Gå til innhold

Windows-sjef bekrefter at Windows Mobile er dødt


Anbefalte innlegg

 

 

MS sliter ikke i mobilmarkedet. De ble ferdig med å slite for litt over et år siden, da mobilene deres forsvant fra Elkjøp og Lefdal.

Jeg snakker ikke om Lumia, men Windows 10m som OS. Selv om MS har droppet Lumia så har de jobbet med W10m, og det har vært OEM'er som fremdeles produserer Windows10m mobiler. Disse selges fremdeles.

 

 

La meg nytolke utsagnet hans for deg: 

 

MS er ikke tilstede i mobilmarkedet. De ble ferdig med å være tilstede i mobilmarkedet for litt over et år siden, da mobilene deres forsvant fra der folk kjøper mobiler. 

 

Og så er det en generalisering og lokal fokus i utsagnet, men poenget hans er at uten tilstedeværelse er de faktisk ikke en del av markedet. 

 

Poenget er at MS fremdeles sliter i mobilmarkedet, og det har de gjort både før og etter at Lumia forsvant fra markedet, og det vil det fortsette å gjøre så lenge de ønsker å være en leverandør av "front end" programvare. De sluttet ikke å slite ved at de forsvant fra hyllene til Lefdal og Elkjøp.

 

Mobilmarkedet er viktig, og det er veldig problematisk for MS å ikke ha noen verdens ting der. De må lykkes, de har ikke noe valg. Det betyr ikke at de må være størst på mobil, men de må ha et alternativ med en viss tyngde, hvis ikke vil de tape stort i det lange løp.

 

Alternativt trekker de seg helt ut av forbrukermarkedet, men på sikt kan dette få enorme ringvirkninger, og MS kan måtte belage seg på å bli en backbone/tjenesteleverandør. Og det er det tunge aktører i MS som også ønsker, hvilket jeg tror er noe av årsaken til at MS har mange halvhjertede forsøk i forbrukermarkedet. Det virker å være intern uenighet omkring hvor de skal satse fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ville ikke sagt mørkt, heller litt mindre lyst.

 

 

 

 

Ok, skal ikke fin-lese teksten på nytt så da kan vi endre det til at du sa det var trist. 

 

Jeg tuller litt nå så klart. Det er ikke den utviklingen jeg som Windows Phone og Mobile bruker ønsker meg, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Som Surface Pro-bruker ønsker jeg rett og slett en 5-tommers versjon av en Surface Pro med et telefongrensesnitt. Som ikke trenger å lades før jeg legger meg, naturligvis. Det er det som skal til for å få meg til å investere i en Windows-basert telefon. Microsoft har laget en plattform for mobile applikasjoner som ingen ville ha og ingen ville kjøpe. Og så har de en gammel og skrantete plattform for PC-programvare som alle allerede bruker, og mange fortsatt vil bruke i mange år framover. Gi meg tilgang til det jeg og alle andre bruker også på mobilen, så er jeg interessert. 

 

Hardwaren brukte for lang tid på å bli miniaturisert nok til at de faktisk er i stand til å bygge en slik mobil PC, og Intel har hele tiden lokket Microsoft videre uten at de ville levere det som trengs. I mellomtiden har mobil hardware tatt igjen dem, så det er synd for Microsoft at de ikke gikk all-in på ARM-støtte tidligere. Strengt tatt var det å gå all-in på hardwarestøtte som bygde Microsoft, og nå er det at de ikke gjorde det som gjorde de mistet mobilmarkedet for alltid. 

Neste runde er AI/cloud og mobiltelefonen er bare et kontaktpunkt. Microsoft har en ny sjanse. Men foreløpig er det Amazon og Google som ser ut til å karre til seg dette markedet også - og vi vet Amazon ikke har globale ambisjoner så det skal ikke forundre meg om at det blir en kamp mellom Google... Og etterApplerene. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mange her på forumet er veldig kritisk til MS og deres ferd inn i det mobile segmentet. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor, for jeg synes denne utviklingen har vært veldig spennende.

 

 

 

Men hva er det egentlig du synes MS gjør som ikke er bra? Kanskje det er noe av grunnen til at vi ikke forstår oss så godt på hverandre?

 

AtW

Hva de ikke gjør bra? Det er faktisk veldig mye.

 

Men først vil jeg si at det er forskjell på meg som Windows 10 mobile bruker, og meg som observerer det MS gjør og hva jeg tolker at disse tingene betyr.

 

Og det at jeg må tolke er av de tingene jeg synes MS gjør og alltid har gjort dårligst. De har mange gode visjoner, men det er fantastisk dårlige til å selge og lage hype om disse. I tillegg er det som jeg skriver mange ting MS aktivt jobber med som er utrolig spennende, men som de knapt nok nevner med ett eneste ord. Man må faktisk grave i materien for å få en viss forståelse av hva de holder på med.

 

Dette i tillegg til at de virker å ikke ha gått all in på mobil, slik at de tingene de faktisk har lansert ikke har vært strømlinjeformet nok har nok ført til at Windows på mobil har gått i skyggene.

 

De har slitt med mobil på grunn av appene. UWP vokser, men relativt til iOS og Android så er tallene ikke positive for MS. Så implementerer de nå altså støtte for PWA i UWP plattformen og Edge, og planlegger å fronte dette mot utviklere. Men i samme omgang legger de W10m dødt. Det hadde vært greit nok om MS i samme slengen hadde bekreftet at de går den veien jeg tolker at de er på vei som jeg skrev i innlegget over. Men som vanlig er de dønn stille.

 

Kanskje vil de holde kortene tett til brystet opp mot en eventuell lansering av Windows Core OS og mobile enheter, men dette blir da igjen spekulasjoner.

 

Denne uklare strategien fra MS side har nok i vell så stor grad ført til usikkerhet hos utviklere enn antallet enheter på markedet.

 

MS har gode produkter og visjoner, men elendig markedsføring og salg opp mot konsumentmarkedet. Hvorfor aner jeg ikke. Men jeg vet at det også er interne stridigheter i MS. Flere tunge aktører internt ønsker at MS trekker seg helt ut fra konsumentmarkedet, inklusive XBOX etc. Og uten en solid intern forankring så er det klart at dette smitter ut.

 

Og dette er veldig trist. For som Windows telefon bruker siden starten, jeg har også iOS og Android enheter, så synes jeg MS har det helt klart mest spennende konseptet og visjonene. Det mangler bare å komme i mål.

 

 

Jeg mener hva de gjør bra teknisk, hvilke ideer du synes ikke er bra. At du av en eller annen grunn mener MS har dårlige markedsføringsmidler og får lite oppmerksomhet er ikke det jeg tenker på, det er bare en (i mine øyne lite treffende) unnskyldning for hvorfor de gjør det dårlig. 

 

MS gjør dårlige valg hovedsaklig av tre typer 1. De innbiller seg at de fortsatt har monopol, og foretar uforståelig "tvangssegmentering", 2. De overkjører brukeren stadig vekk. 3. Noen tjenester er forbløffende dårlige teknisk til å være fra et selskap som MS. Det er ikke mangel på oppmerksomhet som er problemet, det er gjennomføringen.

 

AtW

 

Jeg tenkte mest på hvorfor jeg mener MS sliter i spesielt forbrukermarkedet og spesielt på mobil. Og det tror jeg i store trekk ikke er en teknisk utfordring, men en organisatorisk utfordring.

 

Jeg tenker altså ikke bare på markedsføringsevnen her, men heller det interne fokuset som virker å mangle for store deler av virksomheten deres, som igjen gjenspeiler seg i hvordan MS kommuniserer, eller retter sagt ikke kommuniserer med brukeren, og hvordan de virker å mangle interesse for å satse spesielt på forbrukermarkedet.

 

De sitter på en masse gode enkeltkomponenter som skulle gjort dem istand til å levere, og ikke bare det, de bruker ekstremt mye resurser på å utvikle disse videre. MS er faktisk veldig innovative, men evner ikke å lage en god innpakning og selge denne og samtidig kommunisere at dette er noe de nå stiller seg 100% bak. Jeg tror hovedproblemet ikke er teknisk, men organisatorisk.

 

MS må nå ut til forbrukermarkedet med mindre de har store planer om å bli en backbone tjenesteleverandør fremfor noe annet.

 

MS er nok smertelig klar over at de ikke har monopol, og dette gjenspeiler seg kanskje i den tilsynelatende usikkerheten de viser spesielt mot forbrukermarkedet. Enten så evner de ikke å måtte ta en tung kamp som underdog, eller så ønsker de ikke å bruke resurser på dette markedet.

 

Jeg vet at mange tunge aktører innad i MS ønsker at de trekker seg ut av forbrukermarkedet helt, og til og med droppe XBoX, samtidig som en stor andel av MS er forbrukerorientert. Om det hele tiden er en drakamp internt uten en klar visjon fra ledelsen, så vil også alle forsøk være halvhjertet. Og halvhjertede forsøk ser man også på den tekniske gjennomføringen, for selv om jeg liker W10m så er det en hel masse små ting som kunne blitt gjort bedre med relativt liten innsats.

 

På toppen av dette har de som du skrev gjort noen valg som har påvirket omdømmet deres. Spesielt gjelder dette hoppene fra WP7 til WP8 og WP8 til W10m, i mine øyne teknisk fornuftige hopp for å ta dem dit vi er i dag, men som har påvirket dem veldig negativt.

 

Om de nå jobber mot en lansering av en mobil enhet basert på W10Core, for ARM, med CShell, med telefoni, i 2018, 2019 eller 2022 for den saks skyld, så burde de holdt W10m i live frem til da. Om så bare for å holde på entusiastene, for å vise at de står for utsagnet mobile first, selv om det kan være så mangt.

 

Overgangen til full W10 på mobil ville ikke være en brobrenning slik vi så på de to forrige hoppene, hovedsaklig fordi appene forblir de samme. Men at de nå dropper W10m for så å vente i et år eller mer før de eventuelt lanserer en ny enhet vil føre til at effekten blir den samme. Mange utviklere har holdt sine apper levende på W10m, men droppet videre støtte etter at MS flyttet W10m ut på feature to branchen tidligere i år uten å kommunisere hvilke planer de har. De som har fulgt med skjønte hva som kom til å skje med W10m etter dette.

 

Det er mulig de tenker å legge W10m og mobil så langt bak seg, og starte med blanke ark. lansere en Surface Phone og påstå at de fokuserer på det profesjonelle markedet, men de skal være rimelig blinde om de ikke ser at det skillet i praksis er borte. Denne vinklingen vil kun være en unnskyldning for å fjerne minusen i bunnen av omtalen som viser at Snap Chat ikke fines.

 

Jeg vet ikke om jeg egentlig svarer på det du spør etter. Du vet helt sikkert at jeg er en tilhenger av konseptet Windows på mobil, men jeg er på ingen måte en fanboy som sådan. Det irriterer meg imidlertid relativt mye at jeg som bruker av deres enheter og økosystem ser hva MS har, hva de jobber med, hvordan disse tingene kunne ha vært implementert, uten at det i praksis skjer noen verdens ting og heller ikke sier en døyt om hva de tenker et år eller to fram i tid.

 

 

Jeg tror du tar feil, du snakker om markedsføring og kommunikasjon.

 

Problemet er at de kommuniserer utydelig, problemet er at de handler utydelig, produktene spriker i alle retninger og de tekniske valgene de tar er også mildt sagt sprikende. Dette er ikke et kommunikasjonsproblem, det er et utføringsproblem.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Mange her på forumet er veldig kritisk til MS og deres ferd inn i det mobile segmentet. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor, for jeg synes denne utviklingen har vært veldig spennende.

 

 

Men hva er det egentlig du synes MS gjør som ikke er bra? Kanskje det er noe av grunnen til at vi ikke forstår oss så godt på hverandre?

 

AtW

Hva de ikke gjør bra? Det er faktisk veldig mye.

 

Men først vil jeg si at det er forskjell på meg som Windows 10 mobile bruker, og meg som observerer det MS gjør og hva jeg tolker at disse tingene betyr.

 

Og det at jeg må tolke er av de tingene jeg synes MS gjør og alltid har gjort dårligst. De har mange gode visjoner, men det er fantastisk dårlige til å selge og lage hype om disse. I tillegg er det som jeg skriver mange ting MS aktivt jobber med som er utrolig spennende, men som de knapt nok nevner med ett eneste ord. Man må faktisk grave i materien for å få en viss forståelse av hva de holder på med.

 

Dette i tillegg til at de virker å ikke ha gått all in på mobil, slik at de tingene de faktisk har lansert ikke har vært strømlinjeformet nok har nok ført til at Windows på mobil har gått i skyggene.

 

De har slitt med mobil på grunn av appene. UWP vokser, men relativt til iOS og Android så er tallene ikke positive for MS. Så implementerer de nå altså støtte for PWA i UWP plattformen og Edge, og planlegger å fronte dette mot utviklere. Men i samme omgang legger de W10m dødt. Det hadde vært greit nok om MS i samme slengen hadde bekreftet at de går den veien jeg tolker at de er på vei som jeg skrev i innlegget over. Men som vanlig er de dønn stille.

 

Kanskje vil de holde kortene tett til brystet opp mot en eventuell lansering av Windows Core OS og mobile enheter, men dette blir da igjen spekulasjoner.

 

Denne uklare strategien fra MS side har nok i vell så stor grad ført til usikkerhet hos utviklere enn antallet enheter på markedet.

 

MS har gode produkter og visjoner, men elendig markedsføring og salg opp mot konsumentmarkedet. Hvorfor aner jeg ikke. Men jeg vet at det også er interne stridigheter i MS. Flere tunge aktører internt ønsker at MS trekker seg helt ut fra konsumentmarkedet, inklusive XBOX etc. Og uten en solid intern forankring så er det klart at dette smitter ut.

 

Og dette er veldig trist. For som Windows telefon bruker siden starten, jeg har også iOS og Android enheter, så synes jeg MS har det helt klart mest spennende konseptet og visjonene. Det mangler bare å komme i mål.

Jeg mener hva de gjør bra teknisk, hvilke ideer du synes ikke er bra. At du av en eller annen grunn mener MS har dårlige markedsføringsmidler og får lite oppmerksomhet er ikke det jeg tenker på, det er bare en (i mine øyne lite treffende) unnskyldning for hvorfor de gjør det dårlig.

 

MS gjør dårlige valg hovedsaklig av tre typer 1. De innbiller seg at de fortsatt har monopol, og foretar uforståelig "tvangssegmentering", 2. De overkjører brukeren stadig vekk. 3. Noen tjenester er forbløffende dårlige teknisk til å være fra et selskap som MS. Det er ikke mangel på oppmerksomhet som er problemet, det er gjennomføringen.

 

AtW

Jeg tenkte mest på hvorfor jeg mener MS sliter i spesielt forbrukermarkedet og spesielt på mobil. Og det tror jeg i store trekk ikke er en teknisk utfordring, men en organisatorisk utfordring.

 

Jeg tenker altså ikke bare på markedsføringsevnen her, men heller det interne fokuset som virker å mangle for store deler av virksomheten deres, som igjen gjenspeiler seg i hvordan MS kommuniserer, eller retter sagt ikke kommuniserer med brukeren, og hvordan de virker å mangle interesse for å satse spesielt på forbrukermarkedet.

 

De sitter på en masse gode enkeltkomponenter som skulle gjort dem istand til å levere, og ikke bare det, de bruker ekstremt mye resurser på å utvikle disse videre. MS er faktisk veldig innovative, men evner ikke å lage en god innpakning og selge denne og samtidig kommunisere at dette er noe de nå stiller seg 100% bak. Jeg tror hovedproblemet ikke er teknisk, men organisatorisk.

 

MS må nå ut til forbrukermarkedet med mindre de har store planer om å bli en backbone tjenesteleverandør fremfor noe annet.

 

MS er nok smertelig klar over at de ikke har monopol, og dette gjenspeiler seg kanskje i den tilsynelatende usikkerheten de viser spesielt mot forbrukermarkedet. Enten så evner de ikke å måtte ta en tung kamp som underdog, eller så ønsker de ikke å bruke resurser på dette markedet.

 

Jeg vet at mange tunge aktører innad i MS ønsker at de trekker seg ut av forbrukermarkedet helt, og til og med droppe XBoX, samtidig som en stor andel av MS er forbrukerorientert. Om det hele tiden er en drakamp internt uten en klar visjon fra ledelsen, så vil også alle forsøk være halvhjertet. Og halvhjertede forsøk ser man også på den tekniske gjennomføringen, for selv om jeg liker W10m så er det en hel masse små ting som kunne blitt gjort bedre med relativt liten innsats.

 

På toppen av dette har de som du skrev gjort noen valg som har påvirket omdømmet deres. Spesielt gjelder dette hoppene fra WP7 til WP8 og WP8 til W10m, i mine øyne teknisk fornuftige hopp for å ta dem dit vi er i dag, men som har påvirket dem veldig negativt.

 

Om de nå jobber mot en lansering av en mobil enhet basert på W10Core, for ARM, med CShell, med telefoni, i 2018, 2019 eller 2022 for den saks skyld, så burde de holdt W10m i live frem til da. Om så bare for å holde på entusiastene, for å vise at de står for utsagnet mobile first, selv om det kan være så mangt.

 

Overgangen til full W10 på mobil ville ikke være en brobrenning slik vi så på de to forrige hoppene, hovedsaklig fordi appene forblir de samme. Men at de nå dropper W10m for så å vente i et år eller mer før de eventuelt lanserer en ny enhet vil føre til at effekten blir den samme. Mange utviklere har holdt sine apper levende på W10m, men droppet videre støtte etter at MS flyttet W10m ut på feature to branchen tidligere i år uten å kommunisere hvilke planer de har. De som har fulgt med skjønte hva som kom til å skje med W10m etter dette.

 

Det er mulig de tenker å legge W10m og mobil så langt bak seg, og starte med blanke ark. lansere en Surface Phone og påstå at de fokuserer på det profesjonelle markedet, men de skal være rimelig blinde om de ikke ser at det skillet i praksis er borte. Denne vinklingen vil kun være en unnskyldning for å fjerne minusen i bunnen av omtalen som viser at Snap Chat ikke fines.

 

Jeg vet ikke om jeg egentlig svarer på det du spør etter. Du vet helt sikkert at jeg er en tilhenger av konseptet Windows på mobil, men jeg er på ingen måte en fanboy som sådan. Det irriterer meg imidlertid relativt mye at jeg som bruker av deres enheter og økosystem ser hva MS har, hva de jobber med, hvordan disse tingene kunne ha vært implementert, uten at det i praksis skjer noen verdens ting og heller ikke sier en døyt om hva de tenker et år eller to fram i tid.

Jeg tror du tar feil, du snakker om markedsføring og kommunikasjon.

 

Problemet er at de kommuniserer utydelig, problemet er at de handler utydelig, produktene spriker i alle retninger og de tekniske valgene de tar er også mildt sagt sprikende. Dette er ikke et kommunikasjonsproblem, det er et utføringsproblem.

 

AtW

Men, er det ikke det jeg skriver da? Eller, jeg skriver at de har både et kommunikasjonsproblem og et utføringsproblem, sistnevnte er ikke en teknisk begrensning, men tilsynelatende manglende tydelig målsetning.

 

De har så og si alle enkeltkomponentene nødvendig for å lykkes, og jobber iherdige med disse, men det skjer ikke noe. Observert fra et normalt forbrukerståsted.

 

Det er imidlertid helt klart at de jobber med neste generasjon internt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...