Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drosje nekter å kjøre


Styrmann Smisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedre at en har et tilbud som fungerer

Når det er bare en person som kjører i området så må denne personen være tilgjengelig 24/7

Dette er det få som gidder. Så med mindre det lønner seg å ha flere sjåfører, så er alternativet å ikke ha drosje overhodet, uansett tid på døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

burde hun ikke skaffet flere sjåfører til tidspunktene det gjelder?

Tror du folk står i kø for å flytte til Oladalen og kjøre drosje på uattraktive tider og med ujevn fortjeneste, men si alt i alt 10-20% stilling? Kunne du tenke deg det?

 

haha. er ikke så gudsforlatt som jeg kanskje har gitt inntrykk for. 20 minutters kjøretur til nærmeste by

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Kanskje Uber og "Vennekjøring" ikke er så ille likevel?

Skal vedde på at det finnes mange som vil kjøre på bygda, sånn litt på si

Ja, jeg ville betalt mye for å bli kjørt lange strekninger utenfor offentlige transportmidler. Man kan ikke forvente drosjepris men god betaling likevel. Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jo, det er derfor det er løyver, fordi de skal kjøre alle, selv de som er syke

 

Taxien i Trondheim har sagt det er en av fordelene med løyver

 

Ikke alltid ambulansene har tid til å hente noen som de mener ikke er akutt syk, men at når personen kommer seg til legevakten/sykehuset så blir de lagt inn med en gang

 

 

Det er ikke derfor det er løyver. Vis meg én troverdig kilde, takk! Og hvem er "taxien i Trondheim"?

 

Dersom du ikke er akutt syk, så er det ikke (umiddelbar) fare for liv eller helse, og du vil garantert ikke bli nektet å sette deg inn i bilen uansett. 

 

Da jeg kjørte taxi var eksempler på folk vi kunne avvise, de som var overstadig beruset og "ufine", hvis klærne dine var så tilgriset at bilen ville måtte vaskes etterpå eller at du "ville på utenom holdeplass i byen". Jeg har avvist noen mennesker på de tre årene jeg kjørte taxi. Det var folk som åpenbart sniker eller sloss i taxikø, har rullet i en gjørmedam, ikke har noe betalingsmiddel, eller som rett og slett er så ufine at jeg ikke har ønsket å ha dem i bilen; Da har jeg bare stoppet og pent bedt dem betale dit vi er og finne en annen måte å komme seg hjem på. 

Endret av steinrawr
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Løsningen er å ha minst 2 drosjer

Svært få som er villig til å jobbe døgnet rundt

 

Trenger bare en drosje. En bil kan fint jobbe døgnet rundt. Trenger bare flere personer med ansvaret for å kjøre den.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

altså 2 drosjer

Med mindre de bor vegg-i-vegg...

Nei. Man kjører drosjen hjem til den motsatte sjåføren og så blir den første sjåføren kjørt hjem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

altså 2 drosjer

Med mindre de bor vegg-i-vegg...

Jeg skjønner du ikke er så opplyst på hvordan drosjenæringen fungerer. De fleste med løyve vil jo at drosjen sin skal kjøre døgnet rundt, for da tjener de jo bedre. Derfor ansetter løyvehavere gjerne flere for å sikre kontinuerlig drift av drosjen. Mange har flere løyver. En drosje brukes gjerne ikke privat heller på grunn av skattemessige årsaker.

Lenke til kommentar

 

altså 2 drosjer

Med mindre de bor vegg-i-vegg...

Nei. Man kjører drosjen hjem til den motsatte sjåføren og så blir den første sjåføren kjørt hjem.

 

Unødvendig hvis det 90% av tiden ikke er trafikk på det ene skiftet. Drosjen kan alltid stå hos den som har dagskiftet, hvis det mot formodning skulle komme inn trafikk på nattskiftet, tar nattsjåføren sin privatbil og kjører til der drosjen er parkert.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

altså 2 drosjerMed mindre de bor vegg-i-vegg...

Nei. Man kjører drosjen hjem til den motsatte sjåføren og så blir den første sjåføren kjørt hjem.
Unødvendig hvis det 90% av tiden ikke er trafikk på det ene skiftet. Drosjen kan alltid stå hos den som har dagskiftet, hvis det mot formodning skulle komme inn trafikk på nattskiftet, tar nattsjåføren sin privatbil og kjører til der drosjen er parkert.

Bare for å gjøre det dyrest mulig ja?

Lenke til kommentar

La oss anta at det er 1 km mellom sjåførene, og i løpet av 10 dager er det 3 turer om natten.

 

Med ditt forslag har man på døgn både uten og med turer om natten:

Overlevering fra dagskift til nattskift:

1. Kjøring fra huset til sjåfør D (for dag) til huset til sjåfør N (for natt) - 1 km

2. Kjøring tilbake til D for å slippe av D - 1 km

3. Kjøring tilbake til N for å slippe av N - 1 km

 

Og overlevering fra nattskift til morgenskift: Samme distanse.

 

Totalt 6 km med død-kjøring per døgn. På 10 dager, 60 km.

 

La oss ta en titt på mitt forslag.

 

På de 7 dagene uten turer om natten: 0 km

På de 3 dagene med turer om natten:

Nattsjåfør kjører til dagsjåfør for å hente drosjen - 1 km.

Når nattsjåføren er ferdig for natten, kjører han drosjen til dagsjåføren - 1 km.

Og så kjører han sin egen bil hjem igjen - 1 km.

 

Total per døgn: 3 km. På 10 dager, men turer 3 netter: 9 km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...