Simen1 Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) FB er som kjent mye omdiskutert, uten at jeg skal ta den diskusjonen her. Det jeg vil ha hjelp til er å finne andre eksisterende forum-tilbydere som drifter på norske servere og tilbyr mulighet for lukkede grupper. I første omgang ønsker jeg å opprette to slike fora. Ett for internprat på jobben (uten å gå via FB eller epost) og ett for en forening (også der uten å gå via FB eller epost). Epost har sine ulemper blant annet med trådorganisering, at det kan virke påstrengende og overflødig særlig på jobb-epostadresser osv. FB med sine ulemper blant annet med en vanvittig brukeravtale, filtrering og sensur utenfor brukergruppens kontroll, reklame osv. Tanken er at to små fora for noen titalls personer løser disse utfordringene. Bør jeg gå for eksisterende forumtilbydere eller ta et skritt tilbake og leie domene, server og installere en egen forumløsning og dermed ta mye av den tekniske administreringen selv? Jeg har ikke så lyst til sistnevnte. Ønsker mest at alt skal være klart til å ta i bruk. Endret 8. oktober 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Hvis 'FB' er Facebook, kan Google+ være et alternativ? Forøvrig interessant problemstilling, da jeg leker litt med tanken på noe liknende selv, for jobb. Edit: for jobb-forumet, kan det driftes gjennom domene og serverne til jobb, eller er der noe du skal ha privat på jobb? Skal det brukes utenom arbeidstid eller i arbeidstiden? Endret 8. oktober 2017 av Minus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2017 FB = Facebook. Nei, G+ er ikke et alternativ. Det ligger ikke på norske servere og gruppe-eiere har ikke kontroll over hverken reklame, filtrering/rangering og det er fortsatt underlagt et vanvittig regelverk. Jobbforumet kan sikkert kjøres via jobbens domene og servere, men da må det i så fall gjennom IT-avdelingen osv. Sikkert best for bedriften men gjør det litt mer tungvindt for meg å kjøre i gang et jobbfora. Det er ment for jobbfaglige ting, i arbeidstida, uten at jeg har tenkt igjennom hvor man bør sette grensene for privat snikksnakk, eller om det er behov for å sette grenser. Godt mulig det løser seg selv eller vennlig påpekes om det sklir ut og privat snikksnakk tar unødvendig stor del av arbeidstida. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Høres ut som dette er et perfekt prosjekt for IT-avdelingen. I tillegg er det kanskje de som burde ha ansvaret uansett hvis det deles bedriftssensitiv informasjon, og/eller det blir mange brukere, og/eller det er mye som legges ut og som det må tas sikkerhetskopi av, o.s.v. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 Du har nok rett angående jobbforumet. Jeg skal lufte saken for de, men er redd noen FB-fanboys skal hevde at man bare kan bruke FB i stedet for, av bekvemmelighetsgrunner, og drite i blant annet sikkerheten og det problematiske brukerreglementet. Men foreningen jeg også skulle hatt et forum for, har ingen IT-avdeling og heller ikke noe budsjett å snakke om. Så det må gå på frivillig innsats og i beste fall noen kroner til årlig domeneleie. Foreningen har ca 20 medlemer. Hvilken forumløsning bør jeg gå for her? Hvor bør jeg leie serverplass og hvilke leieavtaler passer det skisserte bruket? Det er ikke store mengder data og heller ikke mye trafikk. Kan jo ta litt i og anta 2000 innlegg i måneden og 100 jpeg-bilder. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 [..] er redd noen FB-fanboys skal hevde at man bare kan bruke FB i stedet for, av bekvemmelighetsgrunner, og drite i blant annet sikkerheten og det problematiske brukerreglementet [..] Tja, lite å få gjort med det. Du eller IT-avdelingen får bare legge frem saken skikkelig og argumentere for hvorfor et eget forum er bedre. Er bare bra om det blir litt diskusjon, kanskje det kommer frem gode idèer. ---------------- Når det gjelder foreningen vet jeg ikke hva som vil passe best. Kanskje noen andre har et godt forslag. Lenke til kommentar
fleskesvor Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Hvis dere skal forvalte sensitiv informasjon vil kanskje det beste være en virtuell server fra f.eks. Pro ISP eller domeneshop med selv-hosted Discourse eller Mattermost, avhengig av om dere ønsker noe mer i retning av tradisjonelt forum eller Slack. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå