Gå til innhold

Kalibrering av tv fra leverandøren

Anbefalte innlegg

Hva vil det egentlig si? Nettopp Kjøpt en ny tv hos Power. De overtalte meg til å betale nesten tusen kr for at de skulle kalibrere tvn. Men hvilken innstillinger er det egentlig de har forandret på. Når jeg går inn på bilde innstillinger så ligger det jo som vanlig forskjellige bildemoduser der. Film, sport, spill osv. Og de forskjellige bildemodusene har jo også forskjellige verdier av kontrast, lysstyrke osv. Har de gått inn på hver enkelt bildemodus og justert verdiene for hver av dem? Eller har de laget en egen bildemodus som de mener er perfekt? Eller er det helt andre innstillinger de justerer på enn kontrast osv? Husker dessverre ikke hvilken bildemodus tvn stod på da vi fikk den ferdig kalibrert. Nå har jeg bare satt den på den modusen jeg synes er best. Betyr det at kalibrering var bortkastet hvis jeg ikke har på den bildemodusen de kalibrerte? Hvis det er sånn at det bare er én modus de har kalibrert da??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har nok en oversikt over hvilke verdier som skal være hva, basert på en sentral kalibrering av den modellen.

I beste fall en lokal kalibrering i butikk, men det er mer unntaket enn regelen

Men uansett verdiløst så lenge det ikke blir utført der tv'n skal stå.

Du kunne like gjerne hentet verdier fra nettet selv og justert inn.

Samme som at de tilbyr klargjøring av ny PC, prøvde å prakke det på søsteren min, men maskinen er jo ferdig satt opp, man må bare legge inn navn og passord og et par trykk på neste..

• Liker 1
Lenke til kommentar

De har nok en oversikt over hvilke verdier som skal være hva, basert på en sentral kalibrering av den modellen.

Det blir svindel i så fall, ettersom hvert panel er unikt. Halve poenget med kalibrering er å justere bort de avvikene akkurat dét panelet har i forhold til gjennomsnittet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Burde som Noreng sier ligge med rapport. 

Fleste Power butikker bruker Calman og kalibrer hver enkelt tv såvidt jeg vet. 

Selvsagt er beste om tv-en blir kalibrert i rommet den skal stå i under lysforholdene som tv-en oftest vil bli brukt, men snittverdier for lys/mørk rom er ingen krise. Er vel en grunn til at det koster 1k og ikke 5k+ 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for svar og beklager at jeg ikke har vært aktiv i min egen tråd før nå. Tv'n jeg hadde kjøpt da jeg lagde denne tråden har jeg satt bort på et annet rom og kjøpt en ny og dyrere LG tv til stua. Denne gangen tok jeg ikke med ferdig kalibrering. Synes bildet på denne tv'n faktisk er dårligere enn på den jeg kjøpte for noen uker siden (LG det også), enda dette skulle være en bedre tv.

Er det noen her som har forslag til hvordan jeg kan kalibrere tv'n selv? Ser meg helt blind på bildekvaliteten når jeg prøver. Klarer jeg å forbedre én ting så blir det noe annet som blir feil. Finnes det for eksempel et sted på nettet hvor jeg kan finne foreslåtte verdier til akkurat den modellen?

Det som plager meg mest med bildet er at det er litt mørkt, og hvis noe er i rask bevegelse så blir det mye støy i bildet rett bak gjenstanden. Bildet skifter også lysstyrke av seg selv etter hvor lyst bildet i sendingen er, enda jeg har slått av "batterisparing", "eye care" og "lokal dimming".

Problemet med at tv'n er for mørk er at hvis jeg setter opp lysstyrken så blir bildet veldig grått/blast. Finner heller ingen innstilling for hz i forhold til støyen bak gjenstander i rask bevegelse. Er en 200 hz tv så det burde jo holde.

Trenger rett og slett hjelp til kalibrering. Skal prøve å følge med på tråden min nå :)

Lenke til kommentar

Takker for svar og beklager at jeg ikke har vært aktiv i min egen tråd før nå. Tv'n jeg hadde kjøpt da jeg lagde denne tråden har jeg satt bort på et annet rom og kjøpt en ny og dyrere LG tv til stua. Denne gangen tok jeg ikke med ferdig kalibrering. Synes bildet på denne tv'n faktisk er dårligere enn på den jeg kjøpte for noen uker siden (LG det også), enda dette skulle være en bedre tv.

Er det noen her som har forslag til hvordan jeg kan kalibrere tv'n selv? Ser meg helt blind på bildekvaliteten når jeg prøver. Klarer jeg å forbedre én ting så blir det noe annet som blir feil. Finnes det for eksempel et sted på nettet hvor jeg kan finne foreslåtte verdier til akkurat den modellen?

Det som plager meg mest med bildet er at det er litt mørkt, og hvis noe er i rask bevegelse så blir det mye støy i bildet rett bak gjenstanden. Bildet skifter også lysstyrke av seg selv etter hvor lyst bildet i sendingen er, enda jeg har slått av "batterisparing", "eye care" og "lokal dimming".

Problemet med at tv'n er for mørk er at hvis jeg setter opp lysstyrken så blir bildet veldig grått/blast. Finner heller ingen innstilling for hz i forhold til støyen bak gjenstander i rask bevegelse. Er en 200 hz tv så det burde jo holde.

Trenger rett og slett hjelp til kalibrering. Skal prøve å følge med på tråden min nå :)

Kjøp Disney world of wonders Bluray calibrerings disken den forklarer step by step bra.

Eller gå til AvS forum og last ned AvS cali discen på en USB den er oxo meget handy

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp Disney world of wonders Bluray calibrerings disken den forklarer step by step bra.

Eller gå til AvS forum og last ned AvS cali discen på en USB den er oxo meget handy

Hvor får man tak i den Disney disken?
Lenke til kommentar

Bildet skifter også lysstyrke av seg selv etter hvor lyst bildet i sendingen er, enda jeg har slått av "batterisparing", "eye care" og "lokal dimming".

Det heter dynamisk kontrast, er det ingen instilling som heter det?

Det som plager meg mest med bildet er at det er litt mørkt, og hvis noe er i rask bevegelse så blir det mye støy i bildet rett bak gjenstanden.

Hva slags støy? Dette høres ut som noe med selve filmen.

Problemet med at tv'n er for mørk er at hvis jeg setter opp lysstyrken så blir bildet veldig grått/blast.

Dårlig panel, den nye TVen er nok ikke bedre likevel. Dette er en iboende svakhet ved LCD.
Lenke til kommentar

Hvor får man tak i den Disney disken?

Amazon har den genial sak har en pixel flipper funksjon som er handy om man har noe sta inbrenning mere i plasma dagene den var nytting men greit å ha.

Lenke til kommentar

Kalibrerings mannen.no kommer til meg fredag den 7nov for å ta en titt på hdr 10 på G6 Oled tvn, den ble kalibrert ca et år siden i september så om det er noen tweaks og justeringer blir det sett på. Nye metoder på hdr calbrering nå kan ha en posetiv effekt.

Mulig jeg får han til å se på hdr game mode igjen etter Lg fantastiske oppdatering på 2016 og 17 Oleds om det virkelig er riktig med dynamisk kontrast på high som Lg mener etter opdateringa.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Hvilken bildemodus står TV-en i for øyeblikket? Det har mye å si på hvordan bildet blir seendes ut. Spesielt "standard", "dynamisk", og "øko" pleier å gi et rimelig overdrevet tegneserie-bilde, mens film- og ekspert-modusene pleier å være mer naturlige.

Du kan ikke kalibrere en TV uten kolorimeter, signalgenerator, og programvare for å tolke avlesningene, men du kan gjør en del endringer utenom dette: deriblant baklys for å øke lysstyrken på bildet.

Kontrast justerer hvor kraftig TV-en øker lysstyrken i forhold til inngangssignalet.

Det er viktig å merke seg at Brightness/Lysstyrke ikke justerer lysstyrke i det hele tatt, men snarere på hvilket inngangssignal nær sort TV-en begynner å vise et bilde, et mer riktig navn for innstillingen hadde vært sortnivå (men det er kun Sony som bruker det blant TV-er).

Nyttig lesestoff: http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1328263571

Angående oppdateringshastighet: det finnes per dags dato ingen LCD-TV som har en høyere oppdateringsfrekvens enn 120 Hz, det som selges som "100Hz" i butikker er 60 Hz med interpolering av 30Hz-signaler, mens "200Hz" er 120Hz med interpolering av både 30Hz-, og 60Hz-signaler.

Lenke til kommentar

Bildet skifter også lysstyrke av seg selv etter hvor lyst bildet i sendingen er, enda jeg har slått av "batterisparing", "eye care" og "lokal dimming".

Det heter dynamisk kontrast, er det ingen instilling som heter det?

Det som plager meg mest med bildet er at det er litt mørkt, og hvis noe er i rask bevegelse så blir det mye støy i bildet rett bak gjenstanden.

Hva slags støy? Dette høres ut som noe med selve filmen.

Problemet med at tv'n er for mørk er at hvis jeg setter opp lysstyrken så blir bildet veldig grått/blast.

Dårlig panel, den nye TVen er nok ikke bedre likevel. Dette er en iboende svakhet ved LCD.
Jo, er noe som heter dynamisk kontrast. Da får jeg prøve å slå av den.

Det jeg kaller støy er at det blir uklart/kornete bak for eksempel en bil i fart. For eksempel på bilreklamer eller bilspill. Henger som en liten sky bak bilen.

Tv'n skal være ganske bra i følge det meste jeg har lest. LED TV https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/lg-55-4k-uhd-edge-led-tv-55sj850vaen/p-518408/

Lenke til kommentar

Det jeg kaller støy er at det blir uklart/kornete bak for eksempel en bil i fart. For eksempel på bilreklamer eller bilspill. Henger som en liten sky bak bilen.

Tv'n skal være ganske bra i følge det meste jeg har lest. LED TV https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/lg-55-4k-uhd-edge-led-tv-55sj850vaen/p-518408/

Høres ut som det er bevegelsesforbedringen som skaper artifakter, om du kan finne Trumotion vil jeg anbefale å sette den på tilpasset og prøve deg litt frem med den.

Anågende TV-en du har kjøpt, så er det mange TV-er du kan kjøpe som har bedre bildekvalitet enn den uten å gå betraktelig opp i pris:

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-55-4k-uhd-led-tv-ue55mu9005txxc/p-540594/

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/sony-55-4k-uhd-led-tv-kd55xe8505baep/p-520089/?q=kd55xe

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-55-4k-uhd-led-tv-ue55mu7005txxc/p-517930/

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/panasonic-58-4k-uhd-led-tv-tx58ex700e/p-524473/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...