Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Danner et nytt landslag som skal forsvare Norges ære i EM.Her er vinnerne av NM i hacking. – Disse gutta kan vente seg fete jobbtilbud Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Gratulerer til vinnerne, ti særdeles oppegående unge menn. Det kunne jo vært festlig med et skikkelig norgesmesterskap, hvor alle kunne delta, ikke bare studenter som er 16-25 år. Et slik uoffisielt norgesmesterskap som dette, som kjøres rimelig internt på NTNU, og kun annonseres ut på et par andre skoler, er fremdeles et enormt incentiv for å få de som er interessert i IT-sikkerhet til å satse videre på feltet, så hatten av for CCIS for å arrangere dette, og lykke til i "European Cyber Security Challenge". Endret 8. oktober 2017 av adeneo 4 Lenke til kommentar
Knut Yrvin Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Gratulerer med vel gjennomført Norgesmesterskap på NTNU Gjøvik. Nå som statsråder ryker i Sverige fordi de ikke har tatt IT-sikkerhet og personvern på alvor, så får vi håpe konkurransen bidrar til at bedrifter og offentlige virksomheter sikrer datasystemene bedre. Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 det er stor forskjell på hacker og sikkerhets-ekspert... hackere ødelegger datasystemer, lurer fra deg passordet ditt, stjeler pengene dine og sprer virus.. man må ikke være sikkerhets-ekspert for å hacke datasystemet til en person 1 Lenke til kommentar
Switch(config)# Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) det er stor forskjell på hacker og sikkerhets-ekspert... hackere ødelegger datasystemer, lurer fra deg passordet ditt, stjeler pengene dine og sprer virus.. man må ikke være sikkerhets-ekspert for å hacke datasystemet til en person Hæ?Om jeg trengte nye folk innen sikkerhet hadde jeg uten tvil ansatt en som tenker som en hacker. Med andre ord ville jeg egentlig ansatt en hacker som har det etiske på stell. Ikke ulikt infiltratører og dobbeltagenter innen politi- og etteretningsvesen. Den prinsipielle forskjellen er ikke så stor mellom denne bransjen og IT-sikkerhet. Endret 8. oktober 2017 av Switch(config)# 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Leste du artikkelen? Dette var ikke noe konkurranse i å sende phishing mailer og få brukernavn og passord til folk. 1 Lenke til kommentar
LaKilla Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 "Hacking" har blitt et veldig diffust og utvannet begrep med tidene. I utgangspunktet da ordet dukket opp var det et annet navn på en som testet programmeringskoder i programmer. Altså en programvaretester. Men det er også sant at en hacker og en sikkerhetsekspert ikke nødvendigvis er samme person, men som nevnt over så hjelper det jo å kunne tenke som en hacker for å vite hvilke mottiltak som er effektive 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) "Hacking" har blitt et veldig diffust og utvannet begrep med tidene. I utgangspunktet da ordet dukket opp var det et annet navn på en som testet programmeringskoder i programmer. Altså en programvaretester. Ting og ord forandrer seg med tiden. Ordet "hack" er jo sannsynligvis så gammelt som fra sent på middelalderen, hvor det av anglosaksiske ble benyttet for å beskrive at noe ble "hakket opp", i tilfeldig mønster, sannsynligvis med kniv eller sverd. Det er jo også der det norske verbet "å hakke" kommer fra. Når datamaskiner kom, så ble raskt en "hacker" en som "hakket" på maskinen, å laget noe. Med andre ord, alle utviklere er egentlig hackere, i henhold til den korrekte definisjonen. Generelt så var de som laget programmer "hackere", mens de som brøt seg inn i programmene var mer spesifikt kalt "crackere". Den typen ord var jo vanlige i de miljøene, man hadde sin egen sjargong, med phreakere, hackere, crackere osv. De aller fleste "hackere" med et snev av historiekunnskap foretrekker fremdeles å bli kalt for "cracker", ikke "hacker", men som det så ofte er, så har massemedier misforstått ordene, og endret deres definisjon, slik at de aller fleste i dag tenker på en "hacker" som en gjør noe ulovlig, selv om det egentlig opprinnelig var omvendt, det var en som hakket på en maskin for å løse et problem, ikke lage et problem. Det blir jo ikke særlig bedre av at det korrekte ordet på norsk, i henhold til de fleste ordbøker er "datasnok", altså en som snoker i datasystemer, mens det egentlig burde vært "utvikler", som jo er det en hacker egentlig er. Endret 8. oktober 2017 av adeneo 3 Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Hvis eldste "mann" var 25 , og hvis "– Vi jobber tett med politi og justissektoren." er et faktum,,, er det vel litt click bait overskift og kalle det hele "NM i hacking ...." Årntli hackere løper ikke til politi og justis sektor. Og Norgest Mester er eldre enn 25 år, tipper jeg. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Hvis eldste "mann" var 25 , og hvis "– Vi jobber tett med politi og justissektoren." er et faktum,,, er det vel litt click bait overskift og kalle det hele "NM i hacking ...." Årntli hackere løper ikke til politi og justis sektor. Og Norgest Mester er eldre enn 25 år, tipper jeg. Dette er selvfølgelig et "uoffisielt" norgesmesterskap, kun for ungdom mellom 16 og 25 år, som så vidt jeg vet også kun annonseres på enkelte skoler, slik som NTNU, så du har helt rett, det er ikke et "NM i hacking", selv om de ser ut til å gjerne ville kalle det det. Det er dog et godt tiltak for å få ungdommen interessert, og også at de kan holde seg innenfor lovlige rammer. De beste er sannsynligvis svært interessante som ansatte for etater som politi og justissektoren, samt i privat sektor. Nå skal det vel sies at dette "europamesterskapet" de skal delta på har samme aldersbegrensninger, slik at det er ikke Norge, ei heller NTNU, som er skyld i akkurat det, men denne konkurransen, både i Norge og internasjonalt, er rettet mot studenter / ungdom, og er altså ikke åpen for alle. Lenke til kommentar
Svein Are Karlsen Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 "NM" tenker jeg vi sier. De fleste har jo ikke hørt om dette "mesterskapet" engang. Ikke før nå. En skikkelig Norgesmester kan ikke kåres om ikke alle får delta. Da hadde nok nivået blitt vesentlig høyere Lenke til kommentar
duniel Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Det var ikke kun innad i universitetene det ble annonsert - mange ikke-studenter deltok. Jeg er enig i at nivået sannsynligvis ville vært høyere i et "ordentlig" NM, men det var ECSCs regler. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 det er stor forskjell på hacker og sikkerhets-ekspert... hackere ødelegger datasystemer, lurer fra deg passordet ditt, stjeler pengene dine og sprer virus.. man må ikke være sikkerhets-ekspert for å hacke datasystemet til en person Blir som å si at alle muslimer er selvmordsbombere. En hacker er ikke nødvendigvis en person som gjør noe galt. En hacker er ikke synonymt med en kriminell. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Det var ikke kun innad i universitetene det ble annonsert - mange ikke-studenter deltok. Hvor? Hvor mange? Jeg kan ikke huske å sett noe om dette tidligere. Et søk resulterer ikke i en eneste artikkel eller posting før de innledende rundene fant sted i august, unntatt kanskje på CCIS sine egne sider? Lenke til kommentar
duniel Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Det var ikke kun innad i universitetene det ble annonsert - mange ikke-studenter deltok. Hvor? Hvor mange? Jeg kan ikke huske å sett noe om dette tidligere. Et søk resulterer ikke i en eneste artikkel eller posting før de innledende rundene fant sted i august, unntatt kanskje på CCIS sine egne sider? Jeg kjenner personlig flere av de som deltok, og jeg har ikke utdanning fra norske universiteter selv. Jeg er på landslaget. Lenke til kommentar
duniel Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Det var ikke kun innad i universitetene det ble annonsert - mange ikke-studenter deltok. Hvor? Hvor mange? Jeg kan ikke huske å sett noe om dette tidligere. Et søk resulterer ikke i en eneste artikkel eller posting før de innledende rundene fant sted i august, unntatt kanskje på CCIS sine egne sider? Jeg fant det selv på Twitter forresten. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Okay, så noen skrev om det på Twitter? Ettersom du er på "landslaget", hva enn det betyr, hvor mange var det som deltok, og hvor mange var det som ikke kom fra universiteter. Lenke til kommentar
duniel Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Det ble lagt ut i universitetsavisa og på Twitter av CCIS. Skal spørre etter tall selv, er litt nysgjerrig. Det var i alle fall 48 lag. Og "landslaget" som i det norske laget som blir sendt til ECSC. Ingen grunn til å være så antagonistisk. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Okay, greit nok. Jeg synes kanskje de burde gått ut litt bredere, for eksempel ved å kontakte Digi, ITavisen osv. før det hele startet. Som jeg skrev ovenfor, jeg synes det er et topp tiltak for ungdom som er interessert, og gratulerer til dere alle. Jeg mener dog også at det er litt i overkant optimistisk å kalle det "NM" og "landslaget", når det er såpass begrenset mulighet til å delta, samt begrenset annonsert, men det betyr ikke at jeg mener det på noen som helst måte er et dårlig tiltak, tvert i mot. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Bare fordi du ikke visste om det, betyr ikke at alle som var med på de 48 lagene tilhører en slags illuminati-klan av norske hackere. Må bare følge med på de riktige kanalene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå