trenger du mer demping.

Uansett hva budsjettet er så går du glipp av den beste lyden om rommet ikke er behandlet.

Lenke til kommentar

1) Jeg har ikke noe problemer med rommet.

2) Jeg er ute etter billig surroundsystem hvor høyttalere kan gjemmes i vinduskarmen bak gardiner, så her snakker vi budsjettsystem.. jeg ga 1400,- for klipsch systemet med forsterkeren, så jeg snakker ikke om 40.000,- system... Jeg bare lurte på om det kunne være noe å hente i å bytte ut senterhøyttaler.

Jeg har sett på JBL e20 og e25, kan de gi bedre lyd enn det jeg har i front nå?

3) Til musikk bruker jeg et annet system..

post-67660-0-91020400-1507636384_thumb.jpg

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar

Det svakeste leddet du har i dag er forsterkeren, kjøper du en kraftigere forsterker kan jeg nesten garantere at høyttalerne låter bedre.

Oppgraderer du til noe som denne

https://swsg.no/lyd-og-bilde/hjemmekino/hjemmekinoreceiver/harman-kardon-avr171s-surroundreceiver-sort

får du nokk en helt annen lyd av høyttalerne du har.

Jeg er enig i det TGB skriver over om at senterhøyttaleren er den viktigste høyttaleren i systemet. Kanskje det viktigste elementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...