geita_ Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Bør myndighetsalderen heves til 25 år? Det triste er at "alt-right" gærningene som verserer her på forumet, og ikke minst i USA, fortsatt tror at klovnen Donald gjør en "god jobb" ? Endret 8. oktober 2017 av geita_ Lenke til kommentar
Konservativ Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Hjernen er ikke ferdig utviklet før ca 25. Bør ikke myndighetsalderen heves som en konsekvens av dette? I tillegg gir det vel ingen mening at man ikke skal få kjøpe sprit før to år etter at man er myndig? Nei, er helt meningsløst da det ikke endrer stemmeretten, når man kan drikke, røyke, kjøre bil el. Alt dette settes fritt utenom. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 (endret) Absolutt ikke. Gir man ikke ansvar til noen før de er 1/3 til døden så lærer de seg aldri ansvar. Å være myndig betyr ikke at man må være i sin mest forsvarlige tilstand, men heller at man er i stand til å ta ansvar over egne handlinger. Enig. Men da bør vel spritalderen senkes? Å være ferdigutviklet er dessuten ikke i direkte korrelasjon til fornuft. Den gjennomsnittlige 18-åring har mer fornuft mellom ørene enn den gjennomsnittlige VG toppkommentator pensjonert fra livets skole. Ikke nødvendigvis enig i det. "Livets skole"-menneskene er gerne ikke veldig intelligente, men i motsetning til 18-åringene har de litt livserfaring, og de er ikke hjernevasket av skolen. Når 18-åringene kommer seg ut i jobb og får litt livserafring vil de derimot sannsynligvis bli mer fornuftige enn "Livet skole"-menneskene. Stemmerettsalder kan settes til 30 år. Så blir vi kvitt stemmene fra raddis-ungdom Jeg synes ikke alderen er det viktigste. Hva med å heller si at man må delta i verdiskapningen for å få stemme? Politikk handler om å fordele verdiskapningen i samfunnet. Kan man egentlig påberope seg noen rett til å fordele samfunnets goder om man ikke har vært med på å skape dem? Tror egentlig hvite menn burde fraskrives stemmeretten i hele verden, det virker som de er roten til alle problemer. Det er et vanlig syn blant antirasister og antifascister, men de mangler argumenter. Endret 9. oktober 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Absolutt ikke. Gir man ikke ansvar til noen før de er 1/3 til døden så lærer de seg aldri ansvar. Å være myndig betyr ikke at man må være i sin mest forsvarlige tilstand, men heller at man er i stand til å ta ansvar over egne handlinger. Enig. Men da bør vel spritalderen senkes? Å være ferdigutviklet er dessuten ikke i direkte korrelasjon til fornuft. Den gjennomsnittlige 18-åring har mer fornuft mellom ørene enn den gjennomsnittlige VG toppkommentator pensjonert fra livets skole. Ikke nødvendigvis enig i det. "Livets skole"-menneskene er gerne ikke veldig intelligente, men i motsetning til 18-åringene har de litt livserfaring, og de er ikke hjernevasket av skolen. Når 18-åringene kommer seg ut i jobb og får litt livserafring vil de derimot sannsynligvis bli mer fornuftige enn "Livet skole"-menneskene. Jeg synes for all del at vi bør senke aldersgrensen på sterk sprit. Hva er poenget med å kalle noen myndige om vi fortsatt skal babysitte de? Men nå snakker du med en som mener heroin burde være avkriminalisert, fordi mennesker skal være ansvarlig for eget liv. Livserfaring krever at man er i stand til å observere og lære av sine feil. Uføretrygdede som bruker store deler av dagpengene sine på tobakk og øl viser ikke at man har lært noe opp gjennom sitt liv, eller forrige måneds budsjett for den saks skyld. Jeg er helt med på at mange 18-åringer kan være svært dumme, men desto lenger jeg lever, desto mer ser jeg at det er irrelevant i en verden der store mengder mennesker er i stand til å gjøre like dårlige valg. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2017 Jeg synes for all del at vi bør senke aldersgrensen på sterk sprit. Hva er poenget med å kalle noen myndige om vi fortsatt skal babysitte de? Helt sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå