Gå til innhold

Selger har sendt feil versjon, bruke angrerett?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt på nett en bok hos en norsk nettbokhandel.

Det gjorde jeg på grunnen av opplysninger som står ved varebeskrivningen på bokhandelens nettside.

Det står trykkeår 2010, men jeg har fått tilsendt et eksemplar fra 2007.

Det første opplag beholder nemlig trykkfeil som ble rettet opp i andre opplaget i 2010.

 

Jeg har klaget til bokhandelen, men de vegrer seg for å muliggjøre meg gratis retur og omlevering.

Det gjelder en dyr bok dessverre.

 

Hvor kan jeg klage over bokhandelen?

Endret av Audhumbla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, du prøver å benytte deg av angreretten, men de lar deg ikke gjøre det? Eller formulerer du deg annerledes? 

Hei, og takk for svar.

 
I beskrivningen av varen på deres nettside står trykkeåret 2010.
Informasjonen fra beskrivningen viste seg å være misledende.
Under deres betingelser står:
''Har du mottatt en vare som du ikke har bestilt, eller fått en annen vare enn den du bestilte? Kontakt oss, så hjelper vi deg med gratis retur av varen og sender umiddelbart den riktige varen til deg.''
 
Jeg har kontaktet dem og spurt hvordan  varen gratis kan bli returnert.
Dette skiver de:
 
''Det er utgivelse fra 2007. Det er opplaget av utgivelsen som er fra 2010. Se lenke til boken for mer informasjon i forrige e-post.

 

Jeg håper dette er til hjelp. Si gjerne ifra dersom det skulle være noe mer seinere.

 

Ha en fin mandag videre! :-)''

 
Saken er den at under lenken hvortil de henviser og hvortil jeg selv først hadde henvist står tydelig:
trykkeår 2010.
Korrespondanse med deres kundeservice har blitt til en hel tråd allerede.
Jeg har omskrevet mitt tilfelle detaljert, men får intrykk at den person ikke kan lese med forståelse.
Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar

Det høres jo riktig ut. At opplaget er fra 2010, altså trykkeåret, endrer jo ikke at boka ble utgitt i 2007. Er du helt sikker på at du har fått bok som ble trykket i 2007? Det pleier å stå på en av de første sidene, men det regner jeg med at du vet :)

 

Edit; Bare for å være litt teit selvfølgelig, men det skader jo ikke å spørre/dobbeltsjekke :)

Endret av Soseks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres jo riktig ut. At opplaget er fra 2010, altså trykkeåret, endrer jo ikke at boka ble utgitt i 2007. Er du helt sikker på at du har fått bok som ble trykket i 2007? Det pleier å stå på en av de første sidene, men det regner jeg med at du vet :)

 

Ja, og jeg har sendt til dem fotos av den første siden fra den av meg mottagne boken, hvor trykkeåret 2007 tydelig står angitt.

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar

Det er ikke angreretten det går på når de ikke har levert riktig vare. Betaler du for X så betaler du for X, ferdig med det. At det er en så "ubetydelig" feil som at boka ikke er trykket riktig år er irrelevant og hvis man vet litt mer enn litt om bøker så vet man at det blir rettet feil og kanskje tilogmed skrevet om litt.

 

De få gangene jeg handler bøker så er det viktig for meg at boka er fra riktig år, ingen av bøkene jeg har kjøpt har vært uten diverse smårettinger ved senere opplag.

 

Så innrømmer de jo feilen selv (indirekte?). "'Det er utgivelse fra 2007. Det er opplaget av utgivelsen som er fra 2010. Se lenke til boken for mer informasjon i forrige e-post" og du har jo boka med påtrykket bevis på at det ikke stemmer. Hvor mye bedre bevis trenger man på at det er feil :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en ny utgave 2010, eller bare et nytt opplag? Opplag er et nytt opptrykk av en bok, uten vesentlige endringer.

 

Er det ny utgave i 2010, er det snakk om et annet produkt enn det som er bestilt, og det skulle være tilstrekkelig i forhold til å heve kjøpet. En eldre utgave er ikke et tilsvarende produkt.

Endret av Cascada81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør ikkje bruke angreretten her, dette fordi du må betale returen av varen.

 

Det du bør gjere i dette tilfellet er å reklamere på at du har fått feil vare, alternativt at du har fått feilaktig informasjon.

Det gjer at selgaren utan utgift for deg må rette opp i feilen. Eventuelt må selgaren tilby prisavslag eller liknande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frå forbrukerkjøpsloven:

 

 

§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

Og du har då rett til:

 

 

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke angreretten det går på når de ikke har levert riktig vare. Betaler du for X så betaler du for X, ferdig med det. At det er en så "ubetydelig" feil som at boka ikke er trykket riktig år er irrelevant og hvis man vet litt mer enn litt om bøker så vet man at det blir rettet feil og kanskje tilogmed skrevet om litt.

 

De få gangene jeg handler bøker så er det viktig for meg at boka er fra riktig år, ingen av bøkene jeg har kjøpt har vært uten diverse smårettinger ved senere opplag.

 

Så innrømmer de jo feilen selv (indirekte?). "'Det er utgivelse fra 2007. Det er opplaget av utgivelsen som er fra 2010. Se lenke til boken for mer informasjon i forrige e-post" og du har jo boka med påtrykket bevis på at det ikke stemmer. Hvor mye bedre bevis trenger man på at det er feil :wee:

Der ser du selv.

 

Det jeg kan tenke på å tro er at den kundeservicemedarbeider har ranglet i helgen og ikke er blitt ganske edru ennå.

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar

Er det en ny utgave 2010, eller bare et nytt opplag? Opplag er et nytt opptrykk av en bok, uten vesentlige endringer.

 

Er det ny utgave i 2010, er det snakk om et annet produkt enn det som er bestilt, og det skulle være tilstrekkelig i forhold til å heve kjøpet. En eldre utgave er ikke et tilsvarende produkt.

 

Jeg har faktisk tatt kontakt med utgiveren og fått stadfestet av dem at der var trykkfeil i første opplag som er rettet opp i det senere.

Og også ifølge utgiveren har jeg ikke fått det jeg bestilte.

Jeg synes endog at ISBN er detsamme ved begge opplagene.

Men ved å bestille har jeg bygget mitt valg på opplysningene til artikkelen fra bokhandelens nettside, og der ved boken sto trykkeår 2010 og ikke 2010 og/eller 2007.

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha utlagt saken for bokhandelens annen medarbeider, og å ha videresendt til ham e-posttråden som var blitt til med den første,

har jeg fått hjelp fra bokhandelen, og innen en uke har jeg mottatt den opprinnelig bestilte boken.

Takk for hjelpen, igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...