Styrmann Smisk Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Når èn person har drosjeløyve i ei bygd, kan personen bare velge å la være å svare telefonen på kvelden og natta i helgene? Damen som kjører i bygda her kjører konsekvent ikke på natten i helgene, og leier ikke inn folk til å ta over.. 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Fylkeskommunen avgjør hvilke vilkår som lå oppfylles for løyvet, så du bør høre med din lokale fylkeskommune for å finne ut hva som kreves av denne damen. 5 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Skjønner jo at denne personen har lyst til å ha fri en gang i blant. Er man konstant tilgjengelig på telefon, også om natta, så kan det bli lite sammenhengende søvn i løpet av det døgnet. Løsningen måtte være å ansette en eller flere personer, men det spørs om det er nok oppdrag til at det lønner seg. Så da blir det tredje alternativet at det ikke blir noen drosje i bygda overhodet. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Løsningen er å ha minst 2 drosjer Svært få som er villig til å jobbe døgnet rundt 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg MrL Skrevet 8. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 8. oktober 2017 .. eller bare avvikle den idiotiske drosjeløyve ordningen og heller innføre frie løsninger som Uber 11 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Er man nødt til å kjøre alle som vil da? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Er man nødt til å kjøre alle som vil da? På samme måte som du som kune står fri til å velge hvilken taxi du vil ta, så er taxisjåføren fri til å velge sine passasjerer. Med mindre det er snakk om liv og helse (da ringer du uansett 113) så er du ikke forpliktet til å ta med noen. I praksis er vel de fleste glad for å få kunder, men i en mindre bygd uten flere løyver kan det jo bli problematisk. Uber funker vel heller ikke så godt på små steder med lange avstander, spesielt ikke når du i praksis taper på å kjøre for en slik tjeneste. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg d'espresso Skrevet 8. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 8. oktober 2017 Er man nødt til å kjøre alle som vil da? På samme måte som du som kune står fri til å velge hvilken taxi du vil ta, så er taxisjåføren fri til å velge sine passasjerer. Nei, du har en kontraheringsplikt som taxisjåfør. Se innlegg av krikkert fra annen tråd; Drosjesjåfører utfører en konsesjonsbelagt monopolisert tjeneste, noe som vil si at man har kontraheringsplikt. Kontraheringsplikt betyr at man har en plikt til å inngå avtaler om en vare eller tjeneste. Du kan ikke nekte noen å reise med den begrunnelsen at reisens mål vil innebære at de skader seg selv, det er ikke en saklig grunn som fritar fra kontraheringsplikten. 16 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Løsningen er å ha minst 2 drosjer. Svært få som er villig til å jobbe døgnet rundt Problemet på bygdene er ikke at drosjesjåførene må jobbe døgnet rundt. De har tvertimot for lite kjøring. Trafikken varierer voldsomt, men stort sett går det rundt selv om det er litt lite kjøring, for eksempel så lite som 20-30 timer i uka. Ulempa for sjåføren er at disse timene er fordelt meget ujevnt og uforutsigbart utover de 168 timene i uka. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Er man nødt til å kjøre alle som vil da? På samme måte som du som kune står fri til å velge hvilken taxi du vil ta, så er taxisjåføren fri til å velge sine passasjerer. Nei, du har en kontraheringsplikt som taxisjåfør. Se innlegg av krikkert fra annen tråd; Drosjesjåfører utfører en konsesjonsbelagt monopolisert tjeneste, noe som vil si at man har kontraheringsplikt. Kontraheringsplikt betyr at man har en plikt til å inngå avtaler om en vare eller tjeneste. Du kan ikke nekte noen å reise med den begrunnelsen at reisens mål vil innebære at de skader seg selv, det er ikke en saklig grunn som fritar fra kontraheringsplikten. Jeg kjørte taxi for noen år siden (i storby), og dette motstrider det jeg lærte og instruksen vi hadde. Det er godt mulig du har kontraheringsplikt når du er eneste tilbyder, men med stor flåte og mange selskaper så er det ikke i praksis et monopol(?). Med liv og helse mente jeg noen som er i en situasjon som er livstruende, f.eks. noen som har blitt påkjørt, eller skadd, eller har behov for øyeblikkelig hjelp. Da kan du ikke la være å ta noen med fordi det f.eks. skitner til bilen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Når det da blir livstruende ringer en etter sykebilen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Når det da blir livstruende ringer en etter sykebilen. Da kan det være for seint Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Når det da blir livstruende ringer en etter sykebilen. Da kan det være for seint Nei Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Når det da blir livstruende ringer en etter sykebilen. Da kan det være for seint Nei Jo 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 (endret) Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Når det da blir livstruende ringer en etter sykebilen. Da kan det være for seint Nei Jo Hvorfor det? Taxi er ingen sykebil. Endret 9. oktober 2017 av FranZe Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Vanligvis så er ein del av det å ha drosjeløyve og einerett på å drive persontransport at ein som motytelse må stille med sine tjenester til alle som ber om det. Då kan ein berre nekte å kjøyre dersom det foreligger gode objektive grunnar for det. Det er mulig at dersom det kun er ein drosjesjåfør i bygda så vil sjåførens behov for kvile kunne være ein objektiv grunn til å ikkje ta på seg nye sjåføroppdrag dersom sjåføren er trøtt og ikkje skikka til å kjøyre. Men det vil vanligvis drosjeløyvet omtale nærmare. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Det med hviletid er faktisk et godt poeng. Dersom sjåføren har jobbet lenge den dagen og er for trøtt til å forsvarlig føre kjøretøyet, må det nødvendigvis være mulighet for å nekte. Sjåføren er jo tross alt ansvarlig dersom en ulykke inntreffer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Når det da blir livstruende ringer en etter sykebilen. Da kan det være for seint Nei Jo Hvorfor det? Taxi er ingen sykebil. Jo, det er derfor det er løyver, fordi de skal kjøre alle, selv de som er syke Taxien i Trondheim har sagt det er en av fordelene med løyver Ikke alltid ambulansene har tid til å hente noen som de mener ikke er akutt syk, men at når personen kommer seg til legevakten/sykehuset så blir de lagt inn med en gang Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Får en ikke skyss så kan mye bli livstruende Når det da blir livstruende ringer en etter sykebilen. Da kan det være for seint Nei Jo Hvorfor det? Taxi er ingen sykebil. Jo, det er derfor det er løyver, fordi de skal kjøre alle, selv de som er syke Taxien i Trondheim har sagt det er en av fordelene med løyver Ikke alltid ambulansene har tid til å hente noen som de mener ikke er akutt syk, men at når personen kommer seg til legevakten/sykehuset så blir de lagt inn med en gang Og bor du på ett sted uten mulighet til å komme deg hverken til eller fra burde en vurdere å flytte i stedet for å kreve at en skal kjøre til alle døgnets tider. Bedre å vente på sykebilen kontra en sjåfør som har kjørt 72 timer i strekk med tape på øyelokkene? Så får en nesten vurdere hva som er mest livstruende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå