Vox_populi Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Mange her skriver om "misbruk av nettet". Hva konkret innebærer det? Det begrepet kan da umulig gå på innholdet i meldingene/informasjonen som befordres? Det er da ikke misbruk av Bring el.l. om en sender ei pakke med ulovlig innhold, f.eks. dopingmidler? Det innebærer ulovlig bruk av nettet Du er litt utydelig. Hva er det som er ulovlig bruk av nettet? Kan du gi noen eksempler? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Er dette mer tydelig? Å benytte seg av et nettverk registrert på en privatperson eller et firma til *handlinger som bryter norsk lov. *Dele (laste opp) bilder, film, musikk eller annen sensitiv informasjon. Bestille våpen, eksplosiver, mennesker eller ulovlige substanser. Phiske, hacke, mine eller dele annen destruktiv malware. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Er dette mer tydelig? Å benytte seg av et nettverk registrert på en privatperson eller et firma til *handlinger som bryter norsk lov. *Dele (laste opp) bilder, film, musikk eller annen sensitiv informasjon. Bestille våpen, eksplosiver, mennesker eller ulovlige substanser. Phiske, hacke, mine eller dele annen destruktiv malware. Jeg er uenig. Å bestille narkotika, for eksempel, er ulovlig, den er grei. Men det er ikke ulovlig bruk av nettet å sende en slik bestilling, f.eks. via epost. Like lite som det er ulovlig bruk av kulepenn, papir og Posten å bestille den i vanlig brev. Eller telefon – eller røyksignaler. Det er selve gjerninga, f.eks. å skade en person, som er straffbar, ikke "ulovlig bruk av øks". Det fins ingen lov som foreskriver lovlig bruk av økser (eller skiftenøkler, for den del). Det man kan si, er at offeret ble skadet, og det er ulovlig, og det ble brukt øks. Men det er ikke "ulovlig bruk av øks". På samme vis er det i visse tilfeller ulovlig å kopiere og dele musikk, men det er ulovlig såvel når delinga foregår fysisk som når den foregår via nettet. Heller ikke det er "ulovlig bruk av nettet", så vidt jeg kan se. 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Er dette mer tydelig? Å benytte seg av et nettverk registrert på en privatperson eller et firma til *handlinger som bryter norsk lov. *Dele (laste opp) bilder, film, musikk eller annen sensitiv informasjon. Bestille våpen, eksplosiver, mennesker eller ulovlige substanser. Phiske, hacke, mine eller dele annen destruktiv malware. Jeg er uenig. Å bestille narkotika, for eksempel, er ulovlig, den er grei. Men det er ikke ulovlig bruk av nettet å sende en slik bestilling, f.eks. via epost. Like lite som det er ulovlig bruk av kulepenn, papir og Posten å bestille den i vanlig brev. Eller telefon – eller røyksignaler. Det er selve gjerninga, f.eks. å skade en person, som er straffbar, ikke "ulovlig bruk av øks". Det fins ingen lov som foreskriver lovlig bruk av økser (eller skiftenøkler, for den del). Det man kan si, er at offeret ble skadet, og det er ulovlig, og det ble brukt øks. Men det er ikke "ulovlig bruk av øks". På samme vis er det i visse tilfeller ulovlig å kopiere og dele musikk, men det er ulovlig såvel når delinga foregår fysisk som når den foregår via nettet. Heller ikke det er "ulovlig bruk av nettet", så vidt jeg kan se. Tok litt tid men nå ble jeg litt uenig med meg jeg også :| Bruke nettet til å utføre ulovlige handlinger blir vel en korrekt måte å si det, ikke ulovlig bruk av nettet. 2 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Tok litt tid men nå ble jeg litt uenig med meg jeg også :| Du kan gjøre Aa. O. Vinjes ord til dine: "Eg er ein ærleg mann, eg skifter meining"! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå