Gå til innhold

Ny PSU

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe nytt inhold i maskina mi :p

Men... :dontgetit:

Jeg har 340W PSU.. Så lurte jeg på om det er nokk.... :ermm:

Jeg skal ha Shaphire ATI radeon 9600XT

Abit NF-s-2.0

512 MB DDRram winbond

Samsung DVD-rom

LG cd-brenner

to katoder, med sunbeam startkit

En sunbeam vifte, med fire leds inni..

WD 120GB 8MB chache

3 vifter.

Volcano coolmod CPU-vifte.

AMD XP2500 (skal klokkes til XP3200)

Holder det med 340W?? :shrug:

Jeg vil ungå å kjøpe noe bedre :wallbash:

Takk for raskt svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du skal klare deg ja, har 350w selv og noe lignende oppsett bare 2 hd ekstra. Har aldri opplevd ustabilitet, men det har vel litt å si hvilket merke du har og...

MVH Lars :cool:

[edit: Skrivefeil]

Endret av Amphipod
Lenke til kommentar
Strøm er viktig, kjøp kvalitet. Man får det man betaler for. Men hold deg langt unna Q-tec. Jeg kjøpte en såkalt 550W Q-tec PSU. Fant ut at peak output var på 285W. Fikk sjokk. Før jeg bytta hadde jeg stabilitetsproblemer...

Med den MIST FSP350-60PN får du i alle fall ikke sånne problemer. Det er samme strømforsyninga som den fra Fortron/Source, bare modifisert med ny vifte så den er mer stillegående. Disse leverer ganske mye mer enn de lover faktisk.

Sorry... men kvalitet koster...

Lenke til kommentar

MEN! dere sier hva som er bra av nye PSU'er... bare en person som har sagt noe om hva jeg spurte om! Og han var usikker..

Slutt å gi meg tips om hvilken PSU jeg må kjøpe, hvis dere ikke er sikkre på at min ikke holder (eller den dere fant va KJEMPEBILLIG) :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har omtrent like mye greier som deg i min maskin og kjører problemfritt med en Chiftech 340W PSU. Min erfaring er at Chieftech har bra strømforsyninger. Jeg anbefaler deg å prøve med den du har. Opplever du stabilitetsproblemer så kan du jo vurdere å bytte.

Lenke til kommentar
det går gitt at strømforsyninga di er av god kvalitet, og det er det jaggu ikke alle som er...så ikke stol blindt på watt oppgivelsen.. bror min kjøpte ei "såkalt 400W" og den var omtrent som ei 250...

jeg ville lagt noen kroner i den og kjøpt en slik:

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp alt. 350w fra samme..

det er verdt hvert et øre..

Det var vel Q-Tec "watt" tenker jeg? De oppgir peak performance og ikke max performance som de fleste andre. Begge står dog oppgitt på selve PSU, så det er bare fram med kalkulatoren og regne. Typisk er forskjellen minst 30% "overvekt"...

Lenke til kommentar

NB! Ikke se dere blinde på antall watt. Det som er viktig er hvor hvor mye Ampere PSU leverer på 3,3V, +5V, og +12V.

Abit NF7 trekker mest strøm fra +12V railen, så det er viktig at PSU leverer mange ampere på nettop +12V.

Chieftec 360W leverer vel 15A til +12V railen, mens Enermax sin 350 watt leverer hele 26A til +12V.

Konklusjon: Hvis du først skal bruke penger på å skifte PSU, så må du regne med å bruke fra 600,- og oppover.

Og husk: Abit Nf7 + Enermax = bra kombinasjon

Lenke til kommentar
NB! Ikke se dere blinde på antall watt. Det som er viktig er hvor hvor mye Ampere PSU leverer på 3,3V, +5V, og +12V.

Abit NF7 trekker mest strøm fra +12V railen, så det er viktig at PSU leverer mange ampere på nettop +12V.

Chieftec 360W leverer vel 15A til +12V railen, mens Enermax sin 350 watt leverer hele 26A til +12V.

Konklusjon: Hvis du først skal bruke penger på å skifte PSU, så må du regne med å bruke fra 600,- og oppover.

Og husk: Abit Nf7 + Enermax = bra kombinasjon

Du har selvsagt rett i det. Det er egentlig litt "magisk", for dette temaet er ikke oppe i dagen til diskusjon.

Det er tydeligvis ingen standard for hva de forskjellige spenningskursene brukes til i hovedkortene, ei heller oppgir PSU produsentene dette. Riktignok er står det på selve PSUet, men da har man jo som regel kjøpt det..

Jeg etterlyser en debatt som kan påvirke de høye damer og herrer til å innføre noen standarder her. Må vi vente på BTX?

Lenke til kommentar

Nettopp derfor jeg anbefaler Fortron/Source, eller MIST varianten av denne. :)

Kunne ikke vært mer enig.

Endret av Quietman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...