Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver utfører kantinetrekk uten grunnlag

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg jobber som kokk på en restaurant.

I de siste måneder har jeg fått trekk i lønninga mi på grunn at jeg spiste på jobb. Det er sånn ca 30 min pause hver dag og da spiser jeg. Greie er at jeg pleide å få trekk av 400 kr og så ble det til 700 og nå ble det til 1350 hver måned. Det var derfor jeg bestemte meg å ikke spise på jobb de siste 2 måneder. Greie er at disse to siste måneder fikk jeg også kantinatrekk for 1350 kr og har ikke peiling hvorfor. Spurte arbeidsgiveren og det hun sier er at hun må gjøre det uansett, selv om jeg spiser ikke noe på jobb, og forklarer ikke hvorfor. Er det lov? Hva kan jeg gjøre?

Håper jeg får noe svar.

Anonymous poster hash: 66a54...59e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

I de siste måneder har jeg fått trekk i lønninga mi på grunn at jeg spiste på jobb. Det er sånn ca 30 min pause hver dag og da spiser jeg. Greie er at jeg pleide å få trekk av 400 kr og så ble det til 700 og nå ble det til 1350 hver måned. Det var derfor jeg bestemte meg å ikke spise på jobb de siste 2 måneder. Greie er at disse to siste måneder fikk jeg også kantinatrekk for 1350 kr og har ikke peiling hvorfor. Spurte arbeidsgiveren og det hun sier er at hun må gjøre det uansett, selv om jeg spiser ikke noe på jobb, og forklarer ikke hvorfor. Er det lov? Hva kan jeg gjøre?

Håper jeg får noe svar.

Sjekk hva som står i arbeidsavtalen din. 

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Håper jeg får noe svar.

Sjekk hva som står i arbeidsavtalen din.

Det står ikke noe om det der.

Lenke til kommentar

Om dere ikke har noen avtale på noe trekk så har de heller ikke noen rett til å trekke deg. Nå skal jeg ikke være bastant, men jeg tviler på at dette er lovlig. 

Kommer nok noen juss eksperter etterhvert :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om dere ikke har noen avtale på noe trekk så har de heller ikke noen rett til å trekke deg. Nå skal jeg ikke være bastant, men jeg tviler på at dette er lovlig.

Kommer nok noen juss eksperter etterhvert :)

Jeg tenkte det samme faktisk men ville spørre noen først! Takk for hjelpen ?

Lenke til kommentar

Eventuelle trekk skal være avtalt på forhånd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker/fagforening. Denne avtalen må være skriftlig og står beskrevet i arbeidsmiljølova:

§ 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger (1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

For at trekket skal være lovleg så skal det med andre ord foreligge ei skriftlig avtale.

Kva er det eigentleg du blir trekt for? Normalen ellers i arbeidslivet er at ein har 8 timars dagar der ein får lønn for 7,5 time fordi lunsjpausa ikkje er lønna arbeidstid.

Er det her slik at arbeidsgiver betalar deg for 8 timar kvar dag, og deretter trekker ifrå pausene som lønnstrekk?

Sjølv om det i praksis blir det samme så er det altså ikkje lov å betale ut fyrst og deretter trekke i lønna utan at det foreligger avtale.

Ellers så er det slik at du ikkje berre kan la være å ta pausar. Arbeidsmiljølova seier også:

§ 10-9.Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Dersom du er satt opp på å jobbe i meir enn 5,5 timar så skal du ha minst ein halv time med pause i løpet av arbeidsdagen.

Dette pliktar både du som arbeidstaker og arbeidsgiver å påsjå blir oppfylt. Årsaken til dette kravet er at ein skal sikre at arbeidstakarane ikkje slit seg ut unødvendig og ender opp som sjukemeldte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere har gratis bespisning uten egenandel vil det muligens være regnskapsfører eller revisor som har påpekt at enten må arbeidstakerne trekkes i lønn, ellers må de forhindres fra å ta del i det på en måte som er lett å dokumentere overfor kemneren, ellers må arbeidsgiver beregne og betale skatt av fordelen. Rent hypotetisk sett, som en forklaring på hvorfor det kan ha blitt slik.

Når det gjelder retten til å trekke i lønn, se The Avatars innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...