Gå til innhold

Hvilken ideoligi har jeg? hvilket parti passer meg?

Anbefalte innlegg

• Nasjonalisere strøm og nettleverandører. Ett felles statlig selskap for strøm og nettleverandør.Ingen prisforskjell for strøm i landet. Landets strøm skal komme landets innbyggere til gode. Strøm eksporteres kun dersom demningene renner over eller strøm ikke kan lagres.

Forby nordmenn å kjøpe eiendommer i utlandet, eller leve fast(max 3 måneder) i utlandet på trygd. Alt annet er utnyttelse av fattige land.

Soleklart nei til EU.

Forbud mot bygging på matjord

Fjerne BSU-ordningen, fjerne skattefordeler på lån/renter

Øke formue-beregningen til 100% av markedsverdien til sekundærboliger

Øke skatt på boligsalgsgevinst ved sekundærboliger

Forby privat utleievirksomhet. Tilby kommunale uteleie-leiligheter

Posten, søppeltømming, NSB, Statoil, og slike større og samfunskritiske oppgaver drives av stat/kommune. Barnehager, skoler og eldreomsorg kan tolereres privat om lønninger til ansatte er på samme nivå som kommunalt/statlig, og eiere ikke kan ta ut overskudd.

Styrking av forsvaret, og spesielt heimevernet.

Generelt skepsis til privatisering.

Nei til salg av naturresurser eller bedrifter til utlandet

Fortsatt ja til NATO-medlemskap

Streng innvandringspolitikk

Økt formueskatt, men beholde dagens bunnfradrag på 1mill+

Økt skatt på aksjegevinst

Nei til eiendomsskatt, da den rammer urettferdig. Bør isteden overføres til skatt på formue og inntekt, fortrinnsvis formue. Eventuelt innføre nasjonalt høyt bunnfradrag, slik at kun luksus-eiendom rammes.

Beholde moms som den er, og svak økning i inntektsskatt

Generell bevæpning av politiet

Strengere straffer for alvorlig kriminalitet

Forbud mot narkotika, men hvor "straffen" er behandling under tvang.

Forbud mot bitcoin og annen digital valuta

Stanse outsourcing av norske jobber

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har alt mellom rødt og Frp så velger du noe midt imellom havner du vell på sp eller venstre.

Og så har du ville vilkår.

• Forby privat utleievirksomhet. Tilby kommunale uteleie-leiligheter

Så hvor mange vill du gjøre til uteliggere det blir mange muligens opp til 1 millioner.

• Forbud mot bitcoin og annen digital valuta

Hvordan skal du gjøre det, det er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hele det private utleiemarkedet for boliger skal drives av myndighetene, gjetter jeg på.

Kontroll av digital valuta kan vel gjøres av digitale myndigheter?

Personlig gleder jeg meg til å bli lagt i belter for å bruke cannabis.

KEK

Lenke til kommentar

Hele det private utleiemarkedet for boliger skal drives av myndighetene, gjetter jeg på.

Kontroll av digital valuta kan vel gjøres av digitale myndigheter?

Personlig gleder jeg meg til å bli lagt i belter for å bruke cannabis.

KEK

punkt 1 klart det, det offentlige kan gjøre det dyrere de skal jo ha avgifter og gebyrer i tillegg.

punkt 2 det er jo bare å ansette 0010110100110010 til å kontrollere det og shitt de har gått over til 32 bit.

punkt 3 her tilbyr vi ikke belter her er det et nakkeskudd.  

Lenke til kommentar

Som de fleste andre, så er du vanskelig å putte i bås ideologisk sett. Du har synspunkter som strekker seg fra Rødt til FrP. Jeg vil putte deg i sentrum/sentrum-venstre på en norsk politisk skala. Noen ideologi følger du i hvert fall ikke. Og det er bra!

Jeg vil gjette på at du stemmer AP, men det er i mangel på et bedre alternativ.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som de fleste andre, så er du vanskelig å putte i bås 

Hva med å sette han i belter, slik som han selv vil gjøre med andre som åpenbart er ruset.

Den setningen var mer for å slå sammen 2 av mine synspunkter: At narkotika fortsatt skal være ulovlig, og friere tøyler til bruk av tvang, både i rusbehandling, og i psykiatri. Belter er jo mest nødvendig der.

Og som regel er det et ganske stort overlapp mellom psykiatri og rus

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Man kan for all del se på rollen tvang har i forhold til hva som er nødvendig for god helsebehandling kontra individuelle rettigheter og frihet generelt med fokus spesielt på psykiatri og rus men jeg håper du ser selv hvor autoritær retningen du kommer fra er?

Du liker vodka, eller hva?

KEK

Lenke til kommentar

Man kan for all del se på rollen tvang har i forhold til hva som er nødvendig for god helsebehandling kontra individuelle rettigheter og frihet generelt med fokus spesielt på psykiatri og rus men jeg håper du ser selv hvor autoritær retningen du kommer fra er?

Du liker vodka, eller hva?

KEK

Faktisk, så liker jeg vodka. Jeg har Adidas tracksuit, ushanka og 4-5 forskjellige brands vodka hjemme!

Jeg stemte SP ved forrige valg, men føler både AP kunne fungert.

Føler jo også enkelte deler av Rødts politikk tiltaler meg. Og FrP.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hva ønsker du staten skal gjøre med meg som bruker cannabis?

Bøter, inndragning av narkotika, kanskje?

Noe mer?

;p

Om du blir tatt for kjøp / besittelse av brukerdose?

Tja. Kommer ann på hvor gammel du er. Om det er første gang, tvungen bekymringsmøte og kartlegging av hvorfor du ruser deg, av kvalifisert helsepersonell(lege? psykolog?).

Om du er over 18, og har vært gjennom et slikt møte, uten å finne noe spesielt, så er vel en bot tingen.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt alle kvalisifiseringene folk gir her om partier. 

Hvis en ser på en del av disse punktene er det klart rødere politikk enn SV fører. SP til forskjell har ikke noe veldig sterk sosialisme. Ja de er på sosialistisk side, men de er et sentrumsparti. Jeg ser virkelig ikke likhetene mot FrP og Venstre i det hele tatt.

De punktene som strider med sosialistisk politikk som Rødt ville ført f.eks er mest nevneverdig militarisme og spesielt nasjonalisme.

Problemet her tror jeg er at beskrivelsen som passer for disse punktene er noe folk forbinder med noe helt annet. 

Det er ingen som ser på nasjonalsosialistenes partiprogram, fordi det ble alt overskygget av krigen og krigsforbrytelsene. Men tar du vekk rasismen, diskrimineringen, volden så er dette et nasjonalsosialistiske punkter. 

Av åpenbare grunner vil du derfor aldri finne et parti i Norge som har disse punktene @Drogin. Ikke dagens "nazister" heller. De er neo-nazister og er ytre høyre, og stort sett bare rasister og ikke så mye mer enn det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt alle kvalisifiseringene folk gir her om partier. 

Hvis en ser på en del av disse punktene er det klart rødere politikk enn SV fører. SP til forskjell har ikke noe veldig sterk sosialisme. Ja de er på sosialistisk side, men de er et sentrumsparti. Jeg ser virkelig ikke likhetene mot FrP og Venstre i det hele tatt.

De punktene som strider med sosialistisk politikk som Rødt ville ført f.eks er mest nevneverdig militarisme og spesielt nasjonalisme.

Problemet her tror jeg er at beskrivelsen som passer for disse punktene er noe folk forbinder med noe helt annet. 

Det er ingen som ser på nasjonalsosialistenes partiprogram, fordi det ble alt overskygget av krigen og krigsforbrytelsene. Men tar du vekk rasismen, diskrimineringen, volden så er dette et nasjonalsosialistiske punkter. 

Av åpenbare grunner vil du derfor aldri finne et parti i Norge som har disse punktene @Drogin. Ikke dagens "nazister" heller. De er neo-nazister og er ytre høyre, og stort sett bare rasister og ikke så mye mer enn det. 

Kanskje det ja. Men når jeg søker på wikipedia på nasjonalsosialme, finner jeg en god del sentrale punkter(ifølge wikipedia) som jeg ikke er enig i. Blant annet:

• Lavt skattetrykk
  • Planøkonomi
  • Ingen organisasjonsfrihet
  • Avvisning av demokrati og fri presse
  • Førerprinsippet (Führerprinzip), tro på lederen
  • Sterk tilstedeværelse av lokal kultur
  • Imperialisme (jeg er en stor tilhenger av nasjonalstaten, men synes ikke at min nasjonalstat nødvendigvis er bedre, eller har mer rett på verden, enn andre nasjonalstater. Jeg ser på nasjonalstaten som et nyttig verktøy for å organisere et samfunn og fordele rettigheter og plikter på en bærekraftig måte)
  • Rase-teori

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...