Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ulike fantasier som symptom innen psykiatri

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du?

Har du et rulleblad fra tidligere?

Er det noen i familien som har psykiske lidelser?

Vil du si at det er noen andre livsområder som fungerer dårlig, f.eks hygiene, ernæring, husstell, økonomi?

Hvorfor er dette relevant? Jeg spurte da om type tanker.

Det er relevant av den årsaken at svarene på mine spørsmål hadde fortalt meg mer om deg som person i sin helhet. Du er mer enn summen av dine tanker.

Eventuelle resurser og svikter, vil samtidig gi en indikasjon på hvilke videre råd man skal gi.

Hvis du er den samme TS som tidligere har stilt spørsmål om din psykopati på diskusjon.no, tenker jeg case closed for min del.

mener du at jeg er det? «din» psykopati slrivef du. Er du osykiater?

Anonymous poster hash: 212b0...876

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

Har du et rulleblad fra tidligere?

Er det noen i familien som har psykiske lidelser?

Vil du si at det er noen andre livsområder som fungerer dårlig, f.eks hygiene, ernæring, husstell, økonomi?

Hvorfor er dette relevant? Jeg spurte da om type tanker.
Det er relevant av den årsaken at svarene på mine spørsmål hadde fortalt meg mer om deg som person i sin helhet. Du er mer enn summen av dine tanker.

Eventuelle resurser og svikter, vil samtidig gi en indikasjon på hvilke videre råd man skal gi.

Hvis du er den samme TS som tidligere har stilt spørsmål om din psykopati på diskusjon.no, tenker jeg case closed for min del.

mener du at jeg er det? «din» psykopati slrivef du. Er du osykiater?

Du hopper mellom å avslutte tråden for så ha ha enveiskommunikasjon med deg selv. Du vil ikke høre på andre og mener alt er i orden, samtidig som du stadig fisker etter svar for så å avfeie råd gitt. Istedenfor å komme tilbake uten at det fører til noen løsning, hvorfor kan du ikke bare ta en uformell telefonsamtale med psykiatritjenesten i din hjemkommune? Her kan du få råd og innspill som du trenger. Jeg kan til og med tilby å finne egnet nummer for deg hvis du PMer meg kommunen din. Det finnes også steder som gir god oppfølging i form av aktiviteter hvor du kan treffe likesinnede.

Det du holder på med nå er meningsløst.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du hopper mellom å avslutte tråden for så ha ha enveiskommunikasjon med deg selv. Du vil ikke høre på andre og mener alt er i orden, samtidig som du stadig fisker etter svar for så å avfeie råd gitt. Istedenfor å komme tilbake uten at det fører til noen løsning, hvorfor kan du ikke bare ta en uformell telefonsamtale med psykiatritjenesten i din hjemkommune? Her kan du få råd og innspill som du trenger. Jeg kan til og med tilby å finne egnet nummer for deg hvis du PMer meg kommunen din. Det finnes også steder som gir god oppfølging i form av aktiviteter hvor du kan treffe likesinnede.

Det du holder på med nå er meningsløst.

Trenger ikke "hjelp", men ja det er vel helt meningsløst dette ja.

Lenke til kommentar

Jeg tror folk har innsett at jeg er psykopat. Det er kanskje det mine nærmeste har forsøkt å fortelle meg i alle år. Og det stemmer kanskje det, for en kan være en helt annen person i forskjellige sammenhenger. Det raser rundt meg, og jeg har blitt en beryktet person som er fritt vilt for alle. Men jeg ser ut til å kose meg, sånn andre ser det i alle fall. Og det er noe som tyder på psykopati, å ikke ha den redselen. De fleste ville vært pissredde, og følt skam, om noe slikt hadde skjedd dem.

Lenke til kommentar

Det er faktisk slik det er. Samfunnet ser på meg som søppelet, et udyr. Kan jeg fortsette å leve slik? Hvorfor skal jeg det? Jeg ser ingen grunn. Jeg fortjener å dø også!

Det er ingen som ser på deg som et søppel, og du har ikke gjort noe galt. Men nå gikk vi plutselig fra psykose til psykopat hvilket er vidt forskjellig. Basert på det du forklarte tidligere og måten du fremsto er det mer i psykose-sjiktet, og kanskje det foreligger noe innen personlighet. Men det du igjen ikke innser er at du kan trenge veiledning. Du sier nei, at du er frisk, men allikevel kommer du tilbake gjentatte ganger, og nå stiller du spørsmål om helt andre ting og plutselig spørsmål om å dø?

Enten tar du kontakt med psykiatritjenesten/tidligere psykiater som fulgte deg opp, eller så blir det kun bare mer selvskading i tråden her med din enveiskommunikasjon og negativ utvikling herunder. En mod burde stenge tråden da etter 4 sider kommer man ingen vei, til tross for at det er åpenbart hva slags løsning som kan hjelpe, hvilket forumet ikke lengre kan gjøre noe med.

Det virker som du har mye usikkerhet, og skulle gjerne sett at du ble med på et lavterskel tilbud der likesinnede møtes og har det meningsfullt, det som gir livet mening for oss alle.

Lenke til kommentar

Det er ingen som ser på deg som et søppel, og du har ikke gjort noe galt. Men nå gikk vi plutselig fra psykose til psykopat hvilket er vidt forskjellig. Basert på det du forklarte tidligere og måten du fremsto er det mer i psykose-sjiktet, og kanskje det foreligger noe innen personlighet. Men det du igjen ikke innser er at du kan trenge veiledning. Du sier nei, at du er frisk, men allikevel kommer du tilbake gjentatte ganger, og nå stiller du spørsmål om helt andre ting og plutselig spørsmål om å dø?

Enten tar du kontakt med psykiatritjenesten/tidligere psykiater som fulgte deg opp, eller så blir det kun bare mer selvskading i tråden her med din enveiskommunikasjon og negativ utvikling herunder. En mod burde stenge tråden da etter 4 sider kommer man ingen vei, til tross for at det er åpenbart hva slags løsning som kan hjelpe, hvilket forumet ikke lengre kan gjøre noe med.

Det virker som du har mye usikkerhet, og skulle gjerne sett at du ble med på et lavterskel tilbud der likesinnede møtes og har det meningsfullt, det som gir livet mening for oss alle.

Men jeg har prøvd det før, både psykiater og lavterskel-tilbud. Men det hjelper ikke, derfor skriver jeg hjelp i hermetegn. Hvorfor skulle jeg prøve det enda mer når jeg har prøvd det i bøtter og spann tidligere? Syns ikke jeg har truffet noen likesinnede jeg.

Hva mener du med "noe innen personlighet"?

Lenke til kommentar

Traff noen bekjente ute tidligere i dag, som virket blide, og det fikk meg til å tenke at det var feil at folk hadde begynt å tenke at jeg var psykopat. Men så senere trodde jeg noen ropte det utenfor huset, at jeg var det. Men så la jeg meg, og nå føler jeg meg bare tom. Jeg aner ikke hva som er sannheten.

Vet ikke hvorfor jeg fortsetter å skrive om det heller, men det er vanskelig å bare sitte og tenke på dette hele tiden, uten å klare å konsentrere meg om noe annet. Jeg klarer ikke lese ting lenger, og serier er masete og uinteressante. Eneste jeg får til er å være i fysisk aktivitet. Vurderer å ringe fastlegekontoret i morgen. Vet ikke om det er syke tanker eller om det bare er en vanskelig livssituasjon. Det er nok vanskelig å være psykopat, mange tar jo livet sitt. Vet ikke helt om det er noe helsevesenet kan gjøre jeg.

Lenke til kommentar

Hvis man har mange ulike fantasier som man lever seg inn i, og som kjennes sanne, men som motsier hverandre slik at de ikke forteller det samme om en som person, er det et symptom på psykopati? Eller på antisosial personlighet, munchausen, narsissisme, histrionisk personlighetsforstyrrelse eller borderline.

Slik at "historien" blir skiftende. Man kommer inn i ulike tankeganger, som man forlater om kanskje bare noen timer. Noen historier/tankeganger er vonde. Anonymous poster hash: 212b0...876

Kan du gi et eksempel?

Tenker det er vikitg å ikke selvdiagnosere seg selv, eller la andre gjøre det på nett ;)

Lenke til kommentar

Hvis man har mange ulike fantasier som man lever seg inn i, og som kjennes sanne, men som motsier hverandre slik at de ikke forteller det samme om en som person, er det et symptom på psykopati? Eller på antisosial personlighet, munchausen, narsissisme, histrionisk personlighetsforstyrrelse eller borderline.

Slik at "historien" blir skiftende. Man kommer inn i ulike tankeganger, som man forlater om kanskje bare noen timer. Noen historier/tankeganger er vonde. Anonymous poster hash: 212b0...876

Kan du gi et eksempel?

Tenker det er vikitg å ikke selvdiagnosere seg selv, eller la andre gjøre det på nett ;)

Virker som du fisker etter detaljer her.

Lenke til kommentar

Det er narsissisme å tro at alle er opptatt av en, og at en er i sentrum for alles oppmerksomhet. Narsissisme er ikke psykopati, men man kan likevel være en helt jævlig person.

En narsissist har grunne følelser, og er ikke opptatt av andre, som kan forklare hvorfor vedkommende har problemer med relasjoner.

En narsissist er ikke intelligent, men har kun pugget kunnskap på en overfladisk måte.

En narsissist er opptatt av utseende.

En narsissist blir lett krenket.

En narsissist kan fremstå med grandiost selvbilde, men som egentlig er skjørt selvbilde hvor narsissisten søker bekreftelser på sin høye verdi. En har også dette med overt / covert, som kan skifte ettersom narsissisten opplever suksess eller nederlag. En narsissist med knust forhøyet selvbilde kan søke bekreftelser gjennom å fremstå som syk, noe som fungerer som en forklaring på nederlaget.

Jeg tror dette gjelder meg. Men hva så? Hva gjør jeg med det? Egentlig så burde det vært psykiatrien som gjorde en klar over slike ting, i stedet for å slenge andre diagnoser etter en (men som en selvsagt har mye skyld for selv, i og med at man faker å ha dem). Bør jeg slutte på medisiner? Jeg tror ikke jeg får tilbud om behandling. Jeg kunne få behandling hvis det ble "alvorlig" sa dps.

Har man nytte av medisiner ved narsissisme? Antipsykotika og stemningsstabiliserende. Eller utvikler man seg bedre om man ikke bruker medisiner, slik at man får stått i ubehaget og kommet videre?

Kan fastlegen noe om dette? Eller må jeg ta avgjørelsen selv, siden jeg ikke får tilbud om psykiater? Avgjørelsen om medisiner.

Sånn, det var deilig å klare å tenke klart og bare si sannheten. Men det er en sykdom selv om det er narsissisme, som medfører problemer/ubehag. Eller om det bare handler om kjedsomhet for ens egen del, og det bare er andre man påfører ubehag. Snylting på velferdsbudsjettet, bekymringer for familien, og ubehag man skaper hos de man treffer på. Men personlighetsforstyrrelser handler også om ubehag for andre enn en selv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Nei, narsissisme er ikke en psykoselidelse, det er heller ikke psykopati. Derfor skal det ikke medisineres.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Da går du til fastlegen som du sa du skulle gjøre flere poster tilbake

Det har ikke noe for seg, av flere grunner.

Innen jeg får time har jeg begynt å tenke noe annet enn dette. Da blir hele grunnen for timebestilling borte. Når jeg begynner å snakke med folk så forandrer også tankegangen seg. Det hjelper ikke å skrive ut innlegget og ta med heller, fordi jeg kan hende syns det bare er tull uansett og forkaster det, eller så klarer jeg ikke besvare spørsmål som stilles i forhold til det jeg tar opp der.

Jeg søkte også om behandling (DPS) på nytt for et par år tilbake, og da fikk jeg avslag hvor det stod at det ikke forekom alvorlige symptomer og at jeg derfor ikke fikk ny behandling. Jeg bor ruralt, så det finnes ingen andre tilbud enn DPS, og det har jeg sjekket og er sikker på.

Fastlegen har ikke faglig kompetanse til å vurdere medisiner. Det blir bare opp til meg hva jeg skal gjøre, og det er det uansett om jeg hadde fått det vurdert av en psykiater/psykolog også, i og med at deres svar bare baserer seg på det jeg forteller. Og jeg kan velge hva jeg forteller.

Beklager om jeg "problematiserer" dette, men det er ikke så enkelt som du/dere vil ha det til. Det er bare jeg som kan ta avgjørelsen, og finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Juger så det renner av han... det er noe som sier meg at dette er noe dere tenker, eller noen her jeg bor. Er det noe jeg har juget om nå, og er dette noe de snakker om? Sikkert noen som har videreført det jeg har sagt til noen, og så reagerer de med å si at det juger så det renner av meg. Men alt dette er bare dramatisering, og jeg burde bare akseptere at andre mener negativt om meg og ikke liker meg. Det er det som er å være voksen.

Lenke til kommentar

Kan du gi et eksempel?

Virker som du fisker etter detaljer her.

Virker? Jeg trodde da at jeg gjor det ganske åpenlyst at jeg ønsket mer informasjon- et eksempel :)

Ofte når det er vanskelig å korlare noe, eller forså noe så er et eksempel en fin måte å kunne forstå hverandre på.

Grunnen til at jeg spørr om et eksempel er fordi "ulike fantasier som man lever seg inn i" kan være så mangt. Det kan være et barn for den saks skyld. Selv har jeg bipolar lidelse, og vet godt om vrangforestillinger og psykose. Er derfor jeg spørr vettu. Men det er du som ønsker svar, ikke jeg ! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...