tommyb Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) App, web og tjenester ("skills") er stort sett det samme, bare med forskjellig frontend. Men ditt bare er ikke bare et bare. Frontenden og UI/GUI er jo nettopp det som utgjør den store forskjellen. Spesielt når utviklerene mister kontrollen over frontend, der de i dag har stor kontroll på vanlige apper. Er Windows Media Player og Netflix stort sett det samme? Ikke hvis du spør en økonom. Apper er produkter. Skills er abonnementer. Enkeltsalg vs. gjentakende inntekter. Amazon og Google blir distributører og innholdsleverandørene innholdsleverandører. I stedet for både innholdsleverandører og grensesnittleverandører. Og plattformleverandøren vil ha mye mer direkte kontroll over frontend enn de har i IOS/Android/Windows. Og bruker de denne kontrollen? Ser sånn ut. Får ikke spilt av musikk fra min nettverksenhet sånnheltutevidere hverken med Cortana eller Alexa. Tenk om man kunne ha brukt tredjepartsprogramvare til å presentere innholdet til HBO Nordic. Da hadde det jo vært en helt annen verden. Men i framtiden kan det være at HBO Nordic ikke får lov til å presentere innholdet i sitt eget (rævva) distribusjonssystem. At de må gjøre som Spotify og Tunein allerede gjør og bare levere innholdet opp mot Alexa/Cortana/Assistant. Det blir jo forsåvidt også en helt annen verden. Ikke i tvil om at alle disse vil lage bedre frontends enn HBO Nordic. Jeg synes det ser ut som om Google/Amazon/whoever nå forsøker å ta kontroll over frontend og styre mot at vi skal ha tilgang på de tjenestene de ønsker tilby, og bare de tjenestene de ønsker tilby, overalt og uavhengig av om man er i nærheten av en TV, stereo eller mobiltelefon. I første omgang har de levert de nye økosystemene som stemmebaserte systemer, men det blir interessant å se hvor mye utviklere får lov til å fikle med det grafiske grensesnittet på Echo Show og Echo Spot. Og kanskje overvurderer jeg viktigheten av denne overgangen. Men duverden så mye vanskeligere det er å unngå cloudtjenester i dag enn for fem år siden. Endret 10. oktober 2017 av tommyb Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) (Dette er et svar på post om emulering) Blir interessant å se når de slipper reell software. Funker det så bra som i filmen på generell software har de løst et gammelt problem på en veldig god måte. Men jeg stiller meg tvilende frem til de slipper ferdig produkt. Endret 10. oktober 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 snipp snapp sn......så blir det bare å reklamere på Lumian.....få pengene tilbake.....og bytte til en Android....?Veldig spent å høre hvordan du skal få til det. Kunne vært morsomt å prøve. Jeg har en 950XL som MS gjerne kan få tilbake. Jeg leverte et annet produkt tilbake til Elkjøp og fikk pengene igjen fordi en nettjeneste forsvant og gjorde nytteverdien i produktet dårligere. Kan faktisk godt tenke meg å gjøre det med telefonen. Yepp...etter siste oppdatering er det flere "standard" æpper som har sluttet å virke på Lumia'n.....virker som en reklamasjonssak dette.... Hva skal man "tørre" å velge istedenfor? som også har 5 års reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
Svein Are Karlsen Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Pessimister. Snart tar nok Windows Phone av! ??? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Men ditt bare er ikke bare et bare. Frontenden og UI/GUI er jo nettopp det som utgjør den store forskjellen. Spesielt når utviklerene mister kontrollen over frontend, der de i dag har stor kontroll på vanlige apper. Er Windows Media Player og Netflix stort sett det samme? Ikke hvis du spør en økonom. Apper er produkter. Skills er abonnementer. Enkeltsalg vs. gjentakende inntekter. Amazon og Google blir distributører og innholdsleverandørene innholdsleverandører. I stedet for både innholdsleverandører og grensesnittleverandører. Og plattformleverandøren vil ha mye mer direkte kontroll over frontend enn de har i IOS/Android/Windows. Og bruker de denne kontrollen? Ser sånn ut. Får ikke spilt av musikk fra min nettverksenhet sånnheltutevidere hverken med Cortana eller Alexa. Tenk om man kunne ha brukt tredjepartsprogramvare til å presentere innholdet til HBO Nordic. Da hadde det jo vært en helt annen verden. Men i framtiden kan det være at HBO Nordic ikke får lov til å presentere innholdet i sitt eget (rævva) distribusjonssystem. At de må gjøre som Spotify og Tunein allerede gjør og bare levere innholdet opp mot Alexa/Cortana/Assistant. Det blir jo forsåvidt også en helt annen verden. Ikke i tvil om at alle disse vil lage bedre frontends enn HBO Nordic. Jeg synes det ser ut som om Google/Amazon/whoever nå forsøker å ta kontroll over frontend og styre mot at vi skal ha tilgang på de tjenestene de ønsker tilby, og bare de tjenestene de ønsker tilby, overalt og uavhengig av om man er i nærheten av en TV, stereo eller mobiltelefon. I første omgang har de levert de nye økosystemene som stemmebaserte systemer, men det blir interessant å se hvor mye utviklere får lov til å fikle med det grafiske grensesnittet på Echo Show og Echo Spot. Og kanskje overvurderer jeg viktigheten av denne overgangen. Men duverden så mye vanskeligere det er å unngå cloudtjenester i dag enn for fem år siden. Apper blir også i større og større grad abonnementer. Jeg anser det som en god ting, det fungerer ikke med engangskjøp av programvare som må vedlikeholdes over tid, iallfall ikke med de tulleprisene man operererer med i app stores. Når det gjelder at UX er det viktige er jeg rett og slett faglig uenig med deg. UX er ekstremt viktig, men det som vil avgjøre de neste kongene innen teknologi er evnen til å analysere og benytte data til å skape verdi for kundene (og eventuelt seg selv). Samtidig vil vi nok se en motreaksjon der en del leverandører (i dag stort sett Apple) gjør en aktiv innsats for å selge til de av oss som er komfortable med å betale en fair pris for tjenester, men som er helt allergiske mot å bli analysert og benyttet til markedsføring. Men det er klart, kontrollerer de 'assistenten' kontrollerer de i stor grad brukerflaten. Men det gjør de jo allerede på app stores i dag også. Endret 11. oktober 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
TG- Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ja, men ironien er at der mobil-Chrome, mobil-Firefox og mobil-Safari med flere klarer å lese 90% av de vanligste websidene er du heldig om mobil-Edge klarer halvparten Jeg bruker mobil-Edge (siden 2012), og HAR ikke møtt på det problemet. Var en del Flash-tull på nettsider i starten - men etter hvert har vi jo blitt kvitt det verste av slikt? Det er VELDIG sjelden jeg kommer over ei nettside jeg ikke kan se på skikkelig vis - og de "Appene" jeg trenger er nettsider som er festet til start-skjermen. Det jeg KUNNE likt, var om de som lager nettsider kunne brukt litt mer tid på å lære seg å lage nettsider for små skjermer - noen får det til bra (som Telia sitt trådløse sentralbord - det funker kjempefint) - etter min mening ville slike nettsider redusere behovet for egne apper for ditt og datt - de som driver med nettbank og whatnot kunne lage en nettside som tilpasser seg små devicer - og brukerne kunne feste den som en snarveg på telefonen sin. FERDIG! 3 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Mange her på forumet er veldig kritisk til MS og deres ferd inn i det mobile segmentet. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor, for jeg synes denne utviklingen har vært veldig spennende. Men hva er det egentlig du synes MS gjør som ikke er bra? Kanskje det er noe av grunnen til at vi ikke forstår oss så godt på hverandre? AtW Hva de ikke gjør bra? Det er faktisk veldig mye. Men først vil jeg si at det er forskjell på meg som Windows 10 mobile bruker, og meg som observerer det MS gjør og hva jeg tolker at disse tingene betyr. Og det at jeg må tolke er av de tingene jeg synes MS gjør og alltid har gjort dårligst. De har mange gode visjoner, men det er fantastisk dårlige til å selge og lage hype om disse. I tillegg er det som jeg skriver mange ting MS aktivt jobber med som er utrolig spennende, men som de knapt nok nevner med ett eneste ord. Man må faktisk grave i materien for å få en viss forståelse av hva de holder på med. Dette i tillegg til at de virker å ikke ha gått all in på mobil, slik at de tingene de faktisk har lansert ikke har vært strømlinjeformet nok har nok ført til at Windows på mobil har gått i skyggene. De har slitt med mobil på grunn av appene. UWP vokser, men relativt til iOS og Android så er tallene ikke positive for MS. Så implementerer de nå altså støtte for PWA i UWP plattformen og Edge, og planlegger å fronte dette mot utviklere. Men i samme omgang legger de W10m dødt. Det hadde vært greit nok om MS i samme slengen hadde bekreftet at de går den veien jeg tolker at de er på vei som jeg skrev i innlegget over. Men som vanlig er de dønn stille. Kanskje vil de holde kortene tett til brystet opp mot en eventuell lansering av Windows Core OS og mobile enheter, men dette blir da igjen spekulasjoner. Denne uklare strategien fra MS side har nok i vell så stor grad ført til usikkerhet hos utviklere enn antallet enheter på markedet. MS har gode produkter og visjoner, men elendig markedsføring og salg opp mot konsumentmarkedet. Hvorfor aner jeg ikke. Men jeg vet at det også er interne stridigheter i MS. Flere tunge aktører internt ønsker at MS trekker seg helt ut fra konsumentmarkedet, inklusive XBOX etc. Og uten en solid intern forankring så er det klart at dette smitter ut. Og dette er veldig trist. For som Windows telefon bruker siden starten, jeg har også iOS og Android enheter, så synes jeg MS har det helt klart mest spennende konseptet og visjonene. Det mangler bare å komme i mål. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Gode til å prate og tenke, elendige på gjennomføring. Sånn har de alltid vært. Windows Phone var kanskje det første genuint gode produktet jeg har sett fra MS, men selvsagt klarte de å drepe det med internpolitikk og generelt rot. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (Dette er et svar på post om emulering) Blir interessant å se når de slipper reell software. Funker det så bra som i filmen på generell software har de løst et gammelt problem på en veldig god måte. Men jeg stiller meg tvilende frem til de slipper ferdig produkt. Vell, jeg tror på MS når de sier dette er en SD820 på W10 for ARM og at de kjører umodifisert versjon av Photoshop. Men det er så klart en kort demo. Like vel skal vi ikke glemme at dette er enheter som ikke har dette som primæroppgave, det er mobile enheter som beveger seg mot kategorien nettbrett og mobiltelefon maskinvaremessig. At de kan kjøre x86 applikasjoner i tillegg er slik jeg ser det en kjempefordel, selv om de ikke gjør det fult så kjapt som native enheter. De fleste nytteapplikasjoner vil man ikke se forskjell på. 1 Lenke til kommentar
pantera9 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Produktene er stort sett fine, men såvidt jeg forstår er det et rent tapsprosjekt. Blir spennende å se hvor lenge MS gidder brenne penger på maskinvare. Surface Pro ble en "billion dollar business" for lenge siden. Det ble faktisk (og svært overraskende for MS) Surface Hub også. Book, Laptop og Studio går det nok tregere med. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Mange her på forumet er veldig kritisk til MS og deres ferd inn i det mobile segmentet. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor, for jeg synes denne utviklingen har vært veldig spennende. Men hva er det egentlig du synes MS gjør som ikke er bra? Kanskje det er noe av grunnen til at vi ikke forstår oss så godt på hverandre? AtW Hva de ikke gjør bra? Det er faktisk veldig mye. Men først vil jeg si at det er forskjell på meg som Windows 10 mobile bruker, og meg som observerer det MS gjør og hva jeg tolker at disse tingene betyr. Og det at jeg må tolke er av de tingene jeg synes MS gjør og alltid har gjort dårligst. De har mange gode visjoner, men det er fantastisk dårlige til å selge og lage hype om disse. I tillegg er det som jeg skriver mange ting MS aktivt jobber med som er utrolig spennende, men som de knapt nok nevner med ett eneste ord. Man må faktisk grave i materien for å få en viss forståelse av hva de holder på med. Dette i tillegg til at de virker å ikke ha gått all in på mobil, slik at de tingene de faktisk har lansert ikke har vært strømlinjeformet nok har nok ført til at Windows på mobil har gått i skyggene. De har slitt med mobil på grunn av appene. UWP vokser, men relativt til iOS og Android så er tallene ikke positive for MS. Så implementerer de nå altså støtte for PWA i UWP plattformen og Edge, og planlegger å fronte dette mot utviklere. Men i samme omgang legger de W10m dødt. Det hadde vært greit nok om MS i samme slengen hadde bekreftet at de går den veien jeg tolker at de er på vei som jeg skrev i innlegget over. Men som vanlig er de dønn stille. Kanskje vil de holde kortene tett til brystet opp mot en eventuell lansering av Windows Core OS og mobile enheter, men dette blir da igjen spekulasjoner. Denne uklare strategien fra MS side har nok i vell så stor grad ført til usikkerhet hos utviklere enn antallet enheter på markedet. MS har gode produkter og visjoner, men elendig markedsføring og salg opp mot konsumentmarkedet. Hvorfor aner jeg ikke. Men jeg vet at det også er interne stridigheter i MS. Flere tunge aktører internt ønsker at MS trekker seg helt ut fra konsumentmarkedet, inklusive XBOX etc. Og uten en solid intern forankring så er det klart at dette smitter ut. Og dette er veldig trist. For som Windows telefon bruker siden starten, jeg har også iOS og Android enheter, så synes jeg MS har det helt klart mest spennende konseptet og visjonene. Det mangler bare å komme i mål. Jeg mener hva de gjør bra teknisk, hvilke ideer du synes ikke er bra. At du av en eller annen grunn mener MS har dårlige markedsføringsmidler og får lite oppmerksomhet er ikke det jeg tenker på, det er bare en (i mine øyne lite treffende) unnskyldning for hvorfor de gjør det dårlig. MS gjør dårlige valg hovedsaklig av tre typer 1. De innbiller seg at de fortsatt har monopol, og foretar uforståelig "tvangssegmentering", 2. De overkjører brukeren stadig vekk. 3. Noen tjenester er forbløffende dårlige teknisk til å være fra et selskap som MS. Det er ikke mangel på oppmerksomhet som er problemet, det er gjennomføringen. AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Produktene er stort sett fine, men såvidt jeg forstår er det et rent tapsprosjekt. Blir spennende å se hvor lenge MS gidder brenne penger på maskinvare. Surface Pro ble en "billion dollar business" for lenge siden. Det ble faktisk (og svært overraskende for MS) Surface Hub også. Book, Laptop og Studio går det nok tregere med. Men går de med overskudd? Alle tall jeg ser sier det motsatte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Jeg har på følelsen at jeg har sett hele denne diskusjonen flere ganger før... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Jeg har på følelsen at jeg har sett hele denne diskusjonen flere ganger før... Umulig. Serpentbane innrømmer at det ser mørkt ut. Det kan du da umulig ha sett før. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Mange her på forumet er veldig kritisk til MS og deres ferd inn i det mobile segmentet. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor, for jeg synes denne utviklingen har vært veldig spennende. Men hva er det egentlig du synes MS gjør som ikke er bra? Kanskje det er noe av grunnen til at vi ikke forstår oss så godt på hverandre? AtW Hva de ikke gjør bra? Det er faktisk veldig mye. Men først vil jeg si at det er forskjell på meg som Windows 10 mobile bruker, og meg som observerer det MS gjør og hva jeg tolker at disse tingene betyr. Og det at jeg må tolke er av de tingene jeg synes MS gjør og alltid har gjort dårligst. De har mange gode visjoner, men det er fantastisk dårlige til å selge og lage hype om disse. I tillegg er det som jeg skriver mange ting MS aktivt jobber med som er utrolig spennende, men som de knapt nok nevner med ett eneste ord. Man må faktisk grave i materien for å få en viss forståelse av hva de holder på med. Dette i tillegg til at de virker å ikke ha gått all in på mobil, slik at de tingene de faktisk har lansert ikke har vært strømlinjeformet nok har nok ført til at Windows på mobil har gått i skyggene. De har slitt med mobil på grunn av appene. UWP vokser, men relativt til iOS og Android så er tallene ikke positive for MS. Så implementerer de nå altså støtte for PWA i UWP plattformen og Edge, og planlegger å fronte dette mot utviklere. Men i samme omgang legger de W10m dødt. Det hadde vært greit nok om MS i samme slengen hadde bekreftet at de går den veien jeg tolker at de er på vei som jeg skrev i innlegget over. Men som vanlig er de dønn stille. Kanskje vil de holde kortene tett til brystet opp mot en eventuell lansering av Windows Core OS og mobile enheter, men dette blir da igjen spekulasjoner. Denne uklare strategien fra MS side har nok i vell så stor grad ført til usikkerhet hos utviklere enn antallet enheter på markedet. MS har gode produkter og visjoner, men elendig markedsføring og salg opp mot konsumentmarkedet. Hvorfor aner jeg ikke. Men jeg vet at det også er interne stridigheter i MS. Flere tunge aktører internt ønsker at MS trekker seg helt ut fra konsumentmarkedet, inklusive XBOX etc. Og uten en solid intern forankring så er det klart at dette smitter ut. Og dette er veldig trist. For som Windows telefon bruker siden starten, jeg har også iOS og Android enheter, så synes jeg MS har det helt klart mest spennende konseptet og visjonene. Det mangler bare å komme i mål. Jeg mener hva de gjør bra teknisk, hvilke ideer du synes ikke er bra. At du av en eller annen grunn mener MS har dårlige markedsføringsmidler og får lite oppmerksomhet er ikke det jeg tenker på, det er bare en (i mine øyne lite treffende) unnskyldning for hvorfor de gjør det dårlig. MS gjør dårlige valg hovedsaklig av tre typer 1. De innbiller seg at de fortsatt har monopol, og foretar uforståelig "tvangssegmentering", 2. De overkjører brukeren stadig vekk. 3. Noen tjenester er forbløffende dårlige teknisk til å være fra et selskap som MS. Det er ikke mangel på oppmerksomhet som er problemet, det er gjennomføringen. AtW Jeg tenkte mest på hvorfor jeg mener MS sliter i spesielt forbrukermarkedet og spesielt på mobil. Og det tror jeg i store trekk ikke er en teknisk utfordring, men en organisatorisk utfordring. Jeg tenker altså ikke bare på markedsføringsevnen her, men heller det interne fokuset som virker å mangle for store deler av virksomheten deres, som igjen gjenspeiler seg i hvordan MS kommuniserer, eller retter sagt ikke kommuniserer med brukeren, og hvordan de virker å mangle interesse for å satse spesielt på forbrukermarkedet. De sitter på en masse gode enkeltkomponenter som skulle gjort dem istand til å levere, og ikke bare det, de bruker ekstremt mye resurser på å utvikle disse videre. MS er faktisk veldig innovative, men evner ikke å lage en god innpakning og selge denne og samtidig kommunisere at dette er noe de nå stiller seg 100% bak. Jeg tror hovedproblemet ikke er teknisk, men organisatorisk. MS må nå ut til forbrukermarkedet med mindre de har store planer om å bli en backbone tjenesteleverandør fremfor noe annet. MS er nok smertelig klar over at de ikke har monopol, og dette gjenspeiler seg kanskje i den tilsynelatende usikkerheten de viser spesielt mot forbrukermarkedet. Enten så evner de ikke å måtte ta en tung kamp som underdog, eller så ønsker de ikke å bruke resurser på dette markedet. Jeg vet at mange tunge aktører innad i MS ønsker at de trekker seg ut av forbrukermarkedet helt, og til og med droppe XBoX, samtidig som en stor andel av MS er forbrukerorientert. Om det hele tiden er en drakamp internt uten en klar visjon fra ledelsen, så vil også alle forsøk være halvhjertet. Og halvhjertede forsøk ser man også på den tekniske gjennomføringen, for selv om jeg liker W10m så er det en hel masse små ting som kunne blitt gjort bedre med relativt liten innsats. På toppen av dette har de som du skrev gjort noen valg som har påvirket omdømmet deres. Spesielt gjelder dette hoppene fra WP7 til WP8 og WP8 til W10m, i mine øyne teknisk fornuftige hopp for å ta dem dit vi er i dag, men som har påvirket dem veldig negativt. Om de nå jobber mot en lansering av en mobil enhet basert på W10Core, for ARM, med CShell, med telefoni, i 2018, 2019 eller 2022 for den saks skyld, så burde de holdt W10m i live frem til da. Om så bare for å holde på entusiastene, for å vise at de står for utsagnet mobile first, selv om det kan være så mangt. Overgangen til full W10 på mobil ville ikke være en brobrenning slik vi så på de to forrige hoppene, hovedsaklig fordi appene forblir de samme. Men at de nå dropper W10m for så å vente i et år eller mer før de eventuelt lanserer en ny enhet vil føre til at effekten blir den samme. Mange utviklere har holdt sine apper levende på W10m, men droppet videre støtte etter at MS flyttet W10m ut på feature to branchen tidligere i år uten å kommunisere hvilke planer de har. De som har fulgt med skjønte hva som kom til å skje med W10m etter dette. Det er mulig de tenker å legge W10m og mobil så langt bak seg, og starte med blanke ark. lansere en Surface Phone og påstå at de fokuserer på det profesjonelle markedet, men de skal være rimelig blinde om de ikke ser at det skillet i praksis er borte. Denne vinklingen vil kun være en unnskyldning for å fjerne minusen i bunnen av omtalen som viser at Snap Chat ikke fines. Jeg vet ikke om jeg egentlig svarer på det du spør etter. Du vet helt sikkert at jeg er en tilhenger av konseptet Windows på mobil, men jeg er på ingen måte en fanboy som sådan. Det irriterer meg imidlertid relativt mye at jeg som bruker av deres enheter og økosystem ser hva MS har, hva de jobber med, hvordan disse tingene kunne ha vært implementert, uten at det i praksis skjer noen verdens ting og heller ikke sier en døyt om hva de tenker et år eller to fram i tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 MS sliter ikke i mobilmarkedet. De ble ferdig med å slite for litt over et år siden, da mobilene deres forsvant fra Elkjøp og Lefdal. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har på følelsen at jeg har sett hele denne diskusjonen flere ganger før... Umulig. Serpentbane innrømmer at det ser mørkt ut. Det kan du da umulig ha sett før. Jeg ville ikke sagt mørkt, heller litt mindre lyst. Men jeg vil også påpeke at mye av det jeg skriver ikke baserer seg på hva jeg personlig mener om Windows på mobil, men hva jeg observerer at MS har gjort og gjør, og hva jeg på bakgrunn av dette tror de kommer til å gjøre. Dette gjelder spesielt når jeg skriver om Windows 10 Core OS, Windows 10 for ARM, CShell og PWA støtte i UWP plattformen og Edge. Det kan naturligvis være at jeg tolker dem feil. Som Windows 10 bruker er jeg naturligvis skuffet over at de dreper W10m, men det var ikke overraskende etter at de tidligere i år forket W10m til en egen feature2 branch i utviklingen. Om det er slik at de elementene jeg nevner over betyr at MS selv lager en ny Windows mobil (Surface Phone) eller at de legger til rette for at OEMer kan gjøre det, så hadde jeg håpet at de lot W10m leve frem til dette var klart. Nå vil de jo uansett fortsette å oppdatere W10m enda en stund selv om det ikke kommer mange nye funksjoner, men siden de ikke sier noe om planene for eksempelvis 2018, så tror jeg det hadde vært smartere å fortsatt å ikke si noe om W10m før noe nytt eventuelt var klart. Om de ikke har noen planer om å fortsette med Windows på mobil i det hele tatt, så burde de like godt drepe W10m nå, men samtidig vært klare på at nå er det helt slutt. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 MS sliter ikke i mobilmarkedet. De ble ferdig med å slite for litt over et år siden, da mobilene deres forsvant fra Elkjøp og Lefdal. Jeg snakker ikke om Lumia, men Windows 10m som OS. Selv om MS har droppet Lumia så har de jobbet med W10m, og det har vært OEM'er som fremdeles produserer Windows10m mobiler. Disse selges fremdeles. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 MS sliter ikke i mobilmarkedet. De ble ferdig med å slite for litt over et år siden, da mobilene deres forsvant fra Elkjøp og Lefdal. Jeg snakker ikke om Lumia, men Windows 10m som OS. Selv om MS har droppet Lumia så har de jobbet med W10m, og det har vært OEM'er som fremdeles produserer Windows10m mobiler. Disse selges fremdeles. La meg nytolke utsagnet hans for deg: MS er ikke tilstede i mobilmarkedet. De ble ferdig med å være tilstede i mobilmarkedet for litt over et år siden, da mobilene deres forsvant fra der folk kjøper mobiler. Og så er det en generalisering og lokal fokus i utsagnet, men poenget hans er at uten tilstedeværelse er de faktisk ikke en del av markedet. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Jeg ville ikke sagt mørkt, heller litt mindre lyst. Ok, skal ikke fin-lese teksten på nytt så da kan vi endre det til at du sa det var trist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå