Gå til innhold

Sterkere armer

Kaia123

Anbefalte innlegg

Jeg har trent jevnt hele året nå og liker å trene utholdenhet og litt styrke hjemme. Men jeg har alltid vært svak i armene og vil nå få litt muskler i armene og bli sterkere. Jeg har ikke pleid å trene armer før og jeg klarer bare å ta ca. 25 armhevinger på knærne i løpet av et minutt. Ingen på tærne. Spørsmålet er om noen har noen tips til bra styrkeøvelser til armene. Målet er å klare 10 armhevinger på tærne i løpet av jul. Jeg trener bare hjemme og med vannflasker som vekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I flesteparten av tilfellene er det ikke armene som er det svakeste leddet.

Har du gjørt øvelser som isolerer armene for å se hvor sterke du er i de?

Hva mener du med det? Jeg er ikke så flink til å trene bryst eller rygg heler. Fokuserer mest på ben,rumpe og mage. Men om jeg bestemmer meg for å trene armer, så går det mest i øvelser som bare trener armene. F.eks armhevinger, dips, løfting av flasker osv.

Lenke til kommentar

Armhevinger går mest på brystmuskulatur. Dips også mest på brystmuskulatur.

Tja, det spørs nå hvor bredt han plasserer hendene. Jo bredere, desto mer går det på brystet.

Smal distanse og albuer inntil kropper vil svi nokså mye for triceps, mer enn brystet.

Samme med dips, det spørs hvilken vinkel han utfører den med. Desto lenger frem han lener seg, jo mer bryst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med det? Jeg er ikke så flink til å trene bryst eller rygg heler. Fokuserer mest på ben,rumpe og mage. Men om jeg bestemmer meg for å trene armer, så går det mest i øvelser som bare trener armene. F.eks armhevinger, dips, løfting av flasker osv.

F.eks Bicepscurls. Hvor tungt klarer du en repetisjon, hvor mange repitisjoner av en hvis prosent av din 1RM (1 Rep Max)?

barbell-curl.jpg

Eksempel på en bicepscurl.

Lenke til kommentar

I flesteparten av tilfellene er det ikke armene som er det svakeste leddet.

Har du gjørt øvelser som isolerer armene for å se hvor sterke du er i de?

Det jeg tipper han mener er, at når du trekker-noe-til-deg er det ryggen som jobber og armene (biceps++) er der for å hjelpe til. Når du skyver-noe-fra-deg er det i hovedsak brystmuskler (skuldre og triceps er naturligvis også med) som jobber.

Det er altså ikke nødvendigvis armene isolert som er svake, hvilket kommer tydelig frem i hvordan du trener.

Slutt å isolere armene (man isolerer forøvrig ikke armer, eller muskler - man isolerer ledd) når du trener. Fokuser istedet på å trene opp ryggmusklene dine da det er de som faktisk (burde være) er sterke. Armene vil samtidig styrkes og bygges opp.

Armhevinger går mest på brystmuskulatur. Dips også mest på brystmuskulatur.

Tja, det spørs nå hvor bredt han plasserer hendene. Jo bredere, desto mer går det på brystet.

Smal distanse og albuer inntil kropper vil svi nokså mye for triceps, mer enn brystet.

Samme med dips, det spørs hvilken vinkel han utfører den med. Desto lenger frem han lener seg, jo mer bryst.

Armhevinger er armhevinger, og man fokuserer da i hovedsak på brystmuskelatur. Fremre del av skuldre og triceps er "hjelpere".

Armheving-med-smalt-grep/smale armhevinger er noe annet, eller en annen variant av øvelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...