Tohjørning Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Jeg har nylig, i voksen alder (27år), utviklet interesse for litteratur, og trenger en del veiledning. Jeg har store problemer å velge bøker å lese. Jeg har tilnærmet null kunnskap på dette feltet, og har for det meste valgt bøker etter populæritet. Jeg har vært innom de fleste sjangre og lest (og lyttet til) over 50 bøker de siste 12 mnd, men har enda ikke klart å gjøre interessen om til forelskelse. Jeg startet med nonfiction bøker, men har etterhvert beveget meg over på romaner. Her begynte jeg med sci-fi og krim, men jeg (tror jeg) ser mer etter realistiske hverdagshistorier. Mulig mørk romanse. Bitter søt med en witty (under)tone, jo smartere jo bedre. Helst fra et mannlig perspektiv(?). Ser både etter flaggskip og cult klassikere, samt...? Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Godt spørsmål. Lesing er en bra hobby. Det er mer krevende mtp tålmodighet og konsentrasjonsevne enn dataspill og TV-titting, men kan være verdt investeringen. Ikke nødvendigvis, dog. Derfor er det riktig å finne de bøkene som er verdt å lese. Må det være på norsk eller kan f.eks. engelske bøker også være interessante for deg? Jeg leser selv noe saktere på engelsk, men utvalget er jo mye større. Så lenge språket ikke er et hinder, så er min erfaring at leseopplevelsen blir omtrent den samme som når man leser på norsk. Lenke til kommentar
Tohjørning Skrevet 7. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2017 Må det være på norsk eller kan f.eks. engelske bøker også være interessante for deg? Å lese engelsk går fint for min del, dog ønskelig med tips om en bok er bra oversatt til norsk, da å lese norsk er foretrukket. Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Må det være på norsk eller kan f.eks. engelske bøker også være interessante for deg? Å lese engelsk går fint for min del, dog ønskelig med tips om en bok er bra oversatt til norsk, da å lese norsk er foretrukket. Drep ikke en sangfugl. Fin start, god fortelling! 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Kva med å lese klassikere? Det er der skikkelig godbiter ligger. To kill a mockingbird er fantastisk. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Har du lest Don Quijote? Den regnes ofte som den første romanen og kan være et fint sted å begynne. Det er hovedsakelig en komedie og personlig synes jeg den var veldig morsom, men jeg har også hørt andre si at humoren ikke traff dem i det hele tatt (det er tross alt 400 år gammel humor). Lenke til kommentar
afterall Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Nå leste jeg Don Quijote på engelsk, men jeg ville selv ikke anbefalt en 400 år gammel proto-roman på over 1000 sider, inkl. sub-narrativer som er uavhengig av hovednarrativet, til noen som først og fremst ønsker å oppdage leseglede. Den har også en drøss fotnoter som bryter opp lesingen. Altså, den er definitivt morsom, og er absolutt verdt å lese, men jeg ville begynt i en annen ende. TS har nevnt sci-fi, realisme, mørk romanse, og 'wit'. Personlig ville jeg anbefalt Skippy Dies (Paul Murray), Geek Love (Katherine Dunn), The Death of Bunny Monro (Nick Cave) og Supersad True Love Story (Gary Shteyngart). Av klassisk litteratur? The Picture of Dorian Gray (Oscar Wilde er dødsmorsom), Heart of Darkness (Joseph Conrad), eller til og med Peter Pan (J.M. Barrie). 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Lederskap og selvbedrag Konfliktens anatomi Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Tja. Det høres ut som om du har en smak som vanskelig vil la seg mette bare med norske oversettelser. Vær obs på at det kan være tidvis litt utfordrende å lese de virkelig store, tunge verkene på engelsk. Ikke sikkert det er lurt å hoppe rett i det - spesielt kombinasjonen av gammeldags språk og mange støttende fotnoter kan være... traurig. Går det for tregt, og må man jobbe for hardt for å forstå, så går det ut over lesegleden, og da skal du se langt etter forelskelsen. (Sånn btw - ebøker er genialt når det gjelder dette "problemet" - når ordboken er et lite fingertrykk unna så går det an å bruke den.) Noen varierte tips fra meg: The Prince of Tides (Pat Conroy) South of Broad (Pat Conroy)* The Poisonwood Bible (Barbara Kingsolver)* The Casual Vacancy (J.K. Rowling)* I Am a Cat (Sōseki Natsume) (* fins i norsk oversettelse) Om du vil ha en real utfordring... bitende satire om jakten etter enkel rikdom i viktoriatiden. Uhyggelig aktuell selv i dag. The Way We Live Now (Anthony Trollope) Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Nå leste jeg Don Quijote på engelsk, men jeg ville selv ikke anbefalt en 400 år gammel proto-roman på over 1000 sider, inkl. sub-narrativer som er uavhengig av hovednarrativet, til noen som først og fremst ønsker å oppdage leseglede. Den har også en drøss fotnoter som bryter opp lesingen. Altså, den er definitivt morsom, og er absolutt verdt å lese, men jeg ville begynt i en annen ende. Don Quijote er ikke i nærheten av 1000 sider i noen av de versjonene jeg har sett. Det høres ut som om du har kjøpt en utgave som er ment for litteraturstudenter, i og med den har fotnoter (min utgave har ingen). Jeg vil si Don Quijote er en morsom, enkel og lettlest historie, og den finnes til og med som barnebok. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Nå leste jeg Don Quijote på engelsk, men jeg ville selv ikke anbefalt en 400 år gammel proto-roman på over 1000 sider, inkl. sub-narrativer som er uavhengig av hovednarrativet, til noen som først og fremst ønsker å oppdage leseglede. Den har også en drøss fotnoter som bryter opp lesingen. Altså, den er definitivt morsom, og er absolutt verdt å lese, men jeg ville begynt i en annen ende. Don Quijote er ikke i nærheten av 1000 sider i noen av de versjonene jeg har sett. Det høres ut som om du har kjøpt en utgave som er ment for litteraturstudenter, i og med den har fotnoter (min utgave har ingen). Jeg vil si Don Quijote er en morsom, enkel og lettlest historie, og den finnes til og med som barnebok. Jeg har The Modern Library Classics-utgaven: Den er på 1142 sider, og da teller jeg ikke med forord eller fotnoter. Med tanke på at språk og situasjoner fra 1600-tallet (tenk intertekstualitet) krever en del forklaringer ser jeg personlig ikke helt hvordan en lager en god utgave uten fotnoter. Mulig språket er mye enklere på norsk, men jeg ville nok kanskje likevel sagt den krever en del tålmodighet. Ikke misforstå meg, den er fortsatt en av mine favoritter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå