Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ulike fantasier som symptom innen psykiatri

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg bare har PU? Var en som sa «glatt som en ål», og da mente han nok ikke at jeg var dum. Men han kan hende forstår meg feil. Jeg tror mine nærmeste tenker jeg er dum / har PU, mens mange i lokalsamfunnet lurer på om jeg er psykopat.

Anonymous poster hash: 212b0...876

Du sier du ikke trenger psykiater, men dine spml og bakgrunn taler for at du åpenbart trenger en. Du har mange spml og tanker du trenger svar på, du spriker fra bl.a. psykopati til PU som er vidt forskjellige med åpenbare symptomer, dette i seg selv betyr jo at du trenger overnevnte? Du vil uansett ikke få rette svar eller oppfølging her

Lenke til kommentar

Du frenstår mistroisk/litt paranoid/vrangforestilt ift psykiatere hvilket er symptom på psykose, og som du sier går du på antipsykotika (fra forrige innleggelse) så det er all grunn til å ta kontakt med en. Og dette kommer fra en som ikke er psykiater så ta det til deg.. går du lengre ubehandlet over tid for psykose kan det gi langvarige bieffekter

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Er ikke psykose, det er frem til nå jeg har levd i en drømmeverden om hvor snille andre er, som psykiatrien har fått meg til å tro. Sikkert ikke bare meg det gjelder, men andre naive som hadde fått det vondt om de tok virkeligheten inn over seg. Men skal man overvinne den barnslige tilstanden så må man stå i ubehaget. Bare se hva som skjer utenfor norges grenser, er det virkelig snille mennesker vi snakker? Nei. Jeg er slem selv.

Lenke til kommentar

Det er ingen i helsevesenet som vil deg vondt eller lure deg. Og du er her i tråden med spørsmål, og svaret er ganske enkelt at du bør oppsøke tidligere hjelp. Det er ikke alltid man får en god relasjon, selv en psykiater er et menneske, men du får spør om å få bytte, om ikke kort prat med poliklinisk sykepleie/miljøterapeut. Det er vanlig å være mistroisk i din situasjon, men siden du er alene må du ta første steg og ta kontakt, det er kun fordeler med det. Det er ikke mer hjelp man kan gi i denne tråd annet enn å oppfordre deg til å søke oppfølgingen og få svar/forebyggende.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært psykose så ville det vært synlig? I stedet er jeg frisk (men med store feil i personligheten). Psykiatrien bare følger skjemaene og er sånn sett uintelligent.

Psykiatri er mye mer enn kun skjemaer. En god psyk tilnærming inne bærer oppfølging medisinsk og miljømessig. At du får riktig medisiner basert på symptomer/observasjon, at du følges opp bl.a. gjennom meningsfylte aktiviteter i hverdag, enten miljøpersonal som du får god relasjon til (som og kan raportere til psykiater) eller gjennom polikliniske santaler. Kjernen er at du skal føle deg trygg og ivaretatt, men så er det veldig individuelt og når man er i en psykose kan man ikke alltid gjøre riktige vurderinger og da avhenger det mye om at personen samarbeider/ er tålmodig.

Det å ha psykose trenger ikke å være 'synlig', det begynner i det små, eks forvrengte tankemønster/liten realitetsbrist, mistroisk/paranoid.

Hvis du googler din kommune og psykiatri så får du helt sikkert opp noen tlfnumre hvor du kan ta uformell kontakt og få bedre svar på spm du har stilt i denne tråd. Lykke til får du ha uansett!

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært psykose så ville det vært synlig? I stedet er jeg frisk (men med store feil i personligheten). Psykiatrien bare følger skjemaene og er sånn sett uintelligent.

Psykiatri er mye mer enn kun skjemaer. En god psyk tilnærming inne bærer oppfølging medisinsk og miljømessig. At du får riktig medisiner basert på symptomer/observasjon, at du følges opp bl.a. gjennom meningsfylte aktiviteter i hverdag, enten miljøpersonal som du får god relasjon til (som og kan raportere til psykiater) eller gjennom polikliniske santaler. Kjernen er at du skal føle deg trygg og ivaretatt, men så er det veldig individuelt og når man er i en psykose kan man ikke alltid gjøre riktige vurderinger og da avhenger det mye om at personen samarbeider/ er tålmodig.

Det å ha psykose trenger ikke å være 'synlig', det begynner i det små, eks forvrengte tankemønster/liten realitetsbrist, mistroisk/paranoid.

Hvis du googler din kommune og psykiatri så får du helt sikkert opp noen tlfnumre hvor du kan ta uformell kontakt og få bedre svar på spm du har stilt i denne tråd. Lykke til får du ha uansett!

Føler meg greit nå... tror ikke jeg trenger noe hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva problemet er. Jeg føler meg bra nå! Hva andre mener tenker jeg mindre på. Håper jeg ikke er dramatiserende (pinlige greier), eller narsissist/psykopat. Men jeg tror andre syns det er store feil og mangler ved min personlighet, og da er det nok det, selv om psykiatrien sier jeg ikke har feks dramatiserende personlighet eller psykopati. Kan hende psykiatrien hadde konkludert helt annerledes hadde de observert meg i mitt liv, og ikke bare hørt meg fortelle. Jeg har vært innlagt dog. Jeg skjønner ikke hvorfor de har konkludert som de har gjort.

Men skulle mer enn gjerne opplevd vennskap og «romantikk». Tror ikke jeg har personligheten i orden for det. Er noe med dramatiske «utrykk» men grunne, overfladiske følelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...