Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kvitt "mannepupper"

jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg prøver så godt jeg kan. Du orker ikke så mye når du blir gammel. Det er nesten umulig å gå ned i vekt når man har bikket 50. Tro ikke at jeg ikke har prøvd. Jeg har høyt aktivitetsnivå og lite matinntak. Forbrenningen er lik null. Det er som en fyrkjele som har sluttet å virke. Jeg kan ikke spise mindre en jeg gjør nå. Jeg har tidligere gått ned 20 kilo.

Man kan gjøre alt såfremt det ikke ligger noen somatiske årsaker til hinder. Kanskje en spenstig sammenligning, men du har Roar Strand som spiller fotball aktivt i 3. div og han er nesten 50 år, i fjor var det en norsk maraton løper på 98 år i intervju som hadde god tid og klagde litt på at han merket det ble noen sekunder mer hvert år.

Mennesket er skapt for å være fysisk aktiv, mannepupper er ofte et resultat av inaktivitet/for mye inntak kalorier. Ofte går det på mentalitet og ens evne til å følge oppog prestere. I dette tilfelle er det kun snakk om mosjonering og være obs på typen mat og mengde en tar inn. Og ofte lar man seg lure av å tro at små mellommåltider bestående av kakebit ellet annet småsøtt er innefor, når dette kan være akkurat nok til å få det til å bikke over i +kalorier. Det er ikke snakk om at man skal leve på flatbrød og vann, sunn fornuft gjennom variert kosthold. Mange klarer dette, men ikke du?

Som jeg nevnte tidligere, beste investeringen for deg hadde vært et medlemskap på et treningstudio som tilbyr et par gratistimer PT og kosthold råd og veil. Da ville du fått sett ting i perspektiv mens du fant et par øvelser som er overkommelige, eks sykkelstol eller noen vekter, få opp forbrenningen.

Men så langt stopper det her i denne tråden, og det er holdning!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver så godt jeg kan. Du orker ikke så mye når du blir gammel. Det er nesten umulig å gå ned i vekt når man har bikket 50. Tro ikke at jeg ikke har prøvd. Jeg har høyt aktivitetsnivå og lite matinntak. Forbrenningen er lik null. Det er som en fyrkjele som har sluttet å virke. Jeg kan ikke spise mindre en jeg gjør nå. Jeg har tidligere gått ned 20 kilo.

Man kan gjøre alt såfremt det ikke ligger noen somatiske årsaker til hinder. Kanskje en spenstig sammenligning, men du har Roar Strand som spiller fotball aktivt i 3. div og han er nesten 50 år, i fjor var det en norsk maraton løper på 98 år i intervju som hadde god tid og klagde litt på at han merket det ble noen sekunder mer hvert år.

Mennesket er skapt for å være fysisk aktiv, mannepupper er ofte et resultat av inaktivitet/for mye inntak kalorier. Ofte går det på mentalitet og ens evne til å følge oppog prestere. I dette tilfelle er det kun snakk om mosjonering og være obs på typen mat og mengde en tar inn. Og ofte lar man seg lure av å tro at små mellommåltider bestående av kakebit ellet annet småsøtt er innefor, når dette kan være akkurat nok til å få det til å bikke over i +kalorier. Det er ikke snakk om at man skal leve på flatbrød og vann, sunn fornuft gjennom variert kosthold. Mange klarer dette, men ikke du?

Som jeg nevnte tidligere, beste investeringen for deg hadde vært et medlemskap på et treningstudio som tilbyr et par gratistimer PT og kosthold råd og veil. Da ville du fått sett ting i perspektiv mens du fant et par øvelser som er overkommelige, eks sykkelstol eller noen vekter, få opp forbrenningen.

Har jeg sagt at jeg ikke klarer det? Hvor har du det i fra? Jeg har prøvd i 20 år. Og jeg holder på. Men jeg er ikke tjue lenger!!

Lenke til kommentar

Har jeg sagt at jeg ikke klarer det? Hvor har du det i fra? Jeg har prøvd i 20 år. Og jeg holder på. Men jeg er ikke tjue lenger!!

Før jeg hiver innpå så vil jeg bare minne deg om at dette kun er ment som en motiverende realitets påminnelse da du søker råd:

Du sier du tar inn kun 1400 kal daglig (hvilket er umulig), du nevner ikke hva du spiser daglig etter forespørsel, du sier du går 4x50min i uken, og du går fremdeles opp/går ikke ned i vekt. Du sier at du kan ta to pushups, og at du kun vil klare å ta en push up extra, altså 3 totalt, om ett års tid. Alt dette har ikke rot i virkeligheten (med mindre det er reelle somatiske årsaker som du ikke opplyser), så hvordan skal du så nå dine mål? Uansett ville jeg skrinlagt pushups da det kanskje uansett ikke er egnet for deg, kunsten er å finne bevegelse man trives med.

I tillegg som glasur på kaka så er dine kommentarer mer preget av motstand enn løsning, mer preg av søk etter støtte eller "dulling", en søken etter felles likesinnede hvor man kan sitte sammen og snakke om hvor tøft man har det eller hvor vanskelig treningen er (en antydning som støttes ved å lese din andre samlivstråd hvor du har "holdt på i 30 år", hvor du kun øser ut om det vonde og dramatiske uten å være løsningsorientert eller villig til å ta imot råd, eller la ting være og akseptere tingenes tilstand). 

Du avslutter med at du ikke er 20 lengre, ja vi har fått med oss det flere gjentakende ganger, men trening finnes i alle aldre og tilpasses hver enkelt. Som eksempel har vi på en post for eldre hvor de opp i 70-92 år er med å trene lettere styrke og kondisjon, kun for å vedlikeholde og forebygge (altså ikke trene som 20åringer), og de forlater timen med god selvfølelse i etterkant.

Hvis jeg skal si mer nå blir det kun repetering av info mange i tråden har allerede gitt.

Alle har sitt tempo, og ønsker deg igjen lykke til!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg greier bare å gå, har stiv ankel. ,Går 50 minutter fire dager i uka,. Men går ned veldig lite. Bør ned 20 kilo, men det ser umulig ut. Ligger på 1400 kcal pr. dag. Det er ikke mye. Så trener jeg bort 300 kcal om dag. 

Dette er nok dessverre umulig, du må gjøre noe feil med kostholdet. Enten spiser du mer, ellers så har du beregnet feil ift hva du spiser. 

Legg ut alt hva du spiste sist uke. Inkludert ett ekstra eple, sjokolade eller hva som helst utover planlagte måltid så ser vi fort hvor det går galt. 

1400 kcal er veldig lite. Kan ikke gå lenger ned. Da blir det sulting. 

1400 kcal er lite. Det føles ut som sulting, spesielt i starten. Tipper du ligger en del høyere enn dette.

80 kg er mye for en som er 168 cm høy, såfremt man ikke er kroppsbygger. Gå ned til ca. 65 kg, så tipper jeg mannepuppene forsvinner, eller blir mye mindre synlige.

Lenke til kommentar

Jeg greier bare å gå, har stiv ankel. ,Går 50 minutter fire dager i uka,. Men går ned veldig lite. Bør ned 20 kilo, men det ser umulig ut. Ligger på 1400 kcal pr. dag. Det er ikke mye. Så trener jeg bort 300 kcal om dag. 

Dette er nok dessverre umulig, du må gjøre noe feil med kostholdet. Enten spiser du mer, ellers så har du beregnet feil ift hva du spiser. 

Legg ut alt hva du spiste sist uke. Inkludert ett ekstra eple, sjokolade eller hva som helst utover planlagte måltid så ser vi fort hvor det går galt. 

1400 kcal er veldig lite. Kan ikke gå lenger ned. Da blir det sulting. 

1400 kcal er lite. Det føles ut som sulting, spesielt i starten. Tipper du ligger en del høyere enn dette.

80 kg er mye for en som er 168 cm høy, såfremt man ikke er kroppsbygger. Gå ned til ca. 65 kg, så tipper jeg mannepuppene forsvinner, eller blir mye mindre synlige.

Det er helt umulig å gå ned så mye. Da må jeg ned 15 kilo. 

Lenke til kommentar

Du oppretta tråden med spørsmål om å bli kvitt mannepupper. Svarene du har fått er eintydige på kva tiltak som må til. Sidan har tråden gått ut på at folk kjem med forslag til kva du kan gjere, der du har svart med "dette er umulig".

Det er veldig klart at dette er ei mental utfordring for deg. Det er ikkje umogleg å gå ned 15-20 kg som 50-åring, det finnes det nok bevis på. Utfordringa her er din eigen mentalitet og kva som skal til for at du kjem vidare. Eg er redd du ikkje kjem lengre på eit forum, så eg må støtte nacario sitt forslag om å ta kontakt med personleg trenar, rettleiar eller noko sånt. Det er ikkje gratis å få personleg oppfølging, men sjå på det som ein investering i eiga helse og velvære. Dei ekstra kiloane blir berre tyngre for kvart år og verre å bli kvitt.

https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/joda-det-gaar-helt-fint-aa-gaa-ned-i-vekt-etter-fylte-50-23545293

– Joda, det går helt fint å gå ned i vekt etter fylte 50!

Annette fikk høre at hun like gjerne kunne gi opp, å slanke seg etter man har fylt 50 år er tilnærmet umulig. Tøv, svarte Annette og gikk ned 16 kilo!

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig Anette på femti greide det. Men jeg greier det ikke. Er alt for deprimert til å trene. Jeg er helt slått ut nå. 

Trening er en god medisin for depresjon, finn en treningsform du kan like. Det kan være alt i fra pole dance til Frisbee. 

Jeg går turer. Og går på medisin som øker vekten. Se tråden om "Utrivelig ekteskap"     Der står det meste. Jeg har nok med å mestre dagen akkurat nå. Vi får se hva som skjer. 

Lenke til kommentar

Mulig Anette på femti greide det. Men jeg greier det ikke. Er alt for deprimert til å trene. Jeg er helt slått ut nå.

Men du hadde jo ikke gitt opp slik du sa! Det er alltid hardt å komme igang, og det blir værende slik som nå om du ikke tar tak. Du må finne hva slags type aktivitet og bevegelse som kan være ideelt for deg, kommer du i trening vil behovet for å spise sunt etterfølge. Svømming?! Dessverre har du som 50åring hatt det slik over lang tid som gjør det vanskelig å endre mentalitet på egenhånd, derfor mitt forslag om PT som kan inspirere og pushe deg ut av komfortzonen. For det er vel det du vil, etterfølge forslag og bevege det ut fra forumet, eller er vi her kun for å snakke om det som er vondt og vise forståelse for det du tenker er rett?

Lenke til kommentar

Trening er en god medisin for depresjon, finn en treningsform du kan like. Det kan være alt i fra pole dance til Frisbee. 

Trening er god medisin for nedstemthet og dårlig humør; for depresjon må normalt sett kraftigere lut til. Uten tilstrekkelig tilleggsbehandling for depresjon, kan råd om "kom deg ut og tren!" være enda en sten til byrden for noen som faktisk er klinisk deprimerte.

Lenke til kommentar

...

1. Kan du sykle? Kjøp inn en spinningsykkel og bytt den ut med sofaen. Ser du på boksen så skal det alltid tråkkes. Skaff deg en vekt og vei deg en gang i uken, skriv ned vekten din.

2. Lag deg et mat program, dikter dine egne måltid - frokost lunch middag og kvelds. Energi inn + energi ut = resultat.

3. Gå ned sakte men sikkert, brå-slanking er ikke sunt for deg og det er lettere å svikte totalt. Sett deg som mål å gå ned en kilo i uken. Om en 3 måneders tid har du gått ned 10-15 kilo og kan si deg fornøyd.

4. Kos deg ved middagsbordet i jula men ikke gå å små spis kaker og drikk øl/brus dagen lang romjula gjennom. Går du opp litt igjen så so what, da blir det et par-tre ekstra uker før du er i mål.. men man må kunne leve også.

Give em hell.

Lenke til kommentar

Trening er god medisin for nedstemthet og dårlig humør; for depresjon må normalt sett kraftigere lut til. Uten tilstrekkelig tilleggsbehandling for depresjon, kan råd om "kom deg ut og tren!" være enda en sten til byrden for noen som faktisk er klinisk deprimerte.

Absolutt enig, jeg mente ikke at dette var løsningen på problemene. Men at trening kan ha en positiv effekt, om en finner en treningsform en liker. 

Lenke til kommentar

Absolutt enig, jeg mente ikke at dette var løsningen på problemene. Men at trening kan ha en positiv effekt, om en finner en treningsform en liker. 

Og jeg liker å gå turer langt og hardt og mye motbakke. Det hjelper litt. Men jeg er så tungt deprimert at det må mye mer til. Sover ikke og blir helt apatisk. Dårlige nyheter hagler inn .

Lenke til kommentar

Men du hadde jo ikke gitt opp slik du sa! Det er alltid hardt å komme igang, og det blir værende slik som nå om du ikke tar tak. Du må finne hva slags type aktivitet og bevegelse som kan være ideelt for deg, kommer du i trening vil behovet for å spise sunt etterfølge. Svømming?! Dessverre har du som 50åring hatt det slik over lang tid som gjør det vanskelig å endre mentalitet på egenhånd, derfor mitt forslag om PT som kan inspirere og pushe deg ut av komfortzonen. For det er vel det du vil, etterfølge forslag og bevege det ut fra forumet, eller er vi her kun for å snakke om det som er vondt og vise forståelse for det du tenker er rett?

Jeg er uføretrygdet og har ikke råd til PT. 

Lenke til kommentar

Jeg er med i VK så jeg vet nøyaktig hva jeg spiser. Alt blir ført opp. Og det er ca 1300/1400 kcal pr. dag.

Kunne du ha lagt ut hva du spiser en typisk dag eller to? 

I dag har jeg spist: Grovbrød med servelat, i skive, og til middag tomatsuppe. Så blir det ei skive grovbrød til kvelds. Ca 400 kcal. Mye mer en det spiser jeg ikke. Og går ikke mye ned i vekt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...