Gå til innhold

Gamer.no ber om økonomisk støtte fra leserne


Anbefalte innlegg

Støtter siste taler.  Reklame ville i og for seg være greit nok, men jeg blokkerer alle trackere.  Innfør tracker-fri reklame og jeg skal med glede legge inn et unntak for Gamer.no.  Jeg unner for all del alle sider jeg besøker å hanke inn reklameinntekter, men jeg har null interesse av å bidra til å fete opp lommebøkene til ansiktsløse korporasjoner lever av å samle inn og videreselge trackingdata til gud og hvermann uten mitt informerte samtykke.

 

Hvis det ikke er et alternativ, så kommer jeg ikke til å felle noen tårer over Gamers eventuelle bortgang.  Det er jo ikke slik at det ikke finnes dusinvis av alternativer som er minst like gode eller bedre og hvor man ikke behøver å lete seg frem til spillartikler inne mellom et vell av uinteressante eSport greier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-sDLjFF

Den er oppdatert flere ganger. Det er bare opprinnelig publiseringstidspunkt som står der. PlayStation 4 og Xbox One er jo nevnt og de konsollene er ikke seks år gamle.

 

Ikke seks år, men de er over fire år gammel. Hvilke spill anmelder dere på Wii U for tiden? Og har dere ingen interesse for Switch?

Lenke til kommentar

For seks år siden gikk Tek.no, Gamer.no og flere av søsternettsidene våre sammen om noe tilsvarende, det resulterte i 32 sider med debatt og mye kritikk på forumet.

 

Vår forsiktige kampanje virket mot sin hensikt og førte til at flere ble gjort oppmerksom på at adblock fantes. Tre år senere måtte vi ut og si at man ikke lenger fikk lese nettsidene våre gratis dersom man brukte adblock. Da ble leserne enda sintere.

 

Enden på visa var at vi tok bort både informasjonsboksen og sperren, og nå sitter vi her med en adblock-andel som gjør det umulig å drive butikk.

 

Derfor lanserte vi nå Gamer Support.

 

Jeg whitelistet dere i Adblocker, men fikk alikevell ikke lest artiklene deres fordi jeg brukte Ghostery for å blokkere trackere. Må da gå ann å ha kun reklame uten at man blir sporet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den er oppdatert flere ganger. Det er bare opprinnelig publiseringstidspunkt som står der. PlayStation 4 og Xbox One er jo nevnt og de konsollene er ikke seks år gamle.

Ikke seks år, men de er over fire år gammel. Hvilke spill anmelder dere på Wii U for tiden? Og har dere ingen interesse for Switch?

 

 

Endret til Switch nå. Takk for at du påpekte den feilen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et par innspill:

 

1)

Jeg har ikke noe imot å betale for kvalitetsinnhold. Spesielt ikke når summen er så lav som kr 39,- i måneden. Så derfor gjør jeg det. Det er imidlertid et problem dersom man skal holde seg til denne modellen over hele fjøla: Antallet kontoer. Jeg har ikke noe lyst til å måtte etablere ørten forskjellige kontoer som jeg må huske passordet på, huske/sjekke innbetalinger på, etc. Det mediebransjen burde gjøre er å finne en løsning a la det kabelselskapene gjør/gjorde: Selge pakker som inneholder flere "kanaler", som man betaler for som ett enkelt abo.

 

2)

Når jeg blokkerer reklame, så er det ofte ikke selve reklamen jeg har problemer med, men som enkelte her påpeker så er det heller sporingen jeg ikke ønsker, evt at det kjøres (ofte dårlig kodet) Flash i nettleseren min, etc. Ofte er det slik at ingen vil betale for reklame som ikke kan spores mht antall klikk, visninger etc, men samtidig er det også slik i dag at folk overvåkes alt for mye på nettet, med et utall cookies og trackers som rapporterer om våre nettvaner. Dette har folk oppdaget, og vil ha en slutt på.

 

Ett forslag for gamer.no (og andre, selvsagt) kan være å gå i bresjen for etisk reklame. Dvs fokusere på nettopp hva som spores og rapporteres, få ned antallet cookies etc, og være helt åpne på nøyaktig hva som rapporteres videre hvor, for hvilke formål, og i hvilken grad det videreformidles.

 

3)

Det er mange som har misforstått hva god reklame er, og dette inkluderer etter min mening de fleste proffe reklamebyrå.

En god reklame er en reklame som er en ressurs for både sender og mottager.

I "gamle dager" brukte jeg reklamene på hardware.no til å holde meg oppdatert på gode tilbud i diverse nettbutikker. De hadde sin faste reklameplass på forsiden, og var oppdatert med hva som var gode tilbud. Jeg trengte ikke å bruke tid og krefter til å lete rundt eller sjekke forumtråder for å finne de gode tilbudene - butikkene selv gjorde meg oppmerksom på dem. Man kan selvsagt argumentere at de da risikerte å miste noe mersalg fordi jeg i mindre grad "snublet over" noe annet jeg hadde lyst på, men faktum er at slike mersalg var sjelden vare uansett. Det hendte langt oftere at jeg så meg rundt etter noe annet (for å spare frakt, f.eks) fordi jeg allerede hadde funnet et tilbud jeg ville slå til på.

 

Nøyaktig HVORDAN reklamen er en ressurs for både sender og mottager kan være så mangt, men neste gang du ser en reklame, still deg selv disse spørsmålene:

 

  • Er denne reklamen like viktig for meg som den er for avsenderen?
  • Har jeg noe utbytte av å bli vist denne reklamen?
  • Er dette en reklame som tar hensyn til MINE behov, eller kun avsenderens?
  • Er dette en reklame DU ville betalt for, dersom du var avsenderen?

Jeg vil tippe at svarene i 9 av 10 tilfeller er NEI.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et par innspill:

*snipp*

 

Siden jeg har jobbet kommersielt med Gamer siden 2005 er dette kanskje noe jeg bør svare på.

 

1)

Det er begrenset hvor mange man klarer rekruttere på digitale abonnement. Disse abonnentene skal man ta vare på, og de midlene som disse tilfører vil være et viktig bidrag for inn i totalen.

Jeg tror ikke medie-Norge vil klare (eller ønske) å enes om en abo-løsning. Det jeg har sett av slike mediesamarbeid er uansett at de små blir enda mer marginalisert. Og her er vi små.

Jeg tror det er mer realistisk at man lettere vil kople seg på en betalingsløsning som f.eks Vipps, og så vil brukeren kunne styre sine abo derifra.

 

2)

Min oppfatning er at sporing som oftest benyttes feil. Og at vi brukere er lei av sporing. Jeg bruker mye tid på å overbevise annonsørene om å ikke bruke sporing, men kun telle visninger og klikk. Eventuell sporing kan de gjøre når brukeren er inne på landingssiden, hvor det også kan være nyttig for å bygge en bedre webside. Derfor er svært mange annonsekampanjer på Gamer kun med visning og klikk sporing. Jeg er helt enig, jeg tror sporing er en blindvei som brukerne i større og større grad anser som uønsket. Personlig tror jeg vi vil se en ny Facebook som er abonnements finansiert i løpet av 3-5 år. Men jeg har tatt feil før.

Vi går allerede i bresjen både av etiske grunner, men også rent pragmatiske; Enkel reklame uten sporing fungerer best. Vi har dessverre ikke kapasitet til å lage en løsning for hva som rapporteres. Systemene og metodene endrer seg så ofte at det ville være en kontinuerlig jobb.

 

3)

Din definisjon av reklame er veldig lik vår filosofi for Native Ads; Genuin nytteverdi, Krystallklar merking og uavhengig redaksjon. https://www.storylabs.no/om-native-ads.

Svært mye av reklamen på Gamer kommer fra globale selskaper. Du ser lett på reklamen om selskapet har hovedkontor i Østen eller Vesten. Den lokale tilpasningsmuligheten er dessverre som regel minimal. Selv om den lokale kunden og jeg kan ha en klokketro på noe vi vet vil fungere (ingame value, nye eksklusive videoer) er det andre hensyn som gjør at dette svært sjelden blir mulig.

Når det gjelder «Ukens tilbud» fra forhandlere kunne jeg ikke sagt meg mer enig. Gi meg de beste tilbudene fra DMen deres, så skal du se interessen blir vekket.

Lenke til kommentar
3)

Din definisjon av reklame er veldig lik vår filosofi for Native Ads; Genuin nytteverdi, Krystallklar merking og uavhengig redaksjon. https://www.storylabs.no/om-native-ads.

Svært mye av reklamen på Gamer kommer fra globale selskaper. Du ser lett på reklamen om selskapet har hovedkontor i Østen eller Vesten. Den lokale tilpasningsmuligheten er dessverre som regel minimal. Selv om den lokale kunden og jeg kan ha en klokketro på noe vi vet vil fungere (ingame value, nye eksklusive videoer) er det andre hensyn som gjør at dette svært sjelden blir mulig.

Når det gjelder «Ukens tilbud» fra forhandlere kunne jeg ikke sagt meg mer enig. Gi meg de beste tilbudene fra DMen deres, så skal du se interessen blir vekket.

 

Ja, men jeg synes Native Ads blir for snevert definert. Nyttig reklame kan være så mye mer, men det trenger vi ikke gå nærmere inn på.

 

Mht dette med global reklame, så så vi mye det samme i mine Akam-dager. Reklamer for mindre og lokale firma gikk som bare juling, mens Sony og lignende store selskaper gjerne hadde globale kampanjer som ikke traff det norske publikummet i det hele tatt.

 

Se her, for øvrig, for en genial reklamekampanje:

 

http://www.adweek.com/creativity/ikea-just-made-the-most-boring-preroll-ads-yet-theyre-totally-mesmerizing/

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå som det er gått en mnd ++, hvordan har ting utviklet seg i forhold til siden uten esportnyheter? Er den poppis? Jeg bruker utelukkende den, og kommer jeg på den vanlige forsiden er det et uhell. :) Lurer på om mange er som meg.

 

Vi ser ganske god trafikk på seksjonen – omtrent like mye som på den rene e-sportsiden – så den er rimelig poppis. :) Synes du den er grei å bruke? Er det noe du savner der, eller noe som kan gjøre seksjonen bedre?

Lenke til kommentar

Så fint å høre! :) Jeg synes den er grei å bruke ja. Eneste jeg skulle ønske, muligens, er at bredden på en vanlig 1080p skjerm ble brukt bedre. Men det gjelder alle sidene deres. :) Nå går 50% til spille. Jeg ser at noe av dette brukes til reklame innimellom, men ikke utelukkende. Og ja, dere er whitelistet. ;)

Lenke til kommentar

disse gjelder fortsatt ? 

✓ Subscribed
Choose
Choose
Choose
Choose
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne artikkelen ser ut til å ha kommet tilbake til toppen av forsiden. Jeg gikk tydeligvis glipp av den når den var ny. Jeg har hatt veldig mye å gjøre på jobben i noen måneder nå, så det er nok grunnen.

 

Jeg ser at en del kommentarer etterlyser video, podcast etc. For mange år siden leste jeg ofte vg.no/spill når jeg hadde noen minutter til overs på jobb. Når de endret til å publisere en halvtimes lang video en gang i uken sluttet jeg med det. Jeg så 2-3 av disse videoene hjemme, men de inneholdt mye jeg ikke var interessert i og det var relativt komplisert å finne innholdet jeg ønsket i forhold til å se en rekke artikler på en forside og så klikke på de interessante. vg.no/spill varte i mange år, men det tok ikke lang tid før VG droppet LevelUp. Det er helt OK å starte opp en ny tjeneste som anmelder spill via video. Å endre en eksisterende tekstbasert tjeneste til å bruke video vil sannsynligvis resultere i konkurs ettersom de har helt forskjellige kunder med helt forskjellige behov og ønsker. Ut ifra Gamer sine kommentarer virker det som om de fleste leserene er som meg og ønsker lesbart innhold som er mulig å fordøye mens eller innimellom at man gjør andre ting. På toget til og fra jobb har jeg 10+ minutter med konsentrert tid som ikke kan brukes til noe annet og da velger jeg å lese en bok. Gamer bruker jeg når jeg sannsynligvis har mye mindre tid enn dette, men sannsynligvis kan fortsette å lese bruddstykker utover dagen,

 

Når det gjelder e-sport så er jeg ikke interessert i det heller etter at dekningen av Starcraft 2 (og Snute, vår beste e-sport utøver?) ble borte. Siden jeg ofte allerede hadde sett disse kampene live var uansett denne dekningen som regel overflødig. Jeg klarer fint å scrolle forbi Telenorligaen slik den er nå og syns ikke at det er problematisk. Hvis det genererer inntekter at jeg blir vist disse artiklene uten å klikke på dem kan jeg gjerne fortsette med det istedenfor å bytte til den nye siden uten e-sport.

 

Når det gjelder adblckere så er de fleste norske sider relativt reserverte når det gjelder reklame. Det er de utenlandske sidene som er problematiske. Norske brukere besøker ikke bare norske sider så derfor har de adblockere aktivert. Utenlandske annonsører på norske sider er også uønsket av mange.

 

Ellers er jeg subjektivt enig med andre kommentarer som sier at antallet artikler var høyere før og at bredden også var større. Dette ønsker jeg tilbake.

 

Med kjærring og flere unger ønsker jeg hjelp til å finne spill som ikke krever så mye av meg. Det er derfor jeg leser noen få spill-sider når jeg har litt tid til overs på jobb. Spillene kan godt være vanskelige å lære, men de må være mulige å pause når som helst eller tur-baserte. De fleste AAA titlene er uintressante siden de krever alt for mye tid. Selv om jeg har kjøpt flere av dem i det siste, ønsker jeg ikke å starte dem når jeg har kanskje en time til overs sannsynligvis avbrutt flere ganger av unger som trenger oppmerksomhet umiddelbart. Jeg ble ferdig med Demon's souls både i normal modus og på 'New game +' den gang jeg var yngre. Jeg eier resten av spillene fra From Software, men har ikke blitt ferdig med noen av dem og Dark Souls III har jeg ikke en gang prøvd fordi jeg ikke har hatt tid eller mulighet.

 

Jeg har lest flere artikler som påstår at den gjennomsnittlige spilleren er på min alder. I 30-årene eller muligens i 40-årene nå. Det er en stund siden jeg har sett slike artikler. Jeg tror nok at den gjennomsnittlige leseren av gamer.no også er i denne gruppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...