Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kvitt "mannepupper"

jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan man blir kvitt mannpupper? Er det bare å slanke seg som er løsningen? Jeg har hatt det i mange år får det ikke bort. Utrolig dårlig for selvtilitten. Det gjør at en ikke kan gå på trening eller i svømmehallen. Det er et kjempe stort problem. Jeg er 168 cm høy og veier 80 kilo. Er det mulig å operere? 

Ta armhevinger HVER dag, situps HVER dag og spensthopp HVER dag. Alt rett etterhverandre og så mange du klarer. Hjelper ikkje det, sammen med normalt kosthold, så hjelper ingenting. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med å bare bevege seg mer uten å ha stålkontroll på kjøkkenet, er at jo mer man beveger seg, jo sultnere blir man og dermed spiser man også mer.

Vektkontroll skjer 80% på kjøkkenet, og 20% gjennom aktivitet. Skal man velge én av disse å fokusere på, velg kjøkkenet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du blir ikke overvektig av å unne deg noe godt i ny og ne. Det du blir overvektig av er å unne deg ting hele tiden, til hvert måltid (og i mellom dem også).

Det er ikke noe problem å spise seg stappmett og fortsatt gå ned i vekt – du må bare som sagt velge ting som har lav energitetthet. Det betyr for de aller fleste en kraftig reduksjon i mengden sukker og fett i kosten.

For all del, spis en is i dyrehagen med barnebarna, og ta deg en pils eller to til fotballkampen på søndag. Men bytt kanskje ut en potet med en neve gulrøtter til middagen, og dropp å spise det wienerbrødet i lunsjen på jobb hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Ein nybyrjar vil merke det med vanlege push-ups, men etter kvart må du gjere det tyngre for å fortsatt ha progresjon. Du vil ikkje bygge så mykje meir muskelmasse av å ta 100 enn 200 push-ups, men går du over til diamantpush-ups, 1-hand,vekta osv. så kan du få god framgang med det. Som alltid er teknikk viktig for at det faktisk blir brystet som jobbar.

Lenke til kommentar

Du blir kvitt puppeformen hvis du trener brystmusklene, da musklene vil forandre formen på de.

Det vil si trening med vekter. Og mye situps. Og mye annen trening.

Hva forventer du? At alt skal komme uten at du må gjøre noe som helst selv?

Men uansett, dette med å trene for å forme brystkassen er litt vel optimistisk. Du må ned i fettprosent. Så bør du naturligvis trene styrke i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg greier tre om et år. Jeg driver med sit-ups, greier fem stk. Og det hjelper mot mannepupper.

Du er en voksen kar på 50+ som sier du klarer kun en ekstra pushup, fra nåværende to, til tre på ett år i progresjon? Det er totalt overdrevet. Du må ikke gjøre deg mer til offer enn det du er, du må ha troen på det du gjør og stå for det. Dette er kun en vennlig påminnelse om observasjon av at du må få opp selvtilliten din. Er kun du som kan gjøre noe med det, hjelper ikke å sutre. Tar du tak i dette vil du mest sannsynlig kun bare få positiv effekt ift egen helse og din samværsituasjon med fruen i hjemmet (fra din andre tråd). Lag deg et program basert på gode tilbakemeldinger i trådene dine og hold deg fast til dem, i starten blir det tøft, men etter første uken går det seg til. Eller dukan fortsette å poste, men til liten nytte!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jegher ikke ung lenger, sutrer ikke. Men greier ikke nå å gå ned 20 kilo. Man må være realistisk. Jeg går lange turer nesten hver dag, men går ikke ned i vekt. Jeg har null forbrenning. Den synker med alderen. Ja jeg greier tre pushup. Og håper å greie fem innen året er omme. Fruen bryr seg ikke om noen ting og ihvertfall ikke meg! 

Lenke til kommentar
Jegher ikke ung lenger, sutrer ikke. Men greier ikke nå å gå ned 20 kilo. Man må være realistisk. Jeg går lange turer nesten hver dag, men går ikke ned i vekt. Jeg har null forbrenning. Den synker med alderen. Ja jeg greier tre pushup. Og håper å greie fem innen året er omme. Fruen bryr seg ikke om noen ting og ihvertfall ikke meg! 

Forbrenningen "synker med alderen" fordi man beveger seg mindre og mindre etter hvert som man blir eldre. Det vi kaller "forbrenningen" betyr bare "aktivitetsnivå". Vi har ikke en fyrkjele som blir dårligere og dårligere med årene.

Vil du gå ned i vekt, så er det fullt mulig – du har fått alt du trenger av informasjon i denne tråden. Så er det opp til hva du egentlig vil.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Jeg prøver så godt jeg kan. Du orker ikke så mye når du blir gammel. Det er nesten umulig å gå ned i vekt når man har bikket 50. Tro ikke at jeg ikke har prøvd. Jeg har høyt aktivitetsnivå og lite matinntak. Forbrenningen er lik null. Det er som en fyrkjele som har sluttet å virke. Jeg kan ikke spise mindre en jeg gjør nå. Jeg har tidligere gått ned 20 kilo. 

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar

Forskjellen er snakk om 2-7% for folk flest. Har du ein sunnlivsstil med aktivitet så er 2% nærare sanninga enn 7.

Det er på ingen måte umogleg å gå ned i vekt over 50. Det er ikkje snakk om å orke trening sidan det meste uansett ligg i kosthaldet. Du kan gå ned i vekt utan å trene spesielt mykje, sjølv om eg uansett vil anbefale trening. Dersom du ikkje går ned i vekt så kan du gå ned i inntaket. Kroppen vil ikkje kollapse av eit kaloriunderskot.

Dersom du faktisk er 168cm, 80kg og har eit inntak på 1400 kcal til dagen så burde du gå ned i vekt. Gjer du ikkje det så er du enten ekstremt inaktiv, har ein tilstand som seriøst svekkar forbrenninga, eller du et faktisk ikkje 1400 kcal. I dei aller fleste tilfelle er det siste riktig. Dersom det du skriv stemmer så kan du jo ta ein tur til legen og høyre om han finn noko unormalt.

Kan du legge ut kva du et i løpet av eit par dagar? Type matvare i gram, frå første til siste. For alt me veit kan du ha misforstått korleis ein reknar kcal.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...