Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen prøver å hacke meg

Anbefalte innlegg

For andre uke på rad har noen prøvd å hacke seg inn på kontoene min på sosiale medier.

Sist uke var det en fra Nigeria som prøvde å hacke seg inn på instagram.

I dag ble jeg låst ute av facebook fordi noen prøvde seg der også.

Jeg bruker samme email på begge kontoene, så jeg går utifra at det er mailen de prøver seg på.

Har selvsagt byttet passord på sosiale medier, men jeg lurer på om det er noe mer jeg kan, eller bør gjøre? Er ganske bekymret fordi jeg har masse bilder av barna mine på fb blant annet, og jeg grøsser med tanke på hva som vil skje om disse faller i feil hender.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, stupid is as stupid does.

Hvorfor i alle dager har du masse bilder av barna dine liggende på Facebook som du ikke vil at verden skal se?

For det andre, hvordan vet du at noen forsøker å få tilgang til kontoene, og ikke minst at de kommer fra Nigeria?

At Facebook ber deg autentisere på nytt kan komme av at noen helt tilfeldig har forsøkt å logge inn på feil profil, eller at en eller annen robot har forsøkt noen passord på kontoen, noe som skjer hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først ville jeg fjernet bildene du ikke vil skal komme i "gale hender". 

Ikke legg ut bilder eller annet på internett som ikke tåler dagens lys.

Gå ut ifra at e-postadressen din er "hacket".

Opprett en ny e-postadresse.

Skift passord på e-postadressen din.

Skift e-postadresse på Facebook, Instagram og alle andre steder du kommer på til den nye e-postadressen din.

Det hjelper ikke å skifte passord på de sosiale mediene hvis noen har tilgang til e-posten din.

Sjekk om de sosiale mediene støtter 2-trinns verifisering (de fleste gjør vel dette i dag).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg slettet Paypal kontoen min fordi jeg fikk melding hver dag om alt jeg hadde problemer med å logge meg på Paypal. har ikke prøvd på flere måneder.

Lenke til kommentar

Først og fremst, stupid is as stupid does.

Hvorfor i alle dager har du masse bilder av barna dine liggende på Facebook som du ikke vil at verden skal se?

For det andre, hvordan vet du at noen forsøker å få tilgang til kontoene, og ikke minst at de kommer fra Nigeria?

At Facebook ber deg autentisere på nytt kan komme av at noen helt tilfeldig har forsøkt å logge inn på feil profil, eller at en eller annen robot har forsøkt noen passord på kontoen, noe som skjer hele tiden.

De ligger i "kun for meg" album, evt kun åpent for min familie og nærmeste venner. Det er ikke slik at de ligger i åpne album som alle kan se. Og de ligger der fordi det er der jeg har lastet dem opp.

Jeg fikk opp et varsel om at noen fra Nigeria prøvde å logge seg på min konto.

Nå som jeg er ferdig med å svare på de stupide og irrelevante spørsmålene dine, så kan du kanskje svare på hva jeg kan gjøre nå, utover det de andre har svart?  Hvis du ikke kan komme med noe nytt, ser jeg ikke hvorfor du skal kaste bort mer av tiden min.

Lenke til kommentar

Først ville jeg fjernet bildene du ikke vil skal komme i "gale hender". 

Ikke legg ut bilder eller annet på internett som ikke tåler dagens lys.

Gå ut ifra at e-postadressen din er "hacket".

Opprett en ny e-postadresse.

Skift passord på e-postadressen din.

Skift e-postadresse på Facebook, Instagram og alle andre steder du kommer på til den nye e-postadressen din.

Det hjelper ikke å skifte passord på de sosiale mediene hvis noen har tilgang til e-posten din.

Sjekk om de sosiale mediene støtter 2-trinns verifisering (de fleste gjør vel dette i dag).

Da var alt nevnt over gjort. Jeg har også oppdaget at en "bot" har prøvd å logge seg på outlook-kontoen min, når jeg så på søkehistorie. I går var det 7 "land" som hadde prøvd seg.

Men disse andre ser ut til å være enkelttilfeller, så jeg håper med dette at jeg har klart å unngå uautoriserte hackinger i fremtiden.

Takk for hjelpa.

Endret av kom_igjen
Lenke til kommentar

De ligger i "kun for meg" album, evt kun åpent for min familie og nærmeste venner. Det er ikke slik at de ligger i åpne album som alle kan se. Og de ligger der fordi det er der jeg har lastet dem opp.

Nå som jeg er ferdig med å svare på de stupide og irrelevante spørsmålene dine...

Utakk er verdens lønn !

Poenget var selvfølgelig at det ikke er særlig lurt å tro at bildene dine er trygge på Facebook, uansett hvor du har lagt de.

Dersom du har bilder av barna dine som du mener ikke tåler å bli spredd til hele verden, så bør du ikke legge de på Facebook i det hele tatt.

Nå er det jo for sent å fjerne de, bildene finnes på nett, og der vil de fremdeles finnes nærmest uansett hva du gjør, i cachen til Facebook og andre som har sett de.

Det smarteste du gjør er vel å lære av dine feil, å i fremtiden ikke laste opp ting på nettet du ikke er forberedt til å dele med hele verden, samt være forsiktig med hvor du legger ut epost-adressen din, ettersom epost-adressene dine tydeligvis er spredd til alle vinder.

skulle jeg tippe litt *** grovt, så tar det noen som gidder rundt fem minutter å finne alle profilene dine i sosiale medier, bilder av barna dine (selvfølgelig ikke de du har privat), epostadresser, samt en hel del annen informasjon om deg.

Du er ganske aktiv på nett, å bør *** være litt forsiktig med hva du legger ut av informasjon, steder som Facebook virker så store, men de er egentlig ikke stort større enn små øysamfunn som *** eller lignende, hvor alle kjenner alle. 

Endret av Hårek
Fjernet personlig info
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...