Thunderhead Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Spørsmålet er ganske enkelt, men svaret synes å være betydelig komplisert. Hvordan kalibrerer man et objektiv på uendelig fokusavstand? Jeg har søkt opp og ned i mente på nettet og sett videoer på Youtube, men kan ikke si at jeg har kommet nærmere en tommelfingerregel for dette. Skjønner at denne avstanden vil være forskjellig på et 15mm objektiv og et 500mm. Så det jeg egentlig etterspør er hva er langt nok unna på forskjellig brennvidder og hva er godt egnet som motiv? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Vel, jeg pleier og dra fokuset helt ut til maks avstand og et par tre mm. tilbake, det synes jeg er det enkleste. Det går også fint og fokusere på noe som er langt unna og sette så fokuset over på manuell, men da er du avhengig av dagslys. Objektiver har min og maks fokusavstand, alt over maks fokusavstand er ∞ Endret 8. oktober 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2017 Tamron (og Sigma) objektiver kan kalibreres på minimum, middels (midt i mellom min og maks på fokusringen for å være nøyaktig) og uendelig fokus avstand. Minimum og middels fokus avstand er enkelt og kan gjøres innendørs, men hvor langt unna må det jeg sikter på være for uendelig avstand? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå