Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Jeg savner ikke apper, men synes det er uheldig å ikke ha tilgang til visse apper da de produsentene ikke tilgengeliggjør funksjonaliteten på web. Ja enig. Misliker dette app hysteriet hvor det skal være en app for alt mellom himmel og jord. Legg funksjonaliteten ut på web. idag får man teknisk gjort "alt" på web Ja, men ironien er at der mobil-Chrome, mobil-Firefox og mobil-Safari med flere klarer å lese 90% av de vanligste websidene er du heldig om mobil-Edge klarer halvparten Litt lett å skylde på mobile edge, når det som regel er websidene som driver med "nettleser sniffing" også blir det "her er chrome sin versjon, safari sin, firefox sin" også kommer man til edge og da blir det "hæ, hva er dette, dette klarer jeg ikke" I tillegg så brukes mange nettleserspesifikke css navn (moz, webkit etc) noe gjør dem ubrukelige for andre nettlesere. Her har edge begynt å implementere støtte for disse for at sider som ikke følger html5/css skal vises riktig. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 snipp snapp sn......så blir det bare å reklamere på Lumian.....få pengene tilbake.....og bytte til en Android....? 1 Lenke til kommentar
MMVTQUBK Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 snipp snapp sn......så blir det bare å reklamere på Lumian.....få pengene tilbake.....og bytte til en Android....? Veldig spent å høre hvordan du skal få til det. 3 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Jeg savner ikke apper, men synes det er uheldig å ikke ha tilgang til visse apper da de produsentene ikke tilgengeliggjør funksjonaliteten på web. Ja enig. Misliker dette app hysteriet hvor det skal være en app for alt mellom himmel og jord. Legg funksjonaliteten ut på web. idag får man teknisk gjort "alt" på web Ja, men ironien er at der mobil-Chrome, mobil-Firefox og mobil-Safari med flere klarer å lese 90% av de vanligste websidene er du heldig om mobil-Edge klarer halvparten Litt lett å skylde på mobile edge, når det som regel er websidene som driver med "nettleser sniffing" også blir det "her er chrome sin versjon, safari sin, firefox sin" også kommer man til edge og da blir det "hæ, hva er dette, dette klarer jeg ikke" I tillegg så brukes mange nettleserspesifikke css navn (moz, webkit etc) noe gjør dem ubrukelige for andre nettlesere. Her har edge begynt å implementere støtte for disse for at sider som ikke følger html5/css skal vises riktig. For oss som holdt på med dette da MS hadde makt er dette deilig ironisk og i aller høyeste grad fortjent for Microsoft. 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Jeg savner ikke apper, men synes det er uheldig å ikke ha tilgang til visse apper da de produsentene ikke tilgengeliggjør funksjonaliteten på web. Ja enig. Misliker dette app hysteriet hvor det skal være en app for alt mellom himmel og jord. Legg funksjonaliteten ut på web. idag får man teknisk gjort "alt" på web Jeg gjetter (og håper) det vil komme et godt grafisk fullskjerms web-grensesnitt (ala flash i gamle dager) som er tilpasset sikker betaling og med standardiserte grensesnitt til alle sensorer og inn/ut-enheter på telefonen. Dermed kan alt lages i ett system og oppleves som en ekte app på tvers av alle mobiler. Den største hindringen for dette er at vi har to polariserte fiender som begge jobber for at alt skal være så unikt og forskjellig mellom dem. 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Eneste løsning for Windows 10 for mobiler er at Windows 10 for ARM klarer å kjøre Android emulator for applikasjoner, slik Remote Desktop Apps kamuflerer at det er RDP. Blir det en mulighet så blir jeg fortsatt på plattformen da jeg er rimelig fornøyd med min 950XL. Problemet med å begynne å emulere andre operativsystem er at det aldri hjelper i det lange løp. En applikasjon i et emuleringslag blir sjeldent så bra som en native applikasjon. Og er den bra så fratar det applikasjonsutviklerne alle insentiver for å skrive applikasjoner for platformen. Når OS/2 Warp kom med glimrende Win32-støtte så sørget det effektivt for at ingen gadd å skrive applikasjoner for Warp. Andre operativsystem som har forsøkt seg på å emulere andre er FreeBSD sin emulering av Linux, Wine sin Win32-emulering og kanskje et par til. Ingen av dem har vært noen stor sukess. Det kan være med å bremse fallet i markedsandel litt - men vil neppe tilføre platformen noe godt over tid. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) Er egentlig Surface en suksess? De er synlige i nerdekretser, men selger de noe særlig? Alt jeg finner av tall tyder på det motsatte. Lavt og synkende salg. Har ikke fulgt med, men tallene jeg så i fjor viste at Surface-salget utgjorde en god chunk av Microsofts overskudd. Prisene er høye så da blir det litt peng av det. Edit: sjekka det litt opp, og som du sier synker salget. For noen måneder siden: "Surface revenue plunged 26 percent to $831 million, down from $1.3 billion in the year-ago quarter." Så under milliarden i kvartalet. I stedet tjener Microsoft mer penger i clouden nå. Endret 10. oktober 2017 av tommyb Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 De har vel aldri tjent noe på Surface? Omsetning er jo ikke det samme som fortjeneste. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 snipp snapp sn......så blir det bare å reklamere på Lumian.....få pengene tilbake.....og bytte til en Android....? Veldig spent å høre hvordan du skal få til det. Kunne vært morsomt å prøve. Jeg har en 950XL som MS gjerne kan få tilbake. Jeg leverte et annet produkt tilbake til Elkjøp og fikk pengene igjen fordi en nettjeneste forsvant og gjorde nytteverdien i produktet dårligere. Kan faktisk godt tenke meg å gjøre det med telefonen. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Nå er det i praksis lenge siden MS gjorde dette, altså la Windows 10 mobile død. Veldig synlig ble det da de forket Windows 10 mobile utviklingen fra resten av W10 og plasserte den på en feature 2 gren. Dette har jeg skrevet om og "spådd" blant annet her på diskusjon.no lenge selv. Spørsmålet blir hva MS tenker å gjøre fremover. At Windows 10 mobile ikke utvikles videre betyr ikke at MS er ferdige med Windows på mobile enheter, eller mobiltelefoner. Nå sier MS svært lite offisielt, men det er klart at de ikke kan gå bort fra mobilmarkedet. Så vi kan se på alt MS gjør, ikke bare på det teknologimedia her hjemme liker å skrive om, hva MS slår av. Til tross for at MS tilsynelatende slutter med mobiltelefoner med at de faser ut W10m så jobber det med mye som spesifikt går mot mobile enheter. Windows Andromeda OS, eller Windows Core OS som det kaller det nå er fremtidens Windows. MS vet at Windows har vært på markedet lenge, Windows 10 er til tross for at det er optimalisert godt fylt med mye legacyfunksjonalitet som de ikke uten videre kan gå bort i fra. Windows Core OS er i praksis en modulbasert Windows der maskinvareutviklere kan legge inn full Windows 10 på mobile enheter, med de modulene som er nødvendige for den aktuelle enheten. I praksis kan man ha en veldig mye lettere, men fremdeles full nok versjon av Windows, på eksempel mobile enheter. Det samme gjelder IOT enheter, smart klokker etc. Alt med samme kjerne i bunn. En drastisk videreføring av OneCore som de har holdt på med en stund. Windows 10 for ARM er en versjon av Windows som kjører på maskinvaren vi tradisjonelt forbinder med nettbrett og mobiltelefoner. I første omgang vil vi se dette iform av datamaskiner i mer tradisjonelle formfaktorer, men med ARM maskinvare. I motsetning til andre mobile OS så støtter W10ARM emulering av X86 programvare, og selv med noe ytelsestap i forbindelse med emuleringen så vil man med letthet kunne kjøre det meste av nytteprogramvare folk bruker uten at det merkes noen tregheter. CShell er et nytt Interface lag over kjernen som skal fungere uavhengig av formfaktor, enhetstype og skjermstørrelse. I dag har vi ett Shell for Win10 PC, og ett for mobil. Med CShell vil Windows 10 kunne se ut som endesktop på en stor skjerm, og W10 mobile på en skjerm under eksempelvis 8". Disse tre tingene betyr at man kan kjøre en tilpasset, lettere variant av full Windows 10 på en ARM basert mobil enhet med mindre enn 8" skjerm, og den vil kunne se ut som og føles som Windows 10 mobile. Og den vil kunne kjøre x86 applikasjoner. Mange her på forumet er veldig kritisk til MS og deres ferd inn i det mobile segmentet. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor, for jeg synes denne utviklingen har vært veldig spennende. Nå skjønner sikkert mange at jeg drømmer om den sagnomsuste Surface telefonen. Og det er riktig, det er fremdeles en drøm jeg har. Argumentasjonen er da at det ikke hjelper at Surface Phone blir verdens beste mobil, så lenge den ikke har apper. Og til tross for at den om MS ønsker det vil kunne emulere X86 applikasjoner, så er dette helt klart en reell problemstilling MS har. Deres evige høna og egget problem. UWP applikasjonsplattformen MS fremdeles ikke har lyktes med. Akilles hælen om dere vil. Nå skal det sies at MS har fremgang, men hovedsakelig der de også har størst markedsandel, på PC. Det kommer stadig nye UWP applikasjoner, native eller via Win32 til UWP bridges. Store navn som Adobe melder at de kommer til å satse mye på utvikling av UWP applikasjoner fremover, mange av disse for desktop. Men det er ikke nok for mobil sin del. Men det skal også sies at konseptet Apple forfekter, "there's an app for that" ikke bare er populært. Mange er kritiske til at man skal lage apper for spesifikke plattformer, når man kunne ha laget WebApper. Dette ser også MS, og enters PWA. Progressive Web Apps. Nå tenker sikkert mange, hei, dette er ikke noe nytt. Og, dette var det jo Google som laget spesifikasjonene for. Dette støtter jo Chrome og Firefox allerede. Og det er helt riktig. For de som ikke vet hva PWA er, så er det webapplikasjoner som kan kjøre uavhengig av en webserver, veldig enkelt forklart. De kan kjøre i en nettleser, men er ikke avhengig av en nettleser. MS roper heller ikke så høyt om dette, men det er nå klart at de kommer til å implementere PWA støtte i Edge og Windows, eller rettere sakt UWP plattformen. PWA'er vil altså kunne deployes via MS Store som en appx fil, altså en UWP applikasjon, og få systemtilganger på lik linje med native UWP applikasjoner, eksempelvis Live tile oppdateringer eller varsler i handlingssenter etc. Applikasjonene vil også kunne kjøre som standalone applikasjoner, og ser ut som de appene vi kjenner til i dag. Man kan kanskje si MS gjør dette fordi de må, men det er altså klart at de nå jobber mot at lette applikasjoner heller skrives som PWA'er fremfor iOS, Android eller Windows spesifikk programvare. Jeg ville gå ut i fra at mange her på forumet vil anse dette som en veldig positiv utvikling fra MS side. For utviklere betyr dette en universell kode. Så, i nok et langt innlegg som vanskelig kan gjøres kortere, ser jeg på de tingene MS holder på med, og tenker at MS ikke er ferdige med mobiltelefoner. Men det er klart, de har en stor utfordring foran seg. Det positive med dette er at de tvinges til å tenke nytt, fremfor å bare ri på bølgen slik Apple og Google gjør for tiden. At Belifore slipper denne twitterserien kan tyde på flere ting. Det som er helt sikkert er at de distanserer seg fra dagens Windows 10 mobile. Ut over dette blir det fremdeles bare spekulasjoner. Det kan naturligvis betyr at de aldri vil slippe en ny mobil. Men det betyr i så fall at de jobber med svært mange ting som overhode ikke gir noen mening. Det er fremdeles mange biter som skal falle på plass. Og selv om de får på plass alt dette, så kan ikke en Surface Phone umiddelbart konkurrere med iOS og Android i forbrukermarkedet, ganske enkelt på grunn av applikasjonene. Selv om MS støtter PWA, så er det ikke sikkert Google og Apple vil implementere dette på samme måte. For dem er apper et Lock in og Lock out middel. Men, i og med at Google står bak PWA så kan man tenke seg at de velger å implementere videre støtte for PWA på samme måte som MS tenker. Om det skjer vil MS endelig ha fått en sprekk på egget. Før det vil nok ikke MS slippe mobile enheter som rettes mot forbrukermarkedet, om i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) I motsetning til andre mobile OS så støtter W10ARM emulering av X86 programvare, og selv med noe ytelsestap i forbindelse med emuleringen så vil man med letthet kunne kjøre det meste av nytteprogramvare folk bruker uten at det merkes noen tregheter. Quotation needed. Emulering er noe av det tyngste man kan gjøre, jeg sliter med å se hvordan en svak CPU skal kunne emulere en sterkere med annet instruksjonssett uten at det merkes for brukeren. Det aller letteste av småprogrammer kanskje, men "skikkelig" software? Vis meg det, og jeg tror deg. Ikke et sekund før. Hva MS sier de skal levere i fremtiden er irrelevant, dette er en av de teknologiene som må leveres før den er troverdig. Endret 10. oktober 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 De har vel aldri tjent noe på Surface? Omsetning er jo ikke det samme som fortjeneste. De fikk overskudd fra 2014, men jeg har ikke googla tall for situasjonen nå. Det var først og fremst Surface RT som var tapsprosjekt og det begynner jo bli en stund siden. Surface Pro hadde vel gjennombrudd da de droppa prisen etter første året. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Mange her på forumet er veldig kritisk til MS og deres ferd inn i det mobile segmentet. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor, for jeg synes denne utviklingen har vært veldig spennende. Men hva er det egentlig du synes MS gjør som ikke er bra? Kanskje det er noe av grunnen til at vi ikke forstår oss så godt på hverandre? AtW 1 Lenke til kommentar
Knut Yrvin Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Problemet med å begynne å emulere andre operativsystem er at det aldri hjelper i det lange løp. En applikasjon i et emuleringslag blir sjeldent så bra som en native applikasjon. Og er den bra så fratar det applikasjonsutviklerne alle insentiver for å skrive applikasjoner for platformen. Det er mye i det. Men Microsoft gjorde også feil ved ensidig begrensing av hva folk kunne programmere på Windows Phone. De manglet fleroppgavekjøring som gjorde det til mareritt å programmere f.eks. en musikk-spiller som henter musikk på nett, da man må lage "falsk" fleroppgavekjøring i appen. Et øyeblikk så laster man ned, i et annet så lar man brukeren håndtere appen. Microsoft satset på egen 3D-API for spill framfor Open GL som brukes på de mest solgte mobilsystemene, spillkonsoller og PC-systemer. Utviklere kan da flytte spillene til andre plattformer. Også støtten innledningsvis for kryssplattform programmeringsspråk var mangelfull på Windows Phone, da de var religiøst opptatt av Java-klonen C# og .Net. Dette gjorde at spill-utviklere satset på plattformer med Open GL, noe som er støttet på iPhone, Android og en rekke andre plattformer. Andre utviklere satset på C eller C++, og låste seg ut av problemene til Microsoft da de satset på majoritetssystemene fra Apple og det som er basert på Linux. Støtten for Java i Android-utgave, C og C++ var hysterisk dårlig på Windows Phone. Dette når utviklere hadde iPhone som første-prioritet, og mange støttet Android med Java, C eller C++. Disse utviklerne gadd ikke støtte Windows Phone annet enn i religiøse IT-avdelinger som ukritisk har omfavnet evangeliseringen fra Microsoft, der de har svidd av penger på en tredje plattform. Til slutt bør nevnes at det er over 100 forskjellige kryssplattform rammeverk, der flere brukes på forskjellige PC-systemer og telefonsystemer. Qt som har norsk opprinnelse er en av disse. Men det er mange andre. Microsoft selv gjorde i begynnelsen hva de kunne for å hindre at andre rammeverk kunne fungerer problemfritt på Windows Phone. På den måten tok de knekken på det økosystemet Windows på PC fikk bygd opp så vellykket på 1990-tallet. Nå er spørsmålet når Windows blir utmanøvrert på skrivebordet. Mange bedrifter har åpnet for Mac, da dette er systemvalget til millennials som de kalles. Alle som er født mellom begynnelsen av 1980-tallet og midten av 1990-tallet. Videre er også Chromebook en salgssuksess i mange markeder. Det er toppselger hos Amazone som av 50 bærbare maskiner på topp-listen har 36 prosent Chromebooks. Windows monopolet er over. Utviklerverktøy på Linux vant. Programmere flest bruker noe annet enn Microsoft-verktøy for å lage apps og programmer. Microsoft rekkruterer folk som ikke kan produktene til selskapet, og støtter utviklerverktøy først på Linux i tilknytning til Azure-skya. Selskapet klarer ikke å hente igjen forspranget til andre har opparbeidet, selv om det har kjøpt Ximian fra kongen av halvferdig, Miguel de Icaza. Sånn går det når man er mer opptatt av å bekjempe andre, som Microsoft beskriver i egne strategier og opplæringsmateriale. Slik de har evangelister til alt og alle. Nå overtar de som tillater programmene å fungere godt på Linux, iOS, Mac og Windows. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Jeg også kunne tenkt meg en Surface Pro-telefon. Fordi en Surface Pro er en PC, ikke en UWP-enhet. De forskjellige generasjonene av UWP har de siste fem årene tilført meg null verdi på skrivebordet, og det ser ikke ut til at det er i ferd med å snu heller. Det største nye Microsoft har tilført meg av verdi i disse årene er underlig nok WSL. Og en marginalt bedre verktøylinje. Jeg liker Cortana også, men det er et definisjonsspørsmål om det har noe verdi, i kontrast til Alexa som gjør livet litt enklere for meg og min familie hver dag. Jeg liker ikke utviklingen mot at mine tjenester og data flyttes bort fra enheter og ut i skyen. Morsomme AI-personligheter forandrer ikke på det. Men det vil skje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Eller, som sier i Rælingen, gi oss apper eller dø. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Eller, som sier i Rælingen, gi oss apper eller dø. Apper er så 2007. Det er en ny kampmark nå. De kaller det AI men det handler om å ta full kontroll på brukergrensesnittet og kun slippe gjennom tjenester. Fra februar til juli økte Alexa fra 10.000 til 15.000 skills, og Microsoft har altså inngått partnerskap med Amazon for å ri piggyback på dette. Og Google er i utfordrerposisjon denne gangen, men ingen tviler vel på at de kommer til å hive på ressurser på Google Home/Assistant. Hadde jeg hatt tid til å utvikle apper, hadde jeg flytta denne tiden over på skills nå mens det enda er et lite marked å bli synlig på. Sitér meg gjerne når jeg tar feil, men eget OS sentrert rundt en smarttelefon kommer ikke bare Microsoft men også Google til å slutte med innen 5-15 år. Enheten vil bare bli et bindeledd mellom deg og tjenestene du bruker, det er et helt unødvendig mellomledd å drive med å installere apper på enkeltenheter. Eller mener du å se noe som tyder på at jeg tar feil? Når så du sist at Apple/Google/Microsoft gadd bruke tid på å snakke om apper? Det er AI de tenker på nå. </skråsikker> Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) App, web og tjenester ("skills") er stort sett det samme, bare med forskjellig frontend. Endret 10. oktober 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Du snakker teknisk. Du snakker om en fremtid som vanlige folk ikke aner hva er. Det er totalt irrelevant hva som skjer om 5-15 år. De som skal ut og ha seg en smarttelefon vet ikke hva Windows på telefon er for noe. De vet ikke hva det riktige navnet er, en gang. Det er en liten menighet der ute som ser det geniale i WP og alt det fantastiske som er mulig med <insert random technical term>, men mannen i gata skjønner ikke hva dere prater om. For et år siden sa jeg at det manglet apper, nå har vi faen ikke telefoner. Det er meget mulig at A/G/M ikke snakker om apper, ikke vet jeg, men folk på bussen vil ha noe de kan bruke telefonene til. Nå er det over et år siden jeg kvittet meg med min sjette Windows telefon. Det var et enkelt valg, den kunne brukes til halvparten av det jeg bruker iOS/Android til. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 I motsetning til andre mobile OS så støtter W10ARM emulering av X86 programvare, og selv med noe ytelsestap i forbindelse med emuleringen så vil man med letthet kunne kjøre det meste av nytteprogramvare folk bruker uten at det merkes noen tregheter.Quotation needed. Emulering er noe av det tyngste man kan gjøre, jeg sliter med å se hvordan en svak CPU skal kunne emulere en sterkere med annet instruksjonssett uten at det merkes for brukeren. Det aller letteste av småprogrammer kanskje, men "skikkelig" software? Vis meg det, og jeg tror deg. Ikke et sekund før. Hva MS sier de skal levere i fremtiden er irrelevant, dette er en av de teknologiene som må leveres før den er troverdig. De har allerede demonstrert dette på en SD820 som er en gammel prosessor. Litt ute i videoen ser du at de kjører full Photoshop.https://m.youtube.com/watch?v=A_GlGglbu1U Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå