Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ulike fantasier som symptom innen psykiatri

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvis man har mange ulike fantasier som man lever seg inn i, og som kjennes sanne, men som motsier hverandre slik at de ikke forteller det samme om en som person, er det et symptom på psykopati? Eller på antisosial personlighet, munchausen, narsissisme, histrionisk personlighetsforstyrrelse eller borderline.

Slik at "historien" blir skiftende. Man kommer inn i ulike tankeganger, som man forlater om kanskje bare noen timer. Noen historier/tankeganger er vonde. Anonymous poster hash: 212b0...876

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Ok da må du få deg en :p

Har prøvd det før. Anonymous poster hash: 212b0...876

Du har prøvd men ikke blitt skremt frisk? Da feiler det deg noe alvorlig!

Lenke til kommentar

Det blir ren gjetning på dette forum. Hvis du absolutt må spørre kan du legge til litt mer spesifikke symptomer, har andre reagert over hvor lang tid, hvor lenge de har oppstått, hyppighet, går du på medisiner, har du andre i fam med psykiatri, hvorfor sluttet du din tidligere psykiater.

Men som andre sier, oppsøk en psykiater, det kan kun gjøre bedre enn vondt!

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Jeg tenker umiddelbart at det ikke nødvendigvis er et symptom, men kanskje like mye en naturlig tilstand som man f.eks finner hos barn i barnehagen.

Det avgjørende i ditt tilfelle er vel hva disse fantasiene består av.

Kan du si litt om de tre fantasiene som du både synes er mest motsigende i forhold til hverandre og som samtidig har en adferd som kan sies å være ulovlig, satt ut i livet.

Lenke til kommentar

Du beskriver et symptombilde som bør utredes.

I forhold til spørsmålene dine om de ulike diagnosene kan du fylle ut denne så ærlig du får det som et utgangspunkt og se hva du scorer.

http://psykia.no/scid_ii.pdf

De fleste har større eller mindre trekk fra en eller flere av disse og det er helt vanlig, spesielt i ungdomstiden som normalt er en modningsfase med mye endringer og utvikling. Det er graden av de forskjellige trekkene som sier noe om hvor alvorlig det er og om du bør få hjelp til dette. Se på skjemaet som en grovsil.

Uansett hva du scorer lærer du mer om deg selv, noe som kan være nyttig til senere.

Lenke til kommentar

Jeg tenker umiddelbart at det ikke nødvendigvis er et symptom, men kanskje like mye en naturlig tilstand som man f.eks finner hos barn i barnehagen.

Det avgjørende i ditt tilfelle er vel hva disse fantasiene består av.

Kan du si litt om de tre fantasiene som du både synes er mest motsigende i forhold til hverandre og som samtidig har en adferd som kan sies å være ulovlig, satt ut i livet.

- Jeg er farlig, og jeg manipulerer til meg bytte med formål om å ødelegge byttet. Jeg har aldri klart det før pga jeg ikke er dyktig nok. Det er ulovlig å ødelegge andre. Det er sadisme. Folk skjønner dette og er redd meg.

- Jeg er autist, og skjønner ikke en dritt av andre mennesker, og derfor har jeg mange ulike teorier uten å ha noen følelse for virkeligheten, bare "intellektuelt".

- Kan være nærpsykotisk, og at nesten alt av det jeg opplever er innbilning?

Jeg tenker mange forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 212b0...876

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...