Gå til innhold

[Løst] Trenger en stabil PC til kontorbruk (Excel, MATLAB, etc.) som kan drive 2 skjermer. Helst laptop, men kan vurdere stasjonær.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i markedet for en ny PC som skal brukes utelukkende til kontorarbeid. Spesifikt til handel av aksjer intradag. Bruker i hovedsak Excel + SQL database, samt MATLAB og Ninjatrader

Programmene i seg selv er nok ikke spesielt krevende, men det er viktig med en maskin som er stabil og rask. 

Kriterier:

- Helst under kr 7000.

- Må kunne drive 2 stk Samsung 24" skjermer.

- Mulighet til å bruke nettverkskabel.

Vil tro at de siste to kriteriene oppfylles av de fleste maskiner i dag. Siden jeg har to skjermer fra før, så er skjermkvalitet og størrelse av underordnet betydning. Rent praktisk er nok en bærbar PC en stor fordel, men om det finnes en slank og bra stasjonær som kan gi meg per for pengene, så kan det så absolutt vurderes.

Så en fersk test på tek.no i dag for PC-er under kr 7000. Her blir HP Envy 13- ad012no, samt Acer og Lenovo fremhevet som de beste kjøpene.

Men det er vel mulig at jeg her vil betale for mer enn jeg trenger med tanke på skjerm. 

En annen stor fordel hadde egentlig vært om det var en PC som kom med en clean install og uten all bloatware som PC-er fylles med i dag. Men er vel kanskje kun Multicom som tilbyr det? Og de har kanskje også kurante maskiner som bør vurderes?

På forhånd takk for innspill! :)  

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går for bærbar, skal bærbaren da brukes som skjerm nummer 3 eller ikke brukes når dine 24" er koblet til?

Hvilke tilkoblinger er det på 24" skjermene?

Hei! :)

Jeg har to Samsung 24" LED S24F352H med HDMI/DVI innganger som per i dag er koblet til min Asus Zenbook til en HDMI inngang og en Mini DP inngang med adapter til HDMI.

Oppsettet i dag er slik at den bærbare står på golvet, så jeg bruker ikke i praksis den skjermen, men kun de eksterne. Det kan være fint å ha muligheten til 3 separate skjermer, men det er på ingen måte et krav og trolig ikke nødvendig. :) 

Lenke til kommentar

Det bumpes! :)

Snakket med Multicom og Komplett.

Multicom mener jeg setter prisforventningene lavt (under 7000) og anbefalte denne:

https://www.multicom.no/multicom-xishan-w650k-156-full-hd/cat-p/c1000042/p10637297

+ Windows.

Så da er vi oppe i 9000. Vil dog tro at Clean Install som denne leveres med er en stor fordel.

Komplett anbefalte denne stasjonære: https://www.komplett.no/product/10829/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-office-workstation/komplett-office-i10#

Men merker at jeg gjerne kunne tenke meg laptop rent praktisk. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Jeg ville unngått VGA.

Clean install er mulig på de fleste laptoper.

Hvis du vil ha en billigere bærbar, så får du bare en skjermutgang.

Du kan utvide skrivebordet til en skjerm via chromcast, men det er litt lag.

Det er også mulig å bruke en usb docking med skjermutgang. Dette kan fungere greit dersom bildet som skal vises er ganske statisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner nå seriøst å vurdere stasjonær PC:

Komplett anbefaler sin egen Komplett Office i10 med eventuelt oppjustering av CPU til kr 5624 med Windows 10 inkludert.

Multicom anbefaler denne stasjonære til kr 5695 uten Windows. Så, i praksis kr 7200.

Ser ut som PC-en fra Multicom har noe bedre prosessor, men er jo litt dyrere uten Windows, så mulig jeg kan oppgradere Komplett til samme pris. Så mulig disse er omtrent like? 

Innspill? 

Og noen som kan fortelle meg om det vil være stor forskjell med tanke på ytelse fra en stasjonær og laptop i samme prisklasse? Dette er vel det viktigste for min del med tanke på å bestemme meg. Har ikke noen problemer med å ha en stasjonær stående, men merker at det kunne vært veldig greit å ha muligheten til å ta med PC-en ut av og til.

Av laptoper vurderes per nå:

https://www.multicom.no/multicom-xishan-w650k-156-full-hd/cat-p/c1000042/p10637297

Kanskje en Asus? 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/15-16-tommer/asus-k501uw-dm066t/236934.10997/

Har god erfaring med Asus.

Eller noe annet jeg burde sjekke ut? :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Det blir vel den nevnte problematikken mht tilkobling av to skjermer.

Ellers synes jeg den stasjonære komplett-pc'en er svært lite for pengene.

Det går vel fint for alle laptopene som er linket til hittil? Eller? 

Problemet mitt er at jeg er ganske dårlig på å skjønne spesifikasjoner og sammenligne ytelse på PC-er. Synes selv at den Komplett PC-en ikke virket SÅ kraftig, men fra Kompletts side sa de at man fikk ganske mye mer for pengene med stasjonær sammenlignet med laptop. 

Lenke til kommentar

Usb skjermkort og vga tilkobling er ikke noe jeg kategoriserer som "går fint".

Det høres ut som komplett gjerne vil selge noe de har for mye av på lager.

Det ser dessuten ut for meg som at den stasjonære komplett-pc'en bare har en utgang for skjerm (det er en hdmi).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Usb skjermkort og vga tilkobling er ikke noe jeg kategoriserer som "går fint".

Det høres ut som komplett gjerne vil selge noe de har for mye av på lager.

Det ser dessuten ut for meg som at den stasjonære komplett-pc'en bare har en utgang for skjerm (det er en hdmi).

Hva er alternativet da? Er vel ikke vanlig med to HDMI innganger på laptop uansett? Per i dag kjører jeg én skjerm på HDMI og en på mini DP med adapter. 

Kjører stort sett et Excel ark på den ene skjermen uansett, så kvaliteten trenger ikke være fantastisk om det er det du bekymrer deg for.

Den stasjonære kompletten reklamerer jo med å kunne drive to skjermer i teksten, så rart om ikke. Men høres jo ut som du er inne på noe med tanke på lagersalg. :) 

Lenke til kommentar

Den stasjonære kompletten reklamerer jo med å kunne drive to skjermer i teksten, så rart om ikke.

Jeg leste spesifikasjonen på hovedkortet et annet sted og så ikke at det har dvi og vga utgang. Det endrer ikke på at jeg mener at den pc'en er lite for pengene.

Trenger du forresten trådløst nettverkskort?

Lenke til kommentar

Den stasjonære kompletten reklamerer jo med å kunne drive to skjermer i teksten, så rart om ikke.

Jeg leste spesifikasjonen på hovedkortet et annet sted og så ikke at det har dvi og vga utgang. Det endrer ikke på at jeg mener at den pc'en er lite for pengene.

Trenger du forresten trådløst nettverkskort?

Jeg lytter til det.

Trenger ikke, men kan være veldig fint å ha muligheten til trådløst via iPhone som backup om noe skulle skje. :) 

Lenke til kommentar

Trodde ikke det skulle være så vanskelig å finne eller bestemme seg for en bærbar PC. :) 

Har nå søkt rundt litt på nettet og i følge Notebookcheck.net er Lenovo Thinkpad E470 et meget godt kjøp i sjangeren budsjett kontor-PC.

Kr 7990 på Komplett.

Denne har også VGA inngang i tillegg til HDMI, så da burde to skjermer gå greit. Om ikke er det vel null problem å kjøre en av skjermene med adapter fra HDMI til USB 3.0/2.0?

Om ingen har noen andre forslag, så tror jeg kanskje jeg går for denne. :D 

Lenke til kommentar

Forslaget mitt er en bærbar med totalt to hdmi/displayport utganger, men det koster vel 10 lapper (HP Probook G5). Til gjengjeld har den siste i5 med 4 kjerner og hyperthreading.

Alternativt forslag er komponenter til en stasjonær til ca 6000 inkl windows/wifi, basert på i3-8100 (4 kjerner 3.6Ghz).

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forslaget mitt er en bærbar med totalt to hdmi/displayport utganger, men det koster vel 10 lapper (HP Probook G5). Til gjengjeld har den siste i5 med 4 kjerner og hyperthreading.

Alternativt forslag er komponenter til en stasjonær til ca 6000 inkl windows/wifi, basert på i3-8100 (4 kjerner 3.6Ghz).

Denne?

https://www.komplett.no/product/951409/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare-pc-er/hp-probook-450-g5-156-full-hd#

Kan sikkert strekke budsjettet litt om det er verdt det.

EDIT: Har egentlig bestemt meg for å gå for laptop.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...